Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ajucreazy

Beginnende Tekens, 5X Heribei 65 L Smart Pots

Recommended Posts

Beste plantkrijgers,

 

Mijn eerste balkon buitenkweek

 

Heribei 5x

Zaailing

+- 6 weken oud

Ik meet geen pH en EC

Er zit een tensiometer in 1 pot, die houd ik tussen de 120 en 60

Grond: Silvermix Puk

Voeding: Puk Organic, complete lijn (http://www.puknutrie...ema-Organic.pdf), 3x 2/5 van de aanbevolen voeding meegegeven en nog een paar keer normaal kraanwater.

 

De dames beginnen sinds gister wat bladtekens te tonen en zelf weet ik niet wat de oorzaak is, op 1 na, de varenrouwmug. Er zaten een stuk of 15 maden verspreid in de bladeren. De sneaky basterds waren lastig te zien en na een goede inspectie heb ik ze doodgeknepen. Heb de aaltjes (bio bestrijding) vandaag binnen gekregen, dus die gaan wraak nemen in de bodem en om de dames zelf.

Er zijn meerdere tekens, ben een beetje een mierenneuker, maar beter op tijd dan te laat. Bij iedere foto wat bijbehorende info.

 

De dames in de 65 L Smart Pots, er staat er 1 extra bij, die komt bij iemand anders te staan :dope:

5x Heribei in 65 L Smart Pots

 

Het 1ste teken: Turkoois verf verwelkt achtige vlekken. Het is misschien lastig te zien, maar het zit vooral op de 4 onderste vingers van het blad.

 

Blauw verfwekende vlekken

'Zoom' van de Turkoois achtige vlekken.

 

Blauw verfwekende vlekken (zoom)

Het 2de teken: Lichtbruine vlekjes. De zon was scherp afgelopen 2 dagen, dus ik dacht aan UV verbranding van de zon.

Begin lichtbruine puntjes

 

'Zoom' van de lichtbruin achtige vlekjes.

Begin lichtbruine puntjes (zoom)

 

Een klauwend blad. Ben nieuwsgierig wat hier de oorzaak van kan zijn. Ik dacht aan lichtstress van de zon.

Klauwend blad

 

Het 3de teken: Eetpatronen van de maden van de Varenrouwmug. Hier ben ik me van bewust, maar info voor de medekweker. Oplossing: 5 miljoen krijgers (aaltjes) besteld (al ontvangen).

Eetpatroon maden van de Varenrouwmug

 

De planten zien er mooi uit, ik mag niet klagen. Toch ben ik benieuwd en het is altijd goed om er met beginnende bladproblemen vroeg bij te zijn. Heeft iemand een idee?

 

Alle inzichten zijn welkom en alvast bedankt voor het lezen van de topic!

 

Greetz Aju

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk aan de dames dat er niks aan de hand is ;) op de varenrouwmug na. Topic kan als 'niet vermeldt' beschouwd worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...