Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

AeroNoob

16 X K2 Op Aeroponic (600W 120Lx90Bx255H).

Recommended Posts

Goedenavond iedereen,

 

Na mijn eigen te hebben voorgesteld in de wie is wie sectie gaan we nu dan eindelijk mijn bouw / grow verslag maken...

 

Ik heb 25 K2 meiden van huismerk wietzaadjes.nl, ik wil gewoon eens weten wat nu daadwerkelijk het verschil is tussen huismerkzaad en zaden van bijvoorbeeld RQS (Behalve de prijs dan...).

Bovendien bestaat wietzaadjes.nl erg lang en zullen zij zeker de nodige ervaring hebben om goede kwaliteit huismerk zaden te leveren / produceren dus ben ik hier erg nieuwsgierig naar.

 

 

Het verleden:

Zoals ik in mijn voorstel topic al vermelde, woon ik in een appartement en ben ik daardoor niet in staat om met zakken aarde/coco te slepen elke keer. Herbruiken heb ik te weinig vertrouwen in! Ik kweekte altijd in een kweektent maar daar is nu verandering in gekomen en heb ik mijn eigen hokkie getimmerd met MDF

 

gallery_41599_17155_346486.jpg

 

 

De bouw:

Ik ben begonnen met het bedenken van mijn kweeksysteem. Ik merkte op dat je kon kweken op water en lucht (Aeroponic) en ben me hier in gaan lezen. Na diverse systemen te hebben gekeken en de nodige topics te hebben gelezen op overige fora's ben ik een poging gaan wagen om mijn eigen aeroponic systeem te bouwen.

 

gallery_41599_17155_2050183.jpg

 

gallery_41599_17155_1233737.jpg

 

gallery_41599_17155_1114835.jpg

 

gallery_41599_17155_2312693.jpg

 

Verder... heb ik nog een filmpje van het systeem in werking. Echter is deze te groot om te uploaden en wil ik dit liever niet op youtube zetten i.v.m. privacy daarow. Ik zal deze proberen te comprimeren zodat het wel past.

 

Het systeem:

 

Het systeem bestaat uit 4 kratten (licht dicht) (60Bx40Lx30H). besteld bij auer packaging, een vat van 70 liter, gardena slang (12mm), gardena slang (6mm), Gardena centraal filter, 8 X Gardena Micro 360Graden sproeiers, PVC afvoer, frame van oude stekkentent.

 

TODO:

 

De sproeiers bereiken niet de netpots helemaal omdat deze ondersteboven hangen. Ik wil deze dus eigenlijk rechtop gaan zetten en de dunne slangen te verwijderen en de hoofdleiding door de kratten te leggen en daar vervolgens de sproeiers op monteren. Wat mij tegen houdt om deze actie te ondernemen is het volgende. Er bestaan flow & grow systemen die niet werken met sproeiers maar enkel het water laten circuleren, dit zou betekenen dat ik in theorie geen aanpassing zou hoeven doen aan mijn systeem. Buiten het feit dat, zorg ik er natuurlijk voor dat mijn damens eerst goed geworteld zijn op de jiffy voordat ze de netpots in gaan.

 

De voeding:

 

Als voeding gebruik ik de starterset van hesi hydro. Uitgebreid met een extra flesje bloei en ata clean. Ik geef de damens de halve dosering van wat HESI zelf aangeeft. Dit om rustig voeding op te bouwen.

 

De dames:

 

De damens zijn zaterdag op de ingewaterde jiffy's gegaan met een PH van 5.8 en een EC van 0.6 en een druppie supervit!

 

Verwachting:

Ik verwacht dat de dames volgende week zaterdag allemaal wel ontkiemd zullen zijn en verwacht ik een vrij stabiele week zonder al te veel tegenslagen. Ik laat in elk geval mijn hoofd nog eens goed kraken over wat ik met mijn systeem wil gaan doen. (de slangetjes weg halen en de hoofdleiding door de kratten laten lopen en daar de sproeiers op monteren zodat deze rechtop staan, of helemaal niets doen en vertrouwen hebben op de hoge LV binnen in de kratten.....).

 

CREDITS:

Ik was het echt even vergeten te melden. Maar de credits van het idee van het systeem gaan uit naar Hazeo van ICMAG.

