Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
barosman

Lucht aanvoer

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik merk dat het nu al vrij snel te warm word in mijn tentje terwijl het nog niet eens zo gek warm is.

Is het dan een oplossing om actieve lucht aanvoer aan te schaffen zodat hij de koudere lucht naar binnen blaast?

Of zijn er nog andere oplossingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mijn Igrow kast gebruik ik een dubbele lucht afvoer, met een dubelle koolstof filter.

De lucht afvoer van mijn Igrow alleen is niet voldoende.

Gevolg dat de temparateur oploopt en er ook te weinig verse lucht in de kast komt.

 

Actieve lucht aanvoer is zeker goed!

Maak ik ook gebruik van in mijn Igrow kast.

 

Te weinig verse lucht stagneerd ook de toppen opbouw in de later stadium van de bloei.

 

Gr.Tucco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee wat er in je tent zit ,maar als je temp nu al te hoog word is er iets niet in orde

 

Mss te weinig afzuiging

Ik denk al met zekerheid te kunnen zeggen dat je geen verse lucht lijn vanaf buiten hebt

 

Actieve lucht aanvoer .... 120mm pc fan in een van de gaten van je tent hangen die laat je dan lucht aanzuigen vanaf het einde van de slang die je dan naast een open raam of buiten hangt

 

Als je nu al temp problemen hebt ga je gek worden zodra het zonnetje echt door komt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga jij in een tent waar de volle zon op staat zitten met de ritsen en raampjes dicht, eens kijken hoe snel jij het warm krijgt :innocent:

 

Zet je nu wat ramen tegen elkaar open dan wordt het vaak al een stuk beter al zullen de buren wel kunnen zien dat je een mooie kaars op tafel hebt staan ter verlichting maar daar weet labyrintje wel raadt mee, anders speakerdoek wel met dat schijnsel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Setup van me budgettentje:

  • Mammoth Classic 100
  • ELT 400W - GE Lucalox Lamp - Spiegelkap
  • S-Vent Buisventilator TT125
  • Can1500PL koolstoffilter
  • Alu4u Ø127mm 2meter
  • 2x Slangklem Ø60-165mm
  • Hortilab Hortimeter Basic
  • BLT Clip-Fan 2 stenden incl voet 18cm
  • Cli-Mate Fan Controller + Thermostaat 1000W
  • 2x A Kwaliteit KAbel 3x1,5mm 2meter met stekker
  • VMVL Kabel Wit 3x1,0mm 2meter
  • Eurotech Analoog
  • Victor Ketting 2meter
  • 4x S-Haak 40x11mm
     
    En zelf nog een extra ventilator in de tent gezet voor betere luchtstroom en een luchtbevochtiger.
    Die luchtbevochtiger werkt helaas wel op stoom dus geeft ook wat warmte af...
    Maar idd als het buiten 20 graden is is het in mijn tent al gauw 30 denk ik ongeveer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild heb me ramen overdag altijd open anders word het hoe dan ook te heet, misschien ook omdat het een kleine ruimte is maar kan moeilijk de afvoerslang uit het raam hangen dat valt op, die glinstert zo lekker in de zon/.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien is je afzuiger gewoon niet groot genoeg? Draait deze voluit de hele tijd als de lamp brandt?

 

Volgens mij 280 Kuub maar met een paar bochten in de slang zit je zomaar ruim onder de 200.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik het kan zien heb je een 280m3 afzuiger staan tegen een 400 watt lamp. Hier zit je fout al.

Een 280m3 afzuiger doet 280m3 zonder filter en lange slangen met bochten en andere onzin.

Ook als je verse lucht flappen aan de onderkant van je tent niet open staan dan heeft je afzuiger het erg moeilijk om de lucht aan te zuigen.

 

Flappen dus open zetten en je afzuiger vervangen voor een 500m3

 

Om te zorgen dat je wel naar buiten kunt uitblazen kan je in een raampje een houten kist aan de binnenkant maken en hierop de afvoer slag op aansluiten.

