Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Harry_1967

proefopstelling 150 watt vertikaal

Recommended Posts

Hoi hoi

 

Ik zou nog een paar foto's van het hokje van mijn maat laten zien waarop je kunt zien dat je met de juiste ventilatie en afzuiging, ook een 600watter op 13 !! cm kunt krijgen zonder dat de planten verbranden, ventilatie en afzuiging is het toverwoord !!

 

De afzuiging hier is een terug gedimde 1000M³ slakkenhuis die omgekeerd afzuigt (dus in het filter blaast)

In het hokje staan 45 dames, 4 weken in de bloei, maten hokkie +/- 75cm x 120cm x 180cm (bxlxh)

 

De meetlat is misschien wat onduidelijk, maar elk stuk van de meetlat is 20cm

Jo.JPG

Jo%202.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op een afstand van 15 a 20 cm van een 6oo watter pak je meer dan 200.000 lumen !!! verder gaat m'n lumen meter niet eens.

Gaat een top op die plaats ook 3 keer zo groot worden vraag ik me af . Kan de plant ook echt zoveel meer produceren met die enorme hoeveelheid licht?

Waarom zou je de planten niet allemaal op 30 of cm vanaf de 600 watter hangen , krijgen ze een wat natuurlijkere hoeveelheid licht en je kunt er veel meer planten rond de lamp . Ook op 50 cm van een 600 Watter kunnen toppen zich nog goed ontwikkelen .

 

Wat me nog te binnen schoot is dat HPS lampen mogelijk een bepaalde bedrijfstemperatuur nodig hebben om het volle licht te kunnen geven . Dus misschien is te veel ventilatie nadelig voor de licht opbrengst , dat zoek ik nog uit door het te gaan meten .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op een afstand van 15 a 20 cm van een 6oo watter pak je meer dan  200.000 lumen !!! verder gaat m'n lumen meter niet eens.

Gaat een top op die plaats ook  3 keer zo groot worden vraag ik me af .  Kan de plant ook echt zoveel meer produceren met die enorme hoeveelheid licht?

Waarom zou je de planten niet allemaal op 30 of cm vanaf de 600 watter hangen , krijgen ze een wat natuurlijkere hoeveelheid licht en je kunt er veel meer planten rond de lamp . Ook op 50 cm van een 600 Watter kunnen toppen zich nog goed ontwikkelen .

 

Ik weet niet hoe het bij jou is maar bij mijn zijn de toppen onder de lamp altijd dikker en zwaarder dan de toppen van de kantplanten.

Ze hoeven ook niet 3 keer dikker te worden....de opbrengst hoeft niet te verdrievoudigen  :verrygood

Probeer zelf je eigen manier eens en zet hier ook een mooi verslagje neer, dan kunnen we zien wat de beste methode is.....je kunt er wel 100 jaar over praten maar daar kom je er niet mee, proberen is mijn motto

 

Wat me nog te binnen schoot  is dat HPS lampen mogelijk een bepaalde bedrijfstemperatuur nodig hebben om het volle licht te kunnen geven . Dus misschien is te veel ventilatie nadelig voor de licht opbrengst , dat zoek ik nog uit door het te gaan meten .

 

Hahaha das een goeie, zo'n lamp is bedoeld en gemaakt om buiten in de vrieskou te hangen.....nou is het in de winter wel kouder in me hokkie maar het vriest nog niet hoor  :P  :no  :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zei "mogelijk " moeten de lampen een bepaalde bedrijfstemperatuur hebben . Iemand kwam hier laatst mee aanzetten . Dat dit ook echt zo is ,hoor je mij niet zeggen,zeker niet . Heb het uitgetest (meten is weten ) en het is niet het geval dat afkoeling door lucht de lichtsterkte beïnvloed .

 

Bij mij worden toppen recht onder de lamp ook dikker dan aan de zijkanten ,vandaar ook dat ik denk dat de lamp- plant afstand op die plaats ,als ideaal uitgangspunt genomen kan worden in de ronde opstelling .