 

https://www.icmag.co...ad.php?t=248621

Edited by AeroNoob
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit ga ik volgen, ziet er interessant uit die technische kweekopstelling :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice. :tu

 

Eh, welke micro sproeier heb je precies? Dat sprinklertje (oranje dingetje dat zo ronddraait) of de sproeiertjes? Met die sproeiertjes zou dat toch moeten lukken of je pomp is wat te zwak. Met die sprinklertjes kan dat idd een probleem geven omdat die al wat hoger zijn en dan ook nog onder een relatief stijle hoek afgeven. Maw. heb je die sprinklertjes, even een tientje uitgeven aan sproeiertjes en je bent klaar.

 

Jiffies zou ik overslaan. Gewoon je netpotjes vullen en even draaien totdat je ziet waar in je potjes de 'waterlijn' zit, paar balletjes eruit, zaadje er netjes en voorzichtig in ploppen, balletjes er voorzichtig weer op, voila. die jiffy meuk die ga je anders nl in je res terugvinden en dat is in dit geval niet handig ook al heb je een filtertje.

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt dan kun je beter stekpluggen gebruiken om te ontkiemen. De eerste keer was ik bang dat het mis zou gaan op stekblokjes, maar gewoon een klein beetje wortelstimulator en afgezuurd water geven en het zaadje zal goed ontkiemen.

Even googlen op: ontkiemen op stekplug

Als je onder buren hebt, hou dan rekening met het feit dat zo'n pomp in een bak water nog best wel wat trillingen kan doorgeven, mijn advies is dan ook om de bodem goed te isoleren met steenwol en tempex.

Ik gebruik ook hesi hydro in mijn aeroflow, werkt goed! gewoon litertje bloeivoeding in de bloei en 1,5 - 2 weken er tegenaan.

Lekker zuinig systeem.

succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reden dat ik jiffy's pak is dat er hier in de GS nergens meer steenwol pluggen te krijgen zijn... anders had ik het wel geweten.

 

Anyway de meiden zijn zaterdag op de jiffy's gelegd en bij geen enkel is ook nog maar een worteltje te bekennen. Ik hoop dat het goed gaat komen!

 

@Ponix

 

Ik gebruik de volgende sproeiers:

 

gallery_41599_17155_2779.jpg

 

Greetings

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als die dingen helemaal bovenin hangen en naar wat ik schat zijn dat maar enkele cm's tussen sproeier en potje, dan is je pomp wat zwakjes of je knijpt de pomp te ver af zodat er bijna geen druk meer over is bij de sproeier. Die dingen moeten die potjes zeiknat kunnen maken op die afstand.

 

Gewoon, hop zaadje in het potje tussen de balletjes zonder eerst te ontkiemen. Pluggen hebben nl de neiging om vocht langer vast te houden en dan staat de voet heel de tijd zeiknat te wezen met kans op stamrot.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Ponix!

 

Tof dat je zo meedenkt!!

 

Ik gebruik echter een 2000L pomp, de meest gangbare systemen gebruiken 300/1000L pompen. Ik zal zo eens kijken wat het gaat doen als ik de centraal filter er eens tussen uit haal of de druk dan beter is. De sproeiers kunnen niet meer verder naar boven in elk geval. Wat bedoel je met je knijpt de pomp te ver af?

Ik denk eerlijk gezegd dat het de stand van de sproeier is. Die moet waarschijnlijk gewoon naar boven toe gericht staan i.p.v hangend naar beneden.

 

Ik geef de zaden nog 5 dagen de tijd om te kiemen, anders ga ik mailen naar leverancier...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de filter er tussen uit gehaald en merkte op dat de druk dan iets beter is. De druppels bereiken nu in elk geval wel de netpots. Echter bereiken ze alleen de onderkant van de netpot, maar dit vind ik wel voldoende, de hydrokorrels zuigen immers het water door naar boven lijkt mij en de plant zoekt water op... dus het lijkt mij wel dat dit gaat werken.

 

Het probleem zat hem in de tuinslangkoppeling en niet in de centraal filter. Het punt is dat er een terugslagklep zit in de koppeling waardoor die in theorie geen water door zou moeten laten, echter deed die dit wel, maar was de druk die ik nodig had niet optimaal. Ik heb de koppelingen verwijderd en het filtertje er tussen gezet en nu is de druk voldoende!!

