Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Beste Mensen,

 

Om mijn kennis een beetje over te dragen wil ik speciaal voor dit wietforum een aantal growguides beschikbaar stellen.

 

Dit deel is voor de mensen die het eens een keer willen proberen. Er is rekening gehouden met het allerlaagste budget. Hoewel deze methode iets minder kans van slagen heeft dan met duurdere spullen (goedkoop is duurkoop) is er zeker een geslaagd resultaat mogelijk. Bedenk ook dat alle ervaring doe je opdoet mooi meegenomen is, en geef het zeker niet te snel op.

 

Een ding staat gewoon vast, paddo's kweken is een kunst, en ervaring is de sleutel.

 

Succes met de kweek allemaal!

 

Stevens

---------------------------------------------

 

Paddo's kweken voor Beginners

 

Wat hebben we nodig?

 

- Sporenspuit ( overal op internet te bestellen, liefste de Mexicaanse soorten)

- Glazen potten met metalen deksel (ong. 500 ml maar kleiner mag ook)

- Biologische Rogge (te bestellen bij de reformwinkel, meestal merk Akwarius)

- Plastic bak, liefst met deksel (gamma of blokker)

- Tuinturf (tuincentrum)

- Potgrond (tuincentrum)

- Spiritus

- Afplaktape ( dat papierachtige, in elke bouwmarkt te krijgen)

- Plastic bakje (chinees, soms supermarkt)

- Grote kookpan (liefst snelkookpan)

- Plastic handschoenen (drogist, bouwmarkt)

- Sponsje

- Aansteker

- Braadzakken (supermarkt, voor in de oven)

- Plantenspuit

- Aluminiumfolie

 

Werkwijze

 

Stap 1

 

Spoel alle potten goed om, en boor een klein gaatje midden in het deksel. Vul de potten nu voor de helft met rogge, en doe daar net zo veel water bij dat er boven de rogge nog een cm water staat. Draai de deksels erop, en plak het gaatje af met wat afplaktape.

 

Stap 2

 

Doe de potten nu in een grote (snelkook)pan, zo, dat de deksel vd pan nog dichtkan. Vul de pan met water totdat de potten net niet beginnen te drijven. Doe de deksel erop, en kook de potten 1,5 uur op een middelmatig vuur ( snelkookpan 1 uur).

 

Stap 3

 

De plastic bak ontsmetten met sponsje en spiritus, dan afdekken. Evt afdekmateriaal ook ontsmetten. Na het koken de potten direct in de plastic bak zetten en af laten koelen (pas op...heet!) Kijk ook uit dat de bak niet smelt. Laat de potten nu afkoelen tot kamertemperatuur (duurt wel ff).

 

Stap 4

 

Trek de handschoenen aan en ontsmet ze met het sponsje Spiritus. Pak de aansteker en houd de naald van je sporenspuit in de vlam totdat hij roodgloeiend wordt. (kijk uit met aansteker en spiritus!!!) Wacht tot de naald niet meer gloeit.

 

Stap 5

 

De volgende actie moet vloeiend, doch snel worden gedaan. Ontsmet je handen nog een keer en open de deksel van de plastic bak. Prik nu met de naald door het tape, door het gaatje in je pot, en spuit een heel klein beetje (ong 1 ml) in de pot. Na elke pot houd je de naald weer even in de vlam van de aansteker. Adem tijdens dit proces niet in je bak!.

 

Stap 6

 

Zet de doos met potten afgesloten weg bij kamertemperatuur. Het liefste in een schone warme omgeving (badkamer ofzo) Je laat ze nu met rust. Na 10 dagen trek je weer handschoenen aan die je ontsmet. Open de bak, en bekijk de glazen potten. Als het goed is moet je sneeuwwitte puntjes of zelfs plekken zien. De potten die andere kleuren schimmel vertonen haal je uit de bak en gooi je weg.

