Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

9Xbubblegummer Op Undercurrent Dwc In 150X150 Tent

Recommended Posts

Ik ben hier al een tijdje op het forum bezig met mijn Arduino en bijheborende sensor zelfbouw projectjes, maar wil ook wel eens een kweekverslag delen om te zien wat mensen daar van denken.

 

Voorheen heb ik alleen op grond gekweekt en was al het gedoe daarmee een beetje zat. Altijd de vraag hoeveel water te geven, beestjes in de aarde, zakken aarde slepen. Ben dus ook nogal iemand van het meten en regelen, dus hydro leek de voor de hand liggende keus voor het vervolg.

 

Als eerste ben ik begonnen met wat hydro experimenten. Eerst een moeder gegroeid op een DWC bak, vervolgens een Bubble cloner gemaakt voor de stekken:

gallery_37858_16333_22806.jpg

 

gallery_37858_16333_47322.jpg

 

Toen die stekken aansloegen heb ik een DWC bak gemaakt voor het afbloeien daarvan in een klein tentje. Dat loopt nou wel lekker. Planten beginnen aan de 4e week bloei:

gallery_37858_15776_140674.jpg

 

Ik wilde toch graag iets groters opzetten en undercurrent DWC had altijd mijn interesse. Weet niet waarom, maar zo'n verzameling bakken met een stel buizen ertussen zag er gewoon fascinerend uit :)

 

Op basis van kant en klaar aan te schaffen systemen en foto's van andere kweekverslagen heb ik een bouwplan gemaakt voor mijn eigen systeempje:

gallery_37858_17221_3716.png

 

De negen bakken in het vierkant staan in de tent en het reservoir rechts staat buiten de tent. Daar kan het bijvullen, EC/pH correcties, koelen en dergelijke gebeuren. De grijze balken zijn PVC pijpen die het water in de bakken op gelijk niveau houden. Het water wordt door een pomp die op de gele slangen zit weer terug getransporteert naar het reservoir.

 

Zo is het er dan uit komen te zien na een hoop boren, zagen en lijmen:

gallery_37858_15776_8082.jpg

 

Aan de luchtslangetjes komen nog 12cm luchtstenen. Weet nog niet helemaal zeker of die echt nodig zijn, maar je ziet ze in elk UC-DWC verslag terug. Ook bij kant en klare systemen zitten ze erin.

 

Voor de zuurstof in het water is het niet nodig. Ik heb een DO meter voor het meten van opgeloste zuurstof (Dissolved Oxygen) en een klein luchtsteentje is al voldoende om meer dan 100% DO te krijgen. De terugvoer van het water naar het reservoir is qua DO ook al zat. Kortom het zou ook moeten kunnen zonder luchtstenen.

 

Alleen las ik ook bij verslagen dat niet zozeer de DO het vorodeel is, maar dat luchtbelletjes op de wortels een goed effect zou geven voor de plant. Vergelijkbaar met wat aeroponics doet. Hoe dan ook het zou extra groei/bloei moeten geven. Je hoort de bubbels wel borrelen, maar het valt ook wel weer mee, de kosten vallen ook mee, dus ik doe het er maar in.

 

Ik heb nu 14cm netpotten op het deksel zitten, maar ik denk er nog over of ik niet beter wat groters kan gebruiken. Ben ook niet helemaal tevreden over het effect van netpotten op de wortels van de planten in mijn huidige DWC systeem van bovenstaande kweek. Heb toch het idee dat die scherpe kleine gaatjes de wortels wel eens kunnen beschadigen. Heb daarom wat 20cm potten gekocht waar ik wat gaten in wil maken. Wellicht dat ik het een beetje combineer om te zien wat het beste werkt.

 

Het reservoir staat dus buiten de tent:

gallery_37858_17221_100539.jpg

 

In eerste instantie had ik alleen een T-stuk op de terugvoer, maar dan spoot het water de bak uit als ik het deksel van het reservoir open deed. Heb er dus maar een constructie van twee knietjes overheen gezet om het water wat beter naar beneden te sturen. Niet echt elegant, maar wellicht dat ik later nog iets netters bedenk.

 

De luchtverdeler heeft kraantjes, dus ik kan ook wat luchtstenen uitzetten. Bij een aantal planten zou ik dus kunnen proberen of de bubbels nou echt wat doen of niet. Al is het misschien beter om de eerste keer gewoon de standaard te volgen en dan pas te gaan experimenteren.

