Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

speedy weedy

Zelf co2 generator maken ...

Recommended Posts

Allemaal kansloos met een afzuiging.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei racker gelieve nader te verklaren graag ,ben nog geen gist gaan halen namelijk :)

 

@sniper ahzo zonder meter zal het indd wat langer duren :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

<p>

Allemaal kansloos met een afzuiging.......

</p>

 

Niet echt he racker, als je der maar genoeg Co² in brengt om een verhoogde waarde te behouden. Niettemin zul je der idd veel van verspillen. Dweilen met de kraan op zeg maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan makkelijk 20 2 liter flessen rond de potten zetten :)

 

Afhankelijk van hoeveel een fles per min vrijlaat zal het wel op een manier te balanceren zijn

Als die flesjes dan ook een beetje opwarmen meteen gratis verwarming erbij :hug:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben dus ook bang dat Racker een punt heeft. Reken maar eens uit hoeveel kuub inhoud je tent heeft en hoeveel kuub je afzuiger is. Dan kom je toch al snel op een gehele verversing van een paar keer per minuut.

 

Aan de andere kant, de temperatuur krijgen we ook omhoog ondanks die afzuiging. Dus inderdaad, als je er maar genoeg CO2 in pompt zou je ook wel een verhoging moeten kunnen zien. Als elke gram suiker een halve tot hele gram CO2 oplevert dan zouden de kosten toch ook mee moeten vallen.

 

Qua aansturing van het proces met Arduino lijkt een ventiel me lastig. Je kunt een ventiel wel dicht doen, maar ik denk toch niet dan we iets kunnen maken dat de druk kan weerstaan. Misschien dat er eerder iets te doen is met de temperatuur van de gistfles. Als je die wat opwarmt dan zou de reactie sneller gaan, afkoelen en je krijgt minder CO2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een magneet ventiel doel ik dan wel op het feit als je met flessengas en een drukreducer zou werken hee.

Zelfde as een thermostaat. Arduino registreert de hoeveelheid gemetezn CO² en opent of sluit aan de hand daarvan een magneet ventiel.

Edited by Sniper78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie de afzuiger niet echt als een probleem ,staat hier als weken op 30 % en lager

Vanacht zelfs compleet uit moeten zetten door de kou :D

 

Dat de temperatuur van de fles gekoppeld is aan de reactie had ik ook al vernomen ergenst

Een verwarmingsdraad zou ze wel kunnen opwarmen ,maar ik zou het toch eerst een test run geven in de douche :)

Om het te kunnen koelen

 

Hmm magneet ventiel op de zelf bouw zou mss wel lukken als je stalen busssen ,dichtgemaakte pijpen zou gebruiken

In combinatie met een druk meter en een magneet ventiel zou het wel te beheren moeten zijn denk ik

Magneet om open en dicht te doen en een druk meter om de interne druk te meten en om de klep vanaf een bepaalde waarde te laten opengaan tegen overdruk

 

Het is een beetje laswerk maar nog haalbaar ,oude hydrolische cylinders zouden perfect zijn bv

Zijn dicht aan een kant en hebben een draaidop cap met een mooi rond gat in gereed om een ventiel en druk sensor te ontvangen

 

Maar als we die route op moeten gaan kan je net zo goed een co2 installatie kopen , het zelf mix systeem is vergelijkbaar met een co2 fles die je een beetje opengedraaid in de tent zou zetten :)

Heb al wel een verbetering aan het eind systeem ,op de fles een dop steken met 4 maar liefst meer slangetjes aan lang genoeg om in de hoeken van de tent te geraken op blad hoogte vastgelijmd aan de dop zou het wel moeten afsluiten

Zodoende dat het gemaakte gas meteen door de slangetjes op blad hoogte komt ,de meer slangetjes de gelijkmatiger de verdeling lijkt mij ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke druk het chemisch proces zou opbrengen heb ik geen idee van maar vloeibaar in een fles niet meer als 65bar hoor. Zo zwaar als een hydraulische cylinder hoef je niet te gaan.

