Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bosrand

Roestvlekjes Gele Vlekken

Recommended Posts

Ik heb bij 1 plant van de 9 last van gele/roest vlekjes.

Ik heb al wat zitten zoeken, het enige wat ik kan vinden zou een calcium probleem zijn, maar dat lijkt me sterk.

Ik zit in week 3 bloei, nieuw aarde light mix, voeding Bio-Nova, en gebruik kraanwater.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

gallery_32929_16999_130801.jpg

 

gallery_32929_16999_501572.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

welk schema heb je van bio nova ? a/b plan? supermix plan? en welke toevoegingen gebruik je? bio nova is een voedingslijn waar al je alle componenten los moet

gebruiken.

 

wat is je ec? en je ph? hoeveel ml geef je ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

calcium tekort, hoeft niet direct aan voeding te liggen kan best dat je ph beetje afwijkt waardoor niet aan de honger kan worden voldaan.

 

zit je nog niet in de bloei dan kun je nog een bladbespuiting doen met iets van een calgel ofzo en anders een beetje mearl (echt maar heel klein beetje, 1 eetlepel 11ltr pot is meer dan zat) over de toplaag van de pot en dit inwateren, elke keer dat je dan water geeft geeft je wat extra calcium (en nog meer) mee en heb je niet ineens 'teveel'.

 

Kweek je nat of aan de droge kant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als hij het supermix plan van bio nova gebruikt zit er een losse ca15 bij die je standaard al mee geeft. vandaar mijn vraag welk schema gebruik je

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik A+b van Bio-Nova met de toevoegingen x-cel en BN-zym, ik heb ook k-20 staan maar daar begin ik vanaf volgende week pas mee.

Ik zuur af met Fosforzuur ph- van Bio-Nova.

De ph van mijn voedingswater zet ik op 5.8 zoals BN aangeeft in hun schema.

Ik zit in week 3 12-12 dus bloei is al begonnen.

Ik voel elke dag aan de potten hoe zwaar ze zijn, aan de hand daarvan besluit ik of ik water geef of niet, ik geef water van onder, dus laat een 10-20l op het zeil lopen, afhangend van hoe snel ze opnemen, als 10l binnen 5 min opgenomen is dan gaat er nog 5-10l achteraan.

 

In de shop hebben we het wel over calcium toevoeging gehad, maar er zou genoeg in het water moeten zitten om geen tekorten te krijgen.

Als ik kijk naar de schema's die de opneembaarheid bij bepaalde ph-waardes aangeven, dan lijkt het me niet te kunnen komen door een verkeerde ph, of de ph zou erg laag moeten zijn, lager dan 4, wat mij eigenlijk onmogelijk lijkt met wat ik aan ph-waarde meegeef zeg maar.

 

Maar het zou dus een calcium tekort zijn dan waarschijnlijk, is het dan handig dat met mearl op te lossen zoals Lostchild aangeeft, of is het handiger om de calcium toevoeging van Bio-Nova erbij te halen en dat zo nu en dan mee te geven?

 

Bedankt voor het meedenken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog eens wat rondgesurft op internet en kwam op de site van Bio-Nova dit tegen.

Een overmaat aan calcium kán soms optreden en geeft bruine spikkels op de bladeren.

Dat zou betekenen dat de plant last heeft van teveel calcium. :huh:

Ik snap het niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zat genoeg in je water totdat je het zuur erin gooide om de ph op 5.8 te krijgen.

5.8 is ook niet zo lekker vd calcium, die gaat er een stuk beter in net boven de 6.

Check Mulders chart in welke ph range betere opname.

 

Teveel calcium?

Dan heb je een uber groene plant en krijg je al heel snel een tekort op magnesium en ook N want die 3 zijn in samenspel.

Volgens mij gaat opname P dan ook shite omdat het vele calcium de P in verdrukking houdt enzo, best leuk antagonisme.