 

Helaas had ik bij het reservoir nog wat lekkage op de doorvoer onderaan de foto. Daarom even een zeiltje eronder. Het is niet veel, maar als dat steeds het beton in trekt dan blijft dat nat en gaat schimmelen. Moet die doorvoer nog een keer goed vast zetten om de lekkage gewoon te stoppen.

 

Eigenlijk zou de hele constructie wellicht beter in een waterbak kunnen. Er zit toch 250 a 300 honderd liter water in als het systeem vol zit.

 

Qua belichting heb ik een 600W HPS liggen. Dat is eigenlijk wat krap voor een 150x150 tent, maar ik was bang dat 1000W niet zou gaan passen qua hoogte en 120x120cm was te klein om het systeem in de proppen. Of ik moest slechts 4 bakken nemen, maar dat leek me wat stupide. Als 600W te weinig is kan ik een volgende keer alsnog een 1000W nemen.

 

Ik heb helaas geen stekken meer beschikbaar, dus ik ga dit rondje met zaadplanten beginnen. Die ga ik dan ook ontkiemen in de bubble cloner zodat ik daar geen substraat voor nodig heb. Dat werkte bij een van mijn experimenten ook prima. Zaadje in de schuimkraag steken.

 

Er moet ook nog wel het een en ander aan de tent gebeuren. Ik heb een slakafzuiger met EC motor gekocht die ik ook met een Arduino zou kunnen aansturen (10V PWM signaal). Daar moet ik nog even een softbox omheen timmeren.

 

Zou eigenlijk ook graag een LVS willen ophangen, maar die had ik besteld en werd niet geleverd. Vraag me nou af waar ik die dan wel kan krijgen.

 

Zo, weer genoeg geouwehoerd, moet eerst maar eens wat planten gaan regelen :)

  • Like 25

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet top uit!!

 

Hier gaan wij voor zitten.

 

Gr,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

great

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg vet hou wel van dat MacGyver stuff.

 

:popcorn:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er behoorlijk sci-fi uit de planten op die roze kussentjes. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt luitjes. Ik zal mijn best doen B)

 

"McGuyver" is het wel ja. Die roze kussentjes zijn schijfjes van een zwem noedel :) Was te schrieperig om "echte" kraagjes te kopen :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

pvc pipe 70mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes Wietefras, mooi project dit.

Lijkt me trouwens heerlijk om 2 rechterhanden te hebben, :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ink, 63mm. 5cm leek me te krap. Volgende maat is 75mm en dat werd me wat te veel.

 

Ik had eigenlijk 60mm willen gebruiken met 2" Uniseals, maar dat kreeg ik niet voor elkaar. 60mm buizen zijn voor hemelwaterafvoer en die zijn veel dunner. Die buizen vervormden dan bij het duwen van de buis door de rubberen zegel. De wanden van de bakken waren ook wat te flexible, al heb ik ze die dingen ook wel zien gebruiken in van die witte watertonnen.

 

@Krasi, Heh, bedankt. Dat lijkt me ook wel wat ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Wietefras jongen!!!

 

Toch ook maar even je eigen topic begonnen? Echt tegek wat je gemaakt hebt man! Ik ga je in de gaten houden man!

Het ziet er allemaal echt heel mooi uit!

 

Greetings!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik pak er ook een stoeltje bij....

weeral strak gedaan!

 

het doet toch veel dat je zelf wat kan!

ook je sensor projectjes...... :tu

 

succes hier!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja AeroNoob sorry voor het vervuilen van jouw topic, maar nu kan dat hier. Ben nog wel niet helemaal klaar om te beginnen, maar een beetje opstart gedoe kan er wel bij toch :)

 

@Sensi life, Bedankt! Hoop dat ik het strak en groen kan houden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zit het kwa geluid?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg toch niks.

 

Goed bezig Fras. Kun je eens uitleggen hoe je dat met je vat gedaan hebt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje030, Ik heb nu nog het meeste geluid van de afzuiger (zat nog geen dimmer op). Moet de boel ook nog even afronden.

