Greenstein 1 Posted March 22, 2014 Vraagje mensen, Doel: PH 5,5 Optie 1: Een PH van 5,1 in de bak pompen en de drain meten die dan uiteindelijk op 5,5 uitkomt? Optie: 2: Een PH van 5,5 in de bak pompen en de drain meten die dan uiteindelijk op 5,9 uitkomt? Welke van de twee is de juiste manier, de PH = 5,5 die je wilt hebben bij het vloeden of de PH = 5,5 die je wilt meten in de drain bij het terugpompen? Greetz Greenstein. Quote Share this post Link to post Share on other sites
supernoob 538 Posted March 22, 2014 optie 2. ik aim altijd voor een drain van 6.0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Starter 1.0 202 Posted March 22, 2014 Ik ook. Geef altijd 5.5 of 5.6 mee bij vloed wn krijg 5.8-6 terug Quote Share this post Link to post Share on other sites
lostchild 1,672 Posted March 23, 2014 Hier ook zoals 2e, meting van vorige keer in achterhoofd (zeg 5.3) geef ik keer erna (op bigblocks) rond de 6 aan ph en kom ik met drain uit ergens tussen de 5.5-6, beetje spelen in die range is niks mis mee. Heb erg zacht water dus wat heftiger ph verloop hier. Ga ik nu doen zoals de 1e optie wat ik de 1e ronde op de bigblocks deed zat ik met een ph die onder de 5 aan het duiken was en een EC die maar bleef oplopen desondanks spoelen omdat de ph helemaal wacked was en ze alleen maar beperkt opnamen, was echt geen superronde waar ik nu letterlijk en figuurlijk aan het knallen ben na lesje vorige keer en volop profiteer dus van 'in de range' blijven ipv strak sturen op geven en meting drain erna Quote Share this post Link to post Share on other sites
Greenstein 1 Posted March 23, 2014 Ok, thx mannen, Optie 2 it will be Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted March 23, 2014 Daar is die weer Je wortels houden van een ph van 5,9/6,1. Je geeft de 2e optie om dit ook in je medium te krijgen omdat je medium basisch is. MAAR! Hoevaak en op welke manier pomp jij in je bak? Het is nl de bedoeling dat je met de voedingsbeurt je ph telkens omlaag duwt. Om de dag eb/vloed 5,5 Alleen vloed <5,5 ( het duurt immers langer tot je volgende beurt) Druppelen elk uur ofzo >5,5 (het duurt korter tot je volgende beurt) Je drain meten kan je hier inzicht in geven. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Greenstein 1 Posted March 24, 2014 Om de dag ebben en vloeden. Waarden van de laatste 2x zijn als volgt: Gisteren: EC in: 1,9 PH in: 5,5 EC uit: 2,0 PH uit: 5,7 Afgelopen vrijdag; EC in: 1,9 PH in 5,1 EC uit: 1,9 PH uit: 5,5 Week 4 12/12 Soortje: super silver haze uit zaad, Greenhouse Quote Share this post Link to post Share on other sites
Murdoch 195 Posted March 24, 2014 Waarom geef je vrijdag nou weer ph 5.1? Blijf gewoon op de 5.5 dan zal je zien dat je 6 terugkrijgt bij om de dag. Ah, dat was voor je dit topic opende. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwemvis 422 Posted March 24, 2014 Ik zorg voor gift + drain gemiddeld 5,8, op mapito. Bv gift pH5,4 en drain pH6,2 vind ik prima. Mocht na verloop van tijd de drain pH zakken ga ik de gift pH verhogen. RFX vond ik geen fijn spul. Gift pH5,2 (ik durfde niet lager) en Drain pH7,1 en ik kreeg die pH van de drain niet omlaag. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Greenstein 1 Posted March 26, 2014 Zoals het nu gaat heb ik het aardig onder controle. Gister weer 5,5 in en 5,7 uit. Zwemvis, Ben je er ooit achter gekomen waar die grote verschillen tussen je gift en drain vandaan kwamen? Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted March 26, 2014 co2, bicarbonaat, het medium zelf, de plant zelf. (sorry zwemvis) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwemvis 422 Posted March 27, 2014 Luister Racker; ik rook geen CO2 en ik spuit geen bicarbonaat. Maar euhh kun je iets meer uitleg geven? Een collega die hier in de buurt woont had trouwens dezelfde hoge drain. Zou het aan het zachte kraanwater liggen? @Greenstein: nee ik weet het niet. Ik vloed-en-eb niet he. Ik geef water zoals ik dat op grond ook zou doen, met het verschil dat ik op mapito zorg voor drainage. Ik geef om de twee of drie dagen water, soms zelfs om de vier, ligt er aan of de dames dorstig zijn Quote Share this post Link to post Share on other sites