Maar dan zou ik toch ook aan raden een complete set te kopen, heb mijne destijds een dikke 150€ betaald: reductieventiel met ingebouwd naald ventiel en een magneet ventiel + fles 3kg. Komt wel uit Duitsland, aan die prijs krijgen ze dat hier niet verkocht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeft niet maar ik kon even niks anders stevig rond en hervulbaar bedenken :)

65bar is ni veel indd maar ik verwacht een plastic fles op 65bar dat je de plastic uit je afzuiger kan gaan vissen :)

 

Een kapotte kofferbak pomp zou bv perfect zijn om in de hoeken van de potten te steken

 

Ben ondertussen wel al gerust dat het process geen giftige dampen zal geven voor de planten ,daar er blijkbaar meer zorgen zijn over de afzuig hoeveelheid dan over gif :) binnenkort eens een testje doen in de badkamer :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die CO2 setjes op AliExpress hebben vaak ok een overdruk beveiliging. Zoiets is dan misschien wel het handigst. Voor een paar euro heb je dan een drukmeter en doppen met doorgangen voor buisjes, plus een overdruk beveiliging.

 

Maar goed eerst maar eens kijken of het uberhaupt werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indd met stalen buizen kan je de toevoer veilig afsluiten met die dingen ,kan de arduino mooi de druk meten en laten afvloeien wnr nodig

 

Voor op de plastic flessen zal er geen overdruk beveiliging nodig zijn daar die of open zal wezen bovenin op afgedopt met de dop die vol zit met gaatjes en slangen

Al zou ik in dat geval liever overstappen op glas flessen

Heb nu eenmaal meer vertrouwen in de vodka dan in de cola flessen :D

 

En indd eerst even het chemische proces bekijken want schuim is niet zo erg in een aquarium maar de blaadjes zullen er niet echt happy van worden onder de hps lijkt mij :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zuigt meer af dan je met gist toevoegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met gist misschien wel, maar hoe zit het dan met gas van de fles?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de verwachting van dat het een co2 arme omgeving toch wel iets zou helpen om de planten wat groener te laten worden

 

Met gas uit de fles heb je genoeg debiet en druk lijkt mij om toch zeker een verschil te maken

Maar hoe vaak je die fles zou moeten vervangen is een andere vraag :)

 

Mocht het echter allemaal afgezogen worden voordat het ook maar iets helpt aan de planten is het nog altijd inzetbaar in de groei :)

Deze groei de afzuiger soms gewoon afgekoppeld dus dan word het niet weg gezogen enkel gecirculeerd ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een fles van 20kg kun je 1 week vooruit op 16m2 gewas bij 800ppm en dan ververs je de lucht in de ruimte mischien 2x per uur voor onderdruk.

Ga maar eens terugrekenen naar de situatie in de kleine ruimte.

 

Als je dit wil laten slagen zul je de afgezogen lucht moeten recirculeren (met de ingebrachte co2 erbij)en tijdens dit proces moet het vermogen van je lamp worden weggekoeld. Ik denk hierbij aan een naastgelegen koudere kamer/zolder oid.

 

Als de ruimte waarin je dit wil toepassen zich in een wonig bevindt waarin geleeft wordt, dan zou het zomaar eens kunnen dat je co2 gehalte best hoog is zonder dat je iets toevoegt. Mits je natuurlijk van binnen aanzuigt.

 

-Een woonkamer met mensen is 1000ppm

-Een slaapkamer is 's morgens 1500ppm (raam dicht)

-Een peuterklas met jengelende kinderen 3000ppm (ramen dicht)

 

Om deze reden zullen in de toekomst openbare gebouwen in elk vertrek een luchtanalyse moeten toepassen.

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm ok dus het is beter een aanzuig slang in het kinder lokaal te hangen dan er een gist fles in te hangen

 

20kg/7 =2857,142~ gram per dag /16 =178,5 gram voor 1 dag 800ppm toe te voegen op een 1 m² ruimte ;)

Of wel 7.44 gram per uur

lijkt mij niet een onhaalbaar bedrag te behalen met de gisting ..