 

Stap 7

 

Je zult zien dat de potten met de witte puntjes steeds witter zullen worden. Het is normaal dat er een aantal potten uitvallen die andere kleuren schimmel zullen vertonen. Als alle potten helemaal wit zijn is het tijd om de grond te prepareren.

 

Stap 8

 

Neem een braadzak, en vul die met een mengsel van 75% turf en 25% potgrond. Maak de mix zo nat dat het net geen modder wordt (als je er in knijpt moet er een klein beetje water uitkomen) Doe dit in een braadzak en plak de bovenkant dicht met afplaktape. Deze zak ga je weer steriliseren in de (snel)kookpan. Doe nu alleen een klein laagje water in de pan. Weer 1,5 uur steriliseren met de deksel erop (snelkookpan 1 uur). Na het koken de zak eruit halen en aflaten koelen.

 

Stap 9

 

Pak nu de plastic bakjes en ontsmet deze met het sponsje spiritus. Doe nu een dun laagje grondmix (2 cm) in het bakje. Schud een van de witte potten totdat alle rogge breekt. Doe nu per bakje 1 pot witte rogge over het laagje grond, en dek deze weer af met een volgende laag ( 2 cm). Doe dit voor alle bakjes. Spuit met een plantenspuit de bovenste laag nog een beetje nat. Pak nu de bakjes helemaal in met aluminiumfolie en zet ze terug in de bak. Doe de deksel er weer op en zet ze weer weg voor ongeveer 10 dagen.

 

Stap 10

 

Haal alle bakjes uit de grote bak en maak de grote bak weer helemaal schoon met sponsje spiritus. Als je nu de alufolie van de bakjes afhaalt, zul je zien dat er bovenop de laag grond een witte schimmelachtige laag zit. Check hier weer of het echt helder wit is. Bakjes met andere kleuren schimmel gooi je weg. Zie je alleen nog grond, wacht dan nog een aantal dagen totdat bij alle bakjes een witte laag bovenop de grond te zien is. Doe nu een laag lauw water (kraanwater) in de grote bak, en zet je bakjes hierin. Doe de deksel er weer op en wacht een aantal dagen. Zorg dat de plek waar je de bak wegzet warm, schoon en licht is, een klein beetje daglicht is al ruim voldoende.

 

Je zult nu zien dat de witte laag die bovenop de grond zit heldere witte puntjes begint te vormen. Doe een keer per dag de deksel van de bak even open om de lucht te verversen. Je zult zien dat er uit die witte puntjes paddo's beginnen te groeien. Zodra een paddo groot genoeg is, zal er een wit vlies tussen de steel en het hoedje vormen. Als dat vlies breekt, moet je de paddestoel onmiddelijk plukken.

 

Je kunt de paddestoel nu direct opeten of drogen voor later gebruik.

 

Thats it!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kvind die growguide voor dummy's eigenlijk niet zo goed :rofl

 

Je jampottenmethode op de groeigids lijkt me veel simpeler uitgelegd en zou dus ook zo meer beginners aantrekken.

 

tot mijn grote verbazing staat er eigenlijk geen echte link naar de groeigids...

 

Waarom copieer je niet alle methoden en zet je ze op het wietforum?

Zo zouden er mischien meer mensen beginnen paddo's kweken want heb niet echt de indruk dat er veel actieve gebruikers zijn op het paddo gedeelte.

En als je dat niet wil, maak dan toch dat er een link is naar je site é potjandorie...

 

 

Is mijn mening é ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind deze guide wel erg intressant! Ik wil in de herfst (als buiten wiet kweken geen zin heeft) beginnen met een aantal cubensis te kweekjes. Deze guide is bijna idiot proof, daarom ideal voor mij :whistling

Maar ik denk dat de meeste mensen hier inderdaad niet zo geintresseerd zijn in het kweken van stoeltjes

Maar voor de mensen die dit wel interessant vinden moeten eens kijken op

 

http://www.fsre.nl/forum/index.php dit is een forum met heel veel info over het kweken van paddo's op allerlei methoden. Er is ook heel veel info te vinden over andere ethnobolische planten zoals salvia divinorum, papaver cactusen, wiet enzo. Trouwens ook zwaar relaxte gasten daar allemaal. Hmz maybe niet zo netjes om reclame te maken voor andere fora maar goed.