 

Bio Nova A&B is toch een bio variant?

waarom zuur je dan uberhaupt af vraag ik me af, zo vernaggel je een boel.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zuur het water aan tot 5.8, daarna stijgt de ph automatisch weer, als ik het water 2 dagen laat staan zit ik al op een ph van 6.6.

Volgens Bio-Nova is dit de juiste manier, ik heb ze voordat ik begon een mailtje gestuurd met de vraag hoe het nou zat omdat ik 5.8 ook aan de lage kant vond.

Na het aanmaken van de voeding en het toevoegen van eventuele additieven, stel je na ca. een uurtje de pH op ca. 5.8.

Hierna hoef je niet meer naar de pH te kijken.

Als je ca. 2 uur later je pH controleert zul je constateren dat deze rond de 6.0 is. Na verloop van nog meer tijd zal de pH nog verder oplopen, dit is een normaal proces.

Als je steeds zou blijven bijstellen voeg je op den duur teveel zuren en /of basen toe aan je voeding en ontstaat er een onbalans.

 

Dat stukje over calcium teveel stond op de site van Bio-Nova, dat ging weer tegen de dingen in die ik eerder gelezen had over een calcium tekort.

Maar volgens jou is het wel zeker een calcium tekort dus?

 

Bio-Nova A+B is geen bio voeding, het is gewone minerale voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi he tegen een voedingsbuffer opminnen, win je toch niet

doe je geen ph- is je ph max .4 hoger (hier dan) een halve dag later tov van wel minnen.

 

je blad is diepgroen, geen strepen tussen de nerven, als N en magnesium erin gaan als koek moet calcium ook meekomen

 

overigens zou dit met ee complete basisvoeding getackeld moeten worden, kan best dat zoals eerder al aangegeven, er wel wat xtra ca nodig is zoals die ca15, ik kweek niet met BN)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik met de hoeveelheid voeding die ik nu toevoeg geen ph- zou toevoegen komt mijn ph rond 7.2 uit.

Mijn kraanwater heeft een ph van 8.2.

Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurd als ik water met voeding zonder aan te zuren een tijd laat staan, maar het lijkt me dat mijn ph dan ook op gaat lopen.

Dus mijn water van 7.2 zuur ik aan tot 5.8 zoals aangeraden door BN. Die raden dat aan omdat de ph daarna weer gaat stijgen en uiteindelijk rond de 6.6 uit komt, wat een mooie ph waarde is lijkt me.

 

Je geeft aan dat als de N en Magnesium goed opgenomen worden, het eigenlijk niet anders kan dat de Calcium ook goed opgenomen word, dus dan is de ph geen probleem lijkt me?

 

Dus de conclusie is dat het geen calcium probleem is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apart dat je concludeerd dat de hoge opname van N en magnesium (aanwezigheid van magnesium kan ook) ook leidt tot een goede opname van calcium en je dus ook geen ph probleem hebt.

Je geeft toch minder voeding dan als in schema?

 

1. in je voeding zit naar ratio weinig magnesium, nog minder calcium en best wel wat N

2. je bladeren zijn diepgroen en verder geen vlekken of rare punten dus opname N en magnesium gaat prima, mogeliik wat overmaat

3. er bestaat een soort van 3 eenheid tussen stikstof, magnesium en calcium opname

 

Wat gebeurt er nu als er 1 of 2 vd 3 eenheid hard erdoorheen gaan en de 3e compo gewenst is maar in ongelijke mate (calcium zit in weinige mate in je voeding) aanwezig is/aangevoerd wordt of weggedrukt omdat 1 vd andere 2 er in te grote mate is?

Check antagonisme, rare dingen krijg je dan in de pot, wordt het een heksenketel zeg ik altijd.

 

Als je ph idd 8.2 is uit de kraan is aanzuren wel gewenst ja, is die 6.6 uiteindelijk je eigen meting en waar kom je op uit volle mep schema voeding in water?

 

Kun je niet 1 blad duidelijk op de foto zetten?

