Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

criticalwidow

Gavita 750watt 400V DE

Recommended Posts

Hey daar mede forumleden,

 

 

Ik wist niet zo goed waar ik dit topic neer moest droppen, dus dan maar in de indoor vragen sectie.

Wie weet of deze lampen al op de markt zijn? Ik ken er nog niks van vinden helaas....

En als ze al te koop zijn wat is de prijs ervan dan?

 

Op de site van Gavita ken ik helaas niks vinden behalve dat hij nieuw is dan....

Er zitten hier toch wel mensen die contacten hebben met de boys van Gavita?

 

Mijn wens was de 1000watt maar is in mijn kleine ruimte gewoon niet haalbaar.

Echter is deze precies goed voor een 120x120x200 tentje, dus ik heb alvast een rolletje wc papier gepakt en ga

mezelf maar eens effe verwennen :wtf: :rofl

 

 

http://www.gavita.nl/nl/producten/electronische-armaturen/400-volt/item/gan-electronic-7500w-400-v-2-copy?category_id=34

 

 

 

Iemand??

 

 

 

Gr Cw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan de 1000 toch ook dimmen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de 1000w dimt naar 750 watt dan verlies je in efficiency.

 

Als er een 750w lamp in het 1000 w armatuur dan kan je naar mijn mening beter een 1000w de kopen met een 750w lamp zodat je kan dimmen naar 600 en kan boosten naar 825.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dimt van 1000 naar 750 verlies je idd efficiency TEN OPZICHTE VAN 1000watt. Maar plaats het wel in perspectief. De 750DE lamp doet 2umol/watt en als je de 1000DE dimt naar 750watt dan heeft hij nog steeds een efficiency van 1.95umol/watt zo uit mijn hoofd. Dus als het om efficiency gaat maakt het niet zo veel uit. Verwacht alleen dat de 750Watt lamp iets goedkoper wordt. Maar zolang hij er nog niet is is de 1000DE op 750watt nog steeds wel efficienter dan de Philips 600 Watt 400 Volt EL op 690watt. Maar het ontloopt elkaar allemaal niet zo veel.

 

Als je 750watt nodig hebt, je kunt niet wachten op de release van de 750DE en de extra prijs van de 1000DE maakt je niet uit, doe dan gewoon de 1000DE. Die geeft je ook nog wat speelruimte als je nog eens moet dimmen of juist boosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al die procentjes he city.

 

2 % op de lamp 20 gram

ik druk me tentwanden naar buiten 4% 40 gram

 

Het tikt allemaal aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@critical window deze 750w heeft 400v ingang nodig.

 

Verder zit ik ook te wachten op een 750DE ik had iets opgevangen bij PUK over februari .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik heb net een mail terug gehad van PUK ;)

 

 

 

Ze komen een dezer dagen ze zijn op de beurs gelanceerd en wij krijgen ze zodra de ce keuringen en de verpakkingen klaar zijn!

 

 

Dus dat weten we ook weer he :tu

 

 

Nighthaunter bedankt voor de tip! ;)

 

 

Als je de 1000wattert toch ken dimmen waarom brengen ze dan toch deze uit :rolleyes:

Ik hou me in ieder geval warm aanbevolen om aan een WF testje mee te werken :whistle:

Edited by criticalwidow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@critical. Waarschijnlijk wordt de 750DE goedkoper dan de 1000DE (al is dat misschien in het begin niet zo). Dus als je maar 750watt nodig hebt hoef je niet de (dure) 1000DE te kopen. Verder zit er geen verschil in bijna. Zal je nog iets vertellen. De 1000DE is op 600watt efficienter dan de 600watt pro line van Gavita. 1000DE levert op 600watt meer umol/watt dan een 600watt pro line. Waarom dan de 600watt pro line kopen? Omdat die voordeliger is...

 

@ Predator. Iedere procent is inderdaad belangrijk als je op de top van je kunnen draait. Denk dat N00b bedelt dat als je een slechte kwekert bent je op die procentjes kunt gaan letten maar dat je daardoor geen goed resultaat haalt. Nog even een doordenkertje; 1 % minder licht maakt minder uitnaarmate je dichter bij de 1500umol per m2 komt. Als je 1600umol/m2 hebt is het zelfs beter om wand/reflector veliezen te hebben!

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ City: Het gaat dus idd om de eurotjes.... In post 5 vertel je al wat ik al een tijdje in mijn hoofd had. Gewoon

die 1000watter aanschaffen met idd meer speelruimte :tu

 

Maar alsnog hou ik me warm aanbevolen :innocent:

Edited by criticalwidow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echter is deze precies goed voor een 120x120x200 tentje, dus ik heb alvast een rolletje wc papier gepakt en ga

mezelf maar eens effe verwennen :wtf: :rofl

http://www.gavita.nl...?category_id=34

 

Gr Cw

 

Het armatuur wat jij in je linkje hebt staan is een 400V versie. Ik weet niet of jij 3 fase / 400V in je meterkast hebt maar op 230V gaat hij niet werken...

 

Over een 230V armatuur die omzet naar 400V kan ik nog niks vinden.

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie zo gauw geen meerwaarde........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou je er ook rekening mee dat je tentje maar 2m hoog is? Ik denk dat een 1000watt in een 120x120x200 tentje niet ideaal is.

Heb 2 x 600 proline hangen,kun je wel niet dimmen/boosten,maar ik vind het super lampjes,ben er heel tevreden mee.

