Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Vuistregel voor de nachttemperatuur is 8 graden kouder dan de dagtemperatuur. Belangrijkste hierbij is dat de worteltemp niet onder 20graden komt in de nacht.

 

Nu vraag ik mij het volgende af: Wat als je de worteltemp op 20-21 graden kunt houden in de nacht, hoe warm moet dan de omgeving minimaal zijn zonder dat dit je grammen gaat kosten?

 

Toelichting:

Als je een warmtemat onder je potten legt kun je de worteltemp op 20-21 graden houden, je hoeft dan niet de hele ruimte te verwarmen. Ik heb begrepen dat je dan de omgevingstemperatuur wel op 16graden kunt houden. Ik vraag me af of dit dan niet ten koste gaat van de opbrengst. Ik vraag me ook af of die 16graden klopt. Kan het niet nog kouder of moet het juist iets warmer blijven?

 

 

Iemand hier misschien een onderbouwde theorie van of ervaring mee?

 

 

 

Alvast bedankt,

 

CB

Share this post


Link to post
Share on other sites

snachts (buiten) is de muur bij mij in de tuin rond de 20 graden maar de omgeving minder warm

de plant (durban poison) was in 6,5 weken klaar

 

in je potten zit ook vocht en water slaat warmte op (buffer) , als het matje 21 graden is zullen je wortels rond de 18 zitten denk ik aangezien je wel wat warmte verliest aan je omgeving maar het verschil tussen 16 en 21 is niet zo groot.

 

je vraag is lastig precies te beantwoorden, aangezien er veel factoren meespelen, hoeveel warmte houd je pot vast, hoe vochtig is je aarde, wat is de isolatie waarde van het plastic enzovoortz

maar het lijkt mij dat het in het geval van 16- 21 graden niet zoveel uit maakt

 

hoop dat deze reply voldoende is, of dat er iemand met personal experience/ een natuurkundige jou verder kan helpen

grtz S37

Share this post


Link to post
Share on other sites

Energie/suikers gaan altijd naar het warmste deel van de plant.

 

De rest mag je zelf invullen :whistle: (in het kader van de halve antwoorden)

Share this post


Link to post
Share on other sites

(in het kader van de halve antwoorden)

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie (halve) antwoorden. @ s37. Ik ga uit van een worteltemp van 21 graden. Dus niet 21 graden warmtemat.

 

@ Racker. En wat betreft die suikers; dat snap ik en dat wist ik. Ik stel deze vraag juist omdat ik het niet zelf in kan vullen. Het is namelijk zo in mijn situatie dat ik door het grote aarde volume heel lang de warmte vast houdt. De worteltemperatuur is bij mij dus altijd hoger dan de omgevingstemperatuur. Dat zou dus inhouden dat ook nu de suikers naar de wortels gaan en niet naar de toppen. Als ik de omgevingstemperatuur op 21 graden heb dan is na 12 uren licht UIT de worteltemp nog steeds 24 graden! Mijn redenering is dan dus om gebruik te maken van deze 'gratis' warmte. Ik vraag mij af of ik gewoon na kan laten bij te verwarmen.

 

Ik weet dat als je een worteltemp van 20gr handhaaft je best 16 graden omgevingstemperatuur kunt hebben. Ik vraag mij alleen wel af of dit een schadelijk/nadelig effect heeft. Dus Racker, wil je het nogmaals proberen met een duidelijke mening (of nog mooier een wetenschappelijke onderbouwing)??!?!!

 

Wat als je de worteltemp op 20-21 graden kunt houden in de nacht, hoe warm moet dan de omgeving minimaal zijn zonder dat dit je grammen gaat kosten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 graad warmer, kan het niet onderbouwen. Het is een boerenverstand kwestie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omgeving dus juist warmer dan de worteltemp. Dat is het tegenovergestelde van wat ik dacht. Dat lukt mij ook nooit met mijn grote medium. Zoals ik schreef blijft de temperatuur in de pot rond 24gr na 12 uren donker met een omgevingstemperatuur van 21gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoge worteltemp = belangrijker dan temp van boven de grond

kluit die afgekoeld is komt niet snel op gang

stengels en blad daarentegen warmen snel op

 

bij luchttemp is schimmelpunt ( beneden 17 graden) gevaarlijk - bij lv boven 50%

 

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...