Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mc wulle

4 X Mad Scientist Onder 600 W

Recommended Posts

Hallo medegrowers. Bij deze terug een verslag van mij.

 

Opstelling:

Gavita proline 600w

500 m³ softbox

225 m³ buisvent met geperforeerde slang als actieve inlaat

Geen fancontroller tot het weer herfst is. Ik kan de temps niet onder controle houden. Het is steeds te warm in mijn hok (28-35°, meestal 32). Dat laat ik de pret niet drukken, doordraaien!

Volledige puk bio assortiment

371 l smartpot heb ik afgesneden op 30 cm hoogte. Er zit nu ongeveer 200 l plagron light mix in. Ik had een randje overgelaten omdat ik ook zand wou toevoegen maar mijn plantjes zullen eerst wat moeten strekken.

Aarde wordt voor de eerste maal hergebruikt van de vorige ronde. Ik heb wormenmest en maerl toegevoegd, alsook een vers laagje light mix vanboven.

Ingewaterd met 20 liter water met grow aan halve dosering en de plantversterkers aan 70 % sterkte.

5 tensiometers

 

Ik heb ze 6 dagen in 13*13 potjes laten opkomen onder PLL. Dit ging zeer moeizaam, ik had even schrik dat ze het niet gingen halen. Bij het overpotten in de grote pot ben ik er nog in geslaagd een mongooltje te selecteren dat ik na 3 dagen vervangen heb. Voor het gemak en vanwege de slechte start tel ik de dagen 18/6 pas vanaf ze in de grote pot zitten.

 

Dag 5 18/6

Het nieuwe blad doet het ok, maar op deze fotos kan je je wel inbeelden hoe het er eerder uitzag. De druppeltjes dat je ziet is van puk spray. Ik heb dat ondertussen al 4 maal gedaan met 4-5 dagen tussen telkens. In dit stadium geef ik geen water maar vernevel ik geregeld om de toplaag wat vochtig te houden.

 

gallery_38622_17314_1016332.jpg

 

gallery_38622_17314_1373159.jpg

 

gallery_38622_17314_1170697.jpg

 

gallery_38622_17314_271585.jpg

 

Dag 13 18/6

Op dit punt ben ik begonnen met dagelijks wateren en het vernevelen is dus niet meer nodig.

gallery_38622_17314_598357.jpg

 

gallery_38622_17314_1374082.jpg

 

Huidige stand van zaken, dag 18 18/6

 

gallery_38622_17314_1822378.jpg

 

De plant rechtsvoor (hier in beeld) doet het het beste. Deze is veel groter dan de rest en ik heb ze allemaal tegelijk gezaaid. Ik heb deze 2 dagen geleden wat geknakt om haar wat meer open te zetten en de breedte in te duwen. Voorlopig plan is om deze plant meer ruimte te geven dan de zusjes.

gallery_38622_17314_683753.jpg

 

gallery_38622_17314_808375.jpg

 

1 van de zijtakken bij deze is precies getopt

gallery_38622_17314_1425720.jpg

 

gallery_38622_17314_1327437.jpg

 

Dus bij het inwateren had ik grow op halve kracht gebruikt en de plantversterkers op 70 %. Op dag 13 18/6 nog eens de versterkers gebruikt op 70 %. Al de rest heb ik water gegeven. Ik ben tevreden met de kleur, ik denk nog een paar dagjes te wachten voor ik er nog eens een voorzichtige dosis grow bij doe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot is je uiteindelijke pot? Ziet er netjes uit alleen jammer van de temps maar goed je zal niet de enigste zijn gezien het seizoen. Wellicht in de nacht gaan draaien zodra je naar 12/12 schakelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant Mad Scientist! ik heb zelf momenteel 2 Jackberry x Mad Scientist (freebees van sannie), maar ben ook zeer nieuwsgierig naar de WW x Herijauna.

 

:icecream: ik ga dit verslag sowieso volgen! :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn dit de fem of de regular zaden?

 

Ziet er netjes uit man.

 

Greet appel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit mc Wulle!

 

Tensiometers genoeg zo te zien, enkel zullen ze straks niet echt makkelijk meer leesbaar zijn denk ik, tenminste bij mij is het erg lastig, half onder de planten met m'n hoofd is het net te zien.

Succes hier!

Share this post


Link to post
Share on other sites

spacefrog,

originele pot is 96.5x51cm, mijne is 96.5x30 cm. Daar raakte vorige keer 250 liter light mix in, maar ik heb deze keer een randje over gelaten. Ik draai nu van 19u tot 13u. Bloeien wil ik ergens van 22u tot 10u doen. Temps zullen wel wat beter zijn dan.

