Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

9Xbubblegummer Op Undercurrent Dwc In 150X150 Tent

Recommended Posts

@Boefje030, Ja, dat wilde ik eigelijk ook nog een keer testen inderdaad, maar was toch iets meer benieuwd naar de wormencompost. Als je een goeie stille luchtpomp neemt dan hoor je die toch haast niet en ik heb nou de bakken onder de tent zitten in een waterbak en dan hoor ik de bubbels ook nauwelijks. De afzuiger en het klotsende water van de terugvoer maken meer herrie.

 

Zal mijn DO meter wel weer eens aanzwengelen en kijken wat er gebeurt met de DO als ik die luchtpomp uitzet.

 

@Sativa Avitas, Je mist nog een hele hoop inzicht in wat er daadwerkelijk speelt in DWC, dus ik hoef van jou geen "les". DO is 100%, dus wat wil je nog meer?

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol, wie is er nou denigrerend?:') Dus ik mis een hoop inzicht? En jij kijkt enkel naar DO? Leg ik je nog wel een heel verhaal uit over verhoogde druk onder water, compacter zuurstof onder die druk etc... Vallen bubbeltjes ook onder DO? Of zouden we daar een andere benaming voor moeten zoeken denk je? Dan begrijpen we elkaar wat beter :D

 

Wat ik nog meer wil? Meer zuurstof, nog meer dan je in het water opgelost hebt. Is dat technisch mogelijk denk je? Het is jou kweek natuurlijk. Als jij het niet wil moet je het ook gewoon niet doen. Het zal me ook een zorg zijn of je het toepast of niet, maar zoals ik al zei, je zou nog wel eens versteld kunnen staan van het resultaat en plots een wat groter onderkomen moeten zoeken voor je 9 bubblegummers ;)

 

ps: Ik ben er al uit XD Ik ben belerend, jij denigrerend. Verwarrend zo op de zaterdagmiddag hoor:')

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, je mist overduidelijk een hoop inzicht. Je zou er juist beter aan doen de tips van lostchild, bosrand en mijzelf ter harte te nemen dan zo hoog van de toren te blazen.

 

Hoe dan ook, het was mijn plan inderdaad ook om nog een keer te testen met nog zwaardere luchtpompen dan ik nu al gebruik. Alleen als ik jouw verslagen zie dan ben ik daar juist op voorhand al van genezen. Al pomp ik er nu op 60l water 2400l lucht in per uur, dus dat is nauwelijks anders dan de 2100l/h die jij op 50l doet. "Lucht" overigens en niet "zuurstof".

 

Als je mensen iets wil "leren" dan doe je er beter aan om dat te laten zien in je eigen verslagen. Zo lang je daar alleen een miezerig plukje "witte" wortels laat zien hou ik het wel bij mijn bak vol wortels ook al worden die beige zo snel ze in de voeding gaan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan heb je 1 vraag nog niet beantwoord, pomp je die lucht rechtstreeks in de bakken of in een extern reservoir vanwaar je ze naar de bakken toepompt? Als je het water eerst volpompt met "lucht" en vervolgens door buizen vervoert zul je alleen zoals jij ook al benoemd die DO bij de wortels krijgen. En dat is lang niet 100% van die 2100l per uur die je erin pompt. Een deel zal niet oplossen en in de vorm van bellen naar de oppervlakte ontsnappen in het extern reservoir waar de luchtstenen inzitten. Als deze bellen door de wortels naar het oppervlakte zouden gaan wordt hier ook weer een deel van opgenomen. Zo zullen ze dus uiteindelijk meer zuurstof krijgen dan enkel dat wat in het water opgelost zit.

 

Bij de beide blueberries had ik overigens 4200l op 50l water. Zodra de plant op 12/12 gaat doe ik er een extra pomp bij.

