Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sensi life

Co2 Bij Spuiten Met Klokkenspel-Systeem

Recommended Posts

ik heb van een kennis een klein zuurstofflesje gekregen met magneetventiel dat altijd voor een klein visbakje heeft gedient...(waarvoor dank ;) )

 

ondertussen heb ik ergens een 40kg fles zuurstof op te kop kunnen tikken en ben ik me dus wat aan het verdiepen en inlezen in het kweken met co2, en dan vooral het klokkenspel-systeem.

het gaat maar over een klein hokje 1.20 x 1.20 waar we eens wat willen testen op aarde.

 

ik zit nog met heel wat vragen die niet opgelost geraken...

 

het magneetventiel dat op het kleine flesje zit heeft een bereik van 0->10bar, ik wou even checken of dat kan dienen voor mijn toekomst plannen met de grote fles...

http://www.eugrowsho...he-magneetklep/

in bovenstaande link staan er geen gegevens bij van het magneetventiel, nergens op eender welke website vind ik die trouwens, dus voor de co2 kenners hier,

kom ik toe met een ventiel dat max. 10 bar aankan? ik denk het wel eh....?

 

ik zoek een gemakkelijke controller waar niet te veel kennis voor nodig is,

mijn oog valt op de shiva co2000 controller, wel wat prijzig voor dit kleine hokje vind ik zelf maar volgens mij redelijk simpel in te stellen zonder al te veel gedoe....?

 

 

stekkertje van het magneetventiel erin, alles mooi instellen op de tijdsklokken en reduceerventiel, en klaar, of ga ik er wat te snel over?

uiteraard zal het een hele boel fine-tuning worden, maar daar zijn we niet bang van!

 

of zijn er andere en/of betere en/of goedkopere controllers waar jullie kennis van hebben?

 

we zijn nog niet aan het testen, maar ik vermoed dat de temp. met het klokkenspel-systeem op de juiste moment omhoog zal lopen, als uit het testen blijkt dat dit niet zo is kunnen we nog altijd bij verwarmen op de moment van inspuiting met de tube's.

 

er staat ook al een bevochtiger klaar om de rv omhoog te helpen indien nodig.

 

het plan is om per uur, een half uur de afzuiging uit te schakelen, van dit half u de eerste 2-3 min co2 bij te spuiten tot gewenste ppm, dan kunnen ze 28min genieten, en dan half uurtje met afzuiging, dit elk uur herhalen in de dag periode

 

wat denken jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic weer Sensi, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het rondkijken naar die co2 spullen.

Het is me allemaal nog wat te prijzig eigenlijk, misschien dat er hier reacties komen van mensen die het wat goedkoper weten te vinden.

Hoe hou je die temperatuur onder controle als je co2 toe gaat voegen en je afzuiger een half uur uit zet, of ga je dat in de winter pas doen?

 

Ps. Ik wacht nog op een topic van je om energiezuinig te koelen. :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

met afzuiging werkende zit ik rond 24-25g

het mag oplopen tot een 32g

 

net daarom dat ik ook maar een half uurtje de afzuiging uitlaat...

de schatting is dat het op dat haf uurtje niet warmer dan 32g gaat worden, maar dat zullen we allemaal pas ontdekken als we aan het testen zijn natuurlijk....

 

zowieso is het pas voor over enkele maanden

 

ik geloof dat miami dat topic ging maken bosrand :innocent:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna juist hoor Sensi, je zegt het zelf, reduceer ventiel. Deze reduceert eerst de flesdruk naar iets van een 1.5bar (jouwe is vast ingesteld dacht ik) en daarna laat je het magneet ventiel bepalen hoeveel Co² ie doorlaat.

Op de set die ik nog heb kan ik de secundaire druk zelf instellen, in men aqua had ik iets van een 1.5bar nodg om de waterdruk te overwinnen en bellen te krijgen.

 

Succes ermee maatje, ben benieuwd.

