Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
odk015

autoflower wortels

Recommended Posts

is het waar als je een autoflower in een klein potje laat voorgroeien dat dit slecht is voor de groei van de plant? ik heb gehoord dat de wortel dan tegen de bodem zit en dan een tijdje stopt met groeien, wat natuurlijk niet goed is voor een autoflower.. het soortje is red poison, ze staan nu een 6 tal dagen in een klein potje en de wortelpen komt er al langs de onderkant uit maar ze zijn echt nog klein.. moet ik ze overpotten naar mijn 20 liters?

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ik maar doen ja, dan krijgen de wortels wat meer ruimte om zich te ontwikkelen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

alle zaden hebben een penwortel.

die groeit kaarsrecht naar beneden, liefs een centimeter of 20 a 30

op het moment dat er nog maar een klein sprietje boven de grond te zien is probeert de penwortel al uit hoe diep de pot is

in feite is die penwortel de"kapstok"waar de plant de andere wortels vanuit laat groeien.

het is juist als je zegt dat op eenklein potje voorgroeien opbrengst kost.

maar dat is ook voor andere zaadplanten het geval.

voorgroeien op stekblakjes of kleine potjes is dus niet aan te bevelen ( ook al zweren hele volksstammen erbij)

die kleine potjes kan je inzetten om te ontkiemen : zodra je iets ziet boven de grond kan je dan verpotten.

je spaart op die manier wat ruimte uit als je heel veel zaad ontkiemt , en niet alles opkomt.

maar dan moet je er goed op tijd bij zijn dus.

 

de mooist zaadplanten die ik heb gekweekt stonden vanaf begin op 3.6 liter of 7 liter potjes, gevuld met een mix van zaai-en stekgrond en wormenmest.

dus zeer licht bemeste aarde, en heel veel wortelruimte.

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u voor de uitleg, weet wat gedaan deze mooie zondag.. prettig weekend nog allemaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

als koffiebekerkweker kan ik dat beamen dat je de planten op ie manier kleiner houd .

en autoflowers sowieso .

dus da klopt

 

gg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idem.

Ik ben ook van de koffiebekers en kleine potten om de boel

opzettelijk aan de kleine kant te houden.

´t Is maar net wat je wilt,he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wist wel dat ze klein blijven als ze in een kleine pot zitten, maar was er van overtuigd dat het verstandig was ze eerst laten voorgroeien tot hij ze al goed veel wortels heeft alvorens ze over te potten naar grote potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ze voortaan direct in 11 of 20 liters laat ontkiemen, zorg dan voor een kuiltje kiemgrond in het midden.

Vinden ze lekker !

Share this post


Link to post
Share on other sites

die overtuiging van het voorgroeien op kleine potjes is prima , maar is alleen van toepassing op stekken

 

zaadplanten hebben andere behoeftes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...