Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

amnees

Opticlimate dual-room

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik wil een ruimte bouwen met de Opticlimate 6000, met de dual-room functie, zodat ik met 2x10x600 watt kan kweken.

 

Afmetingen kelder: 3.64x6.40x2.05 dus rondom BETON

Afmetingen hok: 3.64x4.50x2.05, deze gaat in de lengte door midden waardoor ik 2 x 1.80x4.50x2.05 overhoud.

 

Oppervlakte per ruimte = 8,1m2

Wattage/m2 = 740watt/m2

 

Verlichting zal 1 ronde met ouwe troep zijn, daarna met Dimlux.

 

Als het goed is, moet dit allemaal mogelijk zijn, maar in hoeverre is het dual-room kweken anders, wat zijn de valkuilen, en wat moet ik extra aanschaffen t.o.v. 1 hok.

 

Lijstje:

 

1x Opticlimate 6000 PRO2

1x hygrostaat met lichtsensor (bij opti bijgeleverd toch?)

1x temperatuursensor (bij opti bijgeleverd toch?)

1x Plenumbox 6000 PRO2 flens 250

1x T-stuk 250

1x Dimlux Maxicontroller

1x Co2 Sensor

1x reduceerventiel

2x 500m3 filter+afzuiger+fancontroller voor onderdruk

1x Opvoerpompje voor condensatiewater

 

3-weg klep flens 250 schijn ik ook nodig te hebben? Is het dan zo dat hok A licht aan alle koele lucht krijgt en hok B licht uit niets? Hoe werkt dat precies?

 

Welke vijverfolie? Moet ik perse epdm pakken of wat is goede folie voor een mooie prijs? Firestone vijverfolie las ik ook wat over..

 

Welke reflecterende folie? ik kan me voorstellen dat als je met materialen bouwt die evt gif afstoten, je dampdichte folie pakt, maar ik heb overal beton, wil gewoon iets hebben wat goed reflecteert voor een mooie prijs. voorportaal en scheidingswand maak ik wss van Gamma multiplex 18mm platen, moet geen probleem zijn toch?

 

Heeft de Opticlimate er moeite mee om het afvoerwater 2,5 M omhoog te gooien?

 

Alvast bedankt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh, een volledige post, geen halve zinnen van Amnees. Laat ik jouw trend dan maar voortzetten. Ik ga niet op alles in want ik hoor momenteel werkzaam te zijn aan andere dingen, alleen even mijn globale idee omtrent het dual room systeem.

 

Dual room heeft 1 grote zwakte. Namelijk het ontvochtigt het nachthok niet. Hij staat immers altijd te koelen. Hij koelt de ruimte waar de lichten aan staan. Het andere hok kan hij daarbij niet ook nog ontvochtigen. Daar zul je dus iets anders voor neer moeten hangen. Nu heb ik toevallig een goed nachtklimaat alternatief gevonden met een losse ontvochtiger maar ook die kost zo'n 1400EUR voor een hok als de jouwe. Daar heb je dan twee voor nodig, 1 van elke ruimte. Dan heb je 2800EUR nodig aan goede ontvochtigers. Daarbij moet je dus nog een driewegklep halen etc etc. Kun je beter 2x een 6000opticlimate kopen. Of je moet het nachtklimaat laten voor wat het is... Just my 2 cents....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er mensen die zonder ontvochtiger dual-room kweken zonder problemen of kun je niet zonder?

 

En moet ik dit ook 2x aanschaffen?

 

Dimlux Maxicontroller

Co2 Sensor

reduceerventiel

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hok a krijgt koude lucht ja bij licht aan en hok b geen lucht bij licht uit.

 

Met een opti per 2 ruimtes moet je gewoon nog zelf je nachtklimaat regelen.

 

Van hok a en b sluit je een slang aan op de plenumbox.

 

Afvoerwater van een opti kan wel 10 meter omhoog of meer, dit heet leidingdruk. Voor het condenswatee dien je wel een condenspomp erbij te nemen als je dit ook 2.5m omhoog moet brengen.

