Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

9Xbubblegummer Op Undercurrent Dwc In 150X150 Tent

Recommended Posts

Normaal, gaat een lamp toch alleen maar omhoog??

Maar ik vind de afstand wel groot..

 

Hoeveel cm is dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@miami, Het is eerlijk gezegd een beetje een zooitje in de tent met die extreme hoogteverschillen en nu dus de laatste paar dagen ook sterk opkrullend blad door de hitte, maar ach daar komen ze wel weer overheen. Het ruikt wel lekker in de tent :icecream:

 

In principe kan ik de lamp door dat gat ook helemaal omlaag laten zakken. Al moet dan uiteraard wel die buis even verschoven worden en zit er nu ook een extra steuntje in om de lamp vast te houden bovenin, maar dat kan ik er ook weer uithalen (of de lamp er net onder ophangen). Moet er dus inderdaad voor het mooie nog wel wat aan klussen, maar dat komt dan voor de volgende ronde wel.

 

Ik moet het gat in het dak ook nog wel wat luchtdichter maken om te zorgen dat er niet teveel lucht aangezogen wordt via dat gat en dan direct naar het filter gaat. Dat gaat nu namelijk ten koste van de koeling van de tent zelf.

 

Als ik nog een ronde ga doen in deze tent dan moet ik sowieso de hele tent ook wel een keer wat beter verstevigen. Dat filter is echt veel te zwaar voor die twee buizen waar het nu aan hangt. Daar moet dus wel iets van een vertikale steun onder. Ook die horizontale verstevigingen zoals Krasi die heeft wil ik dan erin. Dan kan mijn netje wat beter bevestigd worden. Vacuum zuigen van de tent heb ik niet zo'n last van met die open bodem.

 

@oude rocker, De tent is 2m hoog. De planten zijn 85cm tot 135 hoog. Dus de lamp afstand is dan 115 tot 65cm.

 

De lamp staat nou weer geboost naar 1150W. Dus voor sommige planten wellicht nog iets te kort erop en voor andere te ver. Dat is het nadeel van werken met zaadplanten denk ik dan, maar zelfs 115cm met een 1150W lamp moet ook nog wel kunnen toch?

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plantjes gaan lekker voort.

 

De Bubblegummer "Monster Crop" stekken (in de 80x80 tent onder 400W MH) laten na een week 12/12 al de eerste bloeiverschijnselen zien:

gallery_37858_17221_34120.jpg

 

De Melon gum dames (in de 150x150 tent onder 1150W HPS) hebben nu 4,5 week bloei achter de rug:

gallery_37858_17221_45433.jpg

 

Foto's van wat topjes:

gallery_37858_17221_211355.jpg

 

gallery_37858_17221_998.jpg

 

gallery_37858_17221_93793.jpg

 

De BioNova pH- die ik normaal gesproken gebruik was op geraakt en ik heb met mijn domme hoofd het pH- poeder van GHE weer gebruikt. Was even vergeten dat dat een flinke EC stijging geeft. De EC ging dus inderdaad weer flink omhoog terwijl het water er juist steeds bleker uit zag. Heb gisteren dus maar een derde van het water vervangen om er weer wat verse voeding in te brengen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is die van GHE (weet niet precies wat erin zit, maar ze hebben het ook over fosforzuur):

http://nl.eurohydro.com/regul_ph.html

 

Voor de DWC bak met de thee heb ik trouwens eindelijk ook een fles citroenzuur (Citric Acid van BioNova). Fosforzuur is een schimmelbestrijdend middel, dus dat is dan niet zo handig als je een schimmelkolonie in je water probeert te houden.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dames gaan lekker, verdomme :innocent:

Edited by VenaSnar
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schimmels kunnen juist goed tegen een lage pH toch?

 

Waarom is fosforzuur "slechter" tegen schimmels dan citroenzuur dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat een lage pH juist bevorderlijk was voor bacterien en een hoge pH voor schimmels, maar dat kan ik me ook verkeerd om herinneren.

 

Dat fosforzuur werkt tegen schimmels en bacterien is de reden waarom artsen aanraden om Cola te drinken in landen met wat een mindere hygiene dan hier. Er zijn ook schimmeldodende producten op de markt op basis van fosforzuur.

 

Daarom gebruiken bio-kwekerts ook citroenzuur ipv fosforzuur. Ik ben bij deze test nou ook een beetje biokwekert dus ik zal me maar aanpassen :)

 

Al moet ik ook wel zeggen dat ik het verschil nou niet zo direct zie, maar je zou het eigelijk moeten vergelijken op basis van kweekjes in petrischaaltjes en dat heb ik niet gedaan.

 

 

De reden om niet een enkele grote bak te gebruiken is dat je dan veel meer water nodig hebt en dus ook veel meer voeding. Je hebt per plant een liter of 10 tot 20 aan voedingswater nodig. Dus 100 tot 200 liter totaal in mijn systeem. Als ik dat in een grote bak zou doen dan is het water maar een paar cm hoog.

 

Voor sla kwekers die hun reservoir niet halverwege een kweek hoeven te wisselen en die ook precies meten/weten welke voedingsstoffen ze moeten toevoegen om het water in balans te houden is het wel doenlijk om een grote bak te doen. Voor een hobbykweker lijkt me niet.

 

Waarom doe je niet gewoon een eb & vloed eigenlijk?

 

Ik heb overigens ook wel wat problemen met de waterdoorvoer. De wortelkluit wordt de buizen in gezogen door de stroming en uiteindelijk groeit de boel daar dus dicht. Het water loopt nog wel door overigens, maar het gaat uiteraard minder hard dan toen de planten nog nauwelijks wortels hadden.