Kunnen anderen ook nog veel aan hebben want dit is een heel mooi voorbeeld namelijk (voorzover ik kan beoordelen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, dan begreep ik je antwoord verkeerd.

jij zei:

je blad is diepgroen, geen strepen tussen de nerven, als N en magnesium erin gaan als koek moet calcium ook meekomen

Daaruit maakte ik die conclusie op, maar je bedoelde dat wat anders dus.

 

Als ik de volle mep voeding geef weet ik niet precies waar ik op uit ga komen omdat ik dat nog niet gedaan heb.

Ik denk dat als ik de volle mep ga geven dat ik dan verbrande puntjes ga krijgen, nu ik ongeveer 2/3 van de aangegeven hoeveelheid geef beginnen de puntjes al lichtelijk, en dan bedoel ik heel echt lichtelijk, het uiterste puntje te verbranden.

Aan de planten te zien en dat geef je ook aan krijgen ze genoeg voeding dus zie ik niet waarom ik meer mee zou geven, of wilde je enkel weten wat de ph is met de volle mep, dat kan ik wel een keer testen eventueel.

 

Ik zal eens een blad eraf plukken en duidelijk op de foto gaan zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De foto's:

gallery_32929_17223_835946.jpg

 

gallery_32929_17223_1219689.jpg

 

gallery_32929_17223_1273584.jpg

 

Zo is het een stuk duidelijker te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt, idd mooi duidelijk, mods in de stickie ermee :icecream:

 

Ik vroeg dat mbt volle mep idd vanwege de ph, je hebt het antwoord eigenlijk al gegeven, je weet het (nog) niet.

 

Bij nieuwe voeding maak ik altijd voordat ik het ga gebruiken 1st 1x een ltr volle mep aan, meet en laat staan e meet nog eens om nu eens te kijken wat ik op de meter terugkrijg en bij sommigen zaten daar leuke dingen bij (ph 1st laag, dan rap omhoog om rond de 6.4 uit te komen dag later).

 

Die 6.6 is een aanname vanuit BN begrijp ik uit je verhaal of is dat wel eigen meting?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alsjeblieft ;)

 

Die 6.6 is mijn eigen meting.

Dat is dus 2/3 voeding + zym + x-cel dat kwam op een ph van 7.2 uit, dat heb ik aangezuurd naar ph 5.8 dat heb ik laten staan en heb na 2 dagen nog eens de ph gemeten en toen zat de ph op 6.6

Share this post


Link to post
Share on other sites

2/3 voeding en de rest door invloed additieven.

Volle mep A&B (en +additieven meting daarna) geeft welke waarden?

 

Als je 2dgn later op 6.6 zit is dat ok, mijn vermoeden is dat als je volle mep voeding gaf ook je ph minder snel op zou lopen en je ook wat minder kans op opname probleempjes zou hebben, van 5.8 naar 6.6 is best wat in tijd van zeg 1 dag.

Mogelijk krijg je bijna dezelfde reactie als je voordat je BN in het water doet, de ph- van het water 1 punt omlaag brengt dus naar 7.2.

dan zal de ph eerder rond de 6.3 blijven hangen met wat je aan voeding geeft is mijn insteek maar ik weet begod niet hoe BN werkt qua buffering en ranges opname dus kan ook heel anders uit pakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal straks even een litertje aanmaken met de volle mep voeding en kijken wat het geeft voor ph.

 

Ik zit nog op een ander forum, daar geven ze aan dat het een magnesium tekort/blokkade is (geweest).

http://wietwiki.nl/i...title=Magnesium

 

 

Edit:

 

Ik heb even 1l voedingsoplossing gemaakt met de max voeding en toevoegingen, de ph zit nu op 7.0

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff uit die wiki:

en/of wolkachtige chlorose in de middeloude bladeren op (onder de bloei-top). De kleur van de jonge bladeren en de vruchtontwikkeling zijn normaal.

 

mist bij jouw, geen chlorose (ik zeg altijd tijgerstrepen) die beginnen als wolkjes en je blad is donkerder dan groen dus 'normaal'?

