Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Green Lee

Luchtvochtigheid

Recommended Posts

Het is ook soort afhankelijk. Bij een Haze met minder bladoppervlakte per blad zie je bv dat het licht bij een dimlux met PT het licht terugdimt na een minuut licht-aan. Een paar minuten later gaat hij dan weer op 100%.

 

Bij een soort met groter/grover blad zie ik dat bijna nooit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehhhhh,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nee, ik bemoei me er niet mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet verstandig om je pasfoto als avatar te gebruiken :P

 

Kots t er maar uit no-know.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb alle info de laatste dagen eens goed op me in laten werken..

 

Ik denk, dat het verhaal van watzzup het meeste hout snijd.

Het probleem wordt veroorzaakt door de hoge RV aan het begin v/d nacht.

 

Alleen, dat vocht, zal naar mijn gevoel dan niet kunnen condenseren op de top.

Die is immers dan nog warm!

Condensatie vind plaats op iets dat koud is en dus het dauwpunt wordt overschreden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gewas is aan het begin van de nacht nat door guttatie, niet door condensatie. Het punt is dan, laat je dat vocht verdampen of niet?

 

Problemen ontstaan zowel aan het begin van de dag als aan het begin van de nacht. Het is niet of/of

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad de condensatie/het dauwpunt is een punt wat dan weer niet klopt.

 

gallery_28849_11267_78354.jpg

 

Deze grafiek laat zien dat in het begin wel de vochtigheid omhoog gaat, dat maakt het verhaal van onder andere Racker weer aannemelijker.

 

Ahh het is en en. :P

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Ahh het is en en. :P

 

Yep, begin van nacht guttatie

Begin van dag,

-stijgende RH% want geen ontvochtiging omdat max temp niet is bereikt

-Kouder blijvende dikke top door massa

-Kouder blijvende top doordat de blaadjes hierin verdampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch zorg guttatie ook voor iets(zeer!) positief.http://www.google.nl....69837884,d.bGQ

Dus vooral op het einde het voorkomen.

 

Edit,ik verwar het eigenlijk met een hoge worteldruk.

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker, Dus waar jij het over hebt komt meer door het semi-gesloten kweken met een opti?

 

Ik zag van CityBoxer ook wat quotes uit de optie handleiding over de preheat en slow cool down. Die beschrijven inderdaad precies ook de condensatie en guttatie problemen.

 

Met een open kweek doet het condensatie probleem zich wellicht niet zo snel voor? Als je niet met een hoge luchtvochtigheid kweekt ook.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo vroeg ik me dan weer af,

Zouden de hondsdagen er wat mee te maken hebben.

 

In deze periode, van ca 20 juli tot 20 augustus komen vaak grote temperatuurverschillen voor.

Er vind dan heel veel condensatie in het klimaat plaats.

Van oudsher, kent men dit al als een probleem periode.

 

Voedsel wat bij het minste of geringste bederft etc.

 

Daarnaast wil ik me eens goed gaan verdiepen in dat guttatie proces..

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het grafiekje van vijf posts hierboven draait mijn afzuiger dag en nacht op constante snelheid.

Ik heb de afzuiger nu iets anders afgesteld. Een uur vóór lampen-aan gaat hij harder lopen en dat doet hij tot een uur ná lampen-aan.

De grafiek ziet er al iets anders uit.

Het guttatieverhaal, dat nieuw voor mij is, wil ik er ook bij betrekken. Ik ga de afzuiger ook harder laten draaien de twee uren na lamp-uit.

Gisteravond heb ik trouwens een berg toprottoppen uit het tuintje geknipt waar ik niet goed van werd. Het komt ineens heel dichtbij :cry :oeps ;)

Ik denk dat ik een soortje heb staan met buitengewone aantrekkingskracht voor schimmel. Deze dames gaan nog een dag of tien semi-verdrogen (heel weinig water geven) en dan gaan ze om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ racker

Ik durf tenminste mijn gezicht te laten zien hier. :lol

 

@iedereen (kan het niet laten)

Gutatie ontstaat in de loop van de nacht.