 

Thanks voor het meedenken Ponix, ik denk dat mijn probleem nu is opgelost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd blij om mede aero-heads te kunnen helpen! ;)

 

Die ltr/uur zegt niet veel bij pompen met het oog op aero. Wat je wil weten is opvoerhoogte, dat zegt iets over de druk die ze kunnen genereren. Met die sproeiertjes en een dergelijke setup zou ik op z'n minst een opvoerhoogte van een meter of 8 willen anders komt er echt een zeikstraal uit deze sproeiertjes. En je wil de aanbevolen uitgangsmaat van je pomp tot zo dicht mogelijk bij de sproeier aanhouden anders verlies je gelijk aan de uitgang al 'druk'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk topic ik schuif ook aan hier :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste medelezers,

 

Om zo transperant mogelijk te blijven op het forum heb ik besloten om het prive bericht dat ik gekregen heb van Ponix te delen met de lezers van mijn topic.

 

Ponix schreef:

 

Yooo,

 

Ik wou je topic niet verder vervuilen noch het idee afkraken ofzo, maar ik voorzie 2 kleine issues.

 

a. die drains zijn nogal klein. De wortels gaan richting die drains dus die moet je sowieso voorzien van een grove filter anders krijg je geheid problemen. Verstoppingen = overstromingen = erg klote! Water is dan ineens niet je vriend.

 

b. omdat die drains klein zijn, je bakken niet overdreven hoog zijn en je drains ook nog eens teruglopen naar een (gesloten) vat, gaat er niet veel lucht bij de wortels komen. Dat vernaggelt een beetje de hele werking van aero als het tegenzit.

 

Als je mij dus los zou laten op die bakken dan maakte ik een reservoir onder die 4 bakken, sneed ik de bodems uit die bakken, kocht ik een 4 bar pomp + Dan foggers + stukje EPDM (licht schort) en dan lekker aero-en met vrij hangende wortels.

 

Of gewoon de boel op 200mm buizen gooien met open drain. Dat belucht ook erg goed en die wortels gaan dan mooi in de buis liggen. Scheelt wat hoogte.

 

Ik hoop dat je een nat/droog cyclus gaat aanhouden iig. Goeie cycle timer zoeken!

 

Voor de rest twijfel ik er niet aan dat je met dit systeem als dusdanig kan oogsten, maar gebaseerd op mijn eigen ervaringen en bouwsels (Been there, done that) wil ik je dus toch op bovenstaande wijzen.

 

Succes iig en als je vragen hebt, PM, want ik lees niet alle topics.

 

groeten

 

Ik wil dit graag met jullie delen zodat jullie ook een idee krijgen van de gebreken van mijn systeem. En wellicht komen we samen tot een creatieve oplossing!

 

Ik zit zelf te denken aan 4 luchtpompjes die ik in elke bak hang om het zuurstof niveau in mijn systeem een boost te geven. En dan niet de steen gebruiken, slechts het lucht slangetje om de bak te vullen met verse lucht. (of een pvc leiding door de kratten laten lopen die verse lucht inblazen vanuit de inlaat...)

 

ABOUT THE LADIES:

Geen van de zaden is tot nu toe ontkiemt... dit is erg vervelend...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aero, ben zelf niet zo technisch om je verder te kunnen helpen helaas, maar ik ben wel benieuwd naar je totale kosten tot nu voor 'aero' gedeelte.

Was het niet beter geweest om gewoon een 'aeroflo' systeem te kopen? Weet je zeker dat het goed werkt en misschien was je wel net zo duur uit...

 

Of je moet het bouwen etc. Leuk vinden, dat is weer wat anders!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ongeveer 250 voor het systeem kwijt geweest. De reden dat ik een eigen systeem wilde ontwerpen. Waren met name de kosten die ik weiger te betalen voor een dergelijk systeem. Ook zijn de meeste systemen geschikt voor 1 m2 (mijn hok is 120cm x 90cm) of bevatten naar mijn idee te veel netpots (teveel planten op 1m2).