 

peace,

 

bibbermans

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind deze growguide wel makkelijk uitgelegd.ik ga t proberen,lijkt me wel een leuke hobby,paddos kweken naast mn wiet.thanks voor deze sticky,en rook een joint :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed uitgelegd of niet, ik vind van wel, Stevens neemt wel de moeite om alles hier neer te zetten, en dat vind ik wel heel goed :D

 

zou zelf nooit paddo's kweken, alleen wiet, paddo's een keer geprobeert en daar laat ik t mooi bij!

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben net aan de tweede oogst van men growbox bezig en zag dat er gisteren 4 paddos waren waarvan het hoedje zwart zag , deze paddos heb ik al verwijderd . wat kan dit zijn ? een infectie ofzo ? wat moet ik doen , de growbox wegdoen of laten staan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zalig samengevat!

Fijn om te zien dat er toch nog wat psychonauten zijn op dit forum! :wOOt :wacko: :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je neemt:

 

- sporenspuitje (bestellen of zelf maken)

- Lege mayonaise pot

- Genoeg (biologische) ROGGE (of vogelvoer, popcorn werkt ook)

- alufolie

- Filterwatten (aquarium) of Tyvek

- Snelkookpan

- Vermiculiet

- Turf (europatuin of zo)

- Perliet (ik gebruik hydrokorrels)

- Spiritus (of nog liever zo hoog mogelijk %alcohol)

- Aansteker

- Groei/Bloeikamer: Bak (met deksel)

- Ventilator (ik gebruik oude aquariumpomp)

- Bakjes, die je later vult met de rogge en in de bloeikamer zet

- 2 emmers + aquariumverwarming (ik heb ook elektrische deken gebruikt)

 

Nou zo hebben we alles wel geloof ik.

 

Proces globaal:

1 rogge steriliseren in snelkookpan

2 sporen toevoegen aan de potten met rogge

3 op donkere warme plek (27-30 graden celsius is prima) de schimmels laten uitkomen

4 rogge in bakjes doen en in de bloeikamer zetten

5 door het licht begint de ontwikkelde schimmel te bloeien, jawel je krijgt:

PADDESTOELEN! :)

 

Proces detail:

Belangrijk is heel schoon te werk te gaan!

 

1. Vul je potten voor 3/5de met rogge, maximaal 3/4de. De potten vul je daarna met water. Zet de potten 24uur weg op een donker plekje (om ontkiemen tegen te gaan). Je potten zijn schoongemaakt van tevoren natuurlijk.

a. Met een schroevedraaier maak je een gat (groter als een dubbeltje hoeft niet) in het deksel.

b. In het gat prop je een pluk filterwatten. Niet super strak dat er helemaal geen lucht meer door kan, maar het moet goed vast zitten.

c. Maak wat " deksels" van alufolie

d. De 24 uur zijn voorbij. De rogge heeft zich volgesucked met water. Tijd om de potten te steriliseren in de snelkookpan. Eerst de potten leegschudden in een zeef en ze even laten uitlekken. De uitgelekte rogge terug in de potten, deksel erop.

e. Zet je potten in de pan, wikkel een velletje alu folie over de deksels, en volg instructies van gebruiksaanwijzing snelkookpan. Dus een laag water erin, ik gebruik altijd een keukendoekje tussen de potten en de bodem.

f. Potten 4 tot 5 kwartier in de snelkookpan laten koken.

g. Laten afkoelen

 

2. Sporenspuit bij de hand, aansteker en de alcohol. Probeer snel en nauwkeurig te werken, adem niet op het spuitje en je werkplekje.

a. Pak je spuit, en schud hem een 10 a 20 seconden flink. Zo komen de sproen losser. Ontsmet de naald met een vlam uit de aansteker. Met een doekje gedept in alcohol veeg je de naald vlug nog schoon. (roet)

b. alufolie eraf en de spuit in de pot steken door de filterwatten heen. Spuit dan in 4 verschillende richtingen een beetje sporenwater.

c. trek spuit snel terug en vouw je alufolietje er terug overheen. Je kunt de pot nog even schudden of draaien.

