Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bambo

Vervroeg de bloei in?

Recommended Posts

Ik vraag me af of bij degene die hun planten vervroegd de bloei hebben ingetrokken, er geen budrotproblemen zijn?

Juillie hadden van te voren ook niet kunnen weten dat augustus zo nat zou zijn. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad..

 

Ik heb mijn Power plant stekkie nu al geoogst terwijl hij pas 6-7 weken heeft gehad.. Budrot in de toppen..

 

Een collega kweker hier in mijn dorp had hetzelfde probleem met zijn NLX'en!

 

Maar het is een meevaller want de wiet is nog steeds super! :whistling

 

 

 

Denk je dat er in september oktober nu minder kans is op schimmels dan in deze maand? Ik heb nog 7 planten staan, hollands hope's en purple's maar deze kunnen waarschijnlijk toch wel gewoon afbloeien hoop ik? Zijn echte buiten soorten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu 2 planten vervroegd in de bloei gezet, een NLX en een Power plant.

ze staan nu ongeveer 4 weken in de bloei. die NLX is zeer compact en de toppen zitten echt dicht op elkaar, dus die zal sneller vatbaar zijn voor schimmel of budrot dan die powerplant. als het regent staan ze onder het balkon dus dat scheelt iig iets, luchtvochtigheid blijft natuurlijk wel een probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die van mij staan ook al 4 weken in de bloei maar ze staan onder een afdak

 

dus geenprobleem met regen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Bambo,

 

Ook mijn Santa-Maria (bloeit vanaf 21-07) heeft last van toprot door de natte augustus. Ik heb alleen wel de mogelijkheid om mijn planten onder een ruim afdak te zetten. Dit helpt echter niet tegen zeer hoge luchtvochtigheid en/of mist en de te lage temperaturen. Ik houd de boel zo schoon mogelijk door alle aangetaste delen te verwijderen en de takjes in te smeren met pure groene zeep en een kwastje. Deze komende week zal nog veel zon geven waardoor ik nog zeker wacht met oogsten. Ga er maar van uit dat alles wat nu 3 à 4 weken in de bloei staat er zeer gevoelig voor is en je niet de enige bent met toprot, helaas.

 

Greets 'n' grows.

 

0409010077-santa-toprot.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kijkje in een goede Atlas heeft me heel wat geleerd over het weer in de kweekmaanden, zoals dat augustus in de top 5 maanden met de meeste regen zit, maar dat het in kortere periodes valt gemiddeld. Ik heb er rekening mee gehouden door meerdere kleine planten te nemen , zodat ze naar binnen te plaatsen zijn bij slecht weer .

 

Gelukkig zit ik net in dat deel van Nederland waar het weer beter was ,met minder regen en meer zon .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gelukkig zit ik net in dat deel van Nederland waar het weer beter was ,met minder regen en meer zon .

dat idee heb ik nu ook altijd hehehe, waar kom je vandaan, ik uit uden tussen eindhoven en den bosch is dat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn een aantal gebieden in Nederland die gemiddeld minder dan 750 mm regen per jaar hebben , en inderdaad ,Uden licht daar ook precies in evenals een stukje van Drente en groningen en een stukje van zeeland(waar ik zelf woon ) .

Sommige gebieden hebben meer dan 900 mm per jaar aan neerslag ,toch een behoorlijk verschil . Voor de meeste zonne uren moet je in het uiterste westen zijn ,niet verder dan 25 kilometer van zee.

 

De atlas waar ik dit allemaal in heb opgezocht is is wel wat verouderd , van een jaar of 5 geleden . In grote lijnen is alles nog wel hetzelfde gebleven . De zomer van vorige jaar was wel een echt afwijkende .

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik heb dit jaar extreem kleine toppen vind ik ! nog geen budrot gezien maar de hoofdtoppen lijken nergens op ! denk ook zeker dat dit met slegte weersomstandigheden te maken heeft ! nu maar hopen dat ze nog goed bijtrekken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...