Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

mauflits

laatste 2 weken bloei, 14 uur licht

Recommended Posts

Hey,

 

Op concullega forum jointjedraaien, stuitte ik op een oude post waarin Metrop word geciteerd:

 

Licht / donker / hormonen.

 

De verhouding tussen licht en donker (dag en nacht) noemen we de fotoperiode.

De bloei wordt ingezet als de dagen korter worden. Het groeien en bloeien van planten wordt beïnvloed door een hormoon (fytochroom).

Dag en nacht wordt dit hormoon aangemaakt door de plant, maar wordt overdag weer afgebroken door licht.

Het hormoon krijgt de overhand zodra de plant 12 uur per etmaal in het donker staat, en zorgt ervoor dat de plant gaat bloeien.

De minste hoeveelheid licht tijdens deze donkerperiode kan ervoor zorgen dat het bloeien ernstig verstoord word of zelfs helemaal ophoudt.

Daarom is het belangrijk om een donkere ruimte nooit te betreden, ook niet met een zaklamp.

 

Als je het licht op 18 uur zet dan zal dit hormoon nooit de overhand krijgen en blijft de plant altijd in het vegatieve stadium en dus groeien.

 

Licht is ook belangrijk voor het aanmaken van energie.

 

6H2O + 6CO2 -- Licht à C6H12O6 + 6O2

 

Simpel gezegd:

 

Water + Koolstof -- Licht à energie

 

Hoe meer licht hoe meer energie de plant kan maken mits er genoeg water en CO2 aanwezig is.

 

Een truc wat sommige kwekers doen is om in de laatste 2 weken van de bloei periode het licht van 12 uur naar 14 uur te brengen. De plant heeft dan genoeg bloei hormonen in zich om te blijven bloeien maar krijgt 2 uur per dag langer licht (en dus meer lumen) om energie aan te maken (en 2 uur minder donker om energie te verbruiken).

 

Heeft iemand dit vaker gedaan? En zou je dan in 1 keer, van het ene op het andere moment, 2 uur langer belichten? - De wisseling tussen mijn groei en bloei (van 18 naar 12) is niet anders.

 

Dus een uur eerder en een uur langer.

 

Of zou je het per half uur per dag opbouwen?

 

En wat zou er in het slechtse geval kunnen gebeuren? Stress? Herma's?

 

Heb best gezocht, hier en bij jointjedraaien, maar afgezien van dit stukje vind ik niet zo gauw een praktijkvoorbeeld terug.

 

 

Bron: http://www.metrop.nl/6b_nl_kweek_informatie.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijkend naar je topic van december over je wiet die schoongemaakt moest worden..

 

vraag k me af waarom...hou gewoon 12/12 aan kan er niets mis gaan maar anders probeer t gewoon eens met wat verschillende soortjes mischien dat je t wiel opnieuw uitvind

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

LOL! En hoe is dat topic hieraan gerelateerd?

 

Bedankt voor je input wel, en love yer dog!

 

Maar niemand anders een meer ontopic antwoord?

 

Ps Ik kan gewoon niet over je antwoord uit. ;) Mijn vraag over schone wiet sta ik nog steeds achter, hoe koekkoek die ook door sommigen gevonden mag worden. En het waarom? Dat stond er: "een truuk die sommige kwekers doen (om een hogere opbrengst te krijgen....)

Nou goed, dat dik gedrukte is wat ik er zelf van maak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het echt zoveel effect had zou iedereen het wel toepassen lijkt me. Misschien kan je eens proberen of het je met auto's lukt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja, krijg een beetje het idee dat het niet zo bekend is onder hobby kwekers in ieder geval. En onbekend maakt onbemind. ?

 

Maar goed, de gok is genomen, ik waag de sprong. Al heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Maar ben wel nieuwsgierig naar wat ik eventueel kan verwachten aan ellende. En krijg het idee dat dat wel meevalt (ik hoop het! ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal me benieuwen wat er gebeurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een plant. Die leeft en doet in de naam van moeder natuur.....

