Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Worm

Gavita 750w DE en EL master controller

Recommended Posts

Tja wat moet ik hier nog aan toevoegen? We zijn druk bezig om de website ook aan te passen. Op de spannabis hebben we de nieuwe Europese armaturen gepresenteerd, na vorig jaar op de beurzen al prototypes te hebben getoond.

 

De Gavita Master controllers zijn lichtcontrollers. EL staat voor entry level, zeg maar instap modellen. Hierin zit wat wij basisfunctionaliteit vinden voor een licht controller, en waarvan we denken dat hij geschikt is voor 95% van de klimaatkamers tot 80 armaturen (of twee van 40 armaturen in een 12/12).

 

Met een accessoire, de ECM (external contactor module) kun je accessoires schakelen die alleen bij licht aan of licht uit moeten aanstaan, zoals CO2 apparatuur, verwarming of ontvochtiging.

 

De EL1 heeft 1uitgang voor 1 ruimte met maximaal 40 armaturen, de EL2 heeft twee uitgangen voor maximaal 80 armaturen in 1 ruimte of 2in 12/12. Daarnaast heeft de EL2 ook twee uitgangen voor ECMs en een nc/no alarmcontact, waarmee je gewaarschuwd kan worden als de stroom uitvalt, de temperatuur de gevaarlijke waarde overschrijdt en alle apparatuur preventief is uitgeschakeld, of als er een temperatuursensor defect is.

 

Het is geen klimaatcontroller, maar heeft wel twee veiligheidsmaatregelen ingebouwd om het gewas te beschermen tegen verbranding als de climaatcontrole / afzuiging (tijdelijk) onvoldoende is: autodim en alarmtemperatuur. Bij de autodim temperatuur dimmen de lampen automatisch geleidelijk over een band van 2 graden omhoog naar 50%, een hogere temperatuur kin je instellen als uitschakeltemperatuur. Als de temperatuur in je ruimte stijgt terwijl je lampen al op 50% staan is er toch echt een accuut probleem en moet de verlichting definitief uit. Dat stel je in met de uitschakeltemperatuur.

 

Verder zit er zonsopkomst en ondergang in, 0-30 minuten, met name zeer belangrijk aan het einde van je cyclus om die lv piek t voorkomen. De sensors (2 bij de EL2 voor als je twee ruimtes gebruikt) zijn calibreerbaar.

 

Alles is plug & play met telefoonstekkertjes en dunne platte kabel. Een schakelbord is uiteraard overbodig. Zelf kabels op maat maken is eenvoudig, je kunt nooit fouten maken met plus en min.

 

Het nieuwe 750W armatuur heet de Pro 6/750e DE FLEX. Mond vol :D. De lamp is double ended en uniek voor gavita. Hij is in een bereik van 600-825W zeer efficient, ongeveer 2 umol per Watt. Voor veel kwekers is de 1000W net te veel en deze maat is zoals predator al suggereerde perfect voor een 1.2x1.2. In een tent kun je tot ongeveer 60 cm van de lamp komen. De lamp is ontwikkeld voor de glastuinbouw en een Gavita lamp.

 

Binnenkort is de website goed op orde, duurt nog een weekje. Dan komen ook alle nieuwe gebruiksaanwijzingen en brochures in het Nederlands online.

 

Om de vergelijking met de maxi controller te maken: in onze ogen blinkt de Master controller uit in eenvoud van gebruik, met een heel duidelijk 2 regel Oled display en Nederlandse menu's in klare taal. Je hebt er eigenlijk geen gebruiksaanwijzing voor nodig. We bieden weliswaar geen integratie met een klimaatcontroller (hoewel die integratie ook beperkt is) maar we zijn ook een lichtbedrijf. Schoenmaker hou je bij je leest. Met de dag/nacht ECMs kun je overigens al wel heel erg veel regelen en schakelen.