 

3. Sporen ontkiemen (27 graden)

a. pak een emmer en vul die gedeeltelijk met water. Op de bodem een glas of steen. In het water ook de aquariumverwarming, lieft met temp. regelaar en zuignappen zodat ie nergens tegenaan komt.. Zet hem op 27 graden.

b. andere emmer hierbovenop, waar je de roggepotten in zet.

c. dek de emmer goed af met een handoek en vuilniszak ofzo. Lichtdicht.

d. je zult witte plekjes gaan ontdekken na een paar dagen (elke andere kleur betekent einde oefening)

e. geven moment is heel de pot gekoloniseert, wit dus. Tijd voor de volgende stap.

 

 

f. maak van turf en vermiculiet een mix. Men zweert bij verm. maar zonder lukt het vaak ook.

g. kook ook je turf voor i nde snelkookpan, of zet een bakje voichtige turf 5 minutenb in de magnetron

h. ook de bakjes waar je de rogge in doet moeten ontsmet worden. (snelkookpan)

i. vul de bakjes tot 2,5 cm onder de rand met rogge

j. daarop de steriele laag turf/verm. (van 2/2,5 cm)

h. niet te hard niet te los beetje glad strijken.

i. schoongemaakt (alcohol) alufolie eroverheen

j. terug in de broeiemmer

h. als de oppervlakte wit is dan gaan we bloeien

 

4. Naar de bloeibak (18-23 graden)

a. bloeibak is van binnen gereinigd met alcohol (net als de emmers trouwens)

b. bodem van een cm vochtige perliet. de perliet kun je ook voorkoken (schoonmaken dus)

c. zorg voor verse luchtaanvoer voor je paddesteolen. dit bevordert het bloeien enorm.

d. Ik sloot een oude aquariumpomp aan (gaatje in de bak met slangetje erdoor) maar je kan ook wat gaten maken in de wand, deze stuffen met de filterwatten en er een ventilator opzetten.

e. je kunt nu de bakjes op het perliet zetten. Ventilatie aan, deksel erop. (keukenfolie ook ok)

 

Na uiterlijk een week zul je de eerste ondeugende roestbruine kopjes boven de grond zien komen, nou dat is echt fantastisch! Paddestoeluuuuhh!!! :D

Ze groeien als een speer, na enkele dagen is het al oogsttijd.

Snij ze af bij de grond, na de oogst kun je het bakje drenken in gesteriliseerd water (gekookt is genoeg).

 

Terug in de bloeibak en na enkele dagen begint het weer overnieuw. Dit kan je net zo lang doen tot alle voedingstoffen op zijn.

 

Laat je niet ontmoedigen, het is echt geweldig. Na enkele kweekjes heb je genoeg voor de rest van je leven en dat van al je vrienden er bij! :P

 

Succes,

GG

 

Links:

- http://www.shroomery.org Hier heb ik het geleerd.

- http://www.shroomery.org/forums/files/05-1...22-P4190710.jpg (<< mijn hand :o )

 

 

 

EDIT: Nou ja, nu zien de beginners door de bomen het bos niet meer! Had ook niet gezien dat het ' recept' van STEVENS ook zo uitgebreid was en zo op dat van mij leuk.

Als redactie vind dat dit niks toevoegd kan het verwijderd worden natuurlijk....

