Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jakkes

Welke Reflector Raden Jullie Aan?

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik wil nieuwe reflectors gaan aanschaffen en ik twijfel welke het beste zijn. Ik heb nu adjust-a-wings (medium) in mijn kasten (600 watt, 1.2x0.9m). Met deze kappen heb ik gemerkt dat de temperatuur hoger wordt dan met simpele standaard kappen. Wel kan ik goed kiezen tussen diepte en oppervlakkig stalen. Ook de spreader zorgt voor minder directe straling op de wat hogere toppen, zodat de afstand top-plant minder dan 60 cm kan zijn.

 

Er zijn een heleboel verschillende kappen op de markt. En voordat ik weer adjust-a-wings ga aanschaffen wil ik weten of dat er andere alternatieven zijn. Dus graag wil ik wten hoe jullie hierover denken.

 

Allvast bedankt.

 

Gr. Jakkes

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben zelf helemaal afgestapt van dat hele verhaal met minimale afstand bulb tot plant..

Door te korte afstand is de stralingstemperatuur te hoog , en verknal je wat een perfecte oogst had kunnen zijn

Sinds dat besluit is de kwaliteit ook beter.

Beginnen op 12/12 met 1.20 afstand en eindigen met 75 cm afstand levert grote dikke eieren van toppen waar anders een compact knopje zat met lager totaalewicht.

Ik buig de hoekjes van mijn standaard hamerslagkapje altijd naar binnen direct na aankoop, dan werpt de kap nog wat extras in de hoeken voor een mooiere evenredige "concaaf"vorm in het bladerdek.

 

Liever geld in een A=merk gloeipeer, en toffe genetica dan de lamp zo laag mogelijk houden is mijn idee

Dus om je vraag te beantwoorden : low budget hamerslagkap

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan verlies je wel 20% aan licht en heb je dus een 20% warmere reflector

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar naar meneer Jansen " idee" zie je dat toch verkeerd en heeft hij 20% meer opbrengst.

 

 

:nerd :nerd :nerd

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt,

 

Je kan door teveel licht/stralingswarmte een slechtere opbrengst krijgen. Je kan dit idd oplossen door een reflector te kiezen met minder reflectie. Het licht/stralingswarmte wordt dan omgezet in convectiewarmte en zuig je door je filter naar buiten.

 

Erg efficient vind ik dat niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kap is in mijn ogen zelfs 1 van de belangrijke punten waar je geld in moet investeren.

 

er zijn maar weinig punten waar je namelijk zo makkelijk een grote winst kan pakken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blijf voorlopig bij mijn triplestar kappen, vind ze echt fijn werken.

En je kan die reflectorplaatjes heel simpel vervangen scheelt je weer een aantal euro's.

 

Vooral de 3 standen zijn fijn, gespreid voor voorgroei, diep voor hoge planten in de bloei en natuurlijk een tussenweg van beide.

 

Maar net als met het kweek medium en voeding is ook de reflector een persoonlijke keus.

Edited by Casto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties. Zelf vind ik de kap heel belangrijk, vandaar de vraag.

 

Ik zie veel andere types voorbij komen (veelal wat compactere, dichtere kappen). Hebben deze voordelen t.o.v. Adjust-a-wing?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blijf voorlopig bij mijn triplestar kappen, vind ze echt fijn werken.

 

Die "dichtere" kappen bedoel ik. Is de lichtverdeling goed? Ik heb nu met de a-a-w een hele goede verdeling omdat ze zo groot zijn. Doen deze dat ook? En hoe is het met de warmte? Toen ik overstapte van een simpele kap naar de a-a-w scheelde dat 2-3 graden dat het warmer werd. Heeft deze dat ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen vergelijking met de adjust a wing kappen, maar vergeleken met een hamerslag of gladde kap /''''''\ zijn de triple stars een echte vooruitgang geweest.

 

Het lichtbeeld is erg mooi verspreid en hoe hoger de planten hoe dieper je hem kan laten stralen.

Zo komt het licht goed door je gewas heen waardoor ik bijna geen fluffy toppen aan de planten had zitten.

 

De warmte zal niet veel verschil zijn, maar weer een ander voordeel is dat je de triple star hoger kan hangen en hem op diepstralen zetten.

 

Grtsss

Edited by Casto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet zo moeilijk

 

-Alle reflectors die licht ergens anders naartoe sturen dan naar je plant, moet je laten liggen (De kopse kant moet dus dicht)

-De reflectie wordt bepaald door het materiaal waarvan de reflector gemaakt is. Dat zie je natuurlijk terug in de prijs. Het gaat van 80% tot 98% reflectie

-Een stuco reflector geeft meer uniformiteit, een spiegel reflector geeft meer reflectie

-Pik je de stroom en wil je meer licht, dan hang je er een lamp bij/betaal je of heb je andere beperkingen, dan ga je voor efficientie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

Dus jij zegt dat de adjust-a-wings eigenlijk niet optimaal zijn omdat ze open voor en achterkant hebben (wat logisch klinkt).

 

Ik denk dat ik voor de triplestar ga gezien de reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de linkjes. Ik heb ze gelezen en ga gewoon voor de triplestars. Alhoewel ik benieuwd ben naar de temperatuur verschillen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reken op 3-5C per kap extra tov een reguliere kap.

Heb ze ook gehad maar ik kwam daarmee steeds (omdat er meer warmte onder de kap blijft hangen) op 30C of hoger uit en dat deed planten geen goed.

 

Werk nu met IR van Gavita, die zijn per lamp een graad of 2-3 koeler tov een reguliere kap en je hebt geen gedoe met kappen vervangen of juiste miro oid want de reflector zit in de bulb, je kunt ze ook wat dichter op gewas hangen maar dat hoeft niet :withstupid:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

en die hangen dan gewoon zonder kap lostchild?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, je hebt wel een IR reflector nodig want ze zijn niet voor vertikaal gebruik.

Die reflector is eigenlijk meer een lamphouder dan een reflector, de IR bulb past echt niet in een standaard HPS bulb reflector.

Reflector is ook zo van opzet dat er geen warmte blijft hangen, mooi spul hoor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook zo Gavita IR zoals lostchild beschrijft. IR staat voor interne reflector.

Het is idd wat koeler en het neemt niet zoveel ruimte van je tent in beslag :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kap wat erboven zit is om te voorkomen dat er druppels opvallen. Anders is het :evil:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reken op 3-5C per kap extra tov een reguliere kap.

 

En ten opzichte van de adjust-a-wings? Deze werden al warmer dan standaard kappen, als daar nu weer wat bovenop komt ga ik dat niet trekken denk ik. Ben benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

en de nieuwe dimlux kappen die moeten toch ook los te verkrijgen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante lampen! ,ga me er eens in verdiepen wil een tentje bij nemen en daar moet ook een nieuwe lamp komen.

Kan ik mooi een semi vergelijking maken tussen de IR lamp/kap en de triplestar.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gekozen voor de Optimizer, van Prima Klima.

Maar of het een goeie is, kan ik nog geen zinnig woord van zeggen,

Heb me laten overtuigen door GS. http://www.greensell.nl/a-29946279/reflector-kappen/optomiser-reflector-vega-95-van-prima-klima/

 

Maar kwa model, lijkt het wel wat op de AW.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tov van zowat elke (reguliere) bulb/reflector combi win je met een IR opstelling aan minder warmte ontwikkeling, of het verder je ding is mag je zelf bepalen.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...