Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

Coco watering in het begin

Recommended Posts

Oke, mijn coco slabs staan in de librabakken, ik had extra gaten erin geprikt voor een betere drainage.

 

Eerst elk slab ingewaterd met ph 5.6 en wortelstimulator. 3,5L water per slab, drainage was ongeveer 400-500ml

 

Vervolgens gaten gesneden en elk librabak op schuin verhoging gezet zodat de water makkelijker afloopt (ca 3cm)

 

5 stekken (chocolope) per slab.

 

Vervolgens elk plantje 50ml ec 1.1 ph 5.6 gegeven en vol luchtbevochtiger aan.(ze stonden eerst ruim 3 dagen in een propagator op 95% lv) LV momenteel is rond de 55-60%

 

Bijna alle stekken staan er "gewoon" bij, een paar reiken zelfs omhoog naar de zon, en een paar hangen er verdrietig bij met de blaadjes omlaag. Zullen ze slecht aanslaan of staan ze te nat?

 

 

Mijn vraag, als ze nog klein zijn zoals nu... (10-15cm) en de slabs zijn nog zwaar, moet ik alsnog dagelijks water geven of de eerste week niet? En 2e vraag, als ik ga wateren in de vegative fase, moet er ook drain ontstaan of is dat pas later belangrijk?

 

Tnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke slabs heb je ?Extra drainage gaten als die er al in zitten hoeft je niet te maken krijg je alleen maar bende van in je librabak.

Als je cogr slabs heb moet je inwateren bij de normale slabs kan je gewoon een 200 ML + geven de eerste keer en dan gewoon dagelijkse hoeveelheid water gaan geven naar behoefte.

Als je drain heb met +/- 1 week zit je wat mij betreft goed.

En 3 cm is wel erg veel afschot als je het mij afvraagt.

Kan je een foto plaatsen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch vd slabs gegaan?

Je weet toch.. hydro en alleen maar (aangezuurd) water..

niet doen, of je nu op pito, kokos of steenwol zit, aanvang EC rond de 1-1.2 geven want anders staan ze 5dgn zonder vreten en krijg je nadien veel moeilijker de voeding het medium en de plant in.

 

je (in)water vragen worden op canna site allemaal beantwoord verder

 

klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik plaats strx fotos.

 

Het zijn de normale canna slabs (geen coco gr).

De gs adviseerden extra draingaten te maken na hun verhalen dat ze er ook mee werken etc etc.

Anyways, als ik de slab optil voelt ie best zwaar aan, water dagelijks naar behoefte geven is denk ik nog niet nodig aangezien de slabs zo zwaar voelen... Of moet ik het toch doen?

 

Ze staan nu 5 dagen op 18/6 vanwaar 3 dagen in de propagator en 2 dagen in de slabs. Ik heb ze rechtstreeks de slab in gedouwd trouwens met hun turf-startblokjes. Dag 1 tm 3 hing 1x 600w hoog in de tent, nu 2x 600w op ca 1m hoogte.

 

@lostchild

Ja idd voor de coco gegaan, ik heb ook 5 staan op bigblocks in de kleine tent staan, voor t experiment :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon dagelijks water geven.

Heb ervaring met canna slabs en deze heeft genoeg drain gaatjes en extra sleuven maken is onzin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al geef jij bv 2 x per dag 60 ML water,dan kan je ze indd niet verzuipen en zo en zo op coco's moet je echt je best doen wil je je cocos verzadigen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier komen de fotos.. ze hebben net een douche gehad met HY-PRO Spraymix (sporen en bladvoeding)

 

Deze staat er mooi bij:

gallery_31097_15127_68592.jpeg

 

Deze niet:

gallery_31097_15127_99178.jpeg

 

Hier een allround:

gallery_31097_15127_26787.jpeg

 

Ik snap er niks van..

vandaag naar de GS geweest en fotos laten zien.. ze zeggen dat ik dag of 3-4 niks moet geven tot de matten beetje uitdrogen.

Edited by LED_KROKET

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zijn je druppelaars ?En je drainpijpjes staan omhoog ?

Volgende keer moet je er niet zoveel water de eerste keer doorheen gooien en ik zou indd ff rustig aan doen met water.

En zie ik daar nou verbranden bladeren ?(gele vlekjes ?)

