Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

9Xbubblegummer Op Undercurrent Dwc In 150X150 Tent

Recommended Posts

:wOOt

Prachtig topic, lekkere toppen en bossen met wortels. :specool

Horen die wortels niet witter te zijn? Gewoon een vraag hoor, geen kritiek. ;)

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat de planten al even 'dood' waren toen hij die foto trok, correct me if im wrong.

 

Mooi om te zien die laatste foto. De grammen zijn je gegund

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de leuke reacties.

 

Volgens mij horen die wortels ook witter. Had eerder ook een foto geplaatst van de Melon Gum wortels en die zijn een stuk witter.

 

Ze worden sowieso wel wat bruiner van de GHE FloraNova voeding, maar het water was nu donker oranje.

 

Wellicht inderdaad ook wel een zuurstofgebrek door die dichte wortelmassa.

 

Al heb ik ook het idee dat ze zo oranje zijn geworden toen ik een tijdje CannaZym gebruikte.

 

De planten leken er verder geen last van te hebben, dus ik heb er ook niets aan gedaan verder. Moest wel wat vaker het water verversen.

 

Die kluit is loodzwaar ook.

 

Lijkt me dat die bak zo ook wel te vol zat. Dat zal de planten toch ook wel tegenwerke. Net zoals een te kleine pot ?Ze hadden nu 6l ruimte per plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik je peroxide.?

 

Opzich zorgt het rondpompen normaal ook voor genoeg DO toch?

 

Of is dit weer een ander systeem want ik zie meerdere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, er lopen hier 3 verslagen door elkaar :whistle:

 

Dit was de 80x80 tent met een standaard DWC bak. Dat is simpelweg een opbergbox met 6 luchtstenen verdeeld over de bak. Geen rondstromend water dus.

 

Ik zag er bovenaan ook wel luchtbellen uitkomen, maar heb eerlijk gezegd de DO nooit gemeten.

 

Het water stonk ook niet ofzo en de planten hadden er ook geen last van, dus het zullen ook geen kwaadaardige organismen zijn die voor die oranje kleur zorgden.

 

Het is begonnen toen ik een tijdje CannaZym gebruikte. Nou weet ik niet of dat toeval was of dat het daar door kwam. Ik kreeg wel vrij snel al last van een oplopende EC en ben daarom met een paar weken weer gestopt met de CannaZym. Toen weer terug op peroxide, maar daar krijg je het water toch niet meer schoon mee. Dat helpt hooguit om de populatie een beetje beperkt te houden.

 

De kleur komt trouwens ook meer van het oranje water dan van de wortels zelf. Ik zag na het maken van de foto dat er oranje water uit drupte en had ze even gespoeld in schoon water. Daar werden ze ook niet wit van, maar meer een soort beige. Dat is wel een gebruikelijke kleur met die FloraNova voeding, maar dat oranje water heb ik ook niet eerder gezien.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je luchtstenen willen ook nog wel eens dichtgroeien doordat wortels letterlijk de lucht uit de stenen proberen weg te trekken. Paar extra stenen lost vaak al een hoop op ;)

 

Voeding is ook een hoop zoekwerk. Bijna alle soorten veroorzaken aanslag of neerslag in je tank. Voor dwc moet je al haast wel met speciale voeding gaan werken als je de boel schoon wil houden. Vooral wortelstimulator heb ik permanent afgezworen. Laat alleen maar troep achter...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die wortel dingen begin ik ook niet meer aan.

 

Wat wel nog extra troep geeft is de Mineral Magic. Dat gebruik ik voor de sporenelementen en silicium. Dat geeft de hydro wiet een smaak zoals je die ook op aarde krijgt. Althans dat zegt de advertentie :)

 

Het lijkt een beetje op geel gipspoeder en dat geeft ook een neerslag in de bak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien komt de kleur door een soort alg?