Als de verdamping nagenoeg stil valt nadat de lampen uit zijn.

Eerst worden alle cellen weer vol gepomt zodat alles weer klaar staat voor de volgende dag.

Als alle cellen en vaatbundels vol zijn, lopen ze als het ware over.

Sommige gewassen hebben speciale membramen aan de blad/bloem punten die dan open gaan.

Andere hebben dit niet, en daar worden de cellen gewoon kapot geduwd.

Die kapotte cellen zijn een ingang voor botrytis sporen, waar wiet onder valt weet ik niet.

Bij een aantal gewassen is guteren een must voor calcium transport naar niet verdampende delen.

 

Oppervlak temperatuur en dauwpunt zijn van belang voor het natslaan.

Een temp in combinatie met een vochtgehalte bepaalt het dauwpunt.

Alles wat een lagere temp heeft dan het dauwpunt slaat nat.

Als het licht wordt warmen de bladeren idd snel op.

Een top ook, aan de buitenkant.

Van binnen niet, daar zal dus condens ontstaan.

Hoe groter de top, des te meer kans op natslaan van binnen.

Opdrogen doet zo'n top niet makkelijk van binnen.

Een ideale plek voor botrytis sporen om te ontkiemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bron: Wiki

Conidiën

 

De schimmelsporen (conidia) dringen onder vochtige omstandigheden plantendelen binnen via wondjes, bloemblaadjes van uitgebloeide bloemen, kroonbladeren, bladpunten en stengeltjes van kiemplantjes. Het aangetaste weefsel wordt zacht en gaat rotten. Hierop worden sporendragers (conidioforen) gevormd, die weer nieuwe sporen vormen. Deze sporen kunnen voor nieuwe aantastingen zorgen.

Sclerotium

 

De schimmel kan ook voor overwintering en overleving in slechte tijden een sclerotium vormen dat bestaat uit zeer dicht op elkaar gepakte schimmeldraden. Deze sclerotiën overleven op dood plantmateriaal of los in de grond. Na de winter vormt het sclerotium schimmeldraden, waarop sporendragers ontstaan, die weer sporen vormen.

 

Al dat geplet, geknak getop en andere dingen die we allemaal doen om ons gewas een beetje in toom te houden, levert dus een aanzienlijk risico op.

 

Kwa bestrijding, is er niet zoveel.

Alleen een product dat Teldor heet. De werkzamestof is fenhexamid

De verkrijgbaarheid van dat spul is lastig, omdat er een spuitlicentie nodig is.

Laat mijn broer die nou hebben dus ik denk dat ik er wel aan kan komen.

 

Het is zeker niet de eerste keer, dat dit uitvoerig wordt besproken.

Klikerdeklik

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was even wat aan het rondkijken en kwam dit tegen op de site van Bio-Nova.

Calcium komt veel voor in de celwanden en membranen en speelt een speciale rol bij de ionenreacties in de plant. Calcium wordt in de plant getransporteerd via de verdampingsstroom (xyleem). In situaties met een hoge luchtvochtigheid of in een dicht gewas is deze verdampingsstroom klein en er kan daardoor een tekort ontstaan.

 

Een Calciumtekort verzwakt de celwanden en dit uit zich onmiddellijk in een hogere schimmelgevoeligheid

 

Een tekort aan calcium zou dus ook kunnen meespelen in de rotgevoeligheid.

Ook wordt er aangegeven dat in situaties met een hoge lv de kans groter is op een tekort aan calcium door minder verdampingsstroom.

Heeft een calcium tekort dan ook te maken met die gutatie, dat door een tekort aan calcium die cellen eerder/sneller kapot gaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou best kunnen Bosrand.

 

En van de andere kant, lees ik hier nog wel eens iets van mondjes die opengaan.