Normaal slaan de stekken al na een dag of 2/3 aan,op de manier hoe ik het deed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokos moet je altijd inwateren met (kokos) voeding en dan 10% drain hebben, doe je dat niet dan een heel slechte start

.

 

Heeft de GS je dat advies dan niet meegegeven en gezegd.. alleen maar water en wat bladvoeding joh de 1e week/voor aanslaan?

 

Heb je die BigBlocks wel ingewaterd met EC 1.2 of ook met alleen maar water?

Daar is het nog eens extra killing, kost je zo een week extra qua aanslaan.

 

Waren de stekken al zo toen je ze kreeg (10cm of meer tussen de nodes)?

Kan problemen geven met topzwaar strakkies ;)

 

@wietbladeren

verzuipen kan echt wel op kokos, als jij elke keer meer dan 20% drain veroorzaakt en ook steeds maar dit blijft doen gaan je planten je nooit geven wat je dacht, wortelen gaat fucked dan, kokos beter wat aan de drogere kant houden, kan ook prima als je nat-droog cyclus en hoeveelheden (zo moeilijk is dat niet bij kokos) door krijgt.

 

Geef je alleen maar water en ook nog eens veel op kokos dan weet je niet wat je aan het doen bent :rolleyes:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietbladeren

 

Ja ze waren uitgedruppeld, dus ik ging de opvangbakjes legen vandaar dat ik ze even omhoog had gedaan, ondertussen staan ze al lang weer omlaag.

Ik heb besloten om handmatig te wateren aangezien ik veel thuis ben, maar ik overweeg het om een druppel systeem te kopen/maken.

Ja volgende keer geef ik pas water als de stekken erin zitten, ik las het gisteren ook op canna dat je de gewone canna slabs niet hoeft in te wateren van tevoren, dat geldt alleen voor coco gr slabs.

Ik denk dat het aan de foto ligt, ik heb voor de zekerheid de loep gepakt maar ik vind geen gele plekjes op de bladeren :) !

 

@lostchild

Ik had ook ruim 10% drain, alleen zijn wortels dan "lui" volgens de GS als de medium te verzadigd is in het begin waardoor ze geen moeite hoeven te doen om te wortelen en naar water te "zoeken".. Ik had ze ingewaterd met ec 0.8, wortelstimulator hoge dosis en ph 5.6 (niet alleen water).

 

De stekken waren ongeveer 10-15 cm lang toen ik ze kreeg en ja met langere stengels.. ik ga een "veiligheidsnet" ophangen als ze wat later in de bloei zijn vanwege t gewicht :)

 

Ja ik stick met coco vanaf nu aan, te veel kweekmanieren in te korte tijd gedaan.. de bigblocks gaan wel goed. Die had ik ingewaterd met ec 1.1 2 dagen voor het verpotten en dat ging soepel daar igg geen problemen mee momenteel. :)

Edited by LED_KROKET

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokos moet je altijd inwateren met (kokos) voeding en dan 10% drain hebben, doe je dat niet dan een heel slechte start

.

 

Heeft de GS je dat advies dan niet meegegeven en gezegd.. alleen maar water en wat bladvoeding joh de 1e week/voor aanslaan?

 

Heb je die BigBlocks wel ingewaterd met EC 1.2 of ook met alleen maar water?

Daar is het nog eens extra killing, kost je zo een week extra qua aanslaan.

 

Waren de stekken al zo toen je ze kreeg (10cm of meer tussen de nodes)?

Kan problemen geven met topzwaar strakkies ;)

 

@wietbladeren

verzuipen kan echt wel op kokos, als jij elke keer meer dan 20% drain veroorzaakt en ook steeds maar dit blijft doen gaan je planten je nooit geven wat je dacht, wortelen gaat fucked dan, kokos beter wat aan de drogere kant houden, kan ook prima als je nat-droog cyclus en hoeveelheden (zo moeilijk is dat niet bij kokos) door krijgt.

 

Geef je alleen maar water en ook nog eens veel op kokos dan weet je niet wat je aan het doen bent :rolleyes:

Ik druppel een 200 ML + voor en dan geef ik gewoon 120 ML/plant/dag en zo heb ik betere resultaten behaald dan dat ik meteen drain had(zo heb je ook vrij vlot een drain btw).