 

Had hier nou een wat zwaardere en goedkopere luchtpomp opgezet met een zuiger ipv membraan. Die maakt toch ook nog wel wat geluid. De lucht die eruit komt stinkt ook wat naar verbrande olie dus wellicht is die niet helemaal lekker. Lijkt me ook niet echt gezond voor de planten.

 

Zal nog wel even kijken hoeveel herrie het geeft als het allemaal goed ingericht is.

 

@Racker, Hoe ik wat gedaan heb met het vat? De waterterugvoer? Dat gaat via die twee dikke (32mm) gele slangen naar een t-stuk en dan naar de pomp. De uitgang van de pomp spuit het dan bovenin dat reservoir weer terug. De pomp staat er vlak naast.

 

De terugvoer was dus eerst alleen een PVC T-stuk, maar daar heb ik nou wat buizen overheen geprutst om te voorkomen dat het water over de rand spuit als ik het deksel eraf haal.

 

Ik wil alleen nog iets verzinnen om het reservoir los te kunnen koppelen. Dat hele stuk aan pijpen rechts op het plan (2 stuks uit het reservoir en 3 stuks naar de bakken) is nu een geheel. Dat was niet handig te monteren.

 

Ik had eigenlijk ook nog ergens een filter moeten plaatsen, maar dat komt ook een volgende keer wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kistje buiten de ruimte is dus je vat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij DWC staan de planten gewoon in het water. Daar is verder geen vat bij nodig. Die ene bak buiten de tent is alleen het controle reservoir. Daar kan het water in terug vloeien, kan ik de boel meten en weer aanvullen wat er verdwijnt.

 

Ik heb wel nog een vat staan voor het vervangen van het water. Bedoel je dat misschien? Bij een vloeistofwissel maak ik het nieuwe water klaar in dat vat (voeding en pH correctie), pomp het systeem leeg en pomp dan de inhoud uit het vat in het systeem. Dat gebeurt gelukkig maar eens in de zoveel weken.

 

Dat zou misschien ook wel zonder vat kunnen, maar dan zou ik het water ergens mee op moeten warmen tijdens het vullen. De planten staan normaal gesproken in water van 22C water. als ze dan ineens in water van 15C staan dan zullen ze dat niet prettig vinden neem ik althans aan.

 

Dagelijks vul ik ook wel de verliezen aan, maar dat is niet anders dan de planten water geven. Gietertje water op de juiste EC en pH brengen en in de controle bak gooien. Dat wil ik wel ook nog een keer automatiseren, maar vooralsnog doe ik dat met de hand. Als dat geautomatiseerd wordt dan zal ik daar ook wel dat vat voor gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dat geautomatiseerd wordt dan zal ik daar ook wel dat vat voor gebruiken.

 

 

De controllebak groter is wat ik bedoel. Daar een voedingscomputer en bijvulsysteem op (vlotter oid)

 

Mijn opzet is full-auto. Ik wil/kan daar niet telkens bij gaan zitten controleren/bijvullen/aftoppen. Ik begrijp dat ec/temp en PH altijd 100% moeten kloppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De controlebak groter heeft toch geen zin? Je gooit de uitvoer van je voedingscomputer toch gewoon direct in de controle bak?

 

100% kloppen hoeft het toch ook niet? Er zijn toch gewoon marges waar het binnen moet blijven. Over een dag verandert de EC bij mij hooguit een paar honderdste en de pH maximaal een tiende. Dus het enige wat ik doe is de gieter water op de juiste EC en pH brengen. Dat is ook elke dag eigenlijk steeds weer hetzelfde. Elke keer hetzelfde kneepje pH- en hetzelfde aantal milliliters voeding erbij en klaar.

 

Nou heb ik met de GHE FloraNova ook maar 1 fles voeding voor tijdens de bloei. Eens per week doe ik de additieven erbij. Al is dat nu allemaal op het huidige (gewone) DWC systeem, maar ik kan me niet voorstellen dat dat anders is met undercurrent DWC.

 

Maar ja, het is mijn wens ook wel om dat ook te automatiseren. Ik heb de vloeistof pompjes, peristaltische pompjes en vlotter al klaar liggen. Al is het in mijn geval meer voor de hobby van het automatiseren dan dat het echt nodig is. Het is al veel minder werk dan toen ik nog op grond kweekte. Een keer per dag een gieter water erbij is maar een paar minuten werk.