 

Enig idee wat de ppm waarde is van de buiten lucht aan de rand van een stad op de derde verdieping zonder snelweg erlangs ...

 

S37 Jij hebt de complete bedoeling van dit topic mis geslagen + hoeveel plek denk je dat iemand heeft in een dr60 ;)

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm het eerste waar ik dan aan denk na jouw reactie Racker is een Cooltube voor de lamp met zen eigen afzuig. En een kleinere afzuig om verse lucht binnen te trekken via filter weer uit te blazen.

Zo houd je de lamp koel doordat die zen eigen circuit heeft en heb je maar een hele zwakke afzuiger nodig om onderdruk te creeren tegn de geur.

Dan ga je al heel wat meer Co² behouden.

 

Enne omrekenen, doe dan maar 16 weken voor een M² zeker, zo iets, ongeveer, hangt dan weer af van setup tot setup he.

Die fles van 20 kg op 16m², geeft die dan continu Co² vrij of op met een magneetventiel, of manueel maar dan is een tijdsklokje en magneet ventiel toch al gelijk een waarde volle investering, in de donker periode hebben ze der immers niks aan.

 

Maar je geeft toch ook weer gelijk aan dat je er eigenlijk maar op 1 manier aan kunt beginnen, en dat is als je op zen minst nauwkeurig kunt bepalen wat het Co² gehalte is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm ok dus het is beter een aanzuig slang in het kinder lokaal te hangen dan er een gist fles in te hangen

 

20kg/7 =2857,142~ gram per dag /16 =178,5 gram voor 1 dag 800ppm toe te voegen op een 1 m² ruimte ;)

Of wel 7.44 gram per uur

lijkt mij niet een onhaalbaar bedrag te behalen met de gisting ..

 

Enig idee wat de ppm waarde is van de buiten lucht aan de rand van een stad op de derde verdieping zonder snelweg erlangs ...

 

S37 Jij hebt de complete bedoeling van dit topic mis geslagen + hoeveel plek denk je dat iemand heeft in een dr60 ;)

:o :rofl excuses

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed zelfs dat die emmertjes nog minder zullen doen dan een fles mix met gist ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het co2 gehalte is rond de 400ppm over de gehele planeet. Co2 toevoegen zonder regeling is niet efficient.

In de nacht maakt de plant zelf co2, ga je dan zelf ook co2 toevoegen dan ben je deze kwijt zonder netto resultaat. Boven de 1500ppm neemt (onze) plant geen co2 meer op. Komt je waarde daarboven, dan is dat ook zinloos.

 

@sniper. Een cooltube is gemaakt van glas dat het licht spiegelt. Het weerkaatst dus door de hele buis en minder op je gewas. Het licht wordt omgezet in warmte.

Eventueel resultaat zou kunnen zijn > meer opbrengst door co2> minder opbrengst door lichtverlies= geen winst maar wel een investering.

 

co2 emmertjes werken toch ook op basis van gist?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik heb gelezen is dat die emmertjes wat dood plant afval is met mss wat bacterien toegevoegd , nja emmertje takken kopen kan je net zo goed het bos even in duiken

Heb ze zelf nooit gebruikt maar de reacties van mensen die ze kochten zei me al genoeg :)

 

Thx voor de stats en info Hebben we al een uitgangs punt om eens een test te doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even meegelezen en beschik over een co2 meter. Ben van plan om wat te testen zonder/met co2 generator en met verschillende standen van de afzuiging. Zal de resultaten binnenkort melden. Ik houd voor de rest geen rekening met het stadium van de planten, kan ik later wel proberen, want ik ga er vanuit dat meer/grotere planten ook meer co2 zullen omzetten.

 

Ps klaslokalen zijn idd het best qua co2 gehalte. Meeste scholen zijn dusdanig slecht geventileerd dat het co2 gehalte leidt tot klachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnenkort moeten openbare gebouwen wel aan strengere eisen voldoen.

 

Iedereen aan de co2 meter dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag op NGC dat over 30 over de hele planeet 800ppm zal zijn.

iedereen dikke toppen dus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...