 

Hollandshope, welkom, ik had die freebies ook en had even getwijfeld, maar met 4 planten heb ik liever hetzelde zaad. Er is nu al zoveel verschil.

 

appel, bedankt, het zijn fem zaden.

 

bosrand, Haha ja, ik heb er genoeg. Dat zal inderdaad niet makkelijk zijn om die later te bekijken. Vorige draai waren de planten groot genoeg om de onderkant weg te dieven, dat was erg makkelijk om te wateren. Denk niet dat ik dat deze keer zal kunnen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond dat op de vorige fotos te zien was dat de puntjes wat hangen. Dat is erger geworden in de volgende dagen. Ik dacht dat ik ze te nat had dus ik heb maandag geen water gegeven, en de 2 dagen erop wat minder water. De bollende puntjes werden erger, dus het kwam van de luchtslang. Ik doe er niets aan, ze moeten hier maar even doorgroeien. Als het goed is komt alles straks boven die slang en kan ik de onderkant wat dieven.

 

Woensdag wou ik terug normaal wateren en donderdag had ik verbrande puntjes. Ik heb deze week, woensdag, de plantversterkers aan 50 % gebruikt en de rest water gegeven. De verbrande puntjes zullen wel van het droog naar nat zijn.

 

Ik heb geprobeerd een foto van de stammen en vertakkingen te nemen maar dat ging niet. In ieder geval, ik vind ze dun (vanaf het begin al). Ik heb door de slechte start en het grote verschil daarom ook langer gegroeid dan ik van plan was. Ze hebben gisteren voor de eerste maal 12 uur licht gehad en op dit eigenste moment maken ze hun eerste 12 uur donker mee, dus de bloei is begonnen.

 

Plan voor volgende week. Ik wil een netje hangen. Het is eerder ter ondersteuning voor later in de bloei, dan om nu nog zwaar te gaan binden. Ik ga allicht tegen het einde van de week ook vanonder dieven maar dat kijk ik nog even aan. Ik wil ook de watergift wat beter onder controle houden zodat ik geen spike meer krijg.

 

temp min max: 23-34°

Ik denk dat het in de nacht ergens rond de 23-25 gaat. In de dag is het in het begin 30-32 en de laatste uren tegen de 34. Het weer is wat minder en de planten zijn wat groter nu, ik hoop in de bloei max 32 (meestal 30) aan te houden.

lv min max: 50-70 ongeveer

temp pot: Was de eerste weken steeds te warm, in de dag rond de 29°. Laatste dagen is dat telkens 25° geweest, ik ben zeer tevreden met deze verandering. Volgende keer toch maar medium afdekken.

Water geef ik de laatste dagen nu zo'n 8 liter per dag over de pot. Dat is niet altijd 2 liter per hoekje, ik probeer dat een beetje aan te kijken. Ik denk bvb dat de plant rechtsachter wat natter staat. Ik geef altijd langs boven water.

 

 

6 dagen 18/6 onder PLL

24 dagen 18/6 onder hps

Fotos van dag 1 12/12

 

gallery_38622_17314_1181497.jpg

 

De achterste 2 zijn donkerder dan de voorste 2. Ik heb nog geen voeding gegeven. Ik denk deze week toch in heel lage dosis te beginnen.

gallery_38622_17314_1725037.jpg

 

gallery_38622_17314_850912.jpg

 

gallery_38622_17314_834470.jpg

 

gallery_38622_17314_1015273.jpg

 

Dit is een van de voorste planten. Begint er toch wat licht uit te zien precies?

gallery_38622_17314_25242.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit,alleen een beetje laat op 12/12 gezet.

Nu ga je echt een flink vol hok krijgen( ik denk te vol)

 

Veel succes man ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, wat Pietje al zei, iets te lang voorgegroeid.

Ik ben benieuwd of je ze nog wat in bedwang gaat houden, die zullen nog wel gaan knallen de komende weken.

Hoeveel hoogte heb je in je hokje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pietje wiet,

Bedankt. Ik vind de grote rechtsvoor zeker ook te laat, die kon bij de vorige update al schakelen. Maar ik had schrik dat de kleintjes niet genoeg gingen schieten als ik eerder zou schakelen. Met op veilig spelen gaat het misschien te vol worden nu. Maar ik wil nog dieven, ik had begrepen dat dat tot het einde van de eerste week bloei kon.

 

Hansworst, bedankt. Mijn hok is 1 m op 1 m dus 1m².