 

 

Overigens ben ik nog steeds ontopic hoor. Ik kan wel in mijn verslag vragen gaan stellen over jouw setup, maar dan wordt het ook weer zo`n zoektocht. Verder vindt ik dat voor iemand die klaagt over denigrerende houdingen je wel eens op zoek mag gaan naar een spiegel. Ik zal aan jouw mening dat ik beter naar jullie kan luisteren ipv mijn eigen gang te gaan denken als ik straks geniet van mijn oogst ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me dus af of dat meer beter is met "lucht".

Als je DO 10% is zoals wietefras al aangaf (dus rond de 9 mg/L neem ik aan ?) dan is dat de max.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was het niet Greenlady ofzoiets die eens dat getest had, het verschil met of zonder luchtpomp op DWC?

Er staat met ergens vaag iets van bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de eerste post had bekeken had je meteen kunnen zien waar de luchtstenen zitten. Bovendien staat daar ook al uitgelegd dat ik met extra lucht bij de wortels wilde werken:

Aan de luchtslangetjes komen nog 12cm luchtstenen. Weet nog niet helemaal zeker of die echt nodig zijn, maar je ziet ze in elk UC-DWC verslag terug. Ook bij kant en klare systemen zitten ze erin.

 

Voor de zuurstof in het water is het niet nodig. Ik heb een DO meter voor het meten van opgeloste zuurstof (Dissolved Oxygen) en een klein luchtsteentje is al voldoende om meer dan 100% DO te krijgen. De terugvoer van het water naar het reservoir is qua DO ook al zat. Kortom het zou ook moeten kunnen zonder luchtstenen.

 

Alleen las ik ook bij verslagen dat niet zozeer de DO het vorodeel is, maar dat luchtbelletjes op de wortels een goed effect zou geven voor de plant. Vergelijkbaar met wat aeroponics doet. Hoe dan ook het zou extra groei/bloei moeten geven.

 

Het gaat me niet over on/off-topic, maar dat je met minimale inspanning gewoon zelf al had kunnen zien dat ik je punten al lang overwogen had.

 

Bovendien kun je beter in je eigen verslagen die fabeltastische resultaten laten zien waar je het steeds over hebt in plaats van hier komen roepen dat het allemaal zoveel beter kan. Als ik je verslagen lees en die wortels en planten zie dan krijg ik toch heel sterk het gevoel dat jij onder 600W HPS minder haalt dan ik met 400W. Dat soort wortels en toppen had ik zelfs onder 250W HPS al.

 

Bovendien negeer je valide tips van anderen met de opmerking:

Ik ga nu zelf alle Zelfverklaarde experts hier vragen om op te zouten. Ik ga mijn geduld verliezen....

 

@bosrand, Dat zou wel interessant zijn om te zien. Helaas is het forum nogal wat kwijt geraakt. Ik heb zelf wel gedraaid met een circulatiepomp met venturi in plaats van een luchtpomp. Dat ging op zich wel, maar als de wortelkluit te groot wordt dan neem ik aan dat de circulatie ook weg valt.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

@boefje030

 

Ik denk niet dat je helemaal goed begrijpt wat ik precies bedoel te zeggen ;)

 

Er is meer dan DO alleen. Je kan buiten een DO van 100% alsnog meer zuurstof in je water hebben.

 

@ wietefras, je kan niet zomaar lulkraak ergens quotes uit een ander verhaal weg halen en daar een punt mee proberen te maken./ Die opmerking was naar de almachtige die mij vertelde dat hydro maximaal 11 weken mag duren. Na 12 weken zullen ze wel accuut afsterven ofzo.

 

Hoeveel oogst trek jij dan in totaal van een 600 watt en hoeveel planten heb je daarvoor nodig? Welke oppervlakte gebruik je zoal? Volgens mij zit ik met rondes van 400 tot 500g droog per vierkante meter nog helemaal niet zo slecht hoor. Of jij moet natuurlijk dik 2 gram per watt draaien, dan wil ik je geheim wel graag weten ;)

 

Overigens moet ik wel een beetje om je lachen Wietefras. Je bent een makkelijk bespeelbare jongen. Ik was in eerste instantie puur geinterreseerd naar je kweek en stelde een paar inhoudelijke vragen. Verder hield ik me wat afzijdig. Doe ik wel vaker. Kijk maar wat je doet met de broodkruimels. Loop je ze voorbij, jouw probleem. Ooit struikel je er toch wel over...