 

We foppen haar al genoeg met HPS, ideale temps enz

 

Doe altijd wat mama zou doen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nu van week 5-8 die 14u kan geven... de laatste 2wk heb je er echt niet meer profijt van :innocent:

 

Plantje doet aan body building al veel eerder door energie op te slaan en dit later weer te gebruiken voor aanmaak toppen vanaf overgang naar echte bloei en als je nu juist in die weken meer lichturen geeft en de 1-2 laatste weken minder doe je het net zoals moedertje natuur placht te doen.

 

Laatste weken meer uren is voor mij meer kans op foxtailen alsook dat watergeven een stuk minder dialed in wordt wat afbloeien weer lastiger maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Always do what mamma would do?!.... *zucht*.. :|

 

Maar hey Lostchild, bedankt voor de reply. Heb inderdaad een kweek verslag gelezen waar 21:36u licht afwisselde met 12 uur donker, in juist de 4e en 5e week. De piek van de bloei. Van Monty op jointjedraaien.nl

 

En hier wordt uitgelegd waar jij op doelt.

 

Lijkt erop dat ik een tip volg van ene Tim van THC Seeds. Niet zo'n proffesionele zaadkweker als ik aannam maar gezellige hobby boeren nontheless. Te vinden op youtube. Blijft de vraag hoe de tip bij Metrop kwam. Misschien dat ik ze eens mail. Ben in ieder geval zover dat ik niet bang ben voor stress of herma's. Of die 28 uur extra licht veel meer opbrengst brengt blijft ook de vraag. Volgens Tim wel.. :)

 

Je hebt wel een punt wat betreft afbloeien. Heb met mezelf afgesproken na 2 weken gewoon weer domweg 12/12 te schakelen. Heb een korte bloeier, 6,5 tot 8 weken volgens opgave. Maar heb zelf het idee dat ik nog minstens 14 dagen bezig ben, als niet 3 weken. Plus dat de kans bestaat dat ik nu langer moet bloeien.

 

Deze hele aankomende week blijf ik in ieder geval nog voeden, niet spoelen. Omdat ik bio gebruik voel ik me daar ook iets zekerder bij.

 

Greetzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb t wel eens gedaan maar ben niet verder dan 13 uur licht gekomen eind bloei. Gingen gewoon door zoals t hoort maar t is nou echt niet dat je ineens onsje meer pakt ofzo.

was me meer om te testen of ze t aankonden.

Kan dan beter met n digitale timer bijv 5 nachten van twaalf uur in n week stoppen.

maak je ook langere dagen tijdens bloei wat weer meer op zou moeten leveren.

Monty heb dat wel es gedaan. Niks voor mij zo'n verspringende tijdklok.. ;)

 

Suc6 en doorroken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanalles geprobeerd

13 uur hele bloei

14.5 uur eerste 2 weken , en dan langzaam naar 11/13

van 24 uur naar 12/12

 

het is allemaal soort-afhankelijk , en het relatieve temperatuurverloop speelt ( vooral bij aarde-teelt) een grote rol

hou je bij 1 en dezelfde stek , dan is het makkelijker op basis van resultaten conclusies te trekken

 

zomaar zeggen 14 uur op het eind twee weken lang is niet precies genoeg om een eenduidig antwoord te krijgen

 

in theorie heb je gelijk , maar in praktijk zul je toch zien dat je niet het overzicht zal hebben op alle relevante factoren

 

van 24 uur licht ( opgebouwd uit 18 uur of 17 .5 uur hps licht , aangevuld met TL buizen ) naar 12 uur licht is de grootste push voor hormoonproductie= beste opbrengst/ mooiste bloem/blad verhouding

Bij indica soorten ben ik geneigd de eerste twee weken bloei te rekken ( of beter gezegd de vegetatieve fase iets verkorten , zodat ik tijd heb voor een tussenfase )

Bij hybrides, en soorten die herkenbare staiva trekjes hebben doe ik dat liefst totaal niet

doe zet ik eerder nog een nacht in het donker voor aanvang 12/12 om de strek onder controle te houden.