 

Tip, Co² setjes vindt je bij de betere aquarium handel, of bij/via gasboer. Meeste dingen kun je ook los kopen bij industriehandel.

Nodig:

Flessengas Co² gasboer of drankhandel/brouwer

Reduceerventiel (let op aansluiting, primaire/secundaire druk)

Magneetventiel

Kunststof slang (rubber lekt de Co² door)

 

 

En schiet me net binnen, een cooltube zou de hele boel veel vooruithelpen om warmte af te voeren. Je hebt dan minder afzuig nodig.

Edited by Sniper78

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me dat het pieken naar 32 graden elk half uur ook niet prettig is voor de planten..

je creert nu ook de hele tijd een schommeling in je verdamping, ben benieuwd wat het gaat doen voor je...

ik gok dat je geen verschil terug gaat zien, co2 +1 puntje, schommelingen -1 puntje..

 

let erg goed op hoeveel je doseert, je zal in een seconde of 10 al dik aan je ppm zitten dat je nodig hebt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een quote van the wiz:

 

Het spel met de afzuiger …Het KLOKKENSPEL

 

Bij het klokken spel wordt gespeeld met de klokken ( TIMERS ). In principe kan men dit klokken spel met iedere timer die 28 schakelingen per 24 uur kan maken. We hebben hiervoor 2 voorbeeld timers gepakt die zich in het verleden al bewezen hebben.

Hoe gaat dit in zijn werk?

We hebben het doseerapparaat wat op de fles zit aan timer 1 gehangen en de ventilator ( afzuiger ) aan timer 2. Mijn lampen branden van 21.00 tot 09.00 uur. Ik spuit nu van 21.00 tot 21.02 uur genoeg CO2 in de ruimte ( ingesteld d.m.v. het doseerapparaat). Op dit moment staat de afzuiger af. ( omdat anders de kostbare CO2 meteen weer wordt weggezogen door de afzuiger).

Dit inspuiten doet men door timer 1 gedurende een aantal minuten open te laten staan 21.00 tot 21.02. Daarna sluit timer 1 de toevoer tot 22.00 uur. Op dit moment is het CO2 gehalte in de ruimte perfect. De plantjes blijven genieten tot 21.50 uur. Nu springt timer 2 aan en wordt er 10 minuten afgezogen door de afzuiger. Om 22.00 uur slaat de ventilator af en begint de CO2 weer in te spuiten tot 22.02 uur. Dit spelletje herhaalt zich de hele dag gedurende de tijd dat de lampen aanstaan. Omdat de meeste mensen de CO2 er geen 50 minuten per uur in kunnen laten zitten—door dat de warmte van de lampen in die 50 minuten per uur misschien wel 45 graden wordt—is het ook goed mogelijk om bv. de CO2 er maar 20 minuten in te laten zitten.

Het is wel zo, dat hoe langer men de CO2 in de ruimte laat zitten, hoe hoger de opbrengst wordt. Als de temp en RV ook goed gehouden worden. Uiteraard moet er dan wel minimaal 1 x 5minuten per uur geventileerd worden. Dit voor de verversing van de oude lucht.

Hoe lang CO2 erin bij hoeveel lampen?

Als de CO2 eenmaal de ruimte ingespoten is, staat op dat moment de afzuiger stil en kunnen de planten genieten van deze CO2. We moeten er wel voor zorgen dat deze CO2 lucht niet de ruimte uit kan vliegen. We moeten dus de ruimte zoveel mogelijk afsluiten. De CO2 laten we in de ruimte totdat de temp te hoog wordt 35 graden.

Dit is te meten met een digitale thermo/hygrometer die we onder de Co2 sensor hangen.

Op het moment dat het 35 graden is in de ruimte, dit is het maximum, moeten we gaan afzuigen met de afzuiger om de temp en eventueel RV naar beneden te brengen. De temp wordt teruggebracht tot 28 graden.