 

Maar toen kwam je plots mn topic binnenbanjeren en bewerend dat ik er weinig van ga bakken. Toen zag ik de bui al wel weer hangen... Hebben we weer zo`n persoon... Ik heb daar al heel wat van gezien op dit forum de afgelopen weken en wij gaan nog veel over elkaar struikelen zo. Ik vindt het dan wel grappig, even kijken of jij zelf ook goed om kan gaan met mensen die zo op jouw topic reageren. Dus ik geef eerlijk toe, ik kom hier ook even de wiseguy uithangen. Maar ik beledig je planten of je setup niet. Ook je kwaliteiten niet. Ik veronderstel enkel dat je het belang van zuurstof onderschat en niet inziet dat er nog veel meer in dat water kan.

 

 

En kijk jou ineens loos gaan man :o Alsof je een rode lap voor een stier houdt... Je probeert mij te beledigen, mijn opbrengsten te beledigen, mijn setup te beledigen.... Damn... Het is maar goed dat ik zelf heel goed weet dat ik het netjes doe, zou er haast depri van worden. Iets zegt me dat je een persoon bent met een heel groot ego. Die heel graag de wiseguy uithangt bij anderen, maar daar zelf heeel slecht mee om kan gaan als dat hem overkomt. Hou de volgende keer de eer aan jezelf en doe een beetje minder in andermans topics. Dan hoef ik je ook niet zo uit je tent te lokken in je eigen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dat na mijn uitgebreide uitleg nog niet begrijpt Boefje030....

 

Nog 1 keer dan xD De belletjes die je meteen naar boven ziet komen vallen niet onder DO. Als je daar zoveel mogelijk van probeert te creëren onder de waterspiegel is je zuurstofgehalte alsnog hoger dan die 100% DO :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar toen kwam je plots mn topic binnenbanjeren en bewerend dat ik er weinig van ga bakken. Toen zag ik de bui al wel weer hangen...
Ik heb gezegd dat onbeschilderd hout gaat schimmelen en dat klopt ook gewoon. Het is allemaal wat zeg :rolleyes2: Ik ben daar ook niet dagen lang over aan het doordrammen geweest.

 

En kijk jou ineens loos gaan man :o Alsof je een rode lap voor een stier houdt... Je probeert mij te beledigen, mijn opbrengsten te beledigen, mijn setup te beledigen....
Loos gaan? Ik leg je simpelweg uit dat je wel van alles kan gaan roepen over hoe je alles beter weet dan de "zelfverklaarde experts" en dat je planten exploderen van die extra "zuurstof", maar als kweekverslagen het niet laten zien dan wordt je toch niet serieus genomen? Snap je dat nou echt niet?

 

Je zit met 400 a 500g per m2 ook vast niet "heel slecht" inderdaad, maar als je mij de les gaat lezen dat ik het helemaal verkeerd doe met een resultaat van 656g/m2 dan mag ik toch hopen dat je daar wel van snapt dat ik me dan afvraag waarom ik jouw kweekmethode zou willen overnemen.

 

Ik haal dus inderdaad met een 400W lamp vrijwel hetzelfde resultaat als waar jij met al je extra "zuurstof" een gebooste 600W HPS voor nodig hebt. Dat kun je een belediging noemen, maar je zou het ook kunnen zien als een indicatie dat je wellicht toch bepaalde zaken nog eens opnieuw moet evalueren in je kweekmethode. Het is leuk om alles zo goedkoop mogelijk te doen, maar als je vervolgens anderhalf keer zoveel stroom verbruikt dan doe je al je besparingen weer teniet.

