Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
NOA

Moeders Verzorgen

Recommended Posts

Een vriend van me maakt moeders en geeft ze al een maanden overvoed EC 2.0+

Nou is ie aan spoelen geslagen omdat ze omvallen. hij heeft gewoon dikke 3 liter water van boven gegegeven zodat er veel drain ontstaat...

6 en 11 liter potjes met aarde...

Nu gaat ie een tijdje met EC van 0.8 voeden... Nou ben ik zelf geen stekkenboer maar dit allemaal klinkt als catastrofe.

Ik weet dat sommige EC van 1.4 gebruiken. Dat is wat ik hem aan wou raden. Beste alles weg flikkeren en opnieuw beginnen lijkt mij.

 

Wat voor aarde kun je het beste voor moederplanten gebruiken en waarmee upgraden?

Is a+b genoeg of kun je nog boost en wortel gebruiken in latere stadia

 

Ik ga zelf ook stekken maken omdat wat je hier krijgt gewoon triest is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie aarde plus buffertabs is voor mij ideaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan iemand me uitleggen wat er gebeurt als je ineens 3liter water aan je plantje geef?? Want volgens mij is dat toch echt niet wat ze met "spoelen" bedoelen

Veel te natte wortelen toch? En de problemen die daarop volgen...?

Groote moeders gaan ook niet redden op EC van 0.8 of wel? Aangezien de kraanwater al 0.5 is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de aarde goed is dan is dat geen probleem hoor. Ik spoel m'n mammies regelmatig door op die manier (op GL Custom). Voeden doe ik op 1.3 met een doodnormale A+B van goede kwaliteit. Een enkel keer geef ik wat dolokal supra mee in het gietwater. Maar het belangrijkste is goede grond met voldoende klei en veen en vooral geen bagger of compost er door.

Maar met moeders is net als met de rest van het kweken: Iedereen heeft z'n eigen maniertjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

spoelen bestaat niet op aarde, is echt een hydro ding omdat aarde een buffer bezit

veel water geven is proberen voeding uit medium te spoelen en liefst te vermijden bij kweken op aarde (vergeet de aanbevelingen die je leest).

 

@chassie

gezien je EC waarde is het water geven wat jij doet en spoelen noemt ok, in geval van hoge EC hanteren is het killing vaak omdat je alsook de worteldruk zwaar verkloot en planten bewust te nat zet.

ik hanteer ongeveer zelfde als wat jij doet maar ik spoel echt nooit op aarde, ik geef gewoon 1 of 2x wat extra water (soms wat calgel=dolokal..)

 

beetje vanaf elke dag met de auto door McDrive en ineens op de fiets en elke dag door de regen op alleen een bakkie rijst als de gemiddelde kweker het geweldige idee krijgt dat 'spoelen' toch heel goed gaat zijn voor planten die op aarde staan, GL light of special kan er slecht tegen, te nat, de custom door de kokos heeft er een stuk minder last van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat dacht ik dus ook, de switch van 2,2 naar 0,8 kan dat wel, aarde heeft een buffer dus... ??

hoe sta je tegen over wortels bij knippen en in nieuwe aarde zetten... mocht je al te lui zijn om gewoon nieuwe moeders te maken hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan goed, vraagt wat handigheid vd kweker.. is verhouding blad/wortel teveel verstoord wordt het een ramp (zoals ik had) maar met genoeg groen boven de grond moet het goed te doen zijn, ik had 1 1/2 scheutje en dat was te weinig.

 

Wel gedoe hoor wortels snijden, nieuwe mamma is makkelijker maar natuurlijk altijd die kans dat de nieuwe mamma minder is (ligt in soort besloten of stek va stek van stek goed blijft gaan volgens mij, niet 1+1=2)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wauw die maat van je heeft moeders en gaf een ec van 2.0

 

meestal ga je pas aan moeders werken als je al wat binnen en buitenpret ervaring hebt...

 

mag ik nieuwsgierig zijn? hoe komt het dat die 'kameraad' 2.0 mee heeft gegeven voor maanden?

 

een beetje binnenteler ken de waardes toch wel waar hij/zij binnen moet vallen.

 

geen herma nakommelingen gehad...

 

TIP....

 

grote pot redelijk wat buffertabs en goede aarde, na elke 5 maanden max je moeder afbloeien.... afhankelijk hoe groot je lamp is houd je rekening met het voorgroeien van nieuwe moeders. dit duurt onder 4 x 18 watt tl natuurlijk een flinke bunzz langer dan wanneer we der een 600 watter op knikkkeren

 

ik heb zelf nu een cheesemoeder begonnen in een 4,5 liter potje vervolgens na 18 liter en nu in 122 liter smartpot. ik heb bij het overpotten wortelstimulator gebruikt. dit is op 1 hand te tellen. voor de rest lekker lui on- afgezuurd water geven om de dag.

 

heerlijk groene planten.....

 

wat me op het volgende brengt met een enorme ec blokkade moeten die dames er toch al niet meer uitzien. rode stelen donker groen blad etc etc??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je op special mix kweekt of op welke andere potgrond uit veen dan kweek je niet op aarde. Veen buffert voeding maar behalve organische massa is het verder niet veel. Veen (en vrijwel alle andere substraten) kun je prima spoelen. Veensubstraat wordt in de tuinbouw ook met 25-30% drain bewaterd, dat is ook spoelen in principe.

 

Randvoorwaarde is echter dat je plant zo groot is dat die de pot in een paar dagen weer droog heeft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mag ik nieuwsgierig zijn?

Stekkenboer , geen platen vriend zoals wij :P nee geen hermas, ik heb ze niet gezien ik weet wel dat er een paar kapot waren gegaan en toen begon die zich toch druk te maken, bedankt voor de tips. :D

Als je op special mix kweekt of op welke andere potgrond uit veen dan kweek je niet op aarde.

Oke bedankt voor de tips heb er echt veel aan, kan niet wachten totdat ik mn eigen mooie moeder heb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...