Daarna slaat de afzuiger af en spuit het doseerapparaat ( wat op de fles zit aangesloten ) dmv de timers weer CO2 in.

De tijd dat de lampen nodig hebben om de temp in de ruimte van 28 naar 35 te verwarmen kan er continu CO2 op hoog nivo gehouden worden doordat de CO2 installatie heeft ingespoten. De RV kan in de tussentijd geregeld worden door een luchtbevochtiger of natte handdoeken. In de ruimte staan de lampen aan van 21.00 tot 09.00 uur, we spuiten CO2 in tot 08.02. Daarna blijft men afzuigen. Deze extra afzuiging is ervoor om de planten in de nacht periode te voorzien van zuurstof. Natuurlijk is de nacht temp ook erg belangrijk.

Als men dit allemaal wil laten regelen denk dan eens aan een SHIVA CO2 Computer.

 

ik denk dat dat geen probleem zou mogen geven omdat in het half uurtje de temp oploopt ze ook genoeg co2 voor handen hebben...

 

in het verhaal hierboven loopt de temp elke uur van 35g naar 28g en terug.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blaas je af in de ruimte waar het hokje staat?

 

Is het een grote ruimte waar het hokje staat?

 

Je kan, mits je ruimte waar t hokje staat niet al te groot is, toch ook het co2 gehalte van de ruimte verhogen? Hoef je de afzuiging nooit uit te zetten.

 

Gr,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja of een cooltube, van 35° naar 28° en terug op een uur is toch wel veel stress lijkt me. Wordt je zelf ook niet echt lekker van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blaas je af in de ruimte waar het hokje staat?

 

Is het een grote ruimte waar het hokje staat?

 

Je kan, mits je ruimte waar t hokje staat niet al te groot is, toch ook het co2 gehalte van de ruimte verhogen? Hoef je de afzuiging nooit uit te zetten.

 

Gr,

 

Worm

 

dat geeft weer andere nadelen..

zal je toch de ruimte moeten gaan koelen en ontvochtigen..

 

ik zou dan liever de tent gewoon actief koelen en gesloten kweken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het nadeel van een cooltube is dat je er weer licht mee verliest, wat weer ten koste gaat van de eindopbrengst meende ik.

Ik heb zelf zitten nadenken om de afzuiging in een hok uit te laten komen en vanuit daar ook weer aan te zuigen, eventueel een klein deel van de lucht af laten voeren.

Het kost op die manier wel iets meer co2 denk ik, maar je houd wel een stabielere temperatuur als het goed is.

Net zoiets als wat Worm zegt dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar dan moet je die lucht ook weer gaan koelen. Weet natuurlijk de situatie bij Sensi niet maar dan wordt het algouw meer als ff Co² derin hangen.

Gaat voorlopig om een test hee, Als het opbrengt is het de moeite om er op te gaan aan passen en afstemmen.

Co² derin hangen is 1,Temperatuur onder controle houden 2

Co² ga je altijd verliezen, maar een flesvulling gas kost niet zoveel, zeker niet als het extra grammen en besparen op voeding oplevert.

 

En qua canna weet ik het niet maar in een aquarium is Co² echt een dag en een nacht verschil Neem dat maar van mij aan.

En als ze in de tuinbouw er ook massaal gebruik van maken zal het wel de moeite zijn.

Gewoon ff uitdokteren hoe je de schaal kan verkleinen met alle parameters min of meer juist. 7° verschil en dan nog boven de 28° wat toch al warm wordt voor een gemiddelde indoorkweek, is voor mij toch teveel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk is het een test, maar zoals 3.0 aangeeft, co2 +1 temp schommelingen -1, dan krijg je nooit echt een goed beeld ervan lijkt me.

 

Ik denk dat als je het goed wil testen dat je het dan ook goed aan moet pakken, en dan komt er wel weer wat meer bij kijken inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom ook het idee van een cool tube, verlies je wat licht ja maar al de rest kan gewoon blijven. Ze knallen zo ook al door zen dak.

