Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rudi

Randapparatuur

Recommended Posts

Welke randapparatuur heb ik nodig voor mn eerste kweek? Ik neem aan een thermometer, een luchtvochtigheidmeter, een energiekostenmeter, misschien iets om te meten hoeveel par er op een plek schijnt? Wat nog meer.

 

Welke modellen raden jullie aan, ik wil wel producten die voldoen en maar ik heb een beperkt budget.

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/category/SHOP_AREA_93243/Energiekostenmeters is de 400 pro d goed genoeg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

vergeet die energie kosten meter maar gewoon..... en verder zou k gewoon eens wat topics door lezen

ik zou iig niet bezuinigen op je setup en als je budget te beperkt is gewoon door sparen

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zou ik die energiekostenmeter moeten vergeten dan? ik wil mijn electriciteitsverbruik beperken tot een bepaalde hoogte, daarom wil ik weten wat er verbuikt word door welke apparaten om te zien waar ik kan bezuinigen in huishouden en meer over te houden voor de kweek.

Edited by rudi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom een energie kosten meter en iets om de par te meten?

 

Een thermo-hygro meter heb je nodig, eventueel een ph en ec meter maar dat hangt van je voedingslijn af.

 

Edit: als je wilt bezuinigen op stroom dan kijk je gewoon welk apparaat je niet nodig hebt en trek je daarvan de stekker eruit, energiezuinige lampen overal in huis erin hangen, meten heeft weinig zin.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rudi,

Je kan een energiekostenmeter ertussen plaatsen maar je kan het ook zelf uit rekenen.

Ik doe dit ook en klopt bij mij wat ik meer verbruik.

 

Wat is je bedoeling juist?

Heb je al toestellen?

Heb je al een idee wat je wil qua opzet? Micro of HPS???

Heb je al een ruimte of een tent?

...

Je ziet dat er hier massa's vragen gaan komen.

Iets meer info en we willen je hier zekers op weg helpen.

 

Grtjs

Tune

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx! nee, ik heb nog geen toestellen etc. ik heb niks anders dan de ruimte, beetje investeergeld en internet op dit moment. De reden dat ik een energiemeter overweeg is omdat ik een stroomlimiet moet nastreven, hoogte weet ik nog niet maar niet meer dan 6000kw per jaar. En ik zag op mn tellers dat het best rap oploopt al ondanks dat ik weinig doe thuis, dus wil ik weten hoe dat komt, meten is weten toch? Op amerikaanse fora wordt de kill-a-wat meter altijd genoemd, dus had ik al het idee dat een energiemeter erbij hoort. Een par meter oid om te meten hoe mn bruikbare licht wordt uitgestraald lijkt me ook heel handig, misschien overbodig, weet ik niet geen ervaring. Vandaar, wat gebruiken de ervaren telers hiero aan randapparatuur, en wat zouden jullie ervaren telers in mijn geval adviseren?

Qua verlichting kijk ik nu naar de mars2 series van topled, mn oppervlak is 4x3 m2, tenten heb ik nog niet omdat ik niet weet hoe ik mn ruimte ga benutten, ik heb vluggetjes gelezen dat aparte gedeeltes voor intkiemen, groeien, bloeien je in staat stelt om continu te draaien? Ik snapte het niet zo goed, of ik die processen nou opdeel in aparte ruimtes of alles in 1 ruimte, die ruimte kan toch gewoon 24/7 benut worden. Welk voordeel kan gebruiken van aparte ruimtes hebben tegenover 1 ruimte? Anyway dus weet ik nog niet of en hoeveel tenten ik zou willen of dat ik de kamer prepareer. Eerst wil ik energiezuinige lampen hebben, energie efficientie is een must voor mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiervan zakt werkelijk de boks me van de reet.......

 

Hou je centjes ff in de zak...en ga een zomertje lezen (dus geen plaatjes kijken) en dan pas van start....

 

UG

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nou uitlegt waarom je reet van de boks zat oid. dan heb ik er ook wat aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Rudi....Stop aub! Zoals UG hier al zegt hou je centen voorlopig op zak.

