Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Green Lee

Luchtvochtigheid

Recommended Posts

Als het geouwehoer was dan was het niet nodig om kleine delen van zinnetjes uit hun verband te rukken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou het een beetje beschaafd heren.

Ik heb 2 posts van jou aangepast cityboxer i.v.m. beledigende teksten, wat hier niet is toegestaan.

Reageer normaal op elkaar zonder schelden of kleinerende opmerkingen te maken.

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dames dames toch.

 

Samengevat is het gewoon zo dat de kans op rot het grootst is als je licht aanspringt. Dat is een kritisch moment en daar moet je naar handelen als je graag met een relatief hoge RH% kweekt.

 

Het guttatie en mechanische schade aan het gewas verhaal wordt helemaal vergeten terwijl dat zeker zo belangrijk is. (of gaan jullie dan ook rellen?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom op dit is een super leerzaam topic nu geen zand in de vagina's hey jongens. ;)

 

Mijn overtuiging is het zelfde als city zoals ik al eerder schreef maar dat is natuurlijk het gevolg van het dauwpunt verhaal.

 

Mooi toch deze discussie voor mensen die denken dat het alleen aan de LV ligt.

Dames dames toch.

 

Samengevat is het gewoon zo dat de kans op rot het grootst is als je licht aanspringt. Dat is een kritisch moment en daar moet je naar handelen als je graag met een relatief hoge RH% kweekt.

 

Het guttatie en mechanische schade aan het gewas verhaal wordt helemaal vergeten terwijl dat zeker zo belangrijk is. (of gaan jullie dan ook rellen?)

 

Leg eens uit als je wil :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ city, waar heb jij je ontvochtiger en kachel staan dan? In de ruimte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou snap ik het ook niet meer hoor. De rlv gast juist naar beneden als je de de temperatuur opschroeft, maar het dauwpunt verandert niet. Waarom zou de absolute luchtvochtigheid in je ruimte nou plotseling oplopen als je het licht aan doet? Omdat je planten gaan verdampen om zich te koelen? Kom nou!

 

Dus de lv bij de koele plant is nog steeds hetzelfde als het licht aangaat, dat heeft volgens mij nooit het gevolg dat het water op de plant zal neerslaan.

 

Wanneer zou water condenseren als dauw op je plant: dat is als de lucht rond de plant verzadigd is met water en dus het dauwpunt heeft bereikt. Als de lucht in de donkere periode het dauwpunt niet bereikt zal die zeker als het licht aangaat deze niet bereiken, nu warm je de lucht én de planten juist op. Koude lucht is eerder verzadigd dan warme lucht, vandaar dat water neerslaat op koude voorwerpen.

 

Nou schiet maar eens racker :)

 

Guttatie ben ik volledig met je eens trouwens! Maar dat heb je meestal niet als het licht aangaat toch? Dat ontstaat volgens bij een hoge worteldruk, waardoor de celspanning toeneemt. Dat krijg je ook als de huidmondjes sluiten en de plant niet meer verdampt. Warm substraat kan daar ook de oorzaak zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat de plant door verdamping afkoelt. De ruimtetemp stijgt dan wel maar dit is niet evenredig met de plant/top temp. en zal ook nooit gelijk worden. (als het goed is) Echt dauw zoals buiten heb ik nooit gezien in een binnenkweek. Dat de RH% oploopt ter hoogte van de koude delen is gemeten.

 

De hoge RH% (niet in je ruimte dus maar tussen/in/op de plant)samen met het vocht wat de plant verdampt geeft vocht op vocht wat schimmel in de hand werkt.

 

Guttatie treed oa op als het licht uit gaat. Dit gebeurt als de verdamping snel minder wordt maar de worteldruk gelijk blijft zoals je aangeeft. Dit is lastig te voorkomen. Het uittredende vocht icm een snel dalende temp zorgt ervoor dat je gewas "nat" de nacht ingaat. Dat werkt rot in de hand. Het gewas de kans geven om het vocht te laten verdampen in het begin van de nacht geeft minder kans op rot.

