Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Snaaiper

Zelf Aarde Mengen + Herbruiken

Recommended Posts

had ik nog liggen ouwe en idd om de vermenging te controleren.

Maar dat Lava spul is erg mooi, brengt meer lucht en drainage aan. Kokos maakt het sponzig en goed vochtopneembaar.

Zal zien dat ik hier nog enkele prentjes drop.

 

Al bij al voelt en ziet het er een mooi mengsel uit, waar je een stevige bal van kan knijpen die ook blijft bijeenhangen maar bij het minste weer uiteenvalt. Lekker sponzig mengseltje dus.

Grosso modo is de verhouding 64-40-10 en dat lijkt me prima. Ziet erniet uit als aarde, maar ook niet als zuiver kokos. Time will tell.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou geen zaai en stekgrond nemen maar gewoon goeie potgrond geschikt voor groenten en er geen bijkomsnede voeding doorheen mengen juist kijken of de grond luchtig genoeg is zoniet kan je perliet of coco toevoegen Bij aankoop kijk je wel even naar ec en ph van de grond.

 

Alle andere toevoegingen zijn voor hergebruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Willy, ik heb heel wat zakken aarde nagekeken op samenstelling, zaai/stek van de Aveve kwam er hier het beste uit.

NPK waardes liggen bij de meeste standaard aardes allemaal ongeveer op hetzelfde, enkel de concentratie (de EC dus) ligt hoger bij gewone aarde als bij zaai/stek.

En dit dan nog eens afgaande op wat er op de zak staan, ik meet geen EC of Ph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem een goede basic grond bijvoorbeeld van atami of plagron, ZONDER perliet, dit is troep in mijn ogen. Hier nemen we cocos voor.

 

Een eigen killerrecept van canna, niet voor het hergebruiken maar gewoon voor een knalronde.

 

op 11L bakken:

Je pakt een 11L bak en vult deze met;

 

-2L cocos

-15 gram lavameel

-0,2L wormenhumus

-1 theelepel mycorhyza schimmels

-afvullen tot de rand met de te gebruiken naar aarde.

 

Goed mengen.

 

Kweken in combinatie met GHE voeding. Gegarandeerde knalronde.

 

Cocos zorgt er voor dat de aarde niet inklinkt, je hebt er altijd wel heel iets mee te maken die kleinigheidjes hou je toch wel

maar het beperkt zeer zeker dit nare gezijk. Zuurstof in je aarde optimaal, fijn voor je bodemleven en dat is wat we willen.

Waarom GHE voeding? Daar zitten allerlei goede dingen in, bij een normale voeding is 1L aan gewicht 1Kilogram. Bij

GHE weegt 1L anderhalve kilo zowat vanwege al die goede stoffen.

 

Ripen, ook prachtspul van GHE. Dat is zeg maar de pk13/14 van hun maar dan zou ik ze teniet doen door het zo te vergelijken.

 

Groetjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn aarde is inmiddels al even in gebruik bij diverse planten (canna - palmen) en ze lusten het allemaal. Bij de Canna netjes gaan bijvoeden vanaf week 3--4 en ze lust het allemaal, geen spoor van onder- of meer nog overvoeding. Dit recept houdt ik gewoon lekker aan en alles is vlot verkrijgbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag snaaiper, hoe is het je vergaan met die samenstelling? Ik dacht erover om jouw samenstelling over te nemen tenzij je nog wat hebt bijgeleerd.

Net even rondgelezen op het forum kwam ik grond van eko plaza tegen, is dat ook goed ipv de zaai en stek grond die jij hebt gebruikt? Deze kan ik krijgen bij mij in de buurt namelijk. Ik ga 10 chocolope haze van dna-genetics en nog max 5 onbekende zaadjes in 16l smartpots onder 600w draaien in een dr120, zal dat goed gaan?

 

Oh en waarmee zal ik bijvoeden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog weer iets, ik dacht er aan om de zaden in van die startblokjes ter zetten nadat ze zijn ontkiemd in water, de reden daarvoor is dat ik ze dan nog een tijdje op zonlicht kan laten beginnen met dit weer nu en dat ik die blokjes makkelijk in de uiteindelijke pot doe zonder iets te beschadigen etc. Welke blokjes zouden dan geschikt zijn voor mijn situatie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

uhhh Titatovenaar zei het al, toen ik op aarde kweekte deed ik een jaar met aarde. vanalles geprobeert, ook met bio supermix een hoop geleerd. vooral niet teveel erbij doen. eerst deed ik 50Liter/3000Liter, daarbij verbrandden de wortels gelijk zodra de stekken erin gingen, eens met de shop gepraat, en die adviseerden 10Liter/3000Liter, dat ging super, probleemloze rondes daarna. Dat is met laatste 2 weken water geven, en direct starten met ec 1,2.

ik doe altijd 12,5 liter biomix op 500 liter aarde en bij een te lage ph voeg ik nog extra kalk toe nooit problemen gezien met het aanslaan van de stekken ze groeien als de ziekte, wel moet ik zeggen dat ik ze 5 dagen doe voorgroeien in jiffie potjes met verse aarde daar zal het verschil wel liggen. plagron bio supermix ben ik echt dik en dik tevreden over je hoeft nooit meer je aarde te vervangen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatste jaren gedraaid op Ecostyle. Geen growshop meer nodig met al die dure voedingsstoffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...