Lees je eerst in bepaalde topics voor je verder gaat. Aan je uitleg te horen heb je nog veel te leren,

Ik heb mij hier een half jaar ingelezen in allerlei topics voor ik een beslissing heb genomen wat ik zou willen doen om te kweken.

Ga aub niet holderdebolder materiaal kopen en er aan beginnen.

 

In het onderdeel "indoor beginners vragen" staan er een hele hoop topics "pinned"

Lees je daar al eens in!

 

Ook zou ik eerst je proleem van die stroomlimiet oplossen voor je verder gaat.

Als je kweekt, zelfs met LED, dan verbruik je energie...een hoop energie.

Door een stroomlimiet houden ze je ook verder in het oog.

 

Mijn advies: lezen, lezen, lezen....ondertussen je stroomlimiet oplossen.

Edited by Tune

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reden dat ik een energiemeter overweeg is omdat ik een stroomlimiet moet nastreven, hoogte weet ik nog niet maar niet meer dan 6000kw per jaar. En ik zag op mn tellers dat het best rap oploopt al ondanks dat ik weinig doe thuis, dus wil ik weten hoe dat komt, meten is weten toch?

 

Energiemeter is best handig en soms een eye-opener, als je eerst eens uitzoekt wat je aan stroom mag/kan gebruiken en dan eventueel gaat meten wat je al gebruikt weet je meteen wat je limiet aan te gebruiken stroom is. Waarom heb je een limiet trouwens

En 6000 KwH is niet zo heel veel in een draaiende huishouding, hier met 2 kinderen die veel op de PC zitten red ik dat net aan, en vaak ook niet. Met 1 of 2 rondjes op 432 Watt per jaar zit ik er dan al ruim overheen..

 

Een par meter oid om te meten hoe mn bruikbare licht wordt uitgestraald lijkt me ook heel handig, Leuk wel maar meer meer om iets te meten dan dat je er wat aan kan veranderen

 

Qua verlichting kijk ik nu naar de mars2 series van topled, mn oppervlak is 4x3 m2,

Eerst wil ik energiezuinige lampen hebben, energie efficientie is een must voor mij.

 

echte energiezuinige lampen zijn er in mijn beleving niet. Als je per vierkante meter iets van 400 of 600 Watt wilt hebben maakt het niet uit wat voor soort verlichting je erboven hangt. 400 watt blijft 400 watt

 

Ik denk dat je er inderdaad verstandig aan doet om veel topic's te lezen dan dan beslissen welke kant je op wilt.

Of je begin klein met 1 tentje met een lamp naar keuze hang daar je energiemetertje tussen dan weet je meteen hoeveel stroom een rondje dan gebruikt. Vergeet in het gebruik niet dat er meer hangt en/of meer stroom gebruikt dan alleen het lampwattage. afzuiger, inblaas (evt) ventilator, vatverwarming om maar even wat te noemen.

 

Je leert dan meteen een hoop over het kweekproces en de planten, en daarna kun je nog verder kijken en als je BV een HPS lamp hebt gekozen kun je er weer een paar bijkopen als je wilt uitbreiden.

 

 

en we bedoelen het allemaal goed met de adviezen, ook al verteld de een het wat anders dan de ander :P maar de boodschap is best wel hetzelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

stel je nu eens voor : je bent bezig met een run ergens halverwege de bloei laat je energie meter zien dat je over het max aantal kw/h gaat en dan trek je de stekker eruit?

 

het lijkt er op dat je niets hebt en met een bepaald budget even gauw wat geld wilt gaan maken maar zo werkt het niet en al helemaal niet als je er gaan kaas van hebt gegeten dus ook ik adviseer je om eerst eens gewoon wat topics te gaan lezen en langzaam je apparatuur bij elkaar te gaan verzamelen zodat je gewoon goed kan starten.

 

suc6

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je plannen zijn op zich goed (meerdere ruimtes) maar vervolgens gaat het in de uitwerking niet helemaal lekker (komt ook omdat je zoveel leest).

