Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Farmer

30x Amnees onder 4 Gavita zonnetjes (+ bouwverslag hok)

Recommended Posts

Inleiding

 

Een goedenavond mannen!

 

Tijd voor een nieuwe draai en om te beginnen een nieuw hok. Na altijd in tentjes gekweekt te hebben vond ik het nu tijd om eens een mooi hok te maken die ik voor langere tijd zal gebruiken. De beschikbare ruimte is 260 x 200 maar een gedeelte van de lange zijde heeft een schuin dak waardoor het neerkomt op 220x200. Op de locatie is het zeer belangrijk dat het geluid tot een minimum beperkt word aangezien er zich een kantoor onder de ruimte bevind waar dagelijks mensen werkzaam zijn, dus daar zal veel aandacht aan besteed worden. Onder andere een softbox met grote overcapaciteit (5000m3), enkel sonodec slangen, een geluiddemper en een frequentieregelaar zal hieraan mee moeten helpen. Als lichtbron ga ik Gavita Pro 1000's gebruiken, stonden al langere tijd op mijn verlanglijstje, en aangezien ik ze niet gekregen heb van de goedheiligman heb ik ze zelf maar gekocht. Ik weet nog niet op welk vermogen ik ze ga laten draaien. We beginnen bij 600watt en dit steeds opschroeven, zoekend naar een mooie verhouding licht/afzuiggeluid ;) In de ruimte moeten 30 stuks 18 liter potten passen, waarin ik met Amnees en de aptus voedingslijn zal gaan draaien. Dit bouwverslag zal daarna over lopen in het kweekverslag.

 

Voel je vrij om commentaar/kritiek te geven, vragen te stellen en je te abonneren :)

 

Grt, Farmer

 

 

De bouw

 

Ik ben begonnen met de skeletbouw van de ruimte met 2-en-3 balken. Alles met hoeksteunen aan elkaar gemaakt om er een solide hok van te maken. Tussen afstand tussen de staanders is 60cm zodat er later de Isover glaswol tussen past. Op de grond een laag tempex met daarover heen een vloer van watervast underlayment plaat. De vloer is waterpas gesteld aangezien het vijverfolie voor het onderaf water geven hier direct op komt te liggen.

gallery_40192_16997_1439449.jpg

 

 

De ruimte opgevuld met Isover isolatie en begonnen met 9mm gipsplaat. Ik heb 2cm ruimte tussen het hok en de muren gehouden ivm evenuele trillingen etc.

gallery_40192_16997_581370.jpg

 

 

Hier de schuine wand die ik zoveel mogelijk heb geprobeerd te benutten. Het plafond moet nog maar dat doe ik als laatste als ik weet waar de afzuiging komt en waar extra balken moeten komen voor de lampen.

gallery_40192_16997_1848927.jpg

 

 

Nieuwe deur afgehangen en de buitenkant van het hok afgewerkt. Rechts onderin zie je de stroomtoevoer. Ik heb twee nieuwe zware groepen aan laten leggen. Één voor de droger, één voor de wasmachine ;)

gallery_40192_16997_69831.jpg

 

 

Rubber strips op de deur bevestigd en een naar binnenvallende rand in het hok zodat het lucht en licht dicht blijft rond de deur

gallery_40192_16997_452292.jpg

 

 

Zo, klaar met gipsen. En klaar met die verschrikkelijke glaswol ;)

gallery_40192_16997_2232431.jpg

 

 

De eerste hardware is binnen. Je ziet 2x sonodec 250, 1x sonodec 300, 1x geluiddemper 300, 4x gavita pro 1000 DE en Cli-mate frequentiegestuurde temperatuurcontroller. Zoals je kunt zien is de ruimte nu bekleed met zwartwit folie, naden afgedicht met reflectietape.

gallery_40192_16997_239978.jpg

 

 

Even een fototje na het uitpakken van de Cli-mate. :wub:

gallery_40192_16997_1567185.jpg

 

 

Lampjes uitgepakt en uitmeten waar de bevestigingspunten moeten komen.

gallery_40192_16997_872778.jpg

 

 

Ook maar even een closeupje gemaakt :)

gallery_40192_16997_1819793.jpg

 

 