 

De Master Controllers werken met de Pro line e-series armaturen, de DigiStar e-series VSA's (ook nieuw) en de nieuwe e-series plasma. Die laatste schakelen we alleen mee aan en uit, zo kun je in de veg fase bijvoorbeeld door het dimmen van je hps een meer vegetatief spectrum verkrijgen, terwijl met autodim slechts de hete hps lampen gedimd worden en de planten daardoor weliswaar minder licht, maar dezelfde hoeveelheid kwaliteits plasma licht krijgen.

 

Catchai weon? :)

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Om de vergelijking met de maxi controller te maken: in onze ogen blinkt de Master controller uit in eenvoud van gebruik, met een heel duidelijk 2 regel Oled display en Nederlandse menu's in klare taal. Je hebt er eigenlijk geen gebruiksaanwijzing voor nodig.

 

Stoner-proof dus.

 

Goed bezig daar bij Gavita :showoff:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi van gavita.

Dus jullie zochten toch nog een tester?

Ja ok, ik offer me wel weer op..... ;)

Bedankt voor de update alvast.

Jammer dat ik je gemist heb @ spannabis whazzup, maar geen nood, er is altijd een volgende.

Toedeloedoedoe.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jammer dat ik je gemist heb @ spannabis whazzup, maar geen nood, er is altijd een volgende.
nog een drietal maandjes en dan is de rotjeknor meeting er weer ;-)
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol ja, dat is geen thuiswedstrijd meer voor mij sinds een jaar ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Controller, armatuur en lamp.

post-5211-0-46963400-1400017036_thumb.jpg

post-5211-0-85778300-1400017097_thumb.jpg

post-5211-0-81329100-1400017138_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi spul man, wat belichten deze nu effectief?

Share this post


Link to post
Share on other sites

planten :D

 

750W is ongeveer voldoende voor 1,5 vierkante meter in een grid. In een tent heb je iets meer verliezen maar voor een 1.2x1.2 elite is het perfect.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmmmz das jammer dat het in een grid is en nie een rechthoekie :D heb een stukje ruimte van 1,40 x 1,90 ik dacht hang er twee van die 750 watters in :D is makkelijker als drie 600watters + kappen en shit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.7 meter, dat kan prima met 2x750 hoor :)

 

Een horizontale hps lamp heeft altijd een brede spreiding. Maar als je over een enkele tent praat dan een 1.2m ivm de oppervlakte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup, is 1.5 bij 1 niet beter of geeft de 750w wel een vierkante lichtbundel af?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Waarom zo hoge wattage?? Is er onderhand geen lampen te krijgen die beter licht geven maar dan in een lagere wattage?? :rolleyes2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter licht en en een hoog wattage zijn 2 verschillende dingen....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Master Controllers werken met de Pro line e-series armaturen, de DigiStar e-series VSA's (ook nieuw) en de nieuwe e-series plasma. Die laatste schakelen we alleen mee aan en uit, zo kun je in de veg fase bijvoorbeeld door het dimmen van je hps een meer vegetatief spectrum verkrijgen, terwijl met autodim slechts de hete hps lampen gedimd worden en de planten daardoor weliswaar minder licht, maar dezelfde hoeveelheid kwaliteits plasma licht krijgen.

 

Mooi spul hoor :tu Helemaal omdat deze nu onafhankelijk van Philips toch zo'n goed rendement haalt!

 

Mij vraag mbt de quote hierboven:

De controller dimt de plasma niet zeg je. Een plasma komt lang niet aan de efficientie in umol/s/w van bijvoorbeeld de 750DE en 1000DE bulbs. Maar hoe zit dat met de warmte? Een 1000DE (Philips of Gavita) geeft minder warmte per watt dan normale 230volt 600watt Philips HPS lamp per watt. Maar wat doet een plasma? Geeft die meer of minder warmte per watt dan de 1000DE of 750DE bulbs? En eigenlijk is het nog mooier om het te bekijken hoe veel warmte ze per umol/s ze geven en hoe dat in verhouding staat tot de 1000DE en 750DE bulbs. Heb je daar ook cijfertjes, tests of berekeningen voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Predator: uiteraard. Een enkele lamp in welke kap dan ook in een vierkante tent is nooit ideaal. Niet slecht want we weten dat het werkt, maar met veel wandverliezen waardoor je minder licht overhoudt.