 

Ben meer tijd bezig met het opsnuiven van de heerlijke geur en het bekijken van de toppen in wording :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor jou maakt dat niet uit idd. Als je met een voedingscomputer werkt zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden.

 

Je moet ergens meten en je moet ergens doseren. Stel je meet in je controllebak en je dossert ook in je controllebak, dan zal het gedoseerde meteen verdwijnen richting planten. De sensor meet dus niks totdat het langs alle planten is gegaan en weer terug in je controllebak komt. In de tussentijd doseert de computer gewoon verder met als gevolg het doorschieten van de waardes. Allemaal wel op te lossen voor een soldeerboutert als jij maar ik ga voor kant en klaar.

 

Een mengbak die ook als controllebak moet dienen is gewoon lastig in deze maat.

 

(ik brainstorm maar wat hoor)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Magneetklep ertussen zodra de computer gaat mengen e by vullen.

 

Dan sluit hy het doorpompen af.

 

Klopt niet dan is het water in de bakken niet goed ;)

 

Daarom zeg ik voor een buizen systeem gaan racker veel minder gekloot als dit .

 

Voor klein mischien leuk maar groot al erg minder.

Edited by Podhead5x

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker,

 

Brainstorm maar een eind weg, ben altijd benieuwd naar ideeen die mensen hebben over hoe het beter kan. Ik kan dingen wel bouwen/soldeerbouteren, maar ik mis soms de ervaring over wat ik zou moeten bouwen :P

 

Die render van een enorme kweek met UC-DWC systemen (die je in de thread van Aeronoob plaatste), laat overigens ook geen grote vaten zien. Allemaal ook gewoon een controle bak van dezelfde maat als waar de planten in staan. Nou is dat dan ook wel een render en geen werkend systeem, maar ik heb een hoop van die UC-DWC verslagen bekeken en het enige wat ze eigenlijk doen is een aansluiting op een (RO) waterleiding met een vlotter. Daarmee houden ze het waterniveau op peil. De voeding gooien ze er dan dagelijks met de hand bij denk ik.

 

Mijn plan is inderdaad om de voeding en pH correcties gewoon direct in de controlebak te druppelen. Als ik iets toevoeg dan is dat in een minuut of 5 door het hele systeem verdeeld (de bubbels en de circulatie pomp verdelen de zooi vrij rap). Als ik dus 1 keer per kwartier (of per uur) een paar druppels voeding of pH- toevoeg dan weet ik het volgende kwartier wel of er een druppeltje extra in moet of juist minder. Daar heb ik dan geen extra reservoir en extra set meters voor nodig. Die kleine aanpassingkjes kunnen wel direct in de controle bak.

 

Ik dacht overigens dat die voedingscomputers de boel in de "waterleiding" pompten zodat je een kant en klaar gemengd product uit de kraan krijgt. Dat leek me dan klaar om direct in het vat te gaan. Maar ik heb zelf nog nooit zo'n ding in actie gezien, dus ik zal er wel compleet naast zitten dan :)

 

Je zou inderdaad ook een reservoir eerst kunnen vullen en mengen naar de juiste waardes en dat dan in de controle bak kieperen. Dan heb je alleen wel 2 sets meters nodig en iets om het van het mengreservoir naar de controlebak te krijgen.

 

Of zoals Podhead5x zegt, even de circulatie pomp uit (en mogelijk de pijpen afdichten) en dan direct in de controlebak mengen naar een EC en pH die dan het gehele systeem corrigeren. Vraag me af of een standaard voedingscomputer dat kan.

 

@Podhead5x,

Met een "buizensysteem" heb je toch precies hetzelfde probleem? Daar gaat je reservoir ook direct door naar de planten. Al zit er dan relatief meer in het reservoir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Ik dacht overigens dat die voedingscomputers de boel in de "waterleiding" pompten zodat je een kant en klaar gemengd product uit de kraan krijgt. Dat leek me dan klaar om direct in het vat te gaan. Maar ik heb zelf nog nooit zo'n ding in actie gezien, dus ik zal er wel compleet naast zitten dan :)

 

 

Je zit er niet naast.

 

De profi computers doseren idd real time. De dosers voor de hobbyteelt niet.

 

http://www.priva.nl/nl/products/priva-nutronic Wil je niet op je zolder zo een ding....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...