En ik weet dat je cocos kan verzadigen,alleen moet je wel je best doen ;)

Ik zeg hoe het mij tot nu toe het best bevallen is en ik heb het tot nu toe aardig gedaan,maar er is nog ruimte tot verbetering,en ja cocos slab's is wat mij betreft The bomb :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dus als ik het goed begrijp, je snijdt de gaten in de slab waar je plantjes komen te staan.

Daar druppel je 200ml per "gat". Vervolgens je doet je stekken erin en dan geef je nogmaals 120ml pppd.

 

Ik ben net naar de GS geweest en ik heb kleine potjes gehaald en 1 slab. ik ga die slab opensnijden en die potjes vullen met cocos uit de slab.

Ik trek vervolgens alles uit de slabs voorzichtig en zet ze in die potjes.. daarna pas geef ik ze 120ml per plantje en ik wacht tot ze aangeslagen zijn.

Daarna zet ik ze dan weer terug in de slabs. Dit is mijn plan nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe maar gewoon iets meer dan 200 ML en dan 2 water momenten van indd bv 60 ML/plant.

Je kan ook er voor kiezen bv 5 x een watermoment te geven (hier begon henkiedepenkie mee).

En vergeet niet de water momenten op te voeren

Hou wel rekening met het feit dat als je meer watermomenten gaat geven dat je je EC goed in de gaten hou.

 

En je kan de stekjes ook gewoon vast pinnen met je druppelaar.

Dan hoef je ook niet te klote met coco's eruit te halen dan zet je ze er gewoon bovenop

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietbladeren

Dat inwateren totdat je wat drain hebt en daarna dag of 5 niks zorgt niet voor luie wortels, ze gaan achter water aan wat in de matten naar beneden zakt dus sneller mat doorworteld dan drogere mat bij start, zo bedoelde ik het.

 

als je niet druppelt dan beter maar 1x pdg water ipv steeds kleine beetjes, druppelen is heel anders dan met gietertje.

 

@LED

als je nu slim bent dan snij je de onderkant van die potjes los en plak je weer vast met wat plakband zodat je, als het tijd is om vanuit potje naar slab te gaan, zo de onderkant van die potjes eraf haalt en de wortels vrij de slab in groeien ;)

 

inwateren ging hier ook niet altijd je van het, nu na lange tijd weer op 6.5ltr potjes met aarde een rondje en ik geef nu veel te weinig water hier :rolleyes:

 

volg je schema mbt die bigblocks?

doe dan maar de helft van wat er in schema staat (behalve dan 'stekken' tijs 2.5ml/10ltr) dan geef je nog meer dan zat en krijg je ook geen last van heel snel oplopende EC omdat ze meer water drinken dan voeding gebruiken (wat achterblijft in block en je weer meespoelt), bij mij ging de EC van 1.8 naar 4 en door nog een domme fout (2dgn geen zwenkfans) zat ik op 7 drain EC omdat ze alleen maar water zopen.

 

Je wil niet weten hoeveel foxtails, ook eigen schuld door enorme bak licht erop (800W m2 omgerekend), gelukkig weet ik hoe of wat en krijg ik dat wel goed afgebloeid maar toch.. wil je even waarschuwen, sterk spul dat GHE :rolleyes:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietbladeren

Dat inwateren totdat je wat drain hebt en daarna dag of 5 niks zorgt niet voor luie wortels, ze gaan achter water aan wat in de matten naar beneden zakt dus sneller mat doorworteld dan drogere mat bij start, zo bedoelde ik het.

Dit heb ik dus een keer gedaan en toen is het niet helemaal goed gegaan,vandaar dus dat ik het nu zo doe.

En met die potjes je kan ook de dubbele hoeveelheid potjes halen,van 1 van de potjes de onderkant eraf te knippen/snijden in elkaar te schuiven en wanneer je de blocks op de slab wil zetten schuif je gewoon het potje eraf en voila

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

Het zijn helaas geen potjes van plastic maar van die gedrukte karton-achtige spul.. ik snap de idee van wat je zegt, ik heb dat ooit gezien in de canna coco documentaire op youtube. Wellicht haal ik ze gewoon voorzichtig eruit en verpot ik ze naar nieuwe slabs als ze aanslaan.

 

bigblocks gaan wel lekker, ik doe nu 500ML elk 2 dagen.. ben van plan om 1x per week alleen water en hesi supervit te geven om beetje de boel te spoelen tegen zoutophopingen.