Filter en lampen hangen op hun plek. Filter (Phresh 3100m3) neemt flink meer ruimte in beslag dan ik verwacht had! Achter de filterslang heb ik de temperatuursensor van de fancontroller gehangen, net in de schaduw. De luchtslang gaat door het plafond heen naar de bovenliggende ruimte waar hij uit zal blazen.

gallery_40192_16997_278212.jpg

 

 

Waterdichte TL bak bevestigd als werklicht, ideaal voor het klussen en om de planten te inspecteren of fotos te maken.

gallery_40192_16997_568681.jpg

 

 

Het begint ergens op te lijken! De vloeibak is gemaakt met dubbellaags vijverfolie, de lampen zijn aangesloten en de zwenkventilator hangt op zijn plek. Links in de muren komen de luchtaanvoer gaten, dus de fan doorbreekt precies mooi de lucht stroom van invoer naar afzuiger.

gallery_40192_16997_178702.jpg

 

 

De elektra buiten het hok. Even netjes een kabelgootje gemonteerd. Om het geheel komt nog een kast. Ook heb ik een rookmelder en brandblusser opgehangen, er komt nog een automatische poederblusser boven de apparatuur te hangen.

gallery_40192_16997_1642172.jpg

 

 

Aan de binnenkant van het hok (wand achter het elektra gedeelte) heb ik een stuk wand hol gelaten zonder glaswol. Hierin bevind zich alle bedrading. Hier zit een luik tegenaan zodat ik er altijd makkelijk bij kan indien nodig. Na het schieten van de foto de randen luchtdicht gemaakt met reflectie tape.

gallery_40192_16997_179457.jpg

 

 

3 lucht ingangen gemaakt die boven de potten uitkomen. Aan de ingangen combiconnect bevestigt met een bocht om licht inlaat te voorkomen. Ik heb expres gekozen voor een passieve luchtinlaat ivm geluidsoverlast.

gallery_40192_16997_486954.jpg

 

 

En het totaal plaatje van het hok hoe het er nu staat. Alleen de afzuiger moet nog op de ruimte boven geinstalleerd worden en dan kunnen de dames hun intrek nemen :)

gallery_40192_16997_1622105.jpg

 

 

Grt, Farmer

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi man, ik volg em

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker netjes man. Ik volg je ook.

 

Greetz appel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg netjes! Vooral die uitsparing in de glaswol vind ik mooi gevonden.

Strak, schoon en inspirerend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker een mooi hok! ik volg!

 

Greetzz,

 

Timmehh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Farmer. Het ziet er allemaal zeer strak uit. Denk dat je wel handig bent. Toch had je dit verslag beter eerder kunnen beginnen. 4x1000DE is namelijk achterlijk veel overkill. Boven 1400umol/s/m2 heb je geen meerwaarde meer qua lichtintensiteit. Boven 1500umol/s/m2 beschadig je de planten zelfs! Per 1000DE lamp heb jij op boostfunctie 1150watt. De 1000DE heeft 2,07umol/s per watt. Dat is dus 1150x2,07=2380umol/s per lamp. Je hebt 4 lampen dat is dus 4x2380=9522umol/s in totaal. Je hebt echter maar 4.4m2 aan kweekruimte. Dan kom je uit op 2164umol/s per m2. Dat is dus niet alleen veel maar het is zelfs schadelijk, je maakt je planten kapot.

 

Nu kun je zeggen ik dim ze maar de lamp neemt in efficientie af als hij gedimd wordt. Op 1000watt en 1150watt is hij het meest efficient. Jij had dus maximaal 2x 1000DE lampen kunnen hebben.Dan zou je 4761umol/s hebben gedeeld door 4.4m= 1082umol/s/m2. Dat is ideaal. Ideaal is namelijk een gemidelde umol/s/m2 tussen 1000 en 1400.

 

Ik weet niet hoeveel hoogte jij hebt daar maar je moet ook niet vergeten dat je bij die 1000DE lampen op vol vermogen minimaal 80cm tussen de top en de lamp moet hebben. Bij voorkeur 90cm. Dus wat dat betreft denk ik dat je ook niet de juiste keus lamp hebt gedaan.

 

Dus qua lichtopbrengst heb je 2 keuzes wil je het een beetje efficient doen.

1. Breng 2 lampen terug en blijf draaien met die 2x1000DE lampen zodat je ze op turbo kunt zetten. Denk wel aan de hoogte.