 

De rot (botrytis) komt trouwens niet van een hoge RH%. Deze gedijt alleen beter bij een hoge RH%. Het is een schimmel die overal voorkomt.

 

Dagje vrij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol nee zit met een stukke rug in een heet bad :D

 

Je hebt het dus over het microclimaat rond de plant, waarde lv door de verdamping van de plant altijd hoger is. Maar binnen een kwartiertje als de plant is opgewarmd is dat probleem verholpen en je toppen zijn juist de warmste plaatsen in je ruimte. Volgens die theorie zou door dit effect juist onder in je plant een probleem moeten ontstaan. Bij teveel ventileren verstoor je dit te veel en gaat de plant overmatig verdampen, bij te weinig is de lv vlak bij de plant zo hoog dat hij moeilijk kan verdampen.

 

Dan over de verdamping van de plant: de fotosynthese en sapstromen komen al vrij snel op gang, maar ik betwijfel of ze de warmte van de ruimte voor zijn. Ook even er vanuit gaande dat de circulatieventilatoren aan staan en de plant nog weinig verdampt als het licht aan gaat (waarom zou hij, hij is nog koel en zijn processen aan het opstarten) lijkt het mij dat dit niet zo'n enorme lv piek tot gevolg zal hebben. We hebben ook nog eens positieve convectie, de plant neemt juist warmte op. Hij zal dus geleidelijk warm worden en die temperatuur ijlt uiteraard na op die van de ruimte.

 

Natslaan zul je in een tent trouwens nooit last van krijgen, dat is meer een probleem als het koud is in de kas en de ramen moeten open. Ze verwarmen de planten juist om natslaan te voorkomen, die wordt veroorzaakt door vochtiger lucht die binnenvalt.

 

Een kort moment van mogelijke hoge rlv om de plant lijkt me ook niet erg aannemelijk als een probleem voor infecties. De plant warmt immers redelijk snel op. Vocht aan het einde van de lichtcyclus is in mijn ogen een veel belangrijker probleem. Dat los je 's nacht alleen maar op met naverwarmen en een "zonsondergang". De Gavita controller ondersteunt ook zonsopkomst en -ondergang.

 

Overigens kan ook een gewas dat warmer is dan de omgeving nog steeds verdampen maar dat is een andere discussie ;)

 

Botrytis en andere schimmels vinden suikers en vochtigheid maar wat lekker. Kijk maar eens wat er af en toe aan Guttatie in je toppen ontstaat. Net of er een druppeltje suikerwater in je top hangt. Ik vermoed dat daar ook een hoop onzinverhalen van wiet bespoten met suiker vandaan komt trouwens.

 

Maar nogmaals, volgens mij ontstaan de meeste problemen juist 's nachts nadat het licht uitgaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De discussie krijgt hiermee een interessante andere wending.

 

Maar waar Whazzup het nou over heeft is voor mij volledig hogere wiskunde.

Maar ik lees aandachtig mee.

Wat ik er wel uit op maak, is dat de stelling die geponeerd werd dat de plant bij licht aan ook zijn verdamping 100% aanzet is kennelijk niet waar.

Als dat inderdaad zo is, is er idd ook geen enkele reden, waarom er op dat moment een grote vocht explosie zou zijn..

 

Sterker nog, Whazzup denk dat het probleem zich aan het eind van de lichtcyclus voordoet..

Waarom denk je dat? (openvraag.)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plant staat te verdampen en plots gaat het licht uit en daalt de temperatuur. Lv en Rlv schiet omhoog, en die lv is zo snel niet uit je toppen in de nacht zonder warmte of ontvochtiging. Daarnaast wat racker al aanhaalde, guttatie. Ik heb dat al meerdere malen geconstateerd. Remedie is simpel: licht langzaam uit en naverwarmen, zorgen dat je planten niet te nat staan aan het eind van de cyclus, je ec niet te hoog is, je substraat niet te warm is (!) kortom probeer die hoge lv te voorkomen en guttatie te voorkomen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou nog een vraag voor de geleerden hier.

