Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kabauter

Hoe Vaak Kan Ik Doorstekken ?

Recommended Posts

Ik heb een schema samengesteld en mijn vraag is hoe vaak kan ik dit herhalen zonder dat het gewicht naar beneden gaat ?

 

Wat ik wil gan doen is het volgende ik heb 2 tentjes en een voorgroeitentje .

Een maal stekken kopen en dan stek op stek maken .

 

Op die manier ben ik om de 4 a 5 weken klaar .

 

Ik ga uit van 9 weken ( 65 dagen )

 

elke keer gebruik ik 10 stekken als voorbeeld .

 

 

 

opstarten voorgroei tent 10 gekochte stekken 2 weken in de voorgroei zetten en van elke plant een stek afhalen .

 

 

Week 1

 

tent 1 opstarten met stekjes 12 uur ( deze hebben in de voogroei gestaan 2 weken )

 

voorgroei tent Stekjes wortelen 18/6

 

week 2

 

tent 1 12 uur

voorgroei tent wortelen 18/6

 

week 3

tent1 12 uur

voorgroei tent stekjes overpotten en op 18/6 laten groeien

 

week 4

 

tent 1 12 uur

voorgroei tent 18/6 laten groeien .

 

week5

 

tent 1 12 uur

voorgroeitent stekjes knippen van de plantjes en deze laten wortelen de plantjes gaan in tent 2

tent2 12 uur

 

week 6

 

tent 1 12uur

voorgroei tent wortelen .

tent 2 12 uur

 

week 7

 

tent 1 12 uur

voorgroei tent over potten en voorgroeien 18/6 .

tent 2 12 uur .

 

week 8

 

tent 1 12 uur

voorgroei tent voorgroeien 18/6

tent 2 12 uur

 

 

week9

 

tent 1 is klaar leegmaken en nieuwe uit de voorgroeierin zetten .

voorgroei tent stekjes knippen en wortelen .

tent 2 12 uur

 

 

zoals je ziet is nu 1 cycles klaar en ben Ik nu om de 4 a 5 weken klaar .

als ik zo doorga .

 

word de kwaliteit van mijn stekken zo niet minder of kan dit gewoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan gewoon, maar wel erg krap allemaal 2 weken groeien en dan al stekken nemen.

 

 

Weet niet hoeveel je er nodig hebt, maar waarom niet gewoon wat moeders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je stekken zullen echt niet in kwaliteit teruglopen. Maar om de 4 tot 5 weken oogsten met twee bloeitenten kan gewoon niet. Tenzij je steeds stekken erbij zet in de bloeitenten en telkens een deel van de planten oogst.

Ik ga dit echt niet week tot week voor je narekenen.

In begin vergeet je al twee weken: de twee weken voorgroei neem je niet mee. Tel die op bij de negen weken en je zit al op elf weken.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen de eerste keer voorgroeien kost tijd daarna zit het in de ronde.

Dus om de 5 weken oogsten is mogelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Xtreme voor week 1 staat vermeld 2 weken voorgroei .

 

@boefje030 ik heb van elke van 1 stekje nodig elke keer dus kan van elke 2 weken voorgroei 1 stekje afhalen ,

Heb 2 dezelfde tentjes.

laat weten als ik aan het draaien ben of het gaat of niet anders stap ik over op een andere soort die langer duurt bijvoorbeeld 12 weken ,

Denk dan aan amnesia of iets dergelijks .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vier weken gaat niet lukken, vijf weken uiterst krap bemeten in theorie net.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kunt t sowieso niet in een schema steken .. de natuur laat zich niet dwingen .. soms komt t precies zo uit zoals je wilt, soms niet ... niet alle clones lukken, niet alle stekken groeien even snel en zelfs dezelfde plant kan kuren krijgen ... ik denk ook veel te veel in modelletjes, maar beter gewoon beginnen en ervaren en adhv die ervaringen kun je dan globaal wat inschattingen maken, maar waarom eigenlijk? Optimale oogst zegt nog niet dat je kwijt kunt zonder gezeik. In de praktijk is dat n veel groter issue, er vanuit gaan dat je n zakelijk reden hebt om te plannen. Geniet van je groeiproces ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordat je zo'n heel systeem optakelt is het ook wel handig een selectie te doen vd beste stek en dat kan pas als je geoogst hebt, ook al zijn de stekken van zelfde plant dan nog verschil mogelijk qua voeding/water en nog zo wat dingetjes.

Je bent dus al 1 ronde kwijt (9wk minimaal) voordat je uberhaupt ergens mee aan kunt vangen.