 

De kracht van deze opstelling zit hem naar mijn idee in het feit dat er een groter oppervlak optimaal en gelijkmatig wordt belicht, met weinig watts . Zet je de planten dichter op de lamp dan lever je heel erg veel oppervlak in .

 

:verrygood trouwens : ik probeer je systeem zeker niet af te kraken ! juist omdat ik er in geloof kom ik met veel opmerkingen, zodat ik er achter kom waar de mogelijke fouten in m'n denkwijze zitten . Je zegt "proberen om erachter te komen" ik ben van mening dat sommige dingen vooraf al duidelijk kunnen worden .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat te denken Harry, omdat jij ook graag gaas gebruikt.

 

Als je nu een aantal plantjes gewoon op de grond zet, deze langs een cirkel vaan gaas omhoog geleid en eenmaal op hoogte en voldoene verdeeld over het gaas in de bloei zetten. Dat dan gewoon vlg. het princiepe wat je nu hanteerd.

Je groeid naturlijk wel weer wat langer.

 

Dat is in mijn ogen ook het enige nadeel in de bekende vertikale opstellingen, daar moeten in vergelijk veel te veel planten in.

En dat is toch waar men ook naar kijkt indien men je gevonden heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zei "mogelijk "  moeten de lampen een bepaalde bedrijfstemperatuur hebben . Iemand kwam hier laatst mee aanzetten .  Dat dit ook echt zo is ,hoor je mij niet zeggen,zeker niet .  Heb het uitgetest (meten is weten )  en  het is niet het geval dat afkoeling door lucht de lichtsterkte beïnvloed .

 

Bij mij worden toppen recht onder de lamp ook dikker dan aan de zijkanten ,vandaar ook dat ik denk dat de lamp- plant afstand op die plaats ,als  ideaal uitgangspunt genomen kan worden in de ronde opstelling .

 

Die 50/60cm afstand is bij een normale opstelling  ook de ideale maat....de planten eronder worden lekker dik en de zijkanten wat minder....zou je de lamp nog dichterbij hangen, dan groeit er aan de zijkanten nix meer en in het midden komt naar verhouding dan te weinig bij.

Die afstand wordt bij verticaal kweken anders omdat je geen! reflector hebt.

 

De kracht van deze opstelling zit hem naar mijn idee in het feit dat er een groter oppervlak optimaal en gelijkmatig wordt belicht, met weinig watts . Zet je de planten  dichter op de lamp dan lever je heel erg veel oppervlak in .

 

Juist, daar zit hem ook de kracht, zet de planten wat dichterbij en je leverd minder aan licht in....maar ff rekensommetje: gaas is 40cm doorsnede en 60cm hoog, oppervlakte van het gaas is dan 0,7536 mtr², op deze oppervlakte zitten alleen maar toppen met een max afstand naar de lamp van 20cm....

Het eigenlijke grondoppevlak van de planten is groter nml.: doorsnede gaas + afstand naar de pijpen =+/- 90cm x 60cm hoog, dit leverd dan een grondoppevlakte op van 1,695 mtr² en das nog steeds meer dan bij horizontaal.

 

trouwens :  ik probeer je systeem zeker niet af te kraken ! juist omdat ik er in geloof kom ik met veel opmerkingen, zodat ik er achter kom waar de mogelijke fouten in m'n denkwijze zitten .  Je zegt "proberen om erachter te komen"  ik ben van mening dat sommige dingen vooraf al duidelijk kunnen worden .

 

Je fout zit dat je horizontaal en verticaal met elkaar probeert te vergelijken....dit kun je niet vergelijken, tuurlijk zijn sommige dingen vooraf al duidelijk, maar sommige dingen moet je gewoon proberen, ik had ook nooit gedacht dat het zo goed zou gaan met zo'n ouwe 150 watter in (nog) niet zo'n beste omstandigheden in me hokkie  :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zat te denken Harry, omdat jij ook graag gaas gebruikt.