 

Haal gewoon vijverfolie bij de growshop, niet te moeilijk doen doe hebben wel gewoon goede.

 

Reflectie folie is orca folie het beste. Zelf gebruik ik vaak anti detectie folie, reflecteerd ook prima.

 

Gassen hoef je inderdaad niet bang voor te zijn.

 

Zijn er mensen die zonder ontvochtiger dual-room kweken zonder problemen of kun je niet zonder?

 

Ik. Zowel in dual room of met een fuji watergekoelde airco die niet ontvochtigd in de nacht. Hoge rv boeit niet zo, als je maar zorgt dat het niet condenseert op je toppen. Oftewel verwarm je toppen een uur voordat de lampen aanspringen en zorg dat het niet te snel afkoelt. Ik heb weinig tot geen rot.

 

Zijn er mensen die zonder ontvochtiger dual-room kweken zonder problemen of kun je niet zonder?

 

En moet ik dit ook 2x aanschaffen?

 

Dimlux Maxicontroller

Co2 Sensor

reduceerventiel

 

Ja, al werk ik alleen met kachels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon vijverfolie bij de shop is al eens misgegaan, 3 x zelfs. hoezo hardleers? maar de 4e keer fop ik mezelf niet meer. die mag absoluut niks uitstoten.

 

hok a krijgt koude lucht bij licht aan, hok b krijgt geen lucht, maar er word dus wel van beide hokken afgezogen door die plenumbox, die lucht word dan door de airco ontvochtigd, kan ik niet wat slangen van a naar b gooien zodat die 2 met elkaar in verbinding staan? of een andere oplossing

 

zou een 1000m3 afzuiging + filter die tijdens licht uit vol draait niet het vocht weg kunnen krijgen? ik noem maar iets, een inlaat slang achterin het hok, en uitlaat voor in het hok??

 

Edit: oh er kwam nog wat achteraan zie ik, je bedoelt de verwarming van de opti, of zet je er nog meer kachels in?

 

gebruik nu ook co2 kachel, m'n maatje vind het niet zo veilig ofzo, vandaar dat ik dacht, met koolzuurflessen kan ook, wat waren de voor en nadelen ook alweer koolzuur tov propaan?

Edited by amnees
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga gewoon naar een goede shop. Die gaan je echt geen folie met gas verkopen. Nog nooit problemen gehad en haal die kneut overal vandaan.

 

Waarom zou je a en b willen verbinden? Wil je ook een nachtemp van 28gr? Niet doen, dit doe je dus alleen in het 1+1 =3 systeem.

 

Hanteer gewoon de voorschriften voor de dualroom functie, dan kan er weinig fout gaan.

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nachtklimaat niet regelen? Verlies wat je daar door hebt inclusief de kosten die je nog wel hebt aan alle extra zaken als sensoren, driewegkleppen etc kun je een tweede 6000 van kopen.

 

Misschien kun je zelfs toe met 2x3500 opticlimates in het 1+1=3 systeem maar je zit net op het randje denk ik. Bereken maar eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede optie inderdaad.

 

Alles perfect geregeld en je benut de machines tot de max.

 

Of je dan 9 of 10 lampen kan hangen moet je gewoon proberen. 10 dimlux op boost kan je wel vergeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dual room werkt toch het makkelijkste met een technische ruimte waar je opti draait en dan je twee hokken dmv afzuigers in de tech ruimte laten blazen en tevens twee cross fans in de ruimtes zelf die de warme lucht naar de koude donkere ruimte blazen en visa versa...

 

kan het mis hebben ofcourse...

 

denk dat prof opticlimate drs. Racker maar eens zijn dimlux licht er over moet laten schijnen ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ DonBone, dus hok A en hok B en een technische ruimte, ik kan om de opti heen een houten ruimte maken, of ik kan van het gehele voorportaal een optische ruimte maken.