Edited by Green God

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog ff een toevoeging; het is ook goed mogelijk om paddo's buiten te kweken. Hiervoor is het wel aan te raden om het mycelium niet op te kweken op turf, maar op schors en houtsnippers van bomen, die in water geweekt zijn. Als je daar dan een mooie witte laag op hebt zitten, kun je de bak waar het inzit ingraven, afdekken met ca. 2 cm grond, en wachten tot de oogst in de herfstmaanden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nog ff een toevoeging; het is ook goed mogelijk om paddo's buiten te kweken. Hiervoor is het wel aan te raden om het mycelium niet op te kweken op turf, maar op schors en houtsnippers van bomen, die in water geweekt zijn. Als je daar dan een mooie witte laag op hebt zitten, kun je de bak waar het inzit ingraven, afdekken met ca. 2 cm grond, en wachten tot de oogst in de herfstmaanden.

 

Vermeld er ook even bij dat dit alleen bij bepaalde soorten mogelijk is.

De meest gangbare soort (cubensis aka. mexicaanse) zijn erg lastig buiten te kweken, zeker in de herfstmaanden ivm. tempraturen en neerslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de buiten soort is in dit geval de''Psilocybe azurescens''.

deze soort groeit juist in de herfst en ook in nederland.

144czth.jpg

in nederland is deze soort bijna uitgestorven maar er zijn gelukkig mensen die buiten broedbedjes uitleggen op houtsnippers.

 

dit is trouwens de sterkste psilocibine paddestoel die de mens kent,

3 x zo sterk als de cubensis....

als je ooit zon plekje vind trek ze dan niet uit de grond maar snij ze voorzichtig net onderaan weg zodat je het mycelium niet beschadigd.

en laat iets staan voor de volgende,er zijn meer mensen die deze soort respecteren :verrygood

 

over het water bij de rogge in de potten doen heb ik succes met deze verhouding:

 

175 gram rogge

225 ml water in een pot van 720 ml(groentepot)

dit blijft bij mij altijd goed en niet te nat of te droog.

 

uiteraard is dit niet nodig als je ze als bovenstaand eerst 24 uur vol laat zuigen met water,

maar ik persoonlijk spoel eerst het rogge schoon door onder de kraan in een zeef te houden.

 

peace,

NW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx voor deze ontzettend interessante informatie,

ik moet toch maar es gaan rondneuzen voor zo een sporenspuitje :lol:

 

Grtzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

heule stomme vraag misschien maar ga eerdaags een snelkookpan halen en vroeg me af of deze nog van een bepaalde afmeting dient te zijn? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die afmeting waar potten van het type dat jij wil gebruiken inpassen.

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha mja behoorlijk stomme vraag besef ik nu ;)

 

ok ik heb vanochtend diverse fora,waaronder naturlich ook dit topic, en youtubefilmpjes afgestruind naar alle mogelijke bruikbare info en ga me er op korte termijn aan wagen paddo's zelf te kweken.

 

ik ben van plan mijn sporen bij azarius te bestellen ( mocht er een beter alternatief voor deze site zijn dan hou ik me natuurlijk aanbevolen )

op deze site is er een ruime keuze aan cubensis sporen. echter, wil ik graag een zo sterk mogelijke soort gaan kweken.

vroegah aten we altijd de hawaiaanse (copelandia cyanescens) maar ik heb gehoord dat je die als beginneling beter niet meteen kan proberen te kweken (en word bovendien niet bij azarius verkocht)

 

mijn vraag dus: welke is de (visueel) sterkste paddo waarvan ze bij azarius de sporen van verkopen?

 

zie onderstaande links voor het assortiment

http://www.azarius.nl/smartshop/shrooms/spores_cubensis/

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover ik weet en heb ervaren is de Psilocybe cubensis Hawaii naar mijn ervaring dus de sterkste die ik ooit heb gegeten,en tevens ook mijn eerste soort die ik kweekte.

http://www.azarius.nl/smartshop/shrooms/sp...ubensis_hawaii/

Groeid echt lekker en geeft mooie oogsten en is ook goed voor beginners.