 

Als je nu een aantal plantjes gewoon op de grond zet, deze langs een cirkel vaan gaas omhoog geleid en eenmaal op hoogte en voldoene verdeeld over het gaas in de bloei zetten. Dat dan gewoon vlg. het princiepe wat je nu hanteerd.

Je groeid naturlijk wel weer wat langer.

 

Dat is in mijn ogen ook het enige nadeel in de bekende vertikale opstellingen, daar moeten in vergelijk veel te veel planten in.

En dat is toch waar men ook naar kijkt indien men je gevonden heeft.

 

Jij mag nooit meer raden Oni :P , dat is nml het volgende proefje wat op de kalender staat, ik heb alles al in huis....verticaal met minder planten, dit ga ik de volgende keer doen (week of 3), ik weet alleen nog niet of ik dit in een speciekuip ga doen met een 150watter, of met losse potten van 11 liter en dan een 400 watter erin.

Ik hoop alleen dat op deze manier de zijtakken een beetje in bedwang te houden zijn, zodat het door het langere voorgroeien geen veel te vol oerwoud wordt, maar ook hiervoor heb ik hopelijk de oplossing gevonden :verrygood nou nog ff proberen en dan weet ik het.

Het zou mooi zijn als het lukt want ik vind het zelf ook het grootste nadeel dat je bij verticaal kweken veel stekjes nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hing de lamp vanaf het begin al echt in het midden, qua hoogte? want dan snap ik niet waarom ze toch nog omhoog groeien. planten groeien toch naar het licht toe? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
hing de lamp vanaf het begin al echt in het midden, qua hoogte? want dan snap ik niet waarom ze toch nog omhoog groeien. planten groeien toch naar het licht toe? :verrygood

 

Yep, de lamp heeft vanaf dag 1 in het midden gehangen en ze groeiden idd toch omhoog, ik heb ze zelfs met stokjes nog allemaal omlaag getrokken omdat ze anders echt door elkaar groeiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harry

 

De reflektor is vooral het grote verschil tussen horizontaal en vertikaal, dat realiseer ik me ,vandaar ook dat ik de lichtsterktes op verschillende afstanden ben gaan meten met een lumen meter, bij een 600 watter zonder reflektor ! Zonder reflektor meet ik bv 90000 lux op een afstand die wat kleiner is dan bij een lamp met reflektor, maar veel kleiner is het niet eens . Ik denk dat je de hoeveelheid licht die de reflektor toevoegt overschat !!! en dat je daarom uitgaat van 20 cm bij een 600 watter zonder reflektor.

 

Het is dus niet zo dat wanneer je met reflektor op 50 cm tot de plant zit, dat je voor dezelfde hoeveelheid licht van lamp zonder reflektor op 20 of 30 cm afstand moet gaan zitten. In de situatie zonder reflektor geeft 40 cm afstand tot lamp ongeveer dezelfde hoeveelheid licht als bij een lamp met reflektor op 50 cm .

 

Staan de planten dichtbij de lamp(20)cm dan is er minder lichtverlies in de lucht, dat ben ik met je eens, alleen kan de plant die enorme hoeveelheid licht wel efficiënt verwerken ,zo efficiënt dat het opweegt tegen een veel groter oppervlakte aan planten bij een lamp afstand van bv 35 cm . Ook op 35 cm van de 600 watter (in vertikale opstelling zonder reflektor)krijgen de planten genoeg licht,90000 lux .

Waarom zou je gaan voor 200.000 lux als lichtsterkte voor je toppen die de lichtsterkte van de volle zon zelfs overtreft !

 

Het totale kweekoppervlak neemt exponentieel toe met de afstand van lamp tot plant, dat is het mooie aan dit systeem

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atmosphere :P

 

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, maar het licht komt niet van boven als je verticaal kweekt, je hebt meer licht van de zijkant nodig om hetzelfde effect te krijgen, de blaadjes draaien wel een beetje naar het licht maar niet helemaal, de plant wordt natuurlijk ook nog behoorlijk éénzijdig belicht, ze staat niet met de bovenkant naar de lamp, dus bijna de helft van de blaadjes worden minder goed belicht.