 

6.40-4.50-0.80(trap) = 1.10M wat ik aan ruimte heb tussen hok en trap, hier tussenin zal de opti komen hangen. eigenlijk wel een erg goed idee om geen plenumbox te pakken en de lucht zo de technische ruimte in te blazen zodat deze door de opti word opgezogen.

 

en dan elk hok 1 afzuiger die tijdens licht aan, lucht naar de andere kant gooit? afzuiger op timer?

 

@ cityboxer, 1+1=3, daarmee bedoel je 2 opti's 3 hokken?

 

uiteindelijk wil ik 2x10x dimlux en boosten. ook iets om nu al rekening mee te houden, of anders 9x dimlux en boosten. 740watt/m2 is al best wat vind ik.

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou werken met cross ventilatie die heen en weer gaat tussen beide kamers. Dan wel boxen van gelijke capaciteit (aantal kuub) nemen houd rekening met ong. 100 m3 per lamp. In jouw geval dus 1000m3 naar de tweede kamer en ook weer 1000m3 retour naar kamer met opti.

 

Edit deze afzuig boxen draaien 24/7 en circuleren dus alleen tussen beide ruimtes.

Ik zal thuis ff zoeken of ik de Canadese whitepaper voor dit ontwerp nog heb.

Edited by spacefrog2

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus per hok 1 x 1000m3 die naar de andere kant blaast, 1x1000m3 die de technische ruimte in blaast, en dan nog 1 500m3 voor onderdruk? en dat alles 24/7 op vol vermogen?

 

en kan ik ipv 2 co2installaties niet wegkomen met 1? het maakt blijkbaar voor de licht uit kant niet uit als de co2 daar net zo hoog is als licht aan kant. Misschien de co2 op een andere plek meten, niet in hok A of B maar daar waar de lucht van hok A en B samenkomt. gewoon in de technische ruimte meten en doseren misschien?

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit wiel is al lang uitgevonden jongens. Verdiep je eens in het 1+1=3 systeem Amnees. Google maar ook op WF is er veel over geschreven. Het idee is dat je met 2x3500 het koelvermogen van 3x3500 opticlimate hebt. Ik zal je de details bespaard laten maar het komt er op neer dat je 5250watt kunt koelen in 1 ruimte. De andere ruimte kan dat ook. Je kunt dan dus 8,75 600 watt dimluxen ophangen. Als je veilig wilt zitten kun je 8 ophangen, dan kun je waarschijnlijk ook de boostfunctie nog wel gebruiken.

 

Als je perse 10x 600 watt wilt hebben hangen zou ik toch naar 2x6000 gaan. Twee opticlimates in twee ruimtes die in verbinding met elkaar staan en om en om draaien is het 1+1=3 systeem. Met twee opticlimates van 6000 zou je dan zelfs 9000watt per ruimte kunnen koelen.

 

Als investering het probleem is is er maar 1 goede oplossing. 1x 6000 met 9 lampen zonder nachtklimaat regeling is sowieso ondergeschikt aan 2x 3500 met 8 lampen(in 1+1=3 opstelling). Je kunt dan waarschijnlijk in sommige fases de boostfunctie nog prima gebruiken en je hebt je nachtklimaat ook geregeld de gehele kweek. Je zou zelfs 9 lampen kunnen proberen. Icm planttemp camera dimt hij wel als het nodig is. 9 lampen is mooier voor de lichtverdeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dan ga ik me daar eens in verdiepen. Tnx!

 

heb overigens 1.80x4.50 dus ik dacht 10 lampen voor een goede lichtverdeling, maar kan beter 8 + boost ophangen dan. dan kan ik tenminste ook boosten! met 1+1=3 systeem met 2 x 3500

 

totale innvestering kan ik niet in 1 keer doen, vandaar dat ik het in stappen doe, maar wil uiteindelijk wel een tophok hebben.