(De naam PES Hawai komt van een sporen verkoper uit hawai,niemand weet waar de shroom vandaan komt van origine maar ze denken dat het in de buurt komt van de golden teacher qua groei.

Vandaar de naam ''Hawai'',niet te verwarren met de zogenaamd hawaianse'' copelandia cyanescens'')

2 gram van deze droog geven mij en wat maten van me een visuele trip en 4 gram heeft me een keer zo te pakken gehad dat ik amper meer kon lopen,praten,dingen doen,het enigste wat ik nog kon doen was op de bank gaan leggen en me 4 uur over geven aan een zeer sterke visuele trip.

(koepels van spiralen zien en rock muziek die ineens een soort slome sjamanatische trommel muziek werd met stemmen er in die me toe spraken.)

Na 4 uur kwam de normale muziek weer terug en was ik weer''back on earth''.

 

Dus de cubensis pes hawai is echt een bizarre soort waar je ook tegen opgewassen moet zijn of goed opletten dat je met 1 gram begint en per gram opbouwd .

Ik geloof zelfs dat er iets magisch/spiritueels in zit maar zo ervaarde ik het.

 

 

Of de ''mazatapec'',een van origine in mexico groeiende shroom.

http://www.azarius.nl/smartshop/shrooms/sp...nsis_mazatapec/

Ook makkelijk te kweken en geeft ook mooie visuals hoor ik van verschillende mensen van de shroomery.

Ook deze soort heeft sterke spirituele eigenschappen word er gezegd.

 

Die 2 soorten kan ik je wel aanraden als je visueel wilt trippen en ook een makkelijke soort zoekt om te kweken.

Anders even op de shroomery kijken,ik weet dat er topics zijn waar mensen discuseren over de verschillende potenties en effecten.

Sommige zeggen wel dat elke cubensis hetzelfde is maar in mijn ervaring is dat totaal niet zo.

Er zit wel degelijk verschil in de potentie en de effecten,zoals bv 4 gram mexicaanse laten mij licht trippen en enkel lachen,en 4 gram pes hawai knocked me zo out dat ik niet eens meer kan lachen zo heftig......

(lopen,praten,dingen doen kan niet meer zo makkelijk)

 

Azarius is naar mijn weten en van horen de beste online paddo winkel die er is,

wel soms iets duurder maar je hebt wel kwaliteit wat bij sommige winkels soms niet het geval kan zijn.

Of een request bij de''FSRE''doen,die hebben ook een sponsor die paddo benodigheden verkoopt.

Dan kost het je 3 euro ofzo voor een spuit,en bij de sponsor 10 euro- 15% korting + gratis verzending.

 

Succes met de kweek straks!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

 

hmmz die cubensis hawai klinkt me als muziek in de oren :D ik hou van visueel spektakel! als het in de buurt komt of zelfs beter nog is dan die copelandia dan kan ik mijn geluk niet op.

vaak hele heftige trips hierop gehad die soms 8 uur aanhielden. ook een paar keer flink bad op gegaan toen ik een jaar of 18 was (nu 30) maar erg veel geleerd in deze trips en visueel was ik altijd in supermarioland, erg heftig altijd maar oh zo mooi!

zelf heb ik een paar dagen gelden al bij FSRE sporen besteld van PES hawai maar dat zal wel een ander soort zijn. echter als ik hawai hoor dan heb ik al de neiging dit aan te schaffen ;)

 

maar mij beniewen hoe het kweken gaat verlopen, hoop[ ergens volgende week te kunnen beginnen

 

veel dank voor je uitgebreidde reply iig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

de potjes vermiculiet+BRF staan nu zo'n 5 dagen in de broedbak en de eerste witte plekken zijn een feit ;)

ook een dmv honeytek geprepareed potje staat erin en die begint ook aardig wit/troebelig te worden :spliff:

 

nu had ik nog een vraag aan nederwierie; ik zag dat jij goede resultaten behaalt met kokos. in de wietforumshop bieden ze dit ook aan in verschillende verpakkingen...maar welke dien ik te nemen? wil zelf ook gaan experimenteren met rogge+kokos

 

peace!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik deze altijd met succes:

http://www.wietforum-shop.nl/bounce-coco-bricks.html

6d0ae130.jpg

normaal gooi je er water bij in de zak die er om heen zit en dat is dan tevens de pot voor de wiet plant,

maar tevens perfect voor de shroom kweek.