Dan blaas je warme lucht naar buiten en voer je als het goed is 20 graden lucht naar binnen.

 

Let er wel op dat je je temperatuur sensor van je afzuiger goed instelt en je temperatuur sensor van je meet instrument niet in het licht van de lamp hangt.

 

m.v.g. budgetman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde dus dat je in je tent de ramen open moet gaan zetten wat je nu onvoldoende hebt.

 

Wat je verder met de ramen in je huis doet wil ik niet weten :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok maar deze zat gewoon bij de tent inbegrepen en lees toch dat hij wel bij meerdere gebruikt word dus zou toch haast wel goed moeten wezen zou je dan denken.

de tent is ook niet erg groot heh.

Maar zit er aan te denken een kleine actieve luchttoevoer van 185m3 aan te sluiten want om nou echt grotere luchtafvoer te aan te schaffen vind ik eigenlijk een beetje zonde van het geld aangezien ik al aardig wat geinvesteert heb en de luchtvochtigheid nog lager uitvalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan zoveel lucht in je tent blazen als je wilt als je afzuiger het er niet uit getrokken krijgt is het nutteloos

 

Ter vergelijking ik werk met dezelfde afzuiger in mij dr60 met een 250 hps

Met het huidige weer heb ik geen problemen daar ik 1 actieve inblaas heb met een slang die naast een open raam ligt

 

Helaas met het huidige weer blijf ik mooi onder de 25 graden maar in de zomer ga ik ook problemen krijgen met temps

Als je nu al problemen krijgt dan ga je een bbq krijgen in de zomer in je tentje

 

Je stoom bevochtiger bevorderd de temp nu ook niet

Afhankelijk of je tent nu naar binnen bolt tijdens 100%afzuiging dan heeft het nut om een actieve inblaas te leggen naar een koude luchtstroom

Bij mij scheelt het 6 graden of ik wel of niet vanaf buiten koele lucht haal enigste wat je nodig hebt is een 120 mm fan en een stuk slang van je tent naar het dichtstbijzijnde raam ;)

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een tent waar minimaal 2 flappen onderop alsook 2 ronde gaten gebruikt kunnen worden voor lucht aanvoer bij die Classic tent.

 

Pas als je alles ten volle benut hebt aan mogelijkheden met bestaand en dit werkt niet, opschalen maar lijkt mij dat hier met openzetten flappen en slangen in ronde gaten er zo maar een 5-10C gewonnen kan worden alsook normale onderdruk.

 

Niet diect uitblazen in de ruimte waar de tent staat helpt ook altijd veel.

 

Wie kweekt er nog door hartje zomer, als het s'nachts ook rond de 20C ligt, in een ongeisoleerd tentje?

Daar op gaan kopen 'want ..' vindt ik erg kort door de bocht: ja ik heb een dikke AMG vd deur staan en ik rijdt altijd in de 30km zone, dikke bak he zoiets :innocent: hele dure chiptuning want de moter is zo krachtig dat je moet dimmen enzo want anders zit je oin hek vd buren met beetje gas geven (500M3 vol gas met minder dan 3x aanvoer regel, leuk).

 

Hier draai ik in ieder geval niet zomers omdat het hopeloos is, zonder airco oid :book:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild

Met de 250hps valt het nog mee in de zomer ,buiten het lawaai van die afzuiger :)

 

Benieuwd of hij deze nacht nog temp problemen had ,hier lag er ijs op het dak XD

temp met licht aan 22 graden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Draai hier ook 'gewoon' met een 385m3 buisafzuiger gedimd tot 60% in een dr60 met 250W HPS.

Zit op 28C en 20C bodem.

Heb de afzuiger in een kartonnen doos gedaan (slangen al gemoteerd dus gaten maken in doos) en rondom de buisafzuiger de doos opgevuld met dat eierspul en dicht getaped (om de zoveel tijd komt dat weer los)|: ik hoor de afzuiger nog wel, de hulp in huis denkt dat het een PC is die aan staat in een afgesloten kamer want de dr60 staat zeg iets van 70cm vanaf niet geisoleerde toegangsdeur vd kweekkamer.