 

bosrand,

Ik heb vandaag een netje gehangen op 30 cm van de aarde. Plant rechtsvoor raakt het net, de andere zijn er ongeveer 3 cm vanaf met de hoogste punten. Mijn hok heeft een schuin dak en het hoogste punt is 190 cm. Daar kan en zal ik mijn lamp hangen later. Eigenlijk mogen ze dus 90 cm worden.

Vanaf ze boven het netje komen ga ik beginnen buigen, knakken wil ik niet echt meer doen. Als ik straks wat kleinere vertakkingen dief zal er normaal terug plaats zijn om wat weg en weer te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit, succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks dilago

Cum laude, :whistle:

 

Kleine update:

Ik heb 12/8 de grote rechtsvoor en 13/8 de rest gediefd. Ik heb best veel weggenomen.

Behalve de eerste plant heb ik zoveel mogelijk blaadjes laten hangen en enkel de vertakking erboven weg gehaald. Ik dacht er pas later aan. Heb ik daar goed aan gedaan of zou ik de blaadjes onderaan toch weghalen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze week:

  • Zondag een netje gehangen op 30 cm van de aarde. Plant rechtsvoor raakte het net, de andere 3 zaten er 3 cm vanaf met de hoogste punten.
  • Dinsdag de plant rechtsvoor gediefd.
  • Woensdag de rest gediefd.
  • Elke dag ongeveer 8 liter gegeven behalve vrijdag geen water. Waarvan dinsdag met 6 ml grow en donderdag de versterkers aan 1/3e dosering.
  • Op het einde van de week enkele uitschieters beginnen buigen naar het net.

Volgende week wil ik:

  • Ze een week op water zetten want mijn puntjes worden erger en ik vind de achterste planten best donker.
  • Rustig verder gaan met buigen en een beetje aankijken.

temp min max: 22-32°. Hok draait in de dag 30-32°. Het is niet meer boven 32 gekomen, dit is een verbetering van 2° met de groei.

temp pot: 25°

lv min max: Ik bekijk dit niet goed, rond de 50-70%.

 

Fotos van dag 8 12/12

 

Het veld is nu ongeveer 40-50 cm hoog.

gallery_38622_17314_1150739.jpg

 

gallery_38622_17314_886911.jpg

 

Linksachter

gallery_38622_17314_1410350.jpg

 

Rechtsachter. Blad blijft best gekruld bij deze. Nieuwe groeischeuten zien er niet fris uit en hebben al redelijk grote verbrande bladpunten.

gallery_38622_17314_1415108.jpg

 

Linksvoor

gallery_38622_17314_960291.jpg

 

Rechtsvoor

gallery_38622_17314_1099963.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er Nice uit kerel

 

Succes

 

Ps: waarom netje op 30 cm van je aarde ??

Of is dat voor je knak buig verhaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey man, thanks.

 

Ik wou het netje eerst hangen ter ondersteuning van de takken voor later in de bloei als er hopelijk wat gewicht aan hangt, maar het heeft nog meer nut. Op het moment dat ze erdoor groeien kan je ze ook zeer makkelijk naar een kant toebuigen zonder te hoeven knakken of binden. Ik had voordien al geknakt, maar buigen is ook nieuw voor mij deze ronde. Eenmaal boven het net plooi ik een paperclipje naar de juiste vorm met wat bindtouw eraan. Het touw hang ik met een tyrap aan het net. De plant kan geen speling in het touw maken, maar ik kan het wel makkelijk langer of korter maken zonder iets te hoeven knippen. Ik had dit liggen, iedereen heeft zijn manier.

 

Dat het 30 cm is, is puur toeval. Ik heb het net gewoon tegen de hoogste plant gelegd en daar vastgemaakt. Het had hoger gemogen om echt ondersteuning aan de takken te bieden. Echter werkt het nu wel zeer goed om te binden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vorige week was het veld 40-50 cm hoog. Nu is het veld ongeveer 50-60 cm hoog. Ik heb de sterkste groeiers, een stuk of 5 takken was dat, zo schuin mogelijk laten groeien. Ik probeer het midden wat in controle te houden, aan de randen van het hok laat ik ze doen. Je kan dat moeilijk zien op de overzicht fotos omdat de vertakkingen de plaats alweer ingenomen hebben.

 

Donderdag (dag 13 12/12) heb ik op de eerste bloei gelet.

 

Ik heb elke dag, behalve woensdag niets, 8 liter water zonder toevoegingen langs boven gegeven. Wat vinden jullie van de kleur? De verbrande punten blijven (licht) erger worden denk ik. Ph meten doe ik niet aangezien ik bio kweek.

 

temp min max: 19-31°. temp pot: 20°.