 

Ik koop hem dan bij een andere growshop maar deze is dezelfde zo te zien aan de plastic zak/pot met gaten.

Zowiezo zijn de blokken het beste,die zakken cocos grond lijkt mij niet goed aangezien dat al vaak gemixed is met het een en ander(om de ph hoger te krijgen bv)

 

Die kokos bricks zijn echt schoon!

Ik heb zelfs een keer als test de kokos zonder te pasteuriseren met paddos laten groeien

(enkel kraanwater en blote gewassen handen om het kokos te bereiden en daarna met spawn gemixed)

en dat groeide goed zonder besmetting!zo schoon zijn de blokken.

in feite zijn ze al gesteriliseerd omdat ze die blokken persen onder hoge temparatuur.

Maar pastueriseren is wel een zekerheid,dan kan het echt amper meer besmetten met het een of ander.

 

En als je een plekje ziet op de cocos casing kun het vaak met WSP besproeien of met een beetje gips op de plek.

De gips geeft een hoge ph boost op die plek en veel besmettingen overleven die hoge ph niet.

 

Ik zou wel met gips gaan werken,ik heb de laatste ronde enkel met kalk gewerkt maar ik zie wel dat de vorige met gips en kalk een stuk voller werd.

Ook waren bij mijn bakjes met enkel kalk en kokos na 2 flushes alles besmet met naar ik denk green mold.

Kijk uit welke gips je koopt,er is veel rommel.(geen pleistergips of uit de bouwmarkten)

Bij de intertoys hebben ze giet gips om beeldjes te maken,5 euro voor 900 gram die denk ik wel schoon is.

(maar ik garandeer niet dat het schoon is,dat weet niemand dan de fabrikant zelf)

 

Succes met de kweek en die honeytek is een goed idee,zo heb je altijd levend mycelium in hand bereik dat vaak 4 a 5 dagen eerder koloniseert dan pure sporen uit de spuit.

Sporen moeten eerst ''levend worden''waar de honeytek levend mycelium is.

Als je een beetje ervaring krijgd in het kweken kan ik je ''agar''aanraden om mycelium te vermeerderen.

Zo zie je meteen of het besmet is of niet,bij de honeytek kan je dat niet gauw zien.

Ik heb het zelf ook nooit gedaan (enkel honeyteks,sporen en het bekende hoedje in een glas met 100 ml spa blauw voor 10 spuiten te vullen)maar dat komt nog wel.

 

Succes met de kweek!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks kerel!

zeer nuttige info weer ;)

wilde meteen bestellen maar jammer dat de verzendkosten hoger dan het produkt is als je maar 6 van die blokken wilt bestellen. misschien toch maar even wachten tot ik een keer in de buurt van zaandam ben :D

 

Heb ook het 1 en ander over agar media gelezen. en dat je zelfs grote paddo's een soort van kunt klonen zodat je kweekjes kunt maken met dezelfde grote paddo's :D volgens mij zijn de mogelijkheden erg groot maar ik ga eerst maar eens kijken hoe de kleine vriendjes het hier doen op vermiculiet en rijstmeel. als dat goed gelukt is ga ik aan de slag met kokos en rogge and so one ;)

 

ondanks dat ik nog geen oogst oid heb gehad vind ik het kweken nu al een vette bezigheid :spliff:

 

oja nog ff 1 vraagje hoe pasteuriseer jij die kokos precies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vul zeg maar wat groente potten met kokos in volume delen:

kokos 10 delen

kalk ongeveer 0.8 deel(volume deel,geen gewicht )

en gips (goed schoon gips)1 deel.