Als ik nu aanpassingen wil doen, koop ik andere deksels voor die kratten en boor ik ze naar behoren, ik kan ook de deksel weglaten en de kratten vullen met rfx of seramis. kortom, er zijn mogelijkheden met deze kratten en opzet.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE TIME:

 

Problemen

Ik heb zojuist contact gehad met de leverancier van de zaden. Deze vertelde mij dat er mee klanten waren die problemen hebben met het ontkiemen van deze soort (K2) zaden. Geluk dus bij een ongeluk dat ik niet de enige ben, daardoor verwacht ik vanuit de leverancier een professionele houding en dat deze mij een batch verse nieuwe zaden toe gaat sturen.

Geen enkel zaadje toont enige vorm van leven. Ik heb er toch een paar opgegraven maar 0,0% is ook maar ontkiemt. (Ook niet eens een worteltje).

 

Voldoening:

Zoals eerder vermeld, had ik een week verwacht zonder al te veel tegenslagen, echter viel dit dus vies tegen. Een watersysteem waar nog de nodige aanpassingen aan moeten gebeuren. Het hok is nog niet voldoende lichtdicht. Er ontsnapt veel te veel licht nog via de kieren van mijn hok. Dit ga ik vandaag en morgen oppakken.

Ook ga ik toch aanpassingen maken in mijn systeem, ik wil een nieuw setje sproeiers gaan kopen die minder gevoelig zijn voor verstoppingen en meer geschikt zijn voor een aero cultuur.

Verder wil ik niet al te veel wijzigen aan deze opzet en ga ik hoe dan ook de ronde voltooien in deze setting.

 

Verwachting:

Ik moet dus wachten op nieuw zaad. Ik verwacht niet dat er nog zaden zullen ontkiemen. Dus deze gaan overmorgen de kliko in (ik laat t nog ff 2 dagen staan).

Ik verwacht het watersysteem op orde te krijgen en hoop dat er snel nieuwe zaden zullen zijn. Als ik een nieuw soortje zou kunnen kiezen (want het lijkt me niet dat ze de K2 nog gaan verkopen) dan ga ik voor de White widow, ik baal er echt van dat de K2 dus zo slecht van kwaliteit is. Ik vind het altijd heerlijke wiet! Die zoetigheid!!! Heeerlijk!!

Ook verwacht ik deze week iets te kunnen doen aan de luchttoevoer, hier komt nog teveel licht door dus wil ik iets van een lichtsluis ofzo gaan maken daarvoor.

Ook is de knip aardig leeg en moet ik het echt ff een weekie rustig aan doen.

 

Gr

 

EDIT:

 

Ik heb contact gehad met Wietzaadjes.nl, en deze heeft het probleem opgelost. Ik heb nieuw zaad vergoed gekregen en dit keer heb ik gekozen voor de White widow huimerk en dit is echter een eenmalige dienst van de leverancier omdat het toevallig bij meerdere klanten het zelfde probleem was. Normaal gesproken heb je wel pech gehad, en dat is maar goed ook... tegenwoordig moet je echt 3x kijken of je niet opgelicht wordt. Gelukkig kon ik de leverancier goed overtuigen.

 

Anyway echt een super service van wietzaadjes.nl!! Thanks!

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik wil een nieuw setje sproeiers gaan kopen die minder gevoelig zijn voor verstoppingen en meer geschikt zijn voor een aero cultuur.

 

Ben benieuwd waar je op doelt, want ik ken alleen Dan foggers en VDL boognevelaars die qua specs voldoen en daarvoor heb je een juiste combi pomp + voorfilter (60 micron) voor nodig want of je hebt geen nevel of je zit met verstoppingen te kijken.

 

Maar ik zou iig het KISS principe volgen, dus reservoir ONDER die bakken regelen. Geen afvoertjes die kunnen lekken/verstoppen en als er toch een bak verstopt en overloopt dan loopt het (meeste) weer in het reservoir ipv op je vloer of nog erger, op de onderburen (ik ken de situatie niet).

 

Qua beluchting ook, je kan het heel moeilijk maken, maar als jij die bakken volpompt met water en dat water loopt weer weg, dan trekt dat weglopende water als het goed is zuurstof in je bakken. Da's dus mooi. Als je dan ook nog kan zorgen dat die bakken goed 'droog' worden en dat er evt nog een 'luchtlaag' onder zit, dan ben je d'r al. Ook hier dus, reservoir ONDER die bakken en gaten boren in de bakken is in principe voldoende. Ben je van die drain af, kan er feitelijk ook niks verstoppen of gaan lekken (of je kan geen reservoir maken :lol: ).