Hok draaide toen ik ging kijken altijd 28°. De 31° max zal dan wel van de laatste uren zijn denk ik. Nacht- en pottemp zijn snel aan het zakken. De bodemverwarming staat van vandaag terug aan. Als het nog afkoelt ga ik toch nog mijn fancontroller moeten aansluiten. Dat had ik een maandje geleden niet gedacht hehe.

lv min max: ongeveer 50-60 %

 

 

Fotos van dag 14 12/12

 

gallery_38622_17314_954550.jpg

 

gallery_38622_17314_1107124.jpg

 

gallery_38622_17314_2082310.jpg

 

De achterste 2 planten zijn nog steeds donker. Dit is rechtsachter.

gallery_38622_17314_346838.jpg

 

Eens vanuit een ander hoekje geschoten. Dit is zowat de linkerkant van het hok.

gallery_38622_17314_516159.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had er bij de vorige update al schrik voor, maar de groei is er al uit volgens mij. Ik had er eigenlijk op gerekend dat ze in week 3 nog eens gingen strekken. Nu vind ik mijn veld wat te vol in de breedte en niet diep genoeg.

 

Stopt Mad Scientist vroeg met groeien dan of ligt dit eerder aan het klimaat en waterhuishouding?

 

Ik vond ook dat ze er altijd te nat uitzien. Ik ben sinds vorige update mijn tensios aan het negeren. Wateren is nu een dag 6 l en een dag niets en herhalen. Bollende puntjes verdwijnen en de bladeren beginnen wat omhoog te staan. Ik vind ze er veel blijer uitzien nu.

 

Nieuwe fotos dit weekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou die Tensio's meer aan de buiten hoeken plaatsen. Ze zitten nou vrijwel allemaal in het zelfde gebied te meten, de kern van de kluit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed gezien Sniper.

 

Tussen plant en pot rand (cm of 15 vanaf de kluit) en dan per plant 1tje ipv zo in een kringetje in het midden.

 

Smartpotten trekken droger aan de zijkanten maar de kern (waar nu dus die tensio's zitten) houdt meeste vocht vast en als je daar dan meet krijg je onjuiste inschattingen.

 

Door ze per plant te plaatsen krijg je ook beter inzicht in opname per plant en worden problemen ook makkelijker te herleiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips, ik wil dat gerust eens proberen maar ik heb ondertussen door wat er gaande was. 3 van de 5 tensios blijven steken op dezelfde waarde en moet ik dus resetten. Echter was ik steeds op 2 van die tensios aan het kijken omdat die dichtbij zitten. Ze falen constant bij mij en ik heb al vanalles geprobeerd (teflon, resetten, licht opschuren, ...). Ik krijg meer en meer zin om ze eruit te flikkeren en gewoon naar de bladeren te kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tensio problemen?

Kop los, buis vullen totdat er een kopje op zit en dan de meter in een glas water oid zodat kop onder staat.

Even laten staan en dan kijken wat hij aangeeft, vanzelf vaak 0.

Reset doen en dan de meter uurtje in glas laten staan en nogmaal checken, nog steeds 0, dan de grond in en zorgen voor goed contact met medium.

 

Uurtje of 6 later checken en nu zou de meter aardig het juiste peil aan moeten geven, je verwacht zo rond een bepaald waarde en als dit heel erg veel afwijkt (knipperende 750 oid) of een strakke 0 dan meter wederom checken en herhalen, heb je dan nog afwijking dan contact opnemen met Blumat, erg goede service. Is je meter echt kaduk dan zal na het inprikkn en op het knopje drukken de meter meteen al gaan lopen, ik had dat hij in tijd van 1min opliep tot 250 (batterij was leeg aan het raken) maar daarvan krijg je in display ook door dat dit zo is want cijfertjes vervagen wat warvan je denkt dat het wat water op de kop is.

 

overigens kan je met 2 meters die hele bak aardig in de gaten houden...

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het is een overkill aan tensios. Ik was een tijdje geleden even te enthousiast geworden met aankopen :whistle: .

Ik raak makkelijk aan de eerste 2 planten, dus de rest van de meters laat ik deze draai voor wat het is. Ik heb je instructies gevolgd en 2 meters geplant dichter bij de eerste 2 planten en de rand. Na de reset in water bleven ze beide 0 aangeven na 1 uur. Na het draaien in de aarde ben ik er een half uurtje bijgebleven en het is geleidelijk opgelopen tot 240 en 250, direct na het planten gaven ze waardes in de lage 100 aan. Om 10 u gaat mijn lamp uit en vlak daarvoor zal ik nog eens kijken wat de waardes zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...