 

Qua volume delen bedoel ik dus de kokos die al met water in getrokken is.

Dus een hand kokos in de hand knijpen en als er precies 2 seconden water uit druipt is het goed op vocht peil.

Daarna mengen met de kalk en gips in volume delen,dus bv 1 kommetje gips op 10 kommetjes kokos en 4/5 van een kommetje kalk.

 

Daarna zet ik het kokos mengsel in groente potten(720 ml) in 2 brede pannen,

inclusief een paar potten met enkel pure kokos voor de casing laag.

De potten dicht ik af met de deksel met er in een klein gat met polyfill watten,

daarover alu folie tegen de condensatie in de pan tijdens koken.

 

Water in de pan,potten er in,en met een vleesthermometer(3 euro blokker)met lange pin in 1 van de potten in het midden op 3/4 vuur wachten tot de thermometer 50 graden aan geeft vanuit de pot gemeten dus.

Daarna op half vuur zetten en wachten tot 56 graden,dan op zn laagste zetten dan klimt ie nog naar de 70 als het goed gaat.

Vanaf dat moment tel ik 90 minuten af en zorg dat de temp tussen de 60 en 70 graden blijft met bv het vuur laag en een handdoek over de pan.

 

Af en toe kijk ik of ik de 70 graden niet overschrijd anders haal ik de pan er even af of haal de potten uit het water.

Tussen de 60 en 70 graden pasteuriseer je dus de slechte bacs weg die een temp van een uur van 60 graden niet overleven voor een uur,dus 90 minuten voor volle zekerheid.

De goede bacs kunnen een temp aan tot 2 uur tot 70 graden,dus daarom juist moet de temp tussen de 60 en 70 leggen,65 is ideaal.

Een vlees thermometer kost niet duur bij de blokker 3 euro,

bij de marskramer trouwens 6 euro precies dezelfde zag ik laatst.

 

De gips helpt echt goed tegen contiminaties heb ik ervaren,

ook geeft de gips een goede boost in flushes,meer dan met enkel kalk.

Zoals ik al zei ,mn vorige ronde was na 2 flushes al besmet met een green mold,

terwijl de ronde er voor met gips en kalk makkelijk 3 a 4 flushes uit hield zonder besmetting en goede flushes.

 

Ik kan niks anders concluderen dat gips een goede booster is en ook een goede bescherming geeft tegen besmettingen.

Het is jammer dat veel gips soorten gemengd worden met het een en ander.....

Wat dat betrefd is echt goede gips voor de kweek echt moeilijk te vinden.

Maar als je het kan vinden is het zeker een goede aanrader!

 

let wel op dat het meeste gips half hydraat is,wat betekend dat het juist vocht in trekt uit het substraat,

iets wat je niet wilt hebben.

Je kunt half hydraat gips wel maken tot goed gips door het met water te mengen en uit laten harden,

en daarna weer verpoederen.Anders droogt het je cakes uit.

Nogmaals wil ik er echt nog bij zeggen dat je altijd goed op moet passen welke gips je koopt,

veel soorten zijn gemengd met andere stoffen,stoffen die je niet wilt eten in de paddos.

 

Met kalk gebruik ik fijn gemalen pokon kalk korrels,daar zit 4% magnesium in dus onder de 5%.

(Altijd kalk gebruiken met onder de 5% magnesium in de paddo teelt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd

super al je heldere uitleg. denk dat vele kweek dummy's zoals ik ontzettend veel aan je info hebben.

 

en nu weer aan de slag, heb pes hawii sporen binnen gekregen van fsre en ga maar eens wat sporensuiten klaarmaken...

moge de wereld overspoeld worden met onze magische paddovriendjes :spliff: ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...