 

Elmanito: tuurlijk is die er, maar die is van Philips...

 

Cityboxer: In totaal voor een recirculerende ruimte maakt de koelcapaciteit niet uit: 1000W is 1000W, uiteindelijk wordt alles warmte. Qua infrarood straling maakt het wel degelijk uit: 4% IR voor de plasmalamp tegenover >60% bij HPS. De percentages zijn van de totale energie die de lamp gebruikt. Je gebruikt ten eerste al relatief weinig plasma bij je HPS, bovendien is het lampvermogen laag. Je kunt de warmtestraling dus vergelijken met een pak hem beet 20W HPS lamp.

 

Plasma doet 1 micromol per Watt tegenover 2 met hps. Met plasma gaat het echter over de kwaliteit van het licht. Als je minder licht kunt geven ivm de warmtestraling op je gewas kun je maar beter hps dimmen en plasma licht geven: kwalitatief beter en veel minder warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord Whazzup. Ik begrijp het verhaal van de IR. Alleen dit snap ik niet.

Cityboxer: In totaal voor een recirculerende ruimte maakt de koelcapaciteit niet uit: 1000W is 1000W, uiteindelijk wordt alles warmte.

 

Ik heb volgens mij een paar jaar terug toen ik mij inlas in jullie armaturen en jou de nodige vragen heb gesteld begrepen dat de 1000DE minder warmte per watt geeft dan een andere 1000watt lamp. Ik was destijds niet fotonisch :P onderlegd dus ik kan het verkeerd hebben begrepen. Of heb jij toen bedoeld dat er doordat er een hogere umol/s/w efficientie bewerkstelligt wordt met de 1000DE de 1000DE per umol/s minder warmte afgeeft?

 

Als ik die redenering volg dan geldt dus nog steeds dat een plasma per umol/s veel meer warmte geeft dan een 1000DE per umol/s. Als je 900watt aan plasma ophangt dan heb je 900umol/s terwijl je wel 900watt moet koelen. Zet je daar de 1000DE op 825watt tegenover dan hoef je maar 825watt te koelen maar heb je wel 825x1,92=1584umol/s. De warmte per umol/s ratio is dus vele malen beter bij de 1000DE (of ander HPS). Zit je dus met een koelbeperking van de ruimte dan is het nog steeds niet verstandig om een plasma lamp op te hangen. Alleen als je met een hoogte (IR) probleem zit wel. Begrijp ik dat goed?

 

 

Leuk je weer terug te hebben trouwens, ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk maar ik weet zeker dat we hier weer veel aan hebben!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ps. Dit wordt mijns inziens ook nog versterkt door het feit dat het de umol/s zijn die de fotosynthese bewerkstelligen en dus zorgen voor verdamping (en daarmee de ruimte helpen te koelen). Correct me if I'm wrong. Ik probeer hier de voordelen en beperkingen van plasma te bepalen.

 

Dus: Plasma geeft een voller spectrum (mooier eindproduct) en minder stralingswarmte. HPS geeft meer umol/s in verhouding tot de warmte die hij produceert.

 

Zit ik er een beetje in de buurt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haal stralingswarmte en convectiewarmte niet door elkaar! Een gemiddeld led armatuur geeft meer warmte dan hetzelfde vermogen hps, maar veel mindering stralingswarmte. Dat is het grote verschil: convectiewarmte bereikt je planten niet, stralingswarmte wel. Als je alleen het plasma licht wilt hebben en niet de warmte omdat je met een gesloten systeem werkt kun je ook air cooled plasma installeren, bij deze armaturen worden alle hete componenten luchtgekoeld en hou je alleen de 4% stralingswarmte over. Het licht wordt er niet door beïnvloed.