 

Was toevallig vanmorgen ook bezig om te kijken of ik daar wat aan kon doen. Van de laatste bakken in de stroming kon ik de kluit wel terug trekken (al zal die zometeen waarschijnlijk wel de buizen weer in floepen), maar de bakken in het midden zitten vergroeid met elkaar door de buizen heen. Die krijg ik er dus niet meer uit. Moet nog opzoeken of dat een oplosbaar probleem is of niet.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik eet nooit verkeerd hoor Murdoch.

 

Ja wietefras daar dacht ik ook al aan zo'n groot bassin past heel wat in, maar dat kan ook als voordeel werken lijkt mij.

Voeding is toch niet zo heel duur. Ik doe ook eb en vloed, alleen hb ik altijd interesse gehad in dwc/aero etc.

 

Alleen het lawaai houd me tegen.

 

Misschien moet ik het maar gewoon eens proberen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik ken dat dat. Wil ook graag alles een keer proberen.

 

Waar ga je eigenlijk de planten in zetten dan als je een groot bassin wil gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is een cm per watt.
Een mm per watt bedoel je ;)

@Wietefras, ik zie al behoorlijk dikke toppen na 4,5 week bloei.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, ja zoiets nam ik ook aan :) Of 1cm per 10W.

 

Ja ik ben benieuwd of het dikke toppen gaat geven. Ik heb in deze tent toch minder licht per m2 dan in de kleine tent. Zou dus iets minder dikke toppen verwachten, maar ze lijken inderdaad toch wel dikker voor het aantal weken bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De monster crop stekken staan inmiddels 2 weken op 12/12:

gallery_37858_17221_22207.jpg

 

Wederom wat pheno verschillen zichtbaar. De planten vooraan hebben veel meer toppen en beginnen flink te strekken. Dat is eigenlijk ook wel de pheno waar ik op hoopte.

 

De bak met monstercrop stekken die ik uit de kleine bloeitent had gehaald staat nog steeds in het voorgroei hokje:

gallery_37858_17221_34011.jpg

 

Die zijn dus ook redelijk verder gegaan nadat ze de thee hebben gehad. De takken zijn wel heel vreemd hard. Bij het knakken moest ik echt een nijptang gebruiken om de tekken nog geknakt te krijgen.

 

De dames in de Melon Gum tent staan 5 weken in bloei en zijn lekker hun toppen aan het uitbouwen:

gallery_37858_17221_32971.jpg

 

Dat verversen van een deel van de voeding heeft volgens mij ook wel geholpen. Een dag of wat erna stonden er weer overal nieuwe pistils op de toppen.

 

Er zijn wel flinke verschillen in kleur tussen de planten. Vooral die plant rechts (valt half buiten de foto) is flink vergeeld en laat ook tekorten zien in de vorm van roestvlekjes, paarse steeltjes en paarse vlekken in het blad. De pistils van die plant zijn ook al flink oranje aan het worden.

 

Vraag me toch af of dat nou volledig door de phenotypes bepaald wordt of dat ik wellicht toch ook een probleem heb met de doorloop door de bakken en buizen waardoor bepaalde planten wat minder vers water langs krijgen dan anderen. Lijkt me stug, maar ik kan het ook niet helemaal uit sluiten.

 

Wat foto's van toppen:

gallery_37858_17221_22915.jpg

 

gallery_37858_17221_180332.jpg

 

Macro foto met de trichomen:

gallery_37858_17221_169500.jpg

 

Foto van een van de albino toppen:

gallery_37858_17221_183575.jpg

 

Verder niet veel gebeurd. Merk wel dat het met het citroenzuur veel lastiger is om de pH stabiel te houden. De pH schiet echt enorm omhoog terwijl het met fosforzuur gewoon redelijk constant blijft.

Edited by Wietefras
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik ken dat dat. Wil ook graag alles een keer proberen.

 

Waar ga je eigenlijk de planten in zetten dan als je een groot bassin wil gebruiken?

 

Wilde iets van plexieglas of ander soort kunstof gebruiken over het bassin heen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boefje en verslagen? Daar doet hij niet aan...

 

Heeft hij 1 keer geprobeerd maar dat verslag is toen gesloten door een mod :D.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie planten hoor en wat zijn die monstercrop stekken bossen geworden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, ha, ook.

 

Die monster crop stekken zijn inderdaad flink vertakt, al zie je daar in de eerste foto niet zo heel veel meer van. Met een foto vanaf de zijkant (zoals de 2e foto) zie je het een stuk beter.

 

Ik heb niet zoveel nut meer met die planten, maar misschien dat ik er nog weer wat stekken mee ga proberen te nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boefje en verslagen? Daar doet hij niet aan...

 

Heeft hij 1 keer geprobeerd maar dat verslag is toen gesloten door een mod :D.

 

Ik heb een kweekverslag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas vandaag wel flink wat herma verschijnselen gevonden bij een van de Melon Gum dames:

gallery_37858_17221_98921.jpg

 

gallery_37858_17221_21595.jpg

 

Het was sowieso al een heel afwijkende plant. Ze heeft een totaal andere voedingsbehoefte dan de rest en is ook haast twee keer zo hoog geworden als de plant ernaast. veruit de hoogste in de tent. Maar goed, nu dus niet meer.

 

Weet niet of het ermee te maken heeft, maar ik had een paar dagen terug die plant nog gedieft.

 

Viel me trouwens op dat die diefjes heerlijk te verdampen zijn. Heb er toch drie dagen mee gedaan en vandaag viel me dan ineens op dat de bovenste toppen vol zat met banaantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...