En mijn opbrengsten zijn aanzienlijk verhoogd sinds ik deze in mijn tentje heb ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Essentie van dit hele verhaal is dat je de 1000DE kunt dimmen. 1000watt kan prima als je hier een beetje op kweekt (boost stand is af te raden). Ook kun je 825-750watt prima kwijt. Efficientie is op 750watt nog steeds hoger dan 600proline. Verschil in prijs heb je in 1x draaien er uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit mijn hoofd 1370umol op 690watt. Dat is dus 1,98umol/watt. 1000DE is dus nog steeds efficienter. Verschil zit hem in het verminderde verlies in de reflector. Uit mijn hoofd komt 96% van het licht van de 1000DE op de plant. Dan blijft er dus van de 2,07umol/watt 1.98umol/watt over. Bij de nieuwe reflectoren en armaturen van Dimlux is dat volgens mij 97 en 98% afhankelijk van de nanotube of niet. Dus dan zou er van die 1.94umol/watt overblijven bij de nieuwe Dimlux lampen.

 

Dus dan is de 1000DE lamp met Gavita reflector nog steeds efficienter dan de 600watt met nieuwe reflector van Dimlux. Al is het verschil minimaal.

 

Maar...

 

Met de nieuwe reflectoren van Dimlux kun je voorheel halen door de reflector te sturen waardoor er minder wandverliezen optreden. Als je je lampen ophangt zonder wandverliezen is de 1000DE dus nog steeds efficienter dan de nieuwe 600watt Dimluxen. Maar als je wandverliezen hebt doordat je lampen niet goed hangen kun je zeker voordeel opdoen met de nieuwe reflectoren van Dimlux.

 

Wandverliezen met een GOEDE reflecterende wand (orca) EN PLAFOND lopen volgens Whazzup snel op tot 10%. Dus wandverliezen zijn vrij groot, belangrijk dus om te minimaliseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe minimaliseer je wandverliezen dan? Ik neem aan de lamp verder van de muur te hangen...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar dat gaat ten koste van de uniformiteit. Ik heb het wellicht iets tegenstrijdig geformuleerd :o

 

Het beste om de wandverliezen te beperken is dus door ze op de juiste hoogte boven het gewas te plaatsen. In kassen plaatsen ze echter de lampen juist dichter naar de muur omdat daar verlies optreedt. Daardoor komt er een lagere lichtintensiteit op de randen van het gewas. Om uniformiteit te bewerkstelligen moet er dus relatief meer umol geproduceerd worden in die hoeken. Dit doen ze door een kleiner belichtingsveld te creeren. Door ze dichter tegen de muur te hangen komt er meer licht op de wand waardoor na het wandverlies de hoeveelheid umol net zo veel is als in het midden van de kas. Dit is ingewikkeld en daarvoor hebben ze berekeningen en meetapparatuur.

 

In onze hobby kun je twee dingen doen. Als je genoeg umol hebt (1200-1500umol/s/m2) kun je door de uniformiteit te bevorderen de lampen net als in kassen dichter naar de muur hangen zodat dat wandverliezen compenseert en de uniformiteit bevordert. Als je minder dan dat hebt en niet meer kunt produceren dan 1200umol/s/m2 vanwege stroombeperking of oud materiaal oid dan kun je het beste zo weinig mogelijk licht op de wanden gooien ivm wandverliezen. Dus dan moet je ze iets dichter op je gewas plaatsen of meer in het midden van je hok. Nadeel hiervan is natuurlijk hotspots van te hoge lichtintensiteit of te veel stralingswarmte.

 

En juist voor die laatste situatie zijn die nieuwe reflectoren van Dimlux gemaakt. Daarmee kun je grotendeels zelf je beschijningsveld bepalen. Langs de muren heb je dan een extra verlengde reflector klep waardoor er minder licht op de muur komt. In een hoek heb je twee kleppen, voor elke muur 1. Dit is voor de koppige mensen die nog steeds geloven dat hoe hoger je de lamp hangt je umol 'verliest' natuurlijk geen meerwaarde. Maar voor de mensen die hun huiswerk hebben gedaan is dit een uitkomst. Je kunt de lamp gewoon tegen het plafond hangen en dmv de reflector flap de wandverliezen beperken.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

passen die 'flappen' van dimlux ook op een hr 96 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat denk je nou zelf.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik denk?

dat het stukjes reflecterend materiaal zijn die onder een hoek aan je reflector moeten.

dus ik denk dat het 'merk' geen fuck uitmaakt .

toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had me beter moeten inlezen voor ik dit topic opende....

Omdat ik totaal geen verstand heb van voltages en meterkasten etc. wil ik toch weten hoe men die 1000watter gebruikt want die heeft

ook een 400V ingang... Stel ik wil een 1000wattert hebben ken dat niet omdat ik 230v heb in mijn huis? Hoe zit dat nou allemaal joh

ik snap er geen reet van sorry .... Maar ik ben bereid om te leren hoor ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er gaat 230volt in en 400 uit. (theoretisch)

 

Je kan dus gewoon een 230volt installatie gebruiken zowel bij de gavita als dimlux, alleen de bulb is 400volt. Die 750 komt ook met 230volt input zegt men.

 

@digi, klopt, maar bij dimlux klikt dat op de reflector. Die klik heeft een ander merk niet en Mc gyver tape is geen gezicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...