Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

amnees

Opticlimate dual-room

Recommended Posts

opti+co2 laat ik achterwege, eens investeren in verlichting die koelt

 

Precies waar ik ook over aan het denken ben, idd de Dimluxen met nanotubes, dat zou in een grotere opzet, bv 6x1000watt of 10x600watt toch gewoon moeten kunnen zonder OC, ook zomers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad wel het idee. Co2 kweken zonder OC. Ik vraag me toch af of dat nu werkelijk zo veel scheelt. Een OC kost ook geen bergen met goud. Een nano is duurder dan de open reflector. De buizen en de extra afzuiger kosten ook allemaal geld. Bovendien zit je nog met hotspots. En daarbij heb je het klimaat dan nog steeds niet perfect. Je moet het klimaat in de ruimte zelf dan nog regelen met een (klein) afzuigertje. Maar wat gebeurt er dan met de luchtvochtigheid als je maar zo weinig afzuigt? Schiet omhoog lijkt me. Dan moet er nog verwarmt worden als de lichten uit gaan etc.

 

Ik heb de exacte berekeningen niet gemaakt maar ik vraag me af wat het verschil in prijs is als je bijvoorbeeld 12 lampen op zou willen hangen.

 

EDIT: Boef was me net voor mbt het ontvochtigingsverhaal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoef niet persé met Co2 te kweken, het gaat me ook niet om de prijs van de OC.

Tis het waterverbruik waar ik tegen aan hik.

Ik kan gewoon m`n huidige grote afzuigers blijven gebruiken toch.

Een ontvochtiger doet ook ontvochtigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die 1000 watt is mooi, maar met slechts 2 meter… ik weet het niet hoor, zou dan lekker voor die 600 gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een Dryfast of bij een te hoge RH uit de ruimte zuigen ipv buiten met een RH gestuurde klep.

 

Die zou ik wel in de berekening meenemen als je geen oc neemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
RH gestuurde klep

 

Dan stinkt de lucht die je uitblaast wel als een malle want die komt dan ongefilterd direct uit je ruimte.

 

 

@ Krasi. Als je met het water probleem zit, waarom neem je dan niet een OC split unit? Ben je van het water af. Gebruikt ook niet eens zo heel veel meer stroom dan een water-OC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Dan stinkt de lucht die je uitblaast wel als een malle want die komt dan ongefilterd direct uit je ruimte.

 

 

Dus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is de temperatuur van de lucht die uit die nanotube komt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

50-60gr direct uit de lamp. Zal ook nog wel wat afkoelen in de buizen zelf...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Krasi. Als je met het water probleem zit, waarom neem je dan niet een OC split unit? Ben je van het water af. Gebruikt ook niet eens zo heel veel meer stroom dan een water-OC.

 

Dazz ook nog een Opti(e) ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doelde meer op de normale versie, niet de nano.

 

maar gaat er ff meer om wat een betere lichtverdeling geeft

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij bedoeld die met semi open reflector, hoeveel temperatuur zou dat schelen in een normale setup met afzuiger en inblaas als we over bv 10 stuks praten?

Het zijn sowieso mooie kappen, goede lichtverdeling en reflectie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan stinkt de lucht die je uitblaast wel als een malle want die komt dan ongefilterd direct uit je ruimte.
Inline phresh filterje er op en geen lucht die stinkt als een malle ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Krasi. Ja, die vraag probeer ik al 3 maanden te beantwoorden en ik geloof dat het officiele antwoord van Airsupplies tot nu toe is dat het 4gr scheelt. Dat is dan in een open reflector setup waarbij in de ene opstelling de open reflectoren actief worden afgezogen en de andere setup die actieve afzuiging uit staat. Maar dat is dus niet in verhouding tot andere lampen. Waarschijnlijk omdat er tussen een normale VSA met spiegelkap en een Gavita 1000DE al een groot verschil zit. Dan zouden ze een vergelijkend warenonderzoek moeten houden met al hun concurrenten om daar iets serieus over te zeggen.

 

Maar in principe is het verschil van 4gr met of zonder actieve afzuiging al een hele verbetering. Ga er namelijk ook maar vanuit dat je zonder actieve afzuiging alleen al doordat de warmte door de open reflector passief naar buiten gaat al beter kunt koelen. Dit omdat je warmte direct naar boven gaat waar je het af kunt zuigen (of koelen met OC) ipv dat het via de reflector eerst nar onderen moet en dan via ventilatoren of LVS door het hele hok geblazen wordt. Reken er dus maar op dat die open reflectoren met afzuiging 4+ graden minder warmte opleveren.

 

 

@ DonBone. Dat had ik ook al eens bedacht. Ik weet alleen niet of zo'n inline filter 60gr mag worden. Als jij dat wel weet dan zou het inderdaad een goede optie zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

open zou rond de 40gr moeten zijn en de nano 60/70gr. Je zuigt dan af met 200m3 per armatuur bij de open versie en je blaast erin met 120m3 bij de gesloten (nano)versie.

 

Ik ben erg benieuwd wat de creabea kweker hierop gaat loslaten......

 

@Amnees, 2 rijen met 600watt. De reflector doet een verhouding van 0,8 op 1. Je moet ze dus in de lange weg hangen, 40cm vanaf de wand. 40>80>40. Ovelapping sheets erop en vast ophangen zodat je gewas niet dichterbij komt dan 50cm van de peer. In de lange weg kom je niet goed uit. Dat zou eigenlijk 50>100>100>100>50 moeten zijn. Beetje leuk verdelen dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@city, mijn filter hangt tegen een reflector aan, en die pakt altijd eigenlijk de warmte gelijk weg, weet nie of het 60 gr is maar tis wel teringwarm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb de kappen nu ook op die afstand hangen racker, veel licht op de zijkant, in het midden krijgen ze zat omdat het licht daar overlapt. maar ik krijg er momenteel geen 250 slang meer langs, lampen hangen haast in het plafond. zij het liefst 2 250 slangen van voor naar achter aan de zijkant monteren. in het midden hangen al filters.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zijn die slangen voor? Inblaas?

 

Wat voor kapjes zijn dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

inblaas ja, nu hangen er triplestars

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al koolzuur gehaald?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee man las dat je wel 20 kilo nodig het per twee weken ofzo.

 

Maazzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...