 

Maar goed, we zijn op de hoogte van je verhaal over "zuurstof" belletjes in het water. Bedankt voor de moeite, maar dat had ik zelf dus in de eerste post ook al beschreven. Ik hoop dat je je eigen advies dan vervolgens ter harte kan nemen ...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol, volgens mij heb ik beweerd dat ik met de cherry og 1 g per watt wil halen. Ik neem aan dat als mij dat lukt, 1g per watt halen met 1 plant, dat je dan wel een poosje uitgelult bent toch? Ik vergelijk mijn gemiddeldes per plant met Bedrocan om een goede indicatie te krijgen of ik het goed doe of niet. Bedrocan haalt 150g droog per plant gemiddeld. Als je daarboven zit doe je het gewoon netjes. Je kan hier wel gaan gooien met aantallen, maar als je echt zo`n verdomd ervaren jongen bent vermeld je de strain er ook even bij ;)

 

Ik trek 450g per vierkante meter met 2 mk ultra`s. Dat is tevens de max voor de strain. Ik weet niet of ik dezelfde opbrengst ook met een andere strain had gehad. Zie je, ik doe namelijk niet aan commerciële soortjes zoals pp, bubblegum, amnesia haze etc. Ik(let op, nieuwsflits!!) kweek namelijk niet commercieel.

 

dat ik het helemaal verkeerd doe

 

Nee, daar moet je toch echt weer even een spiegel zoeken jongen. Roepen dat mensen het helemaal verkeerd doen is wat jullie doen. Ik roep dat ik ruimte zie voor verbetering bij de zuurstoftoevoer. En ik lach, inmiddels drie keer zo hard als bij de 1e keer, omdat je het afdoet als onzin, maar diep van binnen weet je dondersgoed dat ik best wel een punt heb. Komt jouw 1e post namelijk weer ter sprake. Je hebt het er zelf al eens over gehad.

 

Volgens mij zeg ik ook nergens dat je mijn kweekmethode moet overnemen. Dat is meer jullie ding. Heeft ook weinig zin denk ik, want als ik zo naar je setup kijk denk ik dat dit zelfvoorziening wel een beetje voorbij is gegaan en je draait voor cash. Ik ga geen cashkweker aanraden om een uitdaging te zoeken, blijf vooral lekker op max draaien voor je cash. Wees geen dief van je eigen inkomsten ;) Geduld en liefde voor de hobby zie ik bij jou toch niet veel anders draai je geen freaking bubblegum wat je op elke straathoek kan kopen...

 

En meen je dat werkelijk? Ik moet drie keer uitleggen dat er naast DO meer in het water zit, maar jullie waren al op de hoogte daarvan? Lul ik dan tegen een muur ofso dat jullie elke keer doen alsof je er geen hol van begrijpt terwijl je er zelf in je 1e post al over hebt geschreven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer nutteloos gezwam. Wat is toch je probleem man? Nee, laat maar zitten, ook dat zal me een rotzorg zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, quickly? Hij is al een week bezig hoor :)

 

Maar goed, er is weer een week voorbij dus maar weer eens een update van de Melon Gum dames:

gallery_37858_17221_91765.jpg

 

Ze hebben na de vorige update nog een nieuwe bak water gehad met bloeivoeding. De groei is er inmiddels wel uit en ik heb een netje geplaatst omdat ze anders omkieperen. Voor de rest doen ze gewoon hun ding.

 

Zal volgende keer wel proberen wat betere foto's te maken met een echte camera en zonder HPS.

 

In het kader van wortels gezond houden ben ik dus ook bezig met een experimenter met wormencompostthee. Zoals ik eerder al aangaf werkt extra lucht inblazen alleen tegen anaerobe organismen, maar er zijn ook aerobe of aerotolerante organismen die voor ellende kunnen zorgen. Alleen luchtstenen is in DWC dus niet voldoende om echt veilig te zijn.

 

Om te voorkomen schadelijke organismen de overhand kunnen krijgen plemp je de bak dan vol met gezonde organismen (mycorrhiza, trichoderma, nuttige bacteriën etc). Ik las dat idee van Heisenberg op rollitup.