 

Op (te) kleine schaal werken met deze methode staat niet echt bekend als rendabel:

lage aantallen..uitval of wat dan ook...

daaaaag schema en zit je ipv 5wk schema zomaar ineens bijna 3mnd zonder geoogst wietje :withstupid:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles is gewoon uiterst krap bemeten. Een stek laten wortelen gedurende twee weken en van die stek een nieuwe stek maken: ik moet nog zien of dit lukt. Een dag of vijf stilstand in groei voor een nieuwe stek ligt voor de hand: tijdens het aan de wortel komen zal er niet veel groei zijn. En dan moet de stek na negen dagen groei groot genoeg zijn voor een nieuwe stek: daar geloof ik niet in. Tel er maar een week bij op.

Maar als iemand het ronde wiel opnieuw wil uitvinden, vind ik het prima.

Het vorige topic van de TS kan ik niet meer terugvinden? Misschien is het verwijderd.

Dit lijkt op een aangepaste versie van het eerste topic.

Waarom wil iemand moeilijk doen, terwijl het gemakkelijk kan?

Gewoon in het voorgroei tentje van een mooie stek een moeder laten groeien, tijdig stekken nemen, de stekken de tijd gunnen om voor te groeien en die hele poppenkast is overbodig.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is daar niet ergens een verslag van? Volgens mij was het BBB die zoiets deed .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xtreme, Dan heb je nog een extra ruimte nodig om de moeder in te laten groeien.

 

Je hebt steeds 5 weken om de stekken te laten wortelen en voorgroeien. Na die 5 weken gaan ze naar de bloeitent en haal je er nieuwe stekken vanaf. 5 weken later kun je dan de andere bloeitent vullen etc etc.

 

Ik heb op Amerikaanse forums ook wel kwekers gezien die zoiets deden. Heath Robinson bijvoorbeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passen de moeder en de stekken niet in hetzelfde tentje?

Het aantal lichturen en de kleurtemperatuur van het groeilicht zijn dezelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een moeder in een voorgroei hok lijkt me om meerdere redenen niet werkbaar.

 

Punt is ook, waarom zou je voor de moeite gaan om een moeder in leven te houden als je gewoon de stekken kan nemen van de voorgegroeide planten die het bloeihok in gaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De insteek is idd om geen moederplant neer te zetten maar elke keer na 2 weken voorgroei een stekje van elke plant af te halen .

Erg kosten besparend iedere keer stekken kopen is zo een gesjouw en erg duur .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je dan 2 weken voorgroei? Is dat nadat je de stekken eerst 3 weken laat wortelen? Je hebt in de voorgroeitent toch een cyclus van 5 weken? Na de eerste keer met gekochte stekken althans.

 

Vraag is dan inderdaad wel of de stekken niet steeds minder gaan produceren, want dat heb ik toch ook wel gelezen. Al lees je ook (net zoals hier) dat dat geen moer uitmaakt en dat de stekken gewoon generatie op generatie blijven produceren. Je ziet het ook vanzelf lijkt me. Als de oogst minder wordt kun je toch gewoon opnieuw beginnen?

 

Bovendien lijkt het me wat saai om steeds hetzelfde te kweken, maar ook dan kun je natuurlijk ergens weer stekken kopen van een andere soort en daarmee verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In theorie klopt het min of meer.

Maar in de praktijk zal niet elke stek wortelen.

Dus bij aanvang moet je dan ook met meer stekken beginnen.

Zodra een stek het af laat weten, valt heel de theorie in duigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen stekken meer willen kopen dat snap ik.

voor de rest lijkt me zoon schema maar vermoeiend en gedoe.

dat kan toch alleen als je echt geen ruk te doen hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xtreme,

 

Je kan inderdaad uitval hebben, maar dat kun je toch oplossen door niet exact hetzelfde aantal stekken als het aantal planten dat je afbloeit? Gewoon een paar stekken extra nemen.

 

Heb net zelf mijn stekken op 12/12 gezet en daar had ik best wat stekken vanaf kunnen halen. Ik vraag me alleen wel af of je dan toch niet toch wat inlevert op je oogst. Met die stekken trekt je er dan toch 10 of 12 toppen uit. Misschien moet je dan wel langer voorgroeien?

 

@dePaashaas, Dat schema kon ik ook niet zo goed volgen, maar het principe is toch vrij simpel? Gewoon elke 5 weken de boel doorschuiven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of vanachter de tekentafel gaan theoretiseren, Paashaas.

Is het nu echt zo relevant hoe vaak je van een stek een nieuwe stek kunt maken?

Tenzij je natuurlijk bij toeval bij je eerste stekkenaankoop een dermate goede soort aantreft die je tot in lengte van dagen wil doorstekken.

Daarvan is evenwel nog niet gebleken.

Wat Wietefras, zegt klopt evenzeer.

Je moet gewoon beginnen met meer stekken dan je nodig hebt i.v.m. uitval.

En altijd meer stekken overhouden dan je in je hok zet.

Een op een werken, lukt gewoon niet.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...