 

LED is geen succes bij wietplanten en energie zuinig is commercieel argument.. minder stroom maar ook minder licht voor je planten en minder wiet met dat licht dus reken uit je winst..

 

Begin 1st eens met een compleet 90 tentje en zet daar een plantje of 5 in onder Tneon of een HPS lamp en geef je geld uit aan randapparatuur die er toe doet:

EVSA, goede stille afzuiger, goede filter en fancontroller en last but not least een goede kap waar je de bulb in hangt en vergeet het schakelkastje en de brandblussert niet voor je eigen veiligheid en die van je naasten.

 

Bevalt het na een keer of 3 in dat tentje ga dan nog eens plannen maken, wedden dat je helemaal krom ligt om wat je in 1e instantie van plan was ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wowsers! ok! ik ga me grondiger inlezen. Ik hoopte alleen dat ik pasklare antwoorden zou kunnen krijgen, maar zoals meestal is dat niet het geval.

 

Die limiet stel ik mijzelf, ik woon alleen, het gemiddelde verbruik moet iets van 2300 zijn. Ik denk wel dat ik er goed aan doe om meetapparatuur te kopen voor de belangrijke factoren, hygrometer, (ir?) thermometer, par-meter, misschien een brix- meter, Gelijk goed spul en dat geeft mij objectieve data. Met een combinatie van par en ir-thermometer kan ik bepalen hoe mijn lampen het beste hangen tov mn planten bijvoorbeeld, toch? Ik heb fotos gezien van een ir puntje op een blad, dus kan zo'n ding de temperatuur van dat specifieke puntje op het blad meten nietwaar? Nou dat is toch enoorm hulpzaam? Zonder steun van objectieve data wordt het wel erg veel trial en error en bijgeloof.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van fouten maken kun je goed leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een pasklaar antwoord....euhmmm...dat bestaat gewoon niet Rudi!

Wij kunnen zeggen koop dit of dat maar iedere kweker is anders.

Daarom ook zoveel subfora hier.....

 

Nu van mij mag je een PAR meter kopen maar wat ga je meten....je hebt nog geen lampen!

Ga je alle lampen kopen die op de markt zijn en ze één voor één meten en dan een beslising nemen?

Er is zeker niets mis met het willen testen van lampen, ik denk zelfs dat veel hier dat graag zouden hebben, maar het klinkt een beetje zot. Niet????

 

De limiet die je jezelf stelt van 2300.....kan je mss zeggen wat je daarmee bedoeld?

2300 Watt neem ik aan....en dan 2300W per welke tijdseenheid? Dag? Maand? Kweek?

Wederom massa's vagen.

 

We klinken mss een beetje stug, nors of hebben mss een sarcastische ondertoon.

Versta ons niet verkeerd we willen hier iedereen helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PAR& IR meting , tsja als je dan ook daar op kon acteren allemaal prima maar dat kan je dus niet of ga je voor een Opti etc?

 

Als je niet oppast heb je straks een NASA spiegelhok met Nano tubes en weetikveelwat nietnogmeer voordat je ook maar 1x een run echt hebt afgebloeid en jaag je achter waarden aan ipv wat plantjes af te bloeien binnen.

 

Binnen kweken is planten in turbo opkweken en zaak om zo kort mogelijk door de bocht te gaan met zowat alles, veel werk is al uitgezocht voor je en vindbaar op WF, Gavita komt nog wel eens langs met cijfertjes van Ulbright.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Van fouten maken kun je goed leren.

ja dat kan zeker, maar.. liever geen dure fouten. Welke fouten zie je aankomen bij mij?

 

Een pasklaar antwoord....euhmmm...dat bestaat gewoon niet Rudi! Wij kunnen zeggen koop dit of dat maar iedere kweker is anders. Daarom ook zoveel subfora hier..... Nu van mij mag je een PAR meter kopen maar wat ga je meten....je hebt nog geen lampen! Ga je alle lampen kopen die op de markt zijn en ze één voor één meten en dan een beslising nemen? Er is zeker niets mis met het willen testen van lampen, ik denk zelfs dat veel hier dat graag zouden hebben, maar het klinkt een beetje zot. Niet???? De limiet die je jezelf stelt van 2300.....kan je mss zeggen wat je daarmee bedoeld? 2300 Watt neem ik aan....en dan 2300W per welke tijdseenheid? Dag? Maand? Kweek? Wederom massa's vagen. We klinken mss een beetje stug, nors of hebben mss een sarcastische ondertoon. Versta ons niet verkeerd we willen hier iedereen helpen.