 

Waarom rot het het ene soortje sneller als de andere? Snap dat dat topopbouw hier ook mee te maken heeft maar het moet ook iets anders zijn.

 

Hoe moet ik dat zien? Net zoals iemand met een licht type huidskleur sneller verbrand?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt het dus over het microclimaat rond de plant, waarde lv door de verdamping van de plant altijd hoger is. Maar binnen een kwartiertje als de plant is opgewarmd is dat probleem verholpen en je toppen zijn juist de warmste plaatsen in je ruimte. .

 

Hier kan ik me niet in vinden en de flir camera ook niet. Maar dat houdt de discussie leuk. Of een ruimte en/of plant binnen een kwartiertje is opgewarmt is ook per geval anders. Ik beweer niet dat natslaan de hoofdoorzaak van rot is, maar het teld zeker bij (semi) gesloten ruimtes flink mee.

 

@Johnny, Dikke toppen hebben meer massa dan kleine toppen. Kweek je kleine toppen dan heb je minder kans op rot. Er zijn soortjes waarbij er niet 1 dikke top gevormt wordt, maar meerdere kleinere toppen. Normaal wordt dat nooit wat wat maar bij een gewas met weing/klein/smal blad penetreert het licht tot beneden waardoor het eindresultaat gelijk of zelfs meer is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap dat het met de top opbouw te maken heeft maar heb uit zaad ook wel eens bijna identieke pheno types qua opbouw gehad in de zelfde klimaat omstandigheden en toch rotte er 1 heel snel en de andere helemaal niet.

 

Buiten zit er ook wel verschil in, zelfde topopbouw maar de ééne rot wel en de andere niet.

 

Waarom dat zo is zou ik graag willen begrijpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom dat zo is zou ik graag willen begrijpen.

 

Hier sluit ik me 101% bij aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wilde gok;

 

Sterkere celwanden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier kan ik me niet in vinden en de flir camera ook niet. Maar dat houdt de discussie leuk. Of een ruimte en/of plant binnen een kwartiertje is opgewarmt is ook per geval anders. Ik beweer niet dat natslaan de hoofdoorzaak van rot is, maar het teld zeker bij (semi) gesloten ruimtes flink mee.

Kun je me laten zien hoe het temperatuurverhoging van het gewas verloopt ten opzichte van de ruimtetemperatuur? Dat het bij een gesloten ruimte wellicht anders verloopt kan ik me wel wat bij voorstellen maar ik kan met niet voorstellen dat het microklimaat rond de plant verantwoordelijk is voor het natslaan van de plant. En de rlv daalt bij het oplopen van de temperatuur. Die gaat in een gesloten ruimte natuurlijk omhoog door verdamping, en onvoldoende ontvlochten zou tot problemen kunnen leiden naar mijn gevoel. Maar daar heb je toch juist je klimaatcontrole voor ingericht? In een "normale" ruimte ververs je je lucht vele malen per uur en heeft de rlv geen kans om op te lopen als de inkomende lucht niet te hoog verzadigd is. Maar dan nog warm je die lucht op in de ruimte waardoor de rlv daalt. In ieder geval een interessante discussie.

 

Waarom rot de ene plant wel en de andere niet? Dat heb je zelfs bij identieke klonen. Het kan zijn door een andere worteldruk, een zwakkere plant, sterkere celwanden ben ik het ook mee eens, verschil in ec van het medium en daardoor een hogere worteldruk, een plant die vlak voor een koude luchtinvoer staat, het kan denk ik veel oorzaken hebben. Ik heb wel gemerkt in praktijk dat kwekers die aan het eind van hun cyclus de temperatuur constant houden of alleen al het licht geleidelijk dimmen aan het eind van de cyclus er veel minder last van hebben.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kun je me laten zien hoe het temperatuurverhoging van het gewas verloopt ten opzichte van de ruimtetemperatuur?