Het wordt ook iets :verrygood voller dan bij een horizontale kweek, waardoor je ook al meer licht nodig hebt om de toppen onderin de plant ook nog te belichten.

 

edit: Atmosphere, zou je voor mij eens willen meten hoeveel lumen je hebt op 50cm van een 600 watter en op 1 meter.

 

b.v.d.

Edited by Harry_1967

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ,dat zal ik nameten , zonder reflektor neem ik aan .

Hoe hoog zou je de opstelling met één 600 watter maken trouwens ?

 

Bij die zwerfketel zie je dat ze 100 of 200 planten gebruiken ! Ze moeten dan echt klein blijven, wanneer ze te lang of te hard doorgroeien krijg je problemen lijkt me .

 

Dat het vol wordt hoeft geen probleem te zijn, als je ventilatie maar krachtig genoeg is om door je bladeren heen te dringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik bedoel idd zonder reflector

 

Ik zou de opstelling een 50cm hoog maken, ervan uitgaande dat de planten ook nog boven de pijpen oid. uitgroeien, wordt het totaal minimaal 60/70 cm hoog.

Veel hoger zou ik niet gaan met 1 lamp, de lamp zou ik ook eerder iets naar boven dan naar onderen hangen...de hoofdtoppen hebben toch het meeste licht nodig (het licht moet er natuurlijk niet overheen schieten).

 

Die zwerfketel had ik ook gevonden, de planten kunnen dan niet groter worden dan een cm of 45, dat op zich kan idd al een groot probleem zijn, maar wat dacht je van de stekjes....dag 1 je zet ze...dag 2 de helft hangt slap en de andere helft groeit als een tierelier....dan heb je pas een probleem als je net 200!!! steks hebt afgerekend :P probeer zo'n ketel maar is vochtig te houden van binnen.

 

Ik wil eerst positieve reacties van kwekers horen, ben bang dat het net zo gaat als met de I-grow kast....die kun je tegenwoordig op alle hoeken voor weinig geld kopen.

 

Als je met verticaal kweken geen goede sterke steks hebt, moet je ze allemaal !!! met een stokkie ofzo vastmaken, als ze eenmaal hangen komen ze uit zichzelf bijna niet meer overeind.

 

En idd als de ventilatie maar goed genoeg is, das echt erg belangrijk.

 

Alvast bedankt voor het meten :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

En weer een update, alles ziet er nog steeds goed uit en de toppen zijn nog steeds dikker aan het worden :-D

Ik ben inmiddels gestopt met voeding geven en ze krijgen nu dus alleen nog water.

De dames zijn nu zo'n 50% bruin, dus ik denk nog een weekje/anderhalf voor ze helemaal klaar zijn, ik heb ook met een loep geken maar bijna alle trichodingesen zijn nog glashelder :shock:

 

Dag 49

22%20-%2049%20dagen%20bloei.JPG

23%20-%2049%20dagen%20bloei.JPG

24%20-%2049%20dagen%20bloei.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tering man lekkere toppen!! Echt prachtig gedaan! :verrygood En ben je van plan vaker zo te gaan kweken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die gaan schitterend zo :verrygood

 

Mss toch maar eens 1 plantje gewoon om de bulp heen laten groeien :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

Weer bedankt voor de positieve reacties :verrygood alles ziet er naar uit dat ze mooi aan hun einde komen.

 

Ik ben afgelopen vrijdag ook met dat andere ideetje begonnen....12 stuks Power Planten ..horizontaal/verticaal, deze staan in een specie kuip van 50cm doorsnee (langs de rand in een cirkel) in de groei onder een andere verdwaalde 150 watter :P

 

Deze planten worden deze week zover terug getopt/gesnoeid dat alleen nog maar de 2 onderste takjes over zijn, ze mogen van deze actie dan onder de 150 watter nog een dag of 3 bijkomen.