 

Ik heb zijn recept teruggeschroefd naar 2l en gebruik de MycoGrow soluble van fungi.com. Het is vrij simpel. Ik gooi een bekertje wormencompost (50g), een theelepel rietsuiker (5g) en een halve theelepel MycoGrow (2,5g) in een oude melkfles met 2 liter water. Daar gaat dan een luchtslang in en die bubbelt voor 48 uur. Daarna is de thee klaar en dan filter ik het met een kaasdoek.

 

Afgezien van de beschermende werking hadden ze een paar dagen terug dus ook al duidelijk een veel betere ontwikkeling dan de stekken die deze thee niet hadden gekregen.

 

Inmiddels zijn die monster crop stekken overgezet naar de vrijgekomen 80x80 tent:

gallery_37858_17221_145157.jpg

 

Het zijn twee bakken met ieder 5 stekken. De rechter bak heeft de thee gehad en de bak links dus niet.

 

De achterstand van de stekken zonder de thee is er helaas alleen maar groter op geworden. De rechter bak zou prima op 12/12 kunnen, maar de linker bak zou ik toch graag nog wel even echt zien aan slaan.

 

Ze staan nu onder 400W MH in plaats van de T-Neon, dus ik kijk even aan hoe ze hier onder aan slaan. Heb de EC ook wat verhoogd naar 1,2.

 

De wortels in de bak met thee zijn wel wat schuimig geworden:

gallery_37858_17221_43180.jpg

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow flink verschil al wel..

 

Leuk hoor

 

Waarom heb je trouwens voor spullen van fungi.com gekozen en niet voor spullen wat dichterbij ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik vraag me haast af of dit nog wel zin heeft om af te maken zo. De achterstand is wel heel groot geworden.

 

Ik denk dat ik vooral vanwege de prijs dat spul uit de VS heb laten komen. Een zakje MycoGrow Soluble is 6 dollar. Voor Sannie's spullen was ik 40 euro kwijt voor myco en bacto samen. Had ook het idee dat dat kleine zakje MycoGrow wat geconcentreerder was. Nadeel is wel dat er ook ectomycorrhiza in zitten en die schijnen niet te werken bij wietplanten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als het kwa geld niet zou schelen had je eerder voor "sannie" of bijvoorbeeld Extreme gardening gegaan ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet eerlijk gezegd niet of het heel veel uit maakt wat je gebruikt. Het zou zelfs zonder extra schimmels en bacterien kunnen, want dat zit deels ook al in de wormenmest (althans bij Plagron wormencompost staat er een paar van op de lijst)

 

Afgezien van de prijs heb ik ook wel meer vertrouwen in Paul Stamets van fungi.com die zelf verstand heeft van die zaken dan iemand die de schimmels ergens inkoopt en het herverpakt.

 

Bovendien werd MycoGrow al genoemd in het recept van Heisenberg als goede vervanger.

 

Dus nee, ik denk niet dat als geld niets uitmaakt dat ik wat anders zou kopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

lGeduld en liefde voor de hobby zie ik bij jou toch niet veel anders draai je geen freaking bubblegum wat je op elke straathoek kan kopen...

 

 

Lol, alleen is Wietefras al meer dan een half jaar bezig om zijn set-up in elkaar te krijgen... En Bubblegum of niet, stop met zeike man

 

On topic: Krijg je je tent niet vol met 5 stekken ?

Edited by VenaSnar
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, VenaSnar :)

 

Ja, ik zou inderdaad de tent ook weer gewoon kunnen vullen met 5 stekken. De vorige ronde had ik er ook 5 staan in een enkele bak. Het is maar een klein tentje ,dus dat komt makkelijk vol. Al zal ik dan wel moeten gaan beginnen met knakken enzo.

 

De bedoeling was dit keer echter om die twee bakken naast elkaar te doen om het verschil te kunnen zien tussen een bak met wormencompostthee en een bak zonder. Alleen loopt het verschil dus al na een week nogal uit de klauwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Boefje: omdat je met 5 je tent toch ook gewoon vol krijgt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...