lostchild 1,672 Posted March 27, 2014 (edited) Je kunt helemaal lachen als je zacht water hebt, een hard water uitvoering voeding pakt en schema gaat volgen. Worden je metingen en daarop sturen heel betrouwbaar van (niet dus) Bicarbonaten en co2 zijn betrokken bij de ph buffering van voedingswater en van invloed op wat er in de rhizosfeer allemaal plaats kan vinden, zit het op 1 van die vlakken niet goed (verkeerde voeding of te hard ph sturen maar ook nog lauw water) ga je pas merken wat voor water er bij jouw uit de kraan komt. Edited March 27, 2014 by lostchild Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwemvis 422 Posted March 28, 2014 (edited) Bedankt voor je antwoord Lostchild. Maar ik vind de uitleg magertjes. Wat is de connectie tussen bicarbonaat, Ph (-buffering) en CO2 ? Ik heb op mapito nog nooit een probleem gehad maar op RFX kreeg ik bovenstaande rare waardes. Ik weet dat mijn pH in het vat relatief langzaam zakt tot ongeveer 5,4. Daarna dondert met iedere druppel pH- de pH omlaag. Dat zal er ook wel iets mee te maken hebben. Iets meer diepgang in de uitleg is welkom Oh ja: ik gebruik Canna Floris hydrovoeding, niks speciaals dus. Edited March 28, 2014 by Zwemvis Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted March 29, 2014 Co2 werkt ph verhogend (kijk maar naar de aquariumboys) In lucht zit 400ppm co2. Als je je water laat pletsen door bv je vat te vullen met een harde straal, een bruissteen of een kletterende circulatiepomp, dan komt er meer lucht en dus co2 in je water. Deze laat je ph langzaam stijgen. Bicarbonaat zit vooral in leidingwater wat uiteindelijk grondwater was. Het is een ph verhogend stofje. Het werkt een beetje zoals ph+. Jij gooit min in je vat maar de bicarbonaat plust het weer langzaam. Pas als je alle bicarbonaat wegzuurt blijft je water stabiel. Dan moet je afzuren tot onder de 4 geloof ik en dan weer plussen tot de juiste waarde. Hoe meer min/des te minder carbonaat. Vandaar het "donderen" van jou. Hoe luchtiger je medium, hoe meer lucht er tussen de "vlokken" zit. Hoe meer lucht, hoe meer co2, hoe meer het "plust" . Verder is de zuurtegraad van de gebruikte materialen in het medium natuurlijk ook van belang. Quote Share this post Link to post Share on other sites
lostchild 1,672 Posted March 29, 2014 bedankt racker, je bent er echt veel beter in om het uit te leggen dan mijn boerenwijsheid dat op de 4 zetten en dan weer plussen heb ik nog ooit hoeven doen maar ik heb dan ook geen groot vat in gebruik. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted March 29, 2014 niemand hoeft dat te doen.....hele volkstammen doen t niet omdat het ook zo wel werkt. Je kan een fluctuerende ph waarde zelfs als een voordeel zien. Quote Share this post Link to post Share on other sites
lostchild 1,672 Posted March 30, 2014 Op DWC deed ik niet anders, najagen is alleen als je de leercurve nog niet genomen hebt. Met het verlopen van de ph waarde haal je ook nog eens het meeste uit je voeding en kom je erachter dat je niet zo vaak die fels ph- hoeft te pakken Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwemvis 422 Posted March 30, 2014 (edited) Co2 werkt ph verhogend Wat ik weet van CO2 is dat het pH-verlagend werkt. Het hoge CO2-gehalte van de lucht op deze planeet is een probleem onder andere voor koralen. Koralen willen een kalkskeletje bouwen maar dat lukt niet omdat de kalk bij de lagere pH van het zeewater in oplossing blijft en niet afgezet kan worden.Dus hoe het verhogend werkt snap ik niet. Het is bekend dat Coca Cola zeer zuur is. Dat komt door de CO2 die er in is opgelost. Edited March 30, 2014 by Zwemvis Quote Share this post Link to post Share on other sites