 

 

HIER UPDATE VAN MIJN DADEN :icecream: :

Ik heb de canna slab (nieuwe) open gesneden en de coco gebruikt om de kleine potjes te vullen.

Vervolgens heb ik voorzichtig alle stekken eruit getrokken en naar de potjes verpot. Om heel eerlijk te zijn de slabs waren zeiknat van binnen :thumbsdown:

Ik heb elk potje gewatered met 50ML EC 1.2 en PH 5.7 en iets hoger dosis wortelstimulator.

 

Daarna heb ik mijn ijzeren scrognet weer opgehangen en met vershoudfolie een megapropagator van gebouwd met de stekken allemaal eronder in die potjes.

Luchtbevochtiger onder gedouwd en LV is nu mooi 75-80 % daar met een temperatuur van constant 24 graden.

 

Ik sproei ze met mineraalwater van SPA elk paar uur. Echt nog nooit zoveel zorg gegeven aan plantjes als nu haha.

 

Ik hoop dat alles nog goedkomt. :innocent:

 

PS. blad hangt al niet meer zo als in de slabs.. staat iets hoger nu.. bij sommigen zelfs helemaal omhoog. :wave:

Edited by LED_KROKET

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je sproeit ze ieder uur nat ?

Volgens mij is het beter om dat wat in mindere maten te doen,maar als iemand meer weet zou ik zeggen laat je horen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog maar een x dan...

 

GEEN WATER ZONDER VOEDING

als je hydro kweekt, helemaal op einde mag, verneuk je je medium maargoed, tijdens groei/bloei echt niet doen of je moet op zoek zijn naar problemen.. ohja op hydro kan het in tijd van 1dag helemaal de verkeerde kant op gaan dus weet wat je doet.

 

Helemaal op die bigblocks niet alleen maar water, water drukt voeding eruit en krijg je er ook amper weer in, kut eigenschap van water

wil je perse spoelen haal dan een flesje Florakleen van GHE, 1x id 3wk gebruiken, wel aanzuren tot 5.8.

Als je nu elke keer dat je water geeft zorgt dat er wat drain uit het blok komt spoel je vanzelf al deels en heb je veel minder last van ophoping, helemaal als je helft schema doet.

 

Kokos kan wel alleen water maar ook daar beter elke keer voeding mee want geen bufferend medium dus je spoelt letterlijk het vreten weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik sproei ze niet letterlijk elk uur maar zo'n 4-5 x per 18u.

 

Ja ok dan ga ik de bigblocks niet flushen, was maar een idee.

 

Ik weet nou niet of ik de stekken elke dag water moet geven in die kleine potjes of niet, wil niet dat ik hetzelfde fout maak als op de slabs. De coco in de potjes voelt ff vochtig als toen ik het uit de slab had gehaald. Ze zien er wel nog erg licht uit kwa kleur hoewel ze ec 1.2 hebben gehad eergisteren. Zal ik de voeding puntje hoger maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potjes (9x9?) kun je elke dag bewateren als ze eenmaal aanslaan, ik had hier wat langer stekje erin staan en die moest ik 2x pdg wateren anders kwam het niet goed, je voelt snle zat of je weer kunt wateren en als de stekjes wat licht aan het wegtrekken zijn (geen paarse steeltjes?) dan kun je idd 0.2 hoger gaan zitten.

 

Maareh.. zat je niet op schema GHE?

Daar is het toch 1e dagen 2.5ml/10ltr en daarna ophogen?

Zoals aangegeven kunnen ze prima toe met de helft van wat in schema staat aan ml's, ik kom qua EC rond de 1 uit waar volle mep 1.5 geeft (mijn start ec 0.24) en ik met die volle mep mijn planten tot aan de omkeerpunt prima in orde had maar laatste weken bloei overvoeding en dan lastig terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik sproei ze niet letterlijk elk uur maar zo'n 4-5 x per 18u.

Volgens mij is dit nog te vaak?

iemand ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sproei nu niet meer.. Alle blad staat mooi omhoog nu, ze worden ook langzaam iets donkerder van kleur en ze groeien aanzienelijk snel opeens, de plafond van mijn "propagator" was ongeveer 5-7 cm van de topjes toen ze erin gingen, nu is dat afstand slechts 1-2 cm. Denk dat ik ze donderdag ga overpotten naar nieuwe slabs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...