Dat zou kunnen betekenen, dat ons plantje dus door die mondjes een membraan heeft en niet perse de celwand kapot hoeft te knappen.

 

Na wat ik er inmiddels van heb begrepen, heeft de ene plant een bescherming daarin en de ander niet,

Waartoe ons gewas behoort, is mij nog niet 100% duidelijk.

 

Ook hier geen sluitend antwoord.

Wel een site, die ik nog eens op een regenachtige dag ga doorlezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand, Alleen moet je dan dus eigenlijk kijken naar de VPD en niet alleen naar de LV lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

@iedereen (kan het niet laten)

 

 

Mooie bijdrage.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed, we zijn er in ieder geval wel van overtuigd dat guttatie een probleem kan zijn. Er komt overigens geen gewoon water uit de plant lopen maar meer een soort dik sap. Op laten drogen heeft denk ik niet zo ontzettend veel zin, voorkomen lijkt me veel verstandiger. Ik ben het regelmatig in toppen tegengekomen, sommige zijn er gewoon kleverig van. Ik denk dat heel veel mensen het wel eens gezien hebben maar nooit echt herkend: je ziet wel eens spoortjes van een vloeistof over je bladeren. Kleverig meestal. Dat is echt geen druipende thc hoor :D

 

Als in een gesloten ruimte geen ontvochtiging wordt toegepast dan zal de lv toenemen, met als gevolg een lager dauwpunt. Dat is dan een mogelijk probleem. Met een traditionele in/uit zal je er niet zoveel last van hebben tenzij je je lucht recht van buiten aanzuigt.

 

Condens ontstaat alleen als het dauwpunt daalt, want de planttemleratuur wordt niet lager dan in de nacht. Dus als de lv hetzelfde blijft, dan blijft het dauwpunt ook hetzelfde. Kan iemand met de rlv en temperaturen uit de grafiek het verloop van het dauwpunt inzichtelijk maken? Degene die de data heeft bijvoorbeeld? Als het dauwpunt ommhoog gaat betekent dat meer vocht in de ruimte komt (en kans op condensatie bij een hogere temperatuur).

 

Dat dat een risico is dat begrijp ik. Gewoon ontvochtiging dan toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dus geen gesloten systeem, maar een open systeem met de afzuiger op een constant (vrij hoog) niveau. Blauwe lijn tussen de 14 en 16 graden is de dauwpunt lijn:

 

gallery_37858_15776_26589.png

 

Zelfde piek weer in de PT (en dus VPD), bij het aanspringen van de lampen. Grappig ook weer de piek in de RH intake. Ik blaas uit in dezelfde ruimte als waar de tent staat, dus blijkbaar verdampt er wel wat even wat extra waardoor de RH in de ruimte even omhoog gaat als de lampen aangaan? In de tent zie je dat overigens niet terug.

 

In mijn geval is er geen variatie in de afzuiger, maar normaal gesproken zal die wat minder hard draaien als de lampen uit zijn waardoor vocht wellicht wat langer blijft hangen. Ik zag wat oude grafieken van Racker waarbij hij een piek in de RH had bij het aanspringen van de lampen. Dat bedoelde ik met dat dat wellicht iets specifieks is voor een semi-gesloten systeem met een opti.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogelijk ook van invloed: wanneer geef je water? Zelf doe ik dat nadat de lampen aan zijn, ongeveer een half uur daarna, als de plant op gang is gekomen. Ik geef nooit water voor het licht uitgaat, mijn substraat is in de nacht redelijk droog.

 

Het dauwpunt gaat dus omhoog, wat logisch is, je stopt meer vocht in de lucht, maar wel grappig om te zien dat het aan de eind van de lichtcyclus het hoogste is. Dat komt dan weer waarschijnlijk omdat alles uit dezelfde kamer komt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een DWC opstelling (enkele bak water met 4 planten erin). Ik vul het water aan midden op de "dag" (10% verdwijnt per dag). Dat is niet in de grafiek te zien overigens, want die laat alleen de 4 uren rond de nacht/dag overgang zien.