 

Stel je doet het op bovenstaande manier, dan heb je met deze sproeiertjes alleen nog maar een dompelpompje nodig dat een meter of 8 kan opvoeren. Zet je daar gelijk een t-kraan op zodat je je reservoir kan leegpompen en klaar ben je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap wat je zegt Ponix.

 

Ik bedoel deze sproeiers: (EZ Clone 360 Spray nozzle).$(KGrHqVHJFQFEMT0KB+2BRivSOtEd!~~60_35.JPG

 

Een reservoir onder de bakken zie ik niet zitten... ik wil er namenlijk bij kunnen als de lampen uit staan.

 

Heb trouwens wel een goede seconden timer! Ik ben van plan om om de 10 minuten een nat/droog periode te houden (10 min sproeien, 10 min niet sproeien).

 

Greetings.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes deze ronde!

Ik ga je volgen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand enig idee hoe ik dit netjes licht/waterdicht krijg:

 

gallery_41599_17155_2047722.jpg

 

De slang loopt nu door de bak heen.. Echter is het gat 1mm groter dan de slang. Maar er lijkt nu waterdoorheen... hoe kan ik dit het beste oplossen. Siliconen kit gaat niet werken in elk geval... de slang is van tyleen en de bakken van PP...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goooooooeeeeeedemorgen!!

 

UPDATE:

 

Vandaag ben ik vrolijk, want, ik heb een oplossing voor mijn systeem gevonden, ik heb een stukje tuinslang afgeknipt en over mijn gardena leiding geschoven en dat vervolgens in het gat gestopt en vast gezet met een tie-rip. En dit dan x 8.

 

 

Ook zijn de nieuwe zaden binnen (White widow) en liggen deze tussen de watten + kraantjeswater.

 

De foto's zijn niet van de beste kwaliteit omdat ik niet goed kon scherpstellen.

gallery_41599_17155_1228349.jpg

 

gallery_41599_17155_1625796.jpg

 

5x5=25

gallery_41599_17155_1684062.jpg

 

gallery_41599_17155_2597608.jpg

 

Dit was het weer voor nu.

 

Zodra de zaden zijn gekiemt, gaan ze op een jiffy ff voorgroeien totdat er een goede wortel is!

 

Greetings

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk bedacht die oplossing maareh.. denk dat je met een dag of 3/4 alweer wat water buiten de bak gaat vinden :innocent:

 

1e heel belangrijke:

hoe heb je het gat in die box gemaakt?

is het mooi rond en zitten er geen braampjes (een gatenboortje, plankje hout eronder en dan rustig aan geeft perfect resultaat) dan is het tijd voor een

 

KLIK

 

welke je weer in verschillende uitvoeringen hebt (ff zoeken maar je weet nu waarnaar je zoekt ipv wat je op USA fora als oplossing terugvindt nl. 'grommet' wat een doorvoertule in het NL is.

 

nu weet je ook meteen waarom ik vroeg naar gatmaat, geen braampjes etc :innocent:

 

succes, water hoort in de bak en zeker niet erbuiten :icecream:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

LostChild thanks voor de info!

 

Ik heb het gat gemaakt met een gatenzaag van 13mm.

En nee ik heb het niet met een stuk hout er onder gedaan... maar wel de bramen en ruwe kantjes er vanaf gehaald.

 

Ik heb echter ook doorvoertules besteld bij desjop.nl die zijn speciaal voor tuinslangen/gardena slangen:)

 

https://desjop.nl/in...0000082&lang=nl

 

b_4467.jpg

Deze passen precies op mijn gardena slang... en nog veel belangrijker... in het gat.

 

Maar toch bedankt voor de wijze aanvulling lostchild.

 

 

Anyway:

 

Van de 25 tonen de meeste al ontkiem verschijnselen. De meeste zaden laten al een wit puntje zien! En dat binnen 24 uur. Tot nu toe ben ik dik tevreden met het huismerk van wietzaadjes.nl

 

FOTO Vannochtend:

 

gallery_41599_17155_1880598.jpg

 

 

6 uur later:

 

gallery_41599_17155_1702946.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...