Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atmosphere

PH-waarde in jouw regio

Recommended Posts

ok,maar indien je niet te veel voeding gebruikt,en je voedings ph waarde is niet tehoog of te laag,dan zal de ph waarde van de aarde niet erg veel gaan verschillen,algemeen geweten is dat wiet graag in aarde staat tussen de 5.5 en 6.5,de beste opname van voedsel plaatsvindt tussen de 5.8 en 6.2 ph,waarde aarde + voeding,we hebben dus een redelijke marge daar de aarde toch buffert,hoe meer aarde,hoe groter de buffer wordt,indien je dus je voeding op de aarde afstelt,gaan er geen tot weinig problemen voortkomen,zeker niet indien de aarde bekalkt wordt

Te veel kalk kan ook ! t'is maar net welke kalk je gebruikt en wat de zuurbindende waarde er van is . In plaats van kalk kun je ook Terrafin tuinaarde gebruiken om door de potgrond te mixen . Het is geen gewone tuinaarde maar echt kleigrond met een hoge ph.

 

Maar er spelen erg veel dingen mee in het hele ph verhaal zoals dat de plant zelf ook stoffen in de grond brengt die de ph beïnvloeden, maar nog meer dingen. continu PH monitoring lijkt mij daarom toch erg handig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

zou wel handig zijn ja,maar toch vindt ik het enigzins beter indien je er interesse in hebt om alle evoluties van de plant te begrijpen,zo krijg je toch een beter inzicht hoe alles verloopt van in het begin tot de knip,moest morgen alles volautomatisch gaan lopen in mijn kweekhok,dan zou de interesse snel getempert,zoniet verdwenen zijn,natuurlijk zou het leerrijk zijn om de ph schommelingen in het medium te kunnen bepalen door een meter,maar waar zou het uiteindelijk gaan stoppen?Voor mij is het een hobby,en moet het ook blijven...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een meter bepaald toch niet wat de ph van de grond is,het geeft de ph slechts weer. Voor mij zou het dienen om alles(moeder natuur) beter te kunnen gaan begrijpen, en niet om het te kunnen automatiseren . Volledig automatisch kweken zonder ook maar iets van de plant te snappen kan volgens mij nooit , stel je voor dat er dan een apparaat uitvalt ! , haha

 

De scheidingslijn tussen hobby en werk is bij mij uiterst vaag trouwens . Dus wat is jou definitie van hobby ? alleen dat je met het één geld verdient en met het andere niet ?(off topic , ik weet het)

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Een meter bepaald toch niet wat de ph van de grond is,het geeft de ph slechts weer. Voor mij zou het dienen om alles(moeder natuur) beter te kunnen gaan begrijpen, en niet om het te kunnen automatiseren . Volledig automatisch kweken zonder ook maar iets van de plant te snappen kan volgens mij nooit , stel je voor dat er dan een apparaat uitvalt ! , haha

 

De scheidingslijn tussen hobby en werk is bij mij uiterst vaag trouwens . Dus wat is jou definitie van hobby ? alleen dat je met het één geld verdient en met het andere niet ?(off topic , ik weet het)

dan ben ik het met je eens,als leermeester,net zoals een tensiometer,ph meter,ec meter,lumenmeter,temp en hygro

definitie voor mij van een hobby:Je moet het graag doen of je er nu geld moet aan toeleggen,of er geld aan verdient,heb jaren in de hondensport(training )gezeten(vandaar avatar) gaf een voldoening die niets opbracht behalve prestige dan,deze hobby brengt dan weer op,en geeft ook voldoening...

Share this post


Link to post
Share on other sites
ph hier (zuiden) 6.9. haal veel van m,n water uit een lucht ontvochtiger.

Ph 6.3 en ec 0.06 :P

Dat is vreemd, ik zou eerder verwachten dat dit water een pH zou hebben van 7 het is toch gedestileerd water!

Share this post


Link to post
Share on other sites
ph hier (zuiden) 6.9. haal veel van m,n water uit een lucht ontvochtiger.

Ph 6.3 en ec 0.06 :P

Dat is vreemd, ik zou eerder verwachten dat dit water een pH zou hebben van 7 het is toch gedestileerd water!

Wanneer echt alleen maar water hebt zonder ook maar de geringste verontreiniging is de ph inderdaad 7 . Dan valt er ook niks te meten in feite , de electrische weerstand van zuiver water is zeer hoog .

 

Water met zeer lage EC veranderd sneller van ph dan water met hogere EC . Bv regenwater ,als je 1 druppel ph- in 10 liter gooit geeft dit gelijk een stuk lagere ph . Doe je ditzelfde met hard kraanwater dan zakt de ph een stuk minder .

 

Regenwater heeft dus erg weinig invloed op de ph van je medium . Je zou dus een hele kweek niet hoeven aanzuren als je start op grond met de juiste ph en je gebruikt alleen regenwater . Erg logisch ook ,zo gaat het in de natuur . God gebruikt geen PH- .

Share this post


Link to post
Share on other sites

luitjes,

Omdat water met een laag ec gehalte eem imstabiele ec heeft en deze graag omhoog wil,heeft het waterleiding-bedrijf extra bi-carbonaten in het water toegevoegd om de ph dwangmatig te houden teg corosie van de leidingen!

Om het water ph-stabiel te krijgen is het nodig om eerst het water af te zuren tot rond de ph-4 en deze hierna weer te plussen met LOOG,en niet met bi-carbonaten.

 

In de vrije natuur zal de ph regulatie niet door de kweker maar door het bodemleven gerealiseerd worden.Bacterien en vooral schimmels zijn in staat de ph van het mediume te reguleren in een voor de wortels prettige ph-omgeving:)

 

Het nadeel van het toevoegen van regenwater ipv kraanwater is dat de kalk in kraanwater voor een extra kalkbuffer zorgt!

 

greetz sannie :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
luitjes,

Omdat water met een laag ec gehalte eem imstabiele ec heeft en deze graag omhoog wil,heeft het waterleiding-bedrijf extra bi-carbonaten in het water toegevoegd om de ph dwangmatig te houden teg corosie van de leidingen!

Om het water ph-stabiel te krijgen is het nodig om eerst het water af te zuren tot rond de ph-4 en deze hierna weer te plussen met LOOG,en niet met bi-carbonaten.

 

In de vrije natuur zal de ph regulatie niet door de kweker maar door het bodemleven gerealiseerd worden.Bacterien en vooral schimmels zijn in staat de ph van het mediume te reguleren in een voor de wortels prettige ph-omgeving:)

 

Het nadeel van het toevoegen van regenwater ipv kraanwater is dat de kalk in kraanwater voor een extra kalkbuffer zorgt!

 

greetz sannie :P

het is zelf zo dat deze(nuttige)bacterien organisch afval verteren en omzetten in nuttig CO2 dat dan weer perfect opneembaar is door de wortels,door de zelfregulering van de ph waarde in de aarde,zo krijg je een perfecte balans met schimmels en bacterien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regenwater is natuurlijk al wel weer een stuk makkelijker te reguleren dan hard leidingwater.

 

Kraanwater heef teen belangrijk nadeel en dat is de aanwezigheid van chloor verbindingen zoals NaCl of KCl enz .

Dit zorgt ervoor dat het water vrijblijft van schadelijke bacteriën. Voor de plant zijn Cl- ionen volgens mij echt ballast .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...