Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Thompson

Welke Waardes En Kenmerken Zijn Belangrijk

Recommended Posts

Hey allemaal,

 

Ik sta op het punt mijn eerste kweek te beginnen. De eerste kweek staat in het teken van testen. Net zoals de meeste hier denk ik, wil ik een stabiele leefomgeving voor de dames gaan creeeren. Ik wil me ook kunnen verbeteren bij vervolg kweken. Na de eerste kweek hoop ik genoeg info te hebben om een eigen kweekschema te maken, welke is aangepast op mijn manier van growen.

 

Met mijn eerste kweek ga ik growen op aarde in 15 - 18l potten btw (hoe of wat komt nog)

 

Ik wil weten of de dames het goed doen en ik wil het volgende gaan bijhouden (meerdere metingen per dag).

 

In de tent

Luchtvochtigheid

Lv-min

Lv-max

Temperatuur

C-min

C-max

Grondvochtigheid (2x tensio voor 9 dames)

PH (voeding en e.v.t. grond)

 

De plant

Kleinste plant in cm

Grootste plant in cm

Kleur

 

Als ik deze waardes en kenmerken in de gaten hou en waar nodig bijstel dan ben ik een heel eind toch? of zie ik iets over het hoofd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Boefje, die kan er e.v.t. nog bij.

 

En zoiets? Dit is een: 4 in 1 meter - pH, vochtgehalte, temperatuur en lichtmeting voor potplanten, tuin en gazon.

 

Is dit een beetje betrouwbaar? Of kan je beter een standaard Blu-mat nemen?

 

soil-4in1-tester.jpg

Edited by Thompson

Share this post


Link to post
Share on other sites

pH kun je niet betrouwbaar meten zonder de pH meter geregeld te kalibreren, dus dat valt af wat mij betreft(ik werk in een laboratorium)

Licht vocht en temperatuur kan wel betrouwbaar zijn, mits de meter zelf betrouwbaar is uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok deze wordt het dus niet. Een goede meter moet je dus kunnen kalibreren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop dan een combi PH en EC meter, daarnaast een goede Thermo en hygro meter, dat wat je echt nodig hebt. Plant temperatuur en zo daar moet je nog helemaal niet mee bezig zijn als je net begint.

 

 

Lekker lezen hier en afkijken wat anderen gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Johnny_Stack,

 

Bij de GS zei men ook al dat ik het in het begin simpel moest houden. Ze zeiden dat ik het al druk genoeg met andere dingen ging krijgen.

 

Ik heb voorlopig nog genoeg te lezen, maar soms lijkt het wel op het zoeken naar een speld in een hooiberg. Dat afkijken dat komt wel goed. Je hoeft het wiel namelijk niet 2x uit te vinden is mijn mening. Dat komt wel als ik wat meer ervaring heb.

 

Ik heb er in ieder geval een leuke hobby erbij :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe hobby is het zeker, kost mij ongeveer half uurtje per dag. Soms een daggie niet, dan gaan ze maarmet elkaar spelen, dan lig ik lekker op de bank.

Wat je aan moet schaffen is afhankelijk wat je uit wil geven, ik heb het hoog nodige en elke kweek koop ik er wat bij of vervang wat. Zo blijven de kosten normaal. Zelf ben ik niet zo van de statistieken mede omdat ik bepaalde factoren niet kan regelen. Maar lengte en temp hou ik wel in de gaten. Bij extreem weer buiten daar maak ik er ook een aantekening van.

 

Veel plezier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ook van plan om een logboek bij te houden incl. de buitentemperatuur. Ik ben momenteel veel aan het testen (tomaten plantjes) en het blijkt dat de ruimte zeer gevoelig is voor temperatuurschommelingen. Ook de LV schommelt aardig. Valt nog niet mee om de boel te stabiliseren met deze temperaturen.

 

Nog een paar puntjes op de i en dan kan ik echt beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je houd van alles bijhouden etc. kun je inderdaad mineraal kweken, maar als je denkt van hey ik wil in het begin niet teveel bezig zijn met alle waardes checken kun je ook biologisch gaan kweken.

 

voor de temp, en RH kun je een hygrostaatje kopen. dit hoef je echt niet continu te meten, je draait gewoon met je opstelling 1-2 dagen proef en dan zie je wat voor temperatuur je min. en max. hebt. de lv kun je zelf beïnvloeden.

hierbij zou je als extra blumat tensio's kunnen gebruiken om te bepalen wanneer en hoeveel je moet wateren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wordt een Bio kweek de eerste. Worden dus minder waardes gemeten dan ik aanvankelijk van plan was. Toch, bio of niet... PH ga ik wel meten bijvoorbeeld. EC waarschijnlijk niet.

 

De Blumat staat in de bestelling ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hier dan echt een absolute noob!! maar kan je niet beter dan je ec wel meten en je ph niet? aangezien aardemixxen over het algemeen hun ph toch wel zelf terugbrengen nar de waardes bij die zich lekker voelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...