 

Ik vond zoiets bijvoorbeeld:

Dunaliella salina is zoutwater alg die geschikt als je een onderzoek wilt doen naar olieproductie. Deze alg heeft een lagere groeisnelheid vergeleken met Chlorella sorokiniana. De optimum groeitemperatuur is ongeveer 25°C en de optimale pH is 7. Dunaliella salina produceert het pigment β-caroteen onder stress condities zoals veel licht, voedingstoffen tekort of teveel zout. De alg maakt dit pigment aan als bescherming tegen teveel licht. Dit pigment zorgt ervoor dat de alg oranje kleurt onder stress condities. Deze oranje kleur kan je relateren aan de hoeveelheid olie die geproduceerd wordt doordat de pigmenten in olie druppels worden opgeslagen. Deze algensoort is gevoeliger voor licht dus zorg dat je met lage lichtintensiteit begint die je geleidelijk kan verhogen.

Gewoon als voorbeeld, maar waarschijnlijk zijn er meerdere soorten algen die oranje kleuren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat zou kunnen. Ik ik gooi er wel waterstofperoxide in om het water te steriliseren, maar echt 100% werkt dat ook niet. Tijdens dat CannaZym experiment was ik daar ook mee gestopt.

 

Om een uitbraak van organismen in het water op te lossen moet je vrij draconische maatregelen nemen. Aangezien de planten er verder geen last van leken te hebben heb ik het maar zo gelaten.

 

Heb alleen wel het water wat vaker ververst. De EC sloeg steeds na een week of max 2 weken op hol. Anders doe ik makkelijk een maand met een bak water.

 

Volgende kweek ga ik wormencompost thee proberen. Dan gooi je een zooi behulpzame organismen in het water zodat de schadelijke geen kans maken.

 

Misschien was die alg ook wel goed voor de planten ;)

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Melon Gum dames hebben hun tent veranderd in een flink oerwoud. De hoogste plant is 125cm en de kortste 85cm. Denk (hoop) dat de groei er nu wel zo'n beetje uit is. Ben wel heel blij dat ik die tent 35 cm verhoogd heb, want anders had ik het echt wel kunnen vergeten.

 

Ze zitten nu ook al vrij dicht op de lamp trouwens, maar ze schijnen er niet echt last van te hebben.

 

gallery_37858_17221_60434.jpg

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een structueel probleem. Zuurstofgebrek bij je wortels. Dat is waarom ze zo bruin zijn ipv mooi wit, zoals het hoort. Je kan je voeding de schuld geven, maar ik denk dat je uiteindelijk toch op zuurstof uitkomt. Dan heb je maar 1 optie:

 

Meer zuurstof! En dat gaat betekenen dat het hele zooitje nog sneller groeit dan het nu al doet. Meer zuurstof betekend meer groei. Dit heb ik al eens eerder aangetoond in een test, en ik kan het zo herhalen als je het graag bewezen wilt hebben.

 

Denk (hoop) dat de groei er nu wel zo'n beetje uit is.

 

Mag je wel een paar weghalen, of ze nog sneller op 12/12 zetten dan je nu al doet. Scroggen zal uiteindelijk ook eerder een noodzaak worden, dan een extraatje. Onderschat niet hoe belangrijk zuurstof is op dwc! Test het uit zou ik zeggen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zuurstof gehalte is niets mis mee en dat de wortels wat verkleuren van FloraNova voeding is algemeen bekend.

 

Oh, en scroggen in een 150x150 tent? Geintje zeker?

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wens je oprecht sterkte. Been there, done that. Ben je wel zo eerlijk om mij gelijk te geven als je tot de conclusie komt dat het toch echt zuurstof is? Hoop t wel ;)

 

Vindt het zo sonde... Zuurstofgebrek compenseren met allerlei chemicaliën. Uiteindelijk zal het de wortelrot wel killen. Maar of ik er nog een joint van zou roken? No thnx ;)

 

Gezonde wortels zijn wit, of misschien een klein beetje geel. Als ze bruin worden en dode puntjes hebben of heel gemakkelijk afbreken zit je waarschijnlijk met een groot probleem. Stinken de wortels dan is het wellicht al te laat.

 

http://www.rollingst...els-meer-oogst/

 

Ik zal hier een mooi verzamelpostje voor je van maken met nuttige info. De rest van het forum is toch behoorlijk de weg kwijt ivm een aardige databasefail volgens mij...