2. Breng alle 4 lampen terug en haal 4x600watt 400v Philips lampen. Die produceren rond 1100umol/s per lamp. Als je daar 4 van neemt dan heb je dus 4400umol/s wat ook neerkomt op 1000umol/s per m2. Het voordeel echter van een Dimlux lamp is dat je hem kunt boosten tot 690watt. In dat geval heb je in totaal 5100umol/s gedeeld door je 4.4m2=1160umol/s per m2. Bovendien zit je dan ook nog beter met je hoogte aangezien die best 70cm van de toppen kunnen hangen.

 

Zoals ik al zei is het een mooi hok, zeker mooi gedaan, maar je hebt niet de juiste materiaalkeuze gemaakt!

 

Als je nog hulp nodig hebt vraag je maar. PM me maar dan, is geen enkel probleem.

Edited by cityboxer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

is idd teveel licht, 4x 600 was beter geweest.

 

inlaten zijn mooi voor in de zomer, maar in de winter wil je niet dat je lucht daar binnenkomt, maar op lamphoogte.

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super strak gemaakt farmer, ben het met bovenstaande eens dat de 4x1000 watt overkill is. Inruilen voor 4x600w is idd beter, je kunt ze ook omruilen voor de nieuwe gavita 750w DE armaturen. Je kunt ook opteren om in plaats van 1000w DE´s 750W DE´s in deze armaturen te hangen.

 

Ga je volgen :popcorn: .

 

Gr,

 

Worm

 

Edit

 

 

Gavta Holland

We do not recommend to use the new lamps on the pro 1000 dimmed as it is very easy to make a mistake and run the lamps on a way too high power, creating a dangerous situation.

 

 

Toch niet zo´n goed idee om 750wDe´s in een 1000W armatuur te plaatsen. Zal wel uit voorzorg zijn, je weet maar nooit met stoners.

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi hok, netjes en strak zoals het hoort

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes gedaan hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes hoor ! Veel succes daar,ik ga je volgen

Wat voor iso heb je gebruikt ?gewoon glaswol ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de lovende reacties en opgebouwde kritiek mannen!

 

@Cityboxer, dank je voor je uitgebreide reactie :) Ik wist al dat de 1150 een zware overkill zou zijn, al waren het niet de hoeveelheid umol dan wel de temperatuur die 1150 op dit oppervlak met zich mee brengt. ;)

Ik heb toch voor de Gavitas gekozen omdat ik graag met evsa's wou werken en de 1000de's compleet bijna even duur waren als bijvoorbeeld een losse dimlux voeding met lampen etc. Waar ik echter niet van op de hoogte was is dat de gavita's minder lichtopbrengst zouden hebben en efficiëntie zouden verliezen als ze gedimd worden.

 

Heb je hier misschien een bron van? Of een overzicht met lumenoutput per stand? Ik had zelf in gedachten rond de 660/750 te gaan zitten, dan zit ik rond de 1400 per m2 en redelijk rond de max qua lumen?

 

 

@supernoob, de ruimte word buiten het hok verwarmt met een gaskachel en is ook in de winter continue 21 graden. Hier word de lucht vandaan gehaald.

 

 

@wietbladeren, inderdaad gewoon glaswol. Isover rollisol plus in dit geval. Dit is een van de goedkopere merken die wel goed uit de tests komen en bedekt zijn met zilverpapier voor warmte isolatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Supernoob zegt ben ik het ook mee eens maar ik wilde niet te veel kritiek in 1 post gooien :) Lamphoogte of liefst zelfs variabele inblaas hoogte is in mijn optiek het beste.

 

Ten eerste, onthoud: Lumans are for humans! Het gaat bij groei licht om umol, dus vergeet lumen, dat is voor het menselijk oog.