 

SOORT-afhankelijke speciaalbehandelingen kan je niet op ALLE planten projecterem

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Flierefluiter & Meneer Janssen! Bedankt nog voor jullie reacties!!

 

Interessant stukje wat je post mr Janssen, ga ik morgen bij daglicht nog is tot me nemen :-D

 

Moet zeggen dat ik met 9 zaadplanten van dezelfde soort (orange bud, ook een hybride) al enorme verschillen heb: van indica tot sativa, alles zie je terug.

Heb wel mij best gedaan om ook de temperatuur stabiel te houden, wat gelukt is. Ik kan me dus vinden in wat je zegt.

 

En @Flierefluiter, Ja dat was een tof experiment van Monty. Maar zie ik mezelf ook nog niet zo 123 doen ;) Tis al zo arbeidsintensief.. :)

 

Voor mij was t een beetje van beiden: vooral hopen op (toch een onsje ;)) meer. En of dat t überhaupt gaat.

 

Nu zijn 2 weken voorbij van 14/10. En ben ik na 2 weken (prompt) weer terug gegaan naar 12/12. En eigenlijk is alles prima gegaan! Geen stress of ellende, integendeel! Dikke tweede internodebloei zoals ik me heb laten vertellen :) Dat ziet er apart uit, toppen waaruit nieuwe toppen groeien.

 

De ene plant reageert anders dan de andere, maar de meeste - ook die bijna klaar waren - vertonen wel extra bloei.

 

Voor zover ik als leek zien kan - ik denk het goed te doen - is de oude laag top (effe simpel gezegd) evengoed nog niet rijp. Ik kijk naar zowel de bruine haren (i know) en, zo goed en kwaad als dat gaat, naar de thrychomen m.b.v. mijn telefoon (camera).

Ik hou een topic van nomercy aan wanneer te snoeien.

 

Conclusie die ik voor mezelf heb is dan ook, leuk! Die 14/10 licht en tweede internodebloei. Maar ik verwacht mijn vroegste plant pas over pakmbeet een week klaar, en wat onrijpere planten over 2, misschien wel 3 weken..

 

Dat is 2 tot 5 weken langere bloei dan aangegeven was volgens t boekje. Maar.. de plant die nog het verste weg is vertoont ook de meeste sativa kenmerken, en is bovendien getopt. Dus ook dat zijn idd factoren om rekening mee te houden.

 

Zou ik dit nog eens doen? Wellicht. Maar nu dat ik graag een rokertje wil en t idee heb nu ongeveer klaar te kunnen zijn (had ik ze al die tijd 12/12 gehouden), vind ik t ook wel een ieniemienie beetje jammer: mijn geklooi. :-D

 

Anderzijds staat het er heerlijk bij. En lijkt het mijn geduld wel waard (ik reken overigens niet op een onsje meer hoor ;)). Mocht ik in de gelegenheid zijn post ik misschien nog een foto.

 

Greetzz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

van 12 uur naar 10 uur de laatste 1.5 week ,,,,dat doet lijken op de winter er aan komt en de plant gaat sterven dus gaat alles wat hij heeft nog naar de bloem ( top)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een plant het juist de donkere periode nodig om zijn energie wat tijdens de lichtperiode is opgeslagen te verwerken. om de energie te verwerken is dus minimaal 10 uur nodig, afhankelijk van welke soort je kweekt. Met 14 uur licht geven zouden je planten weer in de groei kunnen schieten en dat wil je juist niet.

 

ik ken wel mensen die minder uren licht geven, zoals genoemd bijvoorbeeld van 12 naar 11 of 10 uur. Maar de donkerperiode zou ik op minimaal 10 uur houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bouw de lichturen juist af de laatste weken, hang de lampen iets hoger en verlaag de nachttemperatuur om het afbloeien te forceren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja minder licht doet de plant lijken of de herfst /winter er aan komt dus gooit de plant nog even alles naar de bloem(top)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...