Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wietbladeren

Coco's In Smartpotten

Recommended Posts

Goedenavond,

Wat is de beste manier van water geven met coco's in smartpotten?

Meerdere water momenten ?

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk het wel, coco droogt snel uit en in smartpots al helemaal. Dus vaker druppelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is ervaring met aarde en coocs slab's hier en met aarde gaf ik ongeveer om de dag water,met slabs gewoon iedere dag druppel momenten,maar met cocos in potten geen ervaring,dus hoop dat iemand mij hierbij wat goede tips kan geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik met cocos zou werken zou het eb en vloed zijn net als mapito

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe met coco´s alleen vloeden en geef ook soms van boven water, de capillairen werking van coco´s is minder dan pito. Ik heb dit trouwens nooit in smartpots gedaan, werk altijd met kratjes dus met smartpots kan dit natuurlijk anders zijn

 

Gr,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik met cocos zou werken zou het eb en vloed zijn net als mapito

Dat is water erin pompen ff laten staan en dan weer weg pompen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smartpotten en kokos is beetje lastige combi heb ik gemerkt en ik heb vloeden geprobeerd alsook van boven water geven.

Druppelen is mijn ding niet dus kan daar niks over zeggen maar lijkt me ok lastiger.. 2x250ml mogelijk maar kan per dag enorm verschillen die behoefte en dan.. cocos houdt het water wel vast dan, zie ook hieronder.

 

Net alsof cocos en stof smartpot met elkaar in concurrentie zijn om water zsm te verdampen maar wel de binnenkluit zeiknat te houden, vraag me niet waarom dat gebeurde maar dit was wat me erg opviel en mijn planten geen goed deed.

Eerdere poging van 1 plant op 26ltr smartpot met kokos en BAC bio was ook al geen succes.

 

Als je het al doet ga dan niet voor alleen maar die hele fijne kokos (GL) maar meng er zeker ook van die lange vezel kokos doorheen (weet zo niet wie dat heeft maar is er wel), heb je stuk minder kans op dat het bij de wortelkluit veel te nat blijft tov rest vd pot en je toch weer water geeft om de hele pot bevochtigd te krijgen.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zou coco van atami gebruikt worden.

Druppelen wordt gedaan van boven.

De beste man zei dat het water er eerst uitloopt(onderkant),om dan vervolgens weer opgenomen te worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik met cocos zou werken zou het eb en vloed zijn net als mapito

Dat is water erin pompen ff laten staan en dan weer weg pompen ?

 

Yes, ik weet dat racker daar ervaring meer heeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet iedereen word blij van steenwol ?

Waarom niet?

 

Ik wordt niet blij van cocos en als ik kijk hoeveel mensen er mee werken ben ik niet de enigste.

 

Waterhuishouding is met RFX beter als ik afga vanuit wat ik gezien heb. Zie ook het verhaal van lostchild.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat het buiten het kweken om rot spul is, voor je longen voor je huid.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar kun je je toch prima tegen beschermen.

 

Jij draaide toch ook al op RFX?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik draai daar ook op, maar ik geef alleen aan wat ik met cocos zou doen.

En ik kan best begrijpen dat mensen geen steenwol willen gebruiken, ik zou ook op een alternatief overstappen hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke maar jij draait er ook op door de voordelen, tja er zijn ook nadelen maar of die ook afwegen tegen de voordelen? Dat is ook persoonlijk natuurlijk.

 

 

Nog even over het cocos verhaal, wat ik weet wil je juist in zo'n klein mogelijk medium werken dus niet in grote potten omdat je in die pot grote de vochthuishouding moeilijk kunt sturen doordat het juist zo goed vocht vasthoud. Als ik er toch mee zou werken zou ik slaps nemen of kleine potjes, niet groter dan 11 ltr. Zeker geen smartpot door ivm het makkelijk verdampen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn 11 liter smartpot's

Ik zou ook heel graag op een medium als RFX willen kweken.

1 thing at a time :) Eerst deze nieuwe manier maar weer ff

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet er mijn vraagtekens bij net zoals lost child, vocht aan de buitenkant van de pot gaat snel verdampen waardoor je water moet geven maar in het midden van je pot wordt het dan weer te nat.