 

 

gallery_31853_15235_38723.jpg

 

 

Zoals je hier kunt zien wordt de lamp onder 1000watt aanzienlijk minder efficient. De 600watt 400v Geenpower van Philips doet uit mijn hoofd 1,85umol/s per watt dus als je van plan bent om lager te gaan dan 750watt is het niet verstandig om deze 1000DE lampen te houden. MAAR, ik heb gisteren dit tabelletje er niet bij gehad en dacht dat de efficientie lager was bij lagere wattages. Nu ik dit zie zie ik dat jij alle 4 best op 750watt kunt hebben draaien! Je zit dan namelijk op 750x1,86x4=5579umol/s. Dit is gedeeld door 4.4=1268umol/s per m2. Daarbij komt ook nog dat je wel zo'n 10% wandverliezen moet rekenen dus dan blijft er nog 1268x0.9=1141umol/s/m2 over. Dat is prima. Je kunt zelfs wel op 825 watt draaien. Je komt dan met wandverliezen op ongeveer 1300umol/s per m2 GEMIDDELD. Je moet dan alleen wel weer rekening houden met een minimale afstand tot de toppen van 70cm. En desnoods weer terugschakelen naar 750watt of 2x750 en 2x825.

 

Al met al zit je als je op minimaal 750watt draait met deze lampen nog steeds op een hogere efficientie dan een 600watt al scheelt het bijna niks en krijg je hogere efficientie als je hoger in je wattage gaat zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onthoud ook dat hoe hoger jij zit in je umol/s/m2 hoe belangrijker het wordt dat alles klopt. Je draait op hoog toerental zegmaar dus alles moet kloppen. En juist met zo'n hoge lichtintensiteit is het moeilijk om het klimaat goed te houden. Klimaat is nummer 1. Dus als je er wel voor kiest om op 750watt te draaien en desnoods op 825watt dan komt het meer op jouw kweekkunsten aan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumen/W en umol/W gaan overigens wel vrij gelijk op, omdat die lampen ongeveer hetzelfde spectrum hebben. lm/W delen door 75 en je hebt een redelijke indicatie voor umol/W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou lekker 2 stuks op 1150 watt draaien.

 

Lampen zo hoog mogelijk ophangen en gaan met die banaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hokkie zo, aantal planten zou ik zelf ook wat minder doen denk ik.

 

--edit-- maar het zal waarschijnlijk om snelle rondes gaan, en zo staat het zeker mooi volgebouwd, dat moet ik je wel nageven.

Edited by Botsautobob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie cityboxer! De schade valt dus gelukkig mee, ik ga het vanavond eens testen zodra de afzuiger geinstalleerd is. En klimaat beheersing heb ik volledig in de vingers, ook met slecht materiaal is dat de laatste kweken zonder problemen gegaan met stabiele waardes in LV en temp dag en nacht. De overgang van een smscom controllertje naar een cli-mate digitale controller moet het ook een stuk makkelijker maken lijkt me :)

 

@The-Predator, De hoogte is een lastig punt, mn hokje is 2.10 hoog, en aangezien ik met 18 liter potten ga werken is die 90cm tussen plant en lamp niet haalbaar. Ik ga de strijd aan met 4 lampen op een lager wattage :)

 

 

@botsautobob, ik gebruik 18 liters en 4 lampen, dan is 7,5 plant per lamp toch niet gek veel? En ik draai alleen met amnees dus snelle rondes zijn het ook niet ;)

 

Verder heb ik nog een korte vraag, ik moet de minimale en maximale snelheid van de afzuiger op de regelaar instellen maar dit gaat in Hz. Op mijn torin afzuigmotor staat 50Hz.. Is dit het maximale als hij op volle toeren draait? Ik weet dat ik hem tot 30% veilig kan dimmen, betekend dit dat ik de minimum op (50:100x30=) 15 Hz mag instellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Supernoob zegt ben ik het ook mee eens maar ik wilde niet te veel kritiek in 1 post gooien :) Lamphoogte of liefst zelfs variabele inblaas hoogte is in mijn optiek het beste

 