 

Zeer simpele bouw je eigen softbox oplossing.

Gebruik van kartonnen (verhuis) doos is perfect, lekker stevig en breed genoeg voor fan en slang en goed op te vullen en ook stevig nog na gaten snijden en makkelijk op hoek van tent te zetten zonder dat hij eraf dondert of teveel op tentdoek komt te liggen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow bij mij komt die niet boven de 30% dimming ,buiten gisteren even

vergeten de accu lader er terug in te steken lik hoorde de lamp niet aanspringen maar ik zat door het plafond toen die ventilator ineens vol begon te draaien :(

Nu is het nog erger nu de afzuiger buiten de tent ligt :)

Een der dagen eens alles verleggen zodat ik uitblaas via een high flow inox demper ,zal wel stuk rustiger worden dan :)

 

Hoor je trouwens de afzuiger zelf door de doos en eierdoppen of komt het geluid mee met de afblaas lucht .

Hoek van de tent is voor mij ook geen optie daar je de afzuiger vanaf het cafe ziet staan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt idd aan je gehele setup... zodra de nacht temperatuur rond de 20/22 graden blijft dan gaan ze bij mij naar buiten!!

Maar de lucht/invoer/uitvoer is idd erg belangrijk!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik hoor de afzuiger niet, wel de lucht uitblaas van die in een doos zittende buisafzuiger.

Die 60% is trouwens op een easy fan dimmert dus hoe betrouwbaar :withstupid:

Op 30% doet ie niks meer namelijk, staat op minimum standje van die stekkerdimmert zodat fan genoeg druk opbouwt voor onderdruk en nie raar gaat doen (slagen overslaan wat je erg hoort in lucht).

Denk dat de 30% op de 280m3 ongeveer gelijk staat aan mijn 60% op de 385m3.

 

Hier gaat niks naar buiten, heb ik zo ongewenst bezoek of hebben de buurjongens veel plezier van mijn harde werk :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik heb nu een 480m3 afzuiging geregeld op 1m2 ruimte en 400watt lamp.

Moet voldoende wezen toch?

Ik wou ook nog toevoer regelen kan ik toevoer en afzuig op zelfde climatecontrol plaatsen of kan ik het best de toevoer gewoon constant laten draaien op zelfde snelheid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zal het wel trekken indd

 

Toevoer is wel handig om te kunnen stellen ,zeker in de winter

In de zomer zal het weinig uitmaken daar de inblaas lucht zeker 20 graden zal zijn

In de winter is het wel handig om tijdens de licht uit uren je inlaat van buiten te kunnen dimmen

Ik heb bv een directe lucht lijn vanaf buiten aangezogen door een 120mm fan met een 3 standen schakelaar ,perfect om een stabiele temp te verkrijgen

 

@jor gelieve eens de begin post te lezen ,binnen kwekers zetten de planten namelijk niet buiten zodra de zon schijnt ..... hooguit rammen we wat zaadjes in de grond om een zomer kweekje te doen :)

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow hej zat trouwens te denken aan 185m3 toevoer dat is toch prima of is dat teveel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

480m³ uitblaas dus je moet zorgen dat je er al zeker 400m³ er ook in kan krijgen

 

2x 185m³ zal je wel goed mee zitten lijkt mij als je ze beide kan dimmen om een onderdruk te krijgen als je uitblaas gedimd staat

 

met 1 ga je het mss trekken als je de andere gaten passief laat trekken en de actieve inlaat direct vanaf buiten lucht laat halen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, mij werd verteld dat je de helft moest hebben van wat ie uitblaast om vacuum te houden.

Heb nu nog een 280m2 liggen denk dat ik die ga gebruiken maar is het niet handig om die ook op een fancontroller aan te sluiten of gewoon plug and play en verder zijn ding laten doen?

ow hij heeft trouwens 2 standen 220 en 280

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...