Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

Kijk ,en oordeel zelf

Recommended Posts

6 maanden voorgroei nodig ????,Ben ik het helemaal niet mee eens , Je kunt met vrouwlijk zaad bijna net zo snel tot bloeien over gaan als stekken . En dan heb ik het niet over moederplanten waar je eerst van stekt . Die 6 maanden groei is niet de reden dat er bijna altijd stekken worden gebruikt . Het vrouwlijk zaad is simpelweg veel te duur , en de benodigde kennis over uit zaad kweken ontbreekt vaak.

 

Je kunt 6 keer per jaar Oogsten zonder ook maar een stek te hebben gebruikt , je moet dan alleen een heel klein voorgroei hoekje hebben dat alleen dient voor de 12 dagen groei van de zaadplanten , daarna kunnen ze zo de bloei ruimte in . en van mindere kwaliteit wiet is zeker geen sprake !!

 

Bambo : heb je zelf wel eens uit vrouwlijk zaad gekweekt(binnen) met korte voorgroei ?

 

Begrijp me goed ; ik probeer hier niet koste wat kost m'n gelijk te krijgen vanwege een te groot ego . Hopelijk kan ik jullie in de toekomst overtuigen met behulp van eigen fotomateriaal . Overigens ben ik zeker niet de enige die beweert dat hogere opbrengsten kunt behalen in dezelfde tijd met vrouwlijk zaad .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Levensdag 1 is als het zaadje ontkiemt, een stek die wordt genomen van deze plant gaat genetisch door in leeftijd. Ik heb 2 kweken hiermee gedraaid en de 2e kweek was beduidend beter in opbrengst als in kwaliteit. Ik was al in een eerder stadium hierop gewezen door Seraph. Praktijk bewijst de theorie. En ook ik wil uiteraard geen gelijk hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je dat je 2e kweek stekken waren van de zaadplanten uit de eerste kweek?

ff voor de duidelijkheid ,dat ik weet dat we het over dezelfde situatie hebben.

De voordelen van zelf stekken maken van een zaadplant t.o.v. het bij een growshop halen zijn groot . Er kan vanalles mis zijn met stekken van de growshop ,dingen die je er niet aan ziet als je ze koopt . Dan denk ik met name aan voetrot ,en ongedierte

 

Vaak pakt het met stekken beter uit omdat je dan gelijk met een stevig laag plantje begint . Je kunt dit met een zaadplant ook voorelkaar krijgen ,dit is echter niet eenvoudig ,maar als het lukt kun je top opbrengsten behalen . Dat is bij mij ook in de praktijk gebleken .

Een zaadplant die je vroeg in de bloei zet gaat zich nauwelijks vertakken waardoor je er beduidend meer op een vierkante meter kwijt kunt . Hou deze kweek methode in ieder geval in de gaten! "Het heeft grote voordelen " aldus een aantal toonaangevende kwekers in Nederland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk kan je goede opbrengsten halen uit zaadplanten. Het enige wat ik hierop wilde aanvullen is, dat de stekken die genomen zijn van een moederplant die een half jaar oud is meer en beter opbrengen dan opbrengsten vanuit stekken die in een eerder stadium zijn genomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist ! ik dacht ff iets anders. Jullie vergelijken dus de stekken onderling ,stekken die in verschillende momenten(leeftijd v/d moeder) van een moederplant zijn genomen . Ik had het dus over een volledige kweek met zaadplanten ,dus ook het laten afbloeien van de zaadplanten,zonder er ooit een stek vanaf te snijden.

 

Mijn stelling is dus:

Wanneer vrouwlijk zaad betaalbaar is hoef je nooit meer stekken te kopen of te maken ,dit vereist alleen wat extra know how .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga toch nog even het enthousiasme temperen. De originele zaadplant is vanwege haar grootte meegegaan in de eerste kweek. Ik kon geen verschil merken in opbrengst ten opzichte van haar nakomelingen die in dezelfde tuin stonden.

Ander probleem, zaden groeien allemaal verschillend op. Ik prefereer zelf om bij voldoende zaden een keuze te maken uit de sterkste planten en die vervolgens af te stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zaad zal ook echt goed moeten zijn en niet te lang buiten de koeling bewaart.

Goede zaden kiemen zeker binnen een uur of 30 , dus heb je goed zaad ,dan starten ze op het zelfde moment . En als er tussen zitten die te laat opkomen ,dan gebruik je deze gewoon niet in je afbloei ruimte.

In mijn geval was dit niet eens nodig , ze kwamen allen gelijkmatig op . Het blijkt dus mogelijk om een gelijkmatig gewas te krijgen.

 

Wel denk ik dat sommige seedbanks het allemaal niet zo nauw nemen , en je te oude zaden geven , of een mix van oude en nieuwe , dat levert problemen op

Zaad bewaren moet bij een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid , doe je dit niet dan zullen de verschillen in kiemsnelheid steeds groter worden .

 

Een belangrijk punt is bij zaad dat de eerste levensuren(dag 1) van het plantje zijn bepalend voor de rest van z'n leven. Dit is een belangrijk punt van aandacht.

 

Hier zie je volop foto materiaal ,met info

 

www.hennepdesk.nl/articles/show.php?article=501

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Atmo,

 

hoe is het met je zaailingen ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zaailingen waar ik over sprak zijn al van meer dan een jaa rgeleden , maar er komen nieuwe !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...