Nou laat Sensi nou maar weer es ff reageren over wat kan en niet kan. Is zijn hok. :book:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het kweekhokje van 1.2 x 1.2m staat in een ander hok van 5x5m

nu blazen we rechtstreeks naar buiten af, inlaten komen ook rechtstreeks van buiten.

 

maar dit zou wel wat aangepast kunnen worden dat het wel allemaal van in dat 5x5m hok kan.

 

maar mijn gevoel zegt dat dat temperatuur verschil van 35-28 graden geen probleem mag geven....

als de temperatuur omhoog loopt heeft je plant meer behoeftes zoals meer voeding, hogere rv, meer co2,....

 

als we al die behoeften kunnen geven mag dat geen probleem zijn!

de quote die hierboven staat van the wiz, waar ook het temp. verschil van 35-28g binnen 1uur is, heeft hij ook goede resultaten mee geboekt....

 

als de temp naar 32 loopt en je kan de behoefte's niet volgen dan heb je wel probleem lijkt mij, maar als alles mooi afgesteld is...?

 

een cooltube zou eventueel een optie kunnen zijn, als je deze dan ook schakelt op een timer, net de tijd dat je co2 bij spuit en de afzuiging uit staat bv.

maar ik denk dat dat niet noodzakelijk is...

 

gesloten kweken is in dit geval iig geen optie!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een cooltube kan je aansluiten buiten je hokje om toch, dus daarvoor pak je lucht van buiten je hok wat je ook weer buiten je hok afvoert, daarmee is het mogelijk om tijdens de co2 toevoeging toch door te koelen zeg maar. Alleen verlies je wel een deel van je licht daarmee, wat het weer niet zo'n goede test maakt vind ik.

 

The Wiz geeft dat inderdaad aan, 3.0 zegt weer dat het beter is het stabiel te houden, blijft lastig keuzes. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

stabiliteit is erg belangerijk in mijn ogen, en 35 is gewoon te warm in mijn ogen..

 

maar ieder zijn ding en bevindingen, ben benieuwd of je 10% meer pakt... (wat toch minimaal moet wil het rendabel zijn in jou setup)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet/denk niet dat co2 een meerwaarde heeft zolang je geen (semi)gesloten syteem hebt

 

om dan simpel gezegd je afzuiger uit te zetten (met alle risico's vandien) moet je toch niet willen.

met geur lekkage en climaat-stress erbij.. en heb zelfs iemand gesproken die was gepakt omdat zn buren ineens zon hoofdpijn kregen... co2 lekkage :P

 

extreem hoge tempraturen/schommelingen wil je niet zoals St 3.0 zegt

 

is co2 zoiezo wel een meerwaarde op 1 lampje

 

alleen een co2 meter kost al serieus knaken

 

 

of inderdaad cooltubes...

 

die zijn ervoor gemaakt de warmte uit je hok weg te zuigen zonder de koostbare co2

zodat je met een heel klein onderdruk filtertje uit de voeten kan

 

 

dan word co2 teovoegen een optie

 

mijn conclusie, je moet zoiezo aanpassingen gaan doen aan je hok

 

tubes, of semi-gesloten maar dan heb je een koelbatterij nodig om je ge recyclede lucht te koelen.

en die ga je er met 1 lampje niet uit verdienen.

 

ik zou nog eerder eens met van die gekke co2 emmers in de weer gaan. puur om te kijken of het verschil maakt.

 

dit zegt job:

 

http://www.canna.nl/...b/aflevering-2/

 

http://www.canna.nl/...ip-3-co2-en-ec/

 

ik wil je niet ontmoedigen hoor sensi! (kijk wel uit nu je mod bent)

voor je het weer heb ik een ban uit wraak :likken:

 

Greetz Skunkmonster

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb van een kennis een klein ZUURSTOFflesje gekregen met magneetventiel dat altijd voor een klein visbakje heeft gedient

 

ondertussen heb ik ergens een 40kg fles ZUURSTOF op te kop kunnen tikken en ben ik me dus wat aan het verdiepen en inlezen in het kweken met co2, en dan vooral het klokkenspel-systeem.

het gaat maar over een klein hokje 1.20 x 1.20 waar we eens wat willen testen op aarde.