 

Jou feestje natuurlijk, maar je bent gewaarschuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het idee dat je nog niet helemaal over wilt stappen op hydro. Aarde staat je blijkbaar ook niet aan maar misschien is wat Lost en Johnny zeggen ook wel waar en dus cocos met smartpotten niet de handigste combinatie. Misschien kun je aarde met cocos mengen. Ben dat zelf ook aan het overwegen, om meer watervasthoudendvermogen te krijgen (cocos) maar wel gewoon het bodemleven voor biologisch kweken. Ik weet niet of er mensen zijn die dat hebben geprobeerd en wat de ervaringen daar van zijn? En de verhouding cocos/aarde is dan ook wel fijn om te weten...

Edited by cityboxer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweekte voorheen met Kokospotgrond van Florentus. Gaat prima in smartpotten. Wat de verhouding is staat helaas niet op de zak.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het idee dat je nog niet helemaal over wilt stappen op hydro. Aarde staat je blijkbaar ook niet aan maar misschien is wat Lost en Johnny zeggen ook wel waar en dus cocos met smartpotten niet de handigste combinatie. Misschien kun je aarde met cocos mengen. Ben dat zelf ook aan het overwegen, om meer watervasthoudendvermogen te krijgen (cocos) maar wel gewoon het bodemleven voor biologisch kweken. Ik weet niet of er mensen zijn die dat hebben geprobeerd en wat de ervaringen daar van zijn? En de verhouding cocos/aarde is dan ook wel fijn om te weten...

Buiten en op guerrilla mengen wij om die reden de gaten met cocos, als het een tijd droog is dan houd de cocos in de bodem het vocht beter vast zodat de planten niet te droog staan in een droge periode en je dus niet elke dag naar de spot hoeft.

 

Zou zelf binnen 20% cocos aanhouden, teveel wil je ook niet en jij kweekt toch ook in grote smart pots? Je hebt van gold label toch ook 70% klei 30% cocos medium? Meer dan 30 procent zou ik dus zeker niet doen.

 

Voor de gewone hobby tuinier heeft pokon ook speciale kwekers potgrond, 2 keer zo duur maar dan met ook een percentage cocos. Niet dat jij daar mee kan maar om maar aan te geven dat het wel toegepast wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag ook cocosaarde bij de intratuin. Kost ongeveer hetzelfde als een zak GL. Ik heb dat nu gebruikt in mijn voorgroei potjes. Ben benieuwd wat het doet. Zit wat organische voeding in dus kan goed in mijn bio plaatje. Ik vind het prima om een en ander zelf te mengen maar als het al kant en klaar is staat me dat natuurlijk beter aan. Helemaal als het gewoon bij het tuincentrum vandaan komt. Dan hoef ik ook niet zo ingewikkeld te doen met het slepen van aarde. Is er iemand die daar ervaring mee heeft of daar een heel rondje op gedraaid heeft??

 

Ik kweekte voorheen met Kokospotgrond van Florentus. Gaat prima in smartpotten. Wat de verhouding is staat helaas niet op de zak.

 

Ik denk inderdaad dat dat ongeveer hetzelfde is als bij de Intratuin. Jouw ervaring is dus goed? Heb je het ook vergelken met een goede GS aarde? Kun je ook voor en nadelen vertellen?

 

Ik ben persoonlijk altijd een beetje sceptisch. Dat het bij de GS weg komt wil niet direct zeggen dat het het beste is. Kijk naar Sanny/PHC. Veel is toch marketing. En het gaat mij neit om een euro meer of minder maar het is wel een stuk fijner om gewoon naar het tuincentrum te kunnen ipv de GS. Scheelt ook een hoop gehannes op locatie als je loopt te slepen met die duistere zakken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nooit GS grond gebruikt dus ik kan het niet vergelijken. Heb eerst zelf grond gemengd en later gewoon die kokospotgrond genomen. Daar deed ik dan alleen nog wat kleipoeder doorheen (ook niet altijd).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...