 

Die gaat in een gesloten ruimte natuurlijk omhoog door verdamping, en onvoldoende ontvlochten zou tot problemen kunnen leiden naar mijn gevoel. Maar daar heb je toch juist je klimaatcontrole voor ingericht? In een "normale" ruimte ververs je je lucht vele malen per uur en heeft de rlv geen kans om op te lopen als de inkomende lucht niet te hoog verzadigd is. Maar dan nog warm je die lucht op in de ruimte waardoor de rlv daalt. In ieder geval een interessante discussie.

 

 

 

Dat valt te regelen. (op termijn, ik heb niks waaraan ik kan meten op dit moment)

 

Als je bv met een airco de warmte van de lampen wegkoelt, dan is er geen ontvochtigende werking zolang de ingestelde temperatuur niet bereikt wordt.

 

De ruimtetemperatuur vlak voor het licht aanspringt al verhogen is een manier. De airco laten ontvochtigen vlak nadat het licht aanspringt is ook een manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou heb ik pas 1 nacht-dag overgang gedraaid met mijn homemade PT camera, maar ik zag wel iets opmerkelijks:

gallery_37858_15776_12616.png

 

De paarse lijn (PT) is de temperatuur van het bladerdek. Die loopt dus blijkbaar flink op als de lampen aan gaan en de verdamping nog niet helemaal op gang is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de duidelijkheid, Het rechter deel is licht-aan. (het bijschrift doet anders vermoeden)

 

Erg mooi Fras. Een verschil van 2 gr tussen AT en PT is gangbaar bij dit gewas. Heb je de infraroodsensor wel met een velletje papier gekalibreert op de AT sensor?

 

De bladtemperatuur schiet omhoog omdat het blad weing massa heeft. Het is dun en warmt erg snel op. Als de verdamping op gang komt, koelt het weer af. Een dikke top is echter een ander verhaal als blaadjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, sorry het grijs is inderdaad de nacht :)

 

Het werkt verbazingwekkend goed allemaal voor iets dat zo simpel in elkaar te zetten is.

 

De sensor is af fabriek al gecalibreerd en de waardes klopten ook gewoon bij wat ik met een losse IR temperatuur meter las. Die "AT" is overigens de temperatuur in de camera zelf (de IR sensor meet ook de eigen temperatuur). Die hangt net boven lamp hoogte, dus daar kan ik verder niet veel mee. Hou ik nu meer bij om te kijken dat de lamp niet op mijn PT-camera schijnt (als het ding warm wordt dan weet ik dat er wat mis is).

 

De echte AT temp zou de gele "Top" lijn zijn. Dat is de temp sensor die op top hoogte tussen het gewas zit inclusief ook de Humidity sensor. "Midden" is een sensor die een centimeter of 15 onder de toppen zit.

 

Ik heb nog niet echt toppen, dus dat kan inderdaad ook schelen. Maar toch, wel komisch dat de temperatuur zo dramatisch oploopt. Daar heb je dan wellicht ook zo'n slow start voor nodig?

 

Ik zag aan het eind van de "dag" periode overigens ook dat de blad temperatuur enorm opliep. Al ging dat wat geleidelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je doet alsof de temperatuurstijging een probleem is? Meet maar eens op een stukje papier op gelijke hoogte van je bladerdek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of het een probleem is maar je voorkomt het wel met een zonsopkomst, en die hoeft helemaal niet zo heel lang te zijn. Je ziet dat ongeveer 15 minuten voldoende is. De planten reageren best snel.

 

Je ziet ook dat met het stijgen van de temperatuur de rlv terugloopt, gelijk met de temperatuurstijging in de ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd waarom je tussen 2 en 14 het licht aanzet zo pak je net de warme uren in de middag mee ...

 

Wel goed te zien dat de plant zich uitbalanceerd na 15 minuten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het had eigenlijk van 1:00 tot 13:00 moeten zijn, maar de klok staat nog op wintertijd :)

 

Het tentje staat op zolder en dan ijlt de temperatuur wat na door het warme dak. Heb daarvoor de log van de intake temperatuur gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...