 

Een lamp die meer licht geeft,geeft over het algemeen minder stralingswarmte. Bedenk echter dat alle energie op een of andere manier toch weer wordt omgezet in warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag inderdaad die air cooled plasma voorbij komen laatst in mijn zoektocht naar nieuwe verlichting. Je zegt dat die air colled plasma geen convectiewarmte afgeeft. Dat klinkt haast te mooi om waar te zijn. Als dat zo is en het kan werken met een OC is dat een leuke aanvulling naast de 1000DE zonder dat je direct veel extra koelvermogen nodig hebt.

 

Ik zal me eens verdiepen in dat systeem op jullie website. EDIT: Er wordt op jullie website wel vermeldt dat het goed werkt in combinatie met HPS en een klimaat ruimte. Maar ik zie geen uitleg over hoe dit te installeren en gebruiken. Komt dat nog?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt precies, net overigens als iedere air cooled lamp. Nadeel van het aircoolen van lampen is normaal dat je extra glas voor je lamp moet doen en er overheen blazen. De plasmalamp zit al achter glas (UVC filter) maar er wordt niet door de reflector geblazen. Aircoolen heeft dus geen extra nadelig effect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi, mooi, mooi, mooi!

Na me te verdiepen in al de prachtige theorieën schiet me maar 1 ding te binnen: praatjes vullen geen gaatjes.

Deze mooie spullen verdienen dan ook een goed gedocumenteerd en waardevolle testcase.

Ik zie, ik zie een mooie frisse kamer vol haze onder mooie gavita spulletjes zoals een prachtige plasma lamp (2 mag ook ;)) icm een nog mooiere 750DE aangesloten op een super klasse controller. Zat te denken aan 2 plasmaatjes aan elke zijkant met een 750DE in het midden, gewoon even luidop aan het denken... Stop me als het teveel wordt.... Hehe

Of als iemand een mooie grotere ruimte ter beschikking heeft, eventueel in het gekke belgen land, een iets groter testcaseje, 2x10 gavita 750, aangestuurd door de EL controller en eventueel een paar plasmaatjes in een hokkie a la bedrocan maar dan met betere genetica en grower. (Ik weet het eigen lof stinkt maar ik hou wel van mijn eigen geurtjes....)

Kortom, ik ben in ieder geval beschikbaar of was dat nog niet duidelijk....? :P

Kwestie van de forumleden hier een gedocumenteerd plaatje bij het praatje te gunnen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, spullen nodig AG?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard, maar met een compleet altruïstische insteek racker ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

W8, ff googlen.....

 

Ah, ontbaatzuchtig. Mwaaaa

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zal me eens verdiepen in dat systeem op jullie website. EDIT: Er wordt op jullie website wel vermeldt dat het goed werkt in combinatie met HPS en een klimaat ruimte. Maar ik zie geen uitleg over hoe dit te installeren en gebruiken. Komt dat nog?

kijk eens bij documentation en downloads - daar staat een whitepaper over hoe je plasma en HPS moet combineren.

 

Over plasma en de combinatie plasma HPS kun je hier op het forum ook veel lezen. Ik zeg altijd: geloof mij niet, maar geloof je collega's. We hebben wereldwijd duizenden plasmalampen verkocht, en de meeste gebruikers komen terug voor meer als ze er ervaring mee hebben opgedaan. Flowery Field heeft zelfs zijn (klonen) productie verdubbeld door de inzet van plasma (naast een grote kwaliteitsverbetering).

 

http://youtu.be/XnHglynTIdE

 

Op dit moment gebruikt Flowery Field standaard een 250W IR lamp in combinatie met twee plasma lampen 41.01 (aanvullend spectrum) voor het beste resultaat in de moederruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...