Vervolgens wil ik de 400watter dicht er boven hangen (om ervoor te zorgen dat ze niet doorschieten) en als de planten groot genoeg zijn (na een dag of 16/20 bloei), komt de 400 watter erin te hangen met weer een gaas eromheen van een cm of 35/40 doorsnee.

 

FF kijken of dit ook lukt....kost misschien een weekje meer aan tijd, maar wel veeeeel minder steks.

Edited by Harry_1967

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je trichodinges zijn nog helder zeg je . Dat is was bij mij ook he tgeval toen ze al klaar leken . Maar er zit dan toch nog meer in !! laten staan loont ,denk ik . Het percentage harsen zal dan nog toenemen (de harsbolletjes worden nog groter ). Vaak is de opgegeven bloeitijd te kort is mijn ervaring .

 

Ik ben de harsen eens onder de microscoop gaan bekijken (looks creepy) ,om zo de ontwikkelingen te kunnen volgen . Een goed hulpmiddel bij het verkrijgen van inzicht betreffende het oogstmoment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

Alles is inmiddels geknipt, was wel erg lastig knippen omdat ik ze beter nog een keer een beetje water had kunnen geven, ze waren nu iets te ver uitgredroogd.

Er waren wel veel blaadjes verbrandt maar geen enkele top.

Over de opbrengst valt nog weinig te zeggen...ik schat een gram of 100 maar laat dit zeker nog weten, het waren wel allemaal mooie erg witte topjes.

 

 

Het voedingsschema :

 

De gehele oogst geef ik canazym mee

 

week 1: ingewaterd met wortels stimulator verder nix

week 2: water

week 3: water

week 4-5: flores 5ml/ltr

week 6: flores 5ml/ltr + pk 13-14

week 7: flores 2,5ml/ltr

week 8 tot het einde: water (laatste 5 dagen nix)

 

En natuurlijk de laatste foto's:

 

Klaar voor de dames kapper

25%20-%2060%20dagen%20bloei.JPG

 

Eenzaam pijpje

26%20-%2060%20dagen%20bloei.JPG

 

Met zijn allen ff lachen naar het vogeltje

27%20-%2060%20dagen%20bloei.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de diameter van de riool buis? is zeker zo'n standaard regenpijp formaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er wel grappig uit.

Maar zijn het alle enkel sprietjes.

Had je de zijtakjes eraf gehaald.

Weet nog niet goed wat ik ervan moet vinden verder :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit:D voor een testje:d wil zelf ook zoeits gaan doen .

en volgens mij is de bedoeling dat je juist knetterdikke toppen krijgt net als met colisium.

dit is toch eengoed resultaat vin ik :verrygood rook ze harry succes

ben benieuwd of je nog is zo gaat proberen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het ziet er wel grappig uit.

Maar zijn het alle enkel sprietjes.

Had je de zijtakjes eraf gehaald.

Weet nog niet goed wat ik ervan moet vinden verder :unsure:

Ty voor de reacties

 

Dat het planten met weinig zijtakken zijn, komt doordat ik de onderste zijtakjes verwijderd heb en volgens mij komt het ook omdat het NLX is, ze zijn ook langer geworden dan ik wilde.

 

Ik weet ook nog niet wat ik ervan moet vinden maar als er 100 gram van een ouwe 150 watter afkomt, weet ik wel dat ik zeeeeeer tevreden ben :P en zeker omdat het totaal maar 8 weken heeft gekost (groeien en bloeien)

Ouwe 150 watter= 12000lm, nieuwe 600 watter= 100.000lm

12.000lm=100gr...100.00lm= 850gr.....hoop ik :verrygood

 

Of ik het op deze manier nog eens probeer weet ik niet, ik weet wel zeker dat ik doorga met verticaal kweken.

Edited by Harry_1967

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...