 

Je vroeg je eerder af waarom mensen bubbels rechtstreeks onder de wortels laten komen? Nou... er is nog een dingetje met dwc. Je moet het wat natuurkundiger benaderen. Als je 3 meter boven water hangt is dat geen probleem, hang je er 3 meter onder, voel je een knallende druk op je oren. Water geeft meer druk als de gewone atmosfeer. Zuurstof onder water zal dus een stuk compacter zijn dan er boven. Binnen in die bak met water kan je dus veeeel meer zuurstof persen dan in de atmosfeer mogelijk is. Dat maakt dwc bij uitstek de beste methode. Bij alle andere vormen(eb/vloed, nft, bluemats, drippers, airo) ontbreekt deze tegendruk die het water geeft. Hoe groter de bak met water, des te meer tegendruk en des te meer zuurstof je onder die plant kan persen. Zuurstof staat direct in verband met groeisnelheid. Dat maakt dwc met zuurstofoverkill de snelste groeimethode, vanuit wetenschappelijk oogpunt.

 

Ik moet daarom altijd een beetje glimlachen als mensen denken:"ach, die zuurstof, dat zit wel snor..." Het is alsof je het sterkste punt uit je hele setup verwaarloosd... Hoeveel zuurstof per uur heb je nu in totaal aan pompcapaciteit en hoeveel liter water voorzie je daarmee?

Edited by Beaker
Onzin verwijderd
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inmiddels antwoord gekregen van iemand die hydro systemen levert dat zij bij hun tests inderdaad ook oranje water kregen na het toedienen van CannaZym.

 

Ik vroeg me niet af waarom de luchtsteen er "direct onder" moet, maar waarom een DO van 10 ppm niet gewoon genoeg zou zijn en waarom je dan nog luchtstenen erin zou moeten hebben als er toch al 100% aan opneembare zuurstof in het water zit.

 

Dus bedankt voor je denigrerende zorgen, maar de zuurstof zit gewoon goed. Vandaar ook die enorme bak wortels namelijk ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou het kunnen proberen en iets moois ontdekken, maar als je dat niet wilt, mooie ontdekkingen doen, moet je het niet doen :) Het zijn geen denigrerende zorgen hoor, gewoon oprechte zorgen. Zoals ik al zei, been there done that ;)

 

Je hebt nog geen antwoord gegeven op de puur technische vraag die ik stelde. Hoeveel liter water heb je en hoeveel zuurstof per uur pomp je daar in?

 

Begrijp ik het trouwens goed dat je in de bakken zelf geen luchtstenen hebt maar enkel in het waterreservoir?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gevulde tent, als deze zo goed gaan als in je 'kleine' tent... :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was uiteindelijk iets meer dan ik gedacht had. 420g droog (plus een zak knip en 30g fluf):

gallery_37858_16333_95902.jpg

 

De monster crop stekken in de linker bak hebben een paar dagen terug een wormencompostthee gekregen:

gallery_37858_16333_157054.jpg

 

Dat als alternatief op waterstof peroxide om het water te steriliseren of enzymen om het dode materiaal op te ruimen. Probleem is dat er in een DWC bak van alles mis kan gaan. De meeste bestrijdingsmethodes gaan alleen anaerobe organismen te lijf. Bijvoorbeeld peroxide of luchtstenen om extra zuurstof in het water te krijgen. Er zijn echter ook aerobe of aerotolerante organismen die voor ellende kunnen zorgen.

 

Om dus tegen alles te beschermen voegt men ook wel goedaardige organismes toe in grote hoeveelheden om te zorgen dat de schadelijke organismes niet de kans krijgen.

 

Dat doe je bijvoorbeeld met een wormencompostthee. Bijkomend voordeel is dus blijkbaar dat de planten het er ook gewoon heel goed op doen.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd..

 

Ging jij nog test doen met sommige bakken wel luchtsteen en andere niet??

Ik wil namelijk ook keer DWC doen maar dan alleen met waterpompen.

 

En Sativa Avita je berichten komen inderdaad wel beetje erg belerend over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is het nou? Belerend of denigrerend? Ik probeer wel iemand iets te leren ja. Is dat een misdaad?

 

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag Wietefras....

Hoeveel liter per uur aan zuurstof pomp je er in en hoeveel water gebruik je in totaal als het systeem gevuld is? Water weet je vast wel, ik neem aan dat je geen voeding op de gok mixt. Pompjes zit wel een sticker op met hoeveelheid per min ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...