 

Een grafiek van een aantal dag/nacht cycli:

gallery_37858_15776_44404.png

 

Normaal gesproken heb ik die DP lijn er niet in zitten, want ik kom daar toch niet in de buurt. Ik hou dan liever de temperatuur van het water wat meer in de gaten.

 

Pest is wel dat het op een zolder staat met het raam op een kier en ik dus niet bepaald een stabiel klimaat heb :) Uitgeblazen lucht komt ook weer in dezelfde ruimte terecht inderdaad.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes Wietefras..

 

Hoelang, draai je al op deze manier?

En heb je in die tijd wel eens last gehad van toprot?

 

Want als dit een trend is, die je al langere tijd hebt dan kunnen we dus vaststellen, dat het in jou situatie never nooit niet een kwestie van condens kan zijn in geval van Botrytis.

 

Het lijkt me, dat als ook jij in deze setup hier toch, al was het maar heel licht, last van hebt gehad. Het niet anders kan, dan dat de oorzaak in Gutatie gezocht moet worden.

 

Dus graag antwoord op de gestelde vragen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dit is de eerste kweek in deze opstelling, nu begin week 4 van de bloei. Al zijn de grafieken niet anders dan die van mijn vorige kweekjes. Qua temperatuur en luchtvochtigheid dan. Die trend wel altijd hetzelfde geweest. De VPD heb ik er nou net bij omdat ik vorige week een planttemperatuur camera gemaakt heb.

 

Heb nog geen rot gehad (binnen), maar ik kweek ook niet zo op de limiet. Heb de afzuiger altijd redelijk hard aan staan omdat ik geen clipfans heb in de tent (de blaadjes wiebelen dan door de luchtstroom van de afzuiger). De LV zit meestal tussen de 40% en 50%. Alleen als het buiten regent loopt dat soms iets hoger op. De temperatuur laat ik ook niet al te hoog oplopen.

 

Dus wat dat betreft ben ik geen voorbeeld voor het scenario wat Racker beschrijft. Ik kweek veel te droog en te koud daarvoor. Mijn afzuiger gaat ook niet in een soort slaapstand als de lampen uitgaan. Ik pas alleen af en toe de variac aan als de temperatuur teveel stijgt of daalt door het veranderen van de seizoenen.

 

Wat ik wel vaak heb is dat de bladeren nat worden als ze over elkaar heen liggen. Met clipfans heb ik daar geen last van, maar ik vind die dingen zo'n gekloot dus ik heb ze er liever niet in.

 

Guttatie heb ik bij een aarde kweek wel een keer gehad. Kwamen er dikke druppels uit de bladpunten. Toen had ik volgens mij teveel water gegeven ofzo. Heb het niet meer terug gezien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik eruit opmaak fras, is dat je buiten dus wel eens last heb gehad van rot.

 

Ik zal eens een kweekverslag van je opzoeken.

Ik ben ook maar een hobby kweker die graag in het veilige midden zit met al die dingen.

En toch, ben je wel degelijk een flinke stap verder in de techniek dan ik.

 

Met name je "gepruts" (heel positief bedoeld) met je elektronica dingetjes interesseren mij..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een autoflower buiten had ik wel wat rot ja. Heb ze nog af en toe droog geschud na een regenbui, maar er zat toch nog wel een plukje rot in.

 

"Gepruts" is het inderdaad nog wel met mijn electronica projectjes. Dat is allemaal vrij simpel te doen :) Ben ik bewust nog niet begonnen met het besturen van dingen met mijn "gepruts", want als dat mis gaat dan verlies ik misschien de planten. Als die data logger het een keer niet doet dan is er niets aan de hand.

 

Merk ook dat als je dingen goed meet dat handmatig de boel instellen ook niet zoveel moeite geeft. dus de drang is er ook niet zo. Wellicht als de boel eens automatisch door moet tijdens een vakantie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...