 

Was zo geen klein bakje hoor, flessengas is voor 400L en meer, en over het gas, we spreken wel over Co² he. Die set werkt op zuurstof vast ook wel (maakt voor een reduceer ventiel in pricipe niks uit) maar dan wil je geen jay in je bek hebben als je dat deurtje open trekt, gaat knallen hoor. Zuivere zuurstof wil nogal eens branden, door alles.

Edited by Sniper78

Share this post


Link to post
Share on other sites

<p>

 

The Wiz geeft dat inderdaad aan, 3.0 zegt weer dat het beter is het stabiel te houden, blijft lastig keuzes.

 

net voor die reden maak ik dit topic aan natuurlijk.... :)

zodat iedereen zijn bevindingen of meningen over dit idee kan geven.

 

ik ben echt een absolute leek op gebruik van co2

 

het leuke is gewoon dak ik een volledige co2 kit gekregen heb oa fles co2, magneetventiel, ontspanners,......

enkel de sturing had ik nog nodig, waarom eens niet het klokkenspelsysteem proberen dacht ik :)

 

maar hier maak ik dus uit op, co2 of niet, temp moet onder controle blijven, 35g is gewoon te warm?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de groei kom je nog wel weg met 35 gr, maar in de bloei wil de plant dan echt te veel verdampen om te koelen wat fluffie uitlopers geeft...

en precies in de bloei wil je juist het verhoogde co2 hebben.

 

een cooltube gebruiken heeft geen zin, als je het leuk doet met co2, trek je net het verlies recht van het glas van de tubes..

 

 

mischien wel een hele mooie optie is de nanotube van dimlux..

kan je het grootste deel van de warmte weg lijden zonder verlies van licht..

Share this post


Link to post
Share on other sites

3.0 goed pik ik toch weer ff op in voor mezelf.

Heb nog een complete Co² set liggen, hoe zie je het gebruik daarvan in met gebruik van T-neon in een micro/scrog setup?

 

Zelfs met dat hete weer van laatst heb ik het niet warmer als 30° gehad in men tent en nog wat over op de afzuiging ook + draaide grootste deel overdag van (12 tot 24) dus das ook weer enkele graden warmer als dat ik snachts (18 tot 6) zou draaien.

 

Stel dat ik nou dat klokkenspel manier gebruik rekening houdend met het feit dat er Co² wordt afgezogen en dat maar voor lief neem.

Zou zoiets dan opbrengen? Immers wat PC fans op de dame en lampen houd haar al koel genoeg, afzuig is bij mij eerder voor de geur en circulatie van verse lucht.

 

En voor Sensi, hmmm eigenlijk met de investering in je verwarming zou je tegen komende herfst/winter toch maar eens een semi gesloten systeem kunnen maken? Anders gaat het je toch niet veel meer opbrengen zo blijkt.

Alles boven de 30° is mij te heet in elk geval.

Moet ik je nu uitleggen hoe een vat vloeibare stikstof werkt, dat koelt erg goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je niet bv je afzuiger dimmen tot 10% zodat niet alle co2 verloren gaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kansloos.

 

 

sorry voor het slechte nieuws :|

 

Er zijn je al vele voorgegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maakt niet uit, had de set al dus geld is al eens uitgegeven, misschien dat er ooit nog weer aqua komt anders verkoop ik ze wel.

Co² is in een aqua veel stabieler en eenvoudig te meten.

 

 

En nuttloze reactie maar toch:

Miami, door het beperkte vermogen kan ik men buisfan slecht dimmen wil het nog wat stil blijven ook. Micro he, net om mezelf te voorzien

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...