 

lastig idd en velen denken: oh weekie so en so dus is mg wat op zich zou kunnen maar dan had je zeker ook wel wolken in het blad gehad zo erg als het is als je vele roestgaatjes krijgt omdat er mg tekort zou zijn.

 

Pin me er niet op vast svp maar mg tekort is hier erg bekend (klote zachte water ook) en dus ook de verschijnselen die ik eerder koppel aan vage strepen dan aan roestvlekjes in diepgroen blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan beide geweest zijn, ik krijg niet het idee dat het erger word dus neem aan dat het kortstondig geweest is.

 

Op het andere forum was de reden waarom ze magnesium tekort dachten te zien, omdat het midden in je blad zit en in de nerven en niet aan de buitenranden.

 

Als je bij mg tekort eerder die wolkachtige verkleuring krijgt dan zal het inderdaad ca tekort/blokkade geweest zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De voedingsoplossing heb ik gister gemeten, toen zat die op 7.2

Zonet heb ik het nog een keer gemeten en kwam ik op 7.5

Dat is dus water met max voeding en additieven niet aangezuurd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jij hebt volgens mij een P tekort . treed meestal 3e week bloei op . pk 13/14 4e week bloei ?

 

just saying

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand

qua ph buffering is de voeding dus niet zo'n king, je zou dan ipv op 5.8 zetten iets lager kunnen gaan zitten waardoor je de na ijl ( zo noem ik eht maar) vd ph wat ondervangt, mogelijk blijft die dan rond de 6.2 ofzo hangen ipv iets te hoog (6.5) aan te tikken.

Noem zo maar wat aan waarden, heb niet terug gekeken maar meen dat het 5.8 was wat je nav BN advies deed.

 

@cuppo

P tekort :icecream:

Leg eens uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is geen P tekort cupp0,dit is volgens m ij 9 van de 10 keer te wijten aan een verkeerde PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan, maar ook dat je, omdat je vd rest geen problemen hebt, te maken hebt met wat verdrukking of gewoonweg niet in de juiste ratio uit de voeding/buffer beschikbaar te maken stofje is (calcium aandeel in veel voedingen is laag,navraag gedaan ivm vermoeden en ook bij BAC geen extra calcium waar je dit wel verwacht).

 

Ik zou even bij BN informeren hoe het zit met aandeel van eea in de A&B en mogelijk dat je toch een aanvulling (of lager in de EC gaan zitten zodat meer balans) met die ca15 ofzo moet doen ipv het vooral in de ph te zoeken, als je zwabbert tussen de 6-6.5 bij mineraal zou je amper problemen mogen hebben met de range vd voeding in achterhoofd (opneembaar tussen 5-8 ph zoiets). Strak sturen op is nooit goed, licht verloop profiteert je plant optimaal van en kan ze zelf mogelijk ook nog een duit in zakje doen in de rhizosfeer ipv oorlog.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio-Nova gaf dat advies van de ph op 5.8 stellen omdat de ph altijd oploopt.

Een ph van 6.5 is niet verkeerd toch, tenminste als ik kijk naar die schema's van opname van voedingsstoffen dan moet dat goed zijn.

 

Hmm, je bent even een beetje tegenstrijdig in je berichten, in je laatste bericht zeg je dat er niks mis is met een ph van 6.5 en in je vorige was het niet ideaal?

 

Maar goed, ik neem aan dat het geen ph probleem kan zijn, ook omdat je aangeeft dat mineraal breed opneembaar is.

Dat word op de website van Bio-Nova ook aangegeven.

 

Ik zal nog wel eens een mailtje naar Bio-Nova sturen met de vraag over het calcium om de A+B voeding en of het nodig is extra toe te voegen.

 

Ik had laatst voor de gein de ec eens gemeten, het water uit de kraan heeft een ec van 0.5, de voedingsoplossing met twee derde van de aangegeven hoeveelheid A+B had een ec waarde van ruim 3. :o

Misschien komt dat door het soort 'ingrediënten' wat ze in hun voeding gebruiken, dat je daardoor een wat afwijkende ec krijgt, dat zal ik ook maar eens navragen hoe dat zit.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...