 

Nee, ik zet mijn limiet op 6000kw per jaar, in mijn leefsituatie is 2300kw per jaar gemiddeld, die limiet wil ik aanhouden uit voorzichtigheid.

 

PAR& IR meting , tsja als je dan ook daar op kon acteren allemaal prima maar dat kan je dus niet of ga je voor een Opti etc? Als je niet oppast heb je straks een NASA spiegelhok met Nano tubes en weetikveelwat nietnogmeer voordat je ook maar 1x een run echt hebt afgebloeid en jaag je achter waarden aan ipv wat plantjes af te bloeien binnen. Binnen kweken is planten in turbo opkweken en zaak om zo kort mogelijk door de bocht te gaan met zowat alles, veel werk is al uitgezocht voor je en vindbaar op WF, Gavita komt nog wel eens langs met cijfertjes van Ulbright.

 

Kijk mensen, mijn capaciteit is beperkt, 4m2 lang 3m2 breed en 2.2 m hoog, thats it, thats all i got. Ik moet streven naar een sweetspot tussen inspanning/kosten en opbrengsten, dat wordt een proces, daar zal tijd overheengaan. Maar vroeger of later zal ik vast hulpmiddelen willen, om het proces te verbeteren, toch? Als ik ze later wil hebben dan kan ik ze nog beter gelijk gebruiken. Welke dingen zouden dat dan zijn denken jullie ervaren kwekers?

Wat is een opti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

6000 kw per jaar..... 12m2.... 2,2 hoog...

 

Das toch ff snel 6 maanden dikke vakantie op de Bahama's ...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

2300 kw per persoon is allang achterhaald.

 

Met alle aparatuur tegenwoordig moet je al snel een 3500 per persoon rekenen en een gemiddeld woonhuis een 8500-10 000 kwh per jaar.

 

Als jij 6000kwh totaal wil gebruiken dan heb je het over 1 x 600w lamp wat je aan kan laten staan.

 

Met 2 x 600w kom je op een 8500 kwh uit en dan verbruik je echt niet uitzonderlijk veel ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiervan zakt werkelijk de boks me van de reet.......

UG

 

Mien klomp deur mid'n

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat kan zeker, maar.. liever geen dure fouten. Welke fouten zie je aankomen bij mij?

...

 

Dezelfde fouten die je zou maken als je geen par of brix-meter zou hebben.

 

Verder kan ik momenteel niet kijken in mijn glazen bol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oooww :rolleyes: , ok, en ALS je behulpzaam wil zijn...(?) daaaan, vermeld je WELKE FOUTEN DAT ZIJN. En anders lijkt het erop dat het 1up commentaar is, je hebt weer eens iemand verslagen, hoppa 1up jonge.. de man!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zonder steun van objectieve data wordt het wel erg veel trial en error en bijgeloof.

Lieve schat, ik probeer je duidelijk te maken dat of je nu die meters wel of niet gebruikt, je daarmee geen (grote) fouten gaat voorkomen.

 

De fouten die je eventueel zal gaan maken kan niemand voorspellen, dat hangt er van af hoe je je kweek aan gaat pakken en verloopt.

Als je hier op het forum kweekverslagen door gaat lezen dan helpt dat je meer om fouten te voorkomen dan die 'objectieve data' die je wilt gaan verzamelen met bepaalde meters.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet oppast heb je straks een NASA spiegelhok met Nano tubes en weetikveelwat nietnogmeer voordat je ook maar 1x een run echt hebt afgebloeid en jaag je achter waarden aan ipv wat plantjes af te bloeien binnen.

Zoals ik ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...