Met een groot hok ben ik het met je eens, in dit geval zouden mijn inlaten dan te dicht bij mijn filter komen waardoor een groot deel niet naar beneden zal dalen maar direct afgezogen word. De keuze de zwenkfan naast het filter te hangen is ook om die reden gemaakt, zo doorbreek ik de directe luchtstroom tussen inlaat en afzuiging, en blaast hij nog wat lucht via de wanden en deur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je hier kunt zien wordt de lamp onder 1000watt aanzienlijk minder efficient. De 600watt 400v Geenpower van Philips doet uit mijn hoofd 1,85umol/s per watt dus als je van plan bent om lager te gaan dan 750watt is het niet verstandig om deze 1000DE lampen te houden. MAAR, ik heb gisteren dit tabelletje er niet bij gehad en dacht dat de efficientie lager was bij lagere wattages. Nu ik dit zie zie ik dat jij alle 4 best op 750watt kunt hebben draaien! Je zit dan namelijk op 750x1,86x4=5579umol/s. Dit is gedeeld door 4.4=1268umol/s per m2. Daarbij komt ook nog dat je wel zo'n 10% wandverliezen moet rekenen dus dan blijft er nog 1268x0.9=1141umol/s/m2 over. Dat is prima. Je kunt zelfs wel op 825 watt draaien. Je komt dan met wandverliezen op ongeveer 1300umol/s per m2 GEMIDDELD. Je moet dan alleen wel weer rekening houden met een minimale afstand tot de toppen van 70cm. En desnoods weer terugschakelen naar 750watt of 2x750 en 2x825.

 

Al met al zit je als je op minimaal 750watt draait met deze lampen nog steeds op een hogere efficientie dan een 600watt al scheelt het bijna niks en krijg je hogere efficientie als je hoger in je wattage gaat zitten.

 

Kun je dan niet beter de nieuwe 750w gavita lampen erin hangen in plaats van de 1000w te dimmen ivm het spectrum? De gavita´s hebben bij 750/825w meer umol dan de 1000w gedimt naar 750/825w en behoudt het juiste spectrum. Je gaat dan wel naar het uiterste aan umol per m2.

 

 

Gavita Holland

Lamp output is 1500 umol s-1, so 2 umol s-1 per Watt lamp power at nominal power (750W) and 1650 at 825W, enough to light 1,5 square meters with 1000 umol s-1m-2

 

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je dan niet beter de nieuwe 750w gavita lampen erin hangen in plaats van de 1000w te dimmen ivm het spectrum? De gavita´s hebben bij 750/825w meer umol dan de 1000w gedimt naar 750/825w en behoudt het juiste spectrum. Je gaat dan wel naar het uiterste aan umol per m2.

 

Dit verschil is te verwaarlozen toch. En voor mij zeker niet de kosten voor 4 nieuwe lampen die flink aan de prijs zijn die 400 volters. Heb al flink in de buidel moeten tasten voor dit hokje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er netjes uit Farmer, ik ga je volgen :popcorn:

Ik zou persoonlijk voor de 750w Gavita's gegaan zijn (kan je de 1000 watters niet omruilen voor de 750's?)

 

groetjes, Mug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je dan niet beter de nieuwe 750w gavita lampen erin hangen in plaats van de 1000w te dimmen ivm het spectrum? De gavita´s hebben bij 750/825w meer umol dan de 1000w gedimt naar 750/825w en behoudt het juiste spectrum. Je gaat dan wel naar het uiterste aan umol per m2.

 

Dit verschil is te verwaarlozen toch.

 

Het verschil is ten eerste spectrum, maar daar zou ik me niet heel veel zorgen over maken. Een verschil wat wel meer speelt is de efficientie. De 750DE produceert 2umol/s/watt en de 1000DE op 750watt 1,86umol/s/watt. Dus afhankelijk van het wattage waarop jij verwacht te draaien kun je wellicht beter andere lampen uitzoeken. Als je verwacht lager dan 750watt te draaien kun je beter 600watt 400v Dimlux halen, als je verwacht 750watt te draaien kun je beter 750DE lampen halen en als je van plan bent daar boven te gaan kun je beter de 1000DE lampen houden.

 

MAAR ik wist niet jouw hoogte van je hok. Gezien de hoogte van jouw hok zou ik sowieso niet voor die 1000DE lampen gaan ondanks dat het mijn favoriete lampen zijn. En qua prijs maakt het ook niets uit toch, of wel?

 

En dan is er nog een variabele; betaal je je stroom? Want alles boven 1000umol/s/m2 heeft minder effect dan tot 1000umol/s/m2. Dus als je je stroom betaalt zou ik gewoon net boven die 1000umol/s/m2 gaan zitten en dan kom je weer op die Dimlux of 750DE.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampen zijn omgewisseld voor 750watters ;)

 

Vanavond de afzuiger ophangen en de laatste afstellingen doen, maandag nemen de dames hun intrek :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...