Edited by amnees
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen dank, omdat jij ook altijd zo behulpzaam bent :)

 

Even serieus; er zijn hele topics aan gewijt. Volgens mij eentje van podhead, zag hem gisteren nog voorbij komen. Zijn 1 of 2 vrij uitgebreidde topics over. Als je daarna nog vragen hebt drop dan hier maar even, als anderen het niet weten weet Racker het sowieso wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh jah, aangezien Racker het druk heeft hier alvast de mening van Racker; besparen door te kiezen voor het dual room systeem ten opzichte van het 1+1=3 systeem is volgens hem een kortzichtige besparing.

 

Mooiste is misschien 2x6000 met 10 lampen (wel wat aan de hoge kant). Maar als je wilt besparen is 2x3500 met 8 of 9 lampen een heel goed alternatief.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus per hok 1 x 1000m3 die naar de andere kant blaast, 1x1000m3 die de technische ruimte in blaast, en dan nog 1 500m3 voor onderdruk? en dat alles 24/7 op vol vermogen?

 

en kan ik ipv 2 co2installaties niet wegkomen met 1? het maakt blijkbaar voor de licht uit kant niet uit als de co2 daar net zo hoog is als licht aan kant. Misschien de co2 op een andere plek meten, niet in hok A of B maar daar waar de lucht van hok A en B samenkomt. gewoon in de technische ruimte meten en doseren misschien?

 

In de USA en Canada gaat jet al jaren zo. 1 co2 setup voor beide ruimtes is inderdaad voldoende.

 

Voorbeeldje:

http://youtu.be/2zuMkkfoByM

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb wel eens 18x600 gehad, die blaasde voor de helft uit een ruimte met 6x600 en die lucht ging naar buiten. uiteraard in die 6x600 paar graden warmer en LV ook hoger, maar heb hier juist alleen maar goed mee gedraait.

 

is dit anders omdat je blijft circuleren en het vocht in de lucht zal ophopen?

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog een idee, een vierkant in de tussenwand zagen, de afzuiging gewoon in de tussenwand plaatsen. met de aanzuigkant beneden, en de uitblaas kant boven, en dan precies halverwege de wand plaatsen. zodat je afzuiger de lucht van hok A en B pakt, dit vermengt, en in hok A en B weer uitgooit.

 

en dan 3250m3 pakken ofzo, als je normaal gesproken 1500 m3 per hok de andere kant op gooit.

 

racker zegt dat ie die lucht tegen de wand laat ketsen, dus tegen het plafond kan wss ook. en dan pakt ie de lucht dus vanaf een meter hoogte ongeveer.

 

dit om het idee van 2 x afzuiger, 2 x timer, 2 x slang en 2 x aansluiten anders en goedkoper te doen. maar niet perse slechter.

 

1500m3 afzuiger kost 230, een 3250 kost 300.

 

en als het goed is kan het hout van de aanzuigkant van een afzuiger (heb er nooit 1 uit elkaar gehaald) eruit zodat je 1 groot vlak hebt wat lucht aanzuigt. zo heb je dus aan de zijkant van je hok een rechthoek van laten we zeggen 25x50 cm die de lucht er boven uitgooit. En geen problemen bij

 

Dual-Room-Afzuiger Jonguh!!

 

Als je ook nog de ventilatoren in heel je hok op die aanzuigkant richt, komt er een lekker briesje over je planten, en de warmte gooi je boven eruit.

 

Opticlimate achtig koolstoffilter monteren op de plek waar normaal hout+gat+flens zit, zodat je geen troep in je afzuiger krijgt

 

Zou je deze afzuiger dimmen, wil dat zeggen dat er minder lucht over en weer gaat, waardoor je de temperaturen tussen hok A en B uit mekaar kunt trekken. Stel hok A is 15 graden, en hok B 32 graden, dan kun je met weinig afzuiging naar 17 graden in hok A, 30 graden in hok B gaan, of met vol afzuiging richting hok A 19 graden, hok B 28 graden gaan. kwestie van spelen met een fancontroller. met 2 identieke hokken kan je fancontroller gewoon op dezelfde stand blijven staan ongeacht welk hok de lampen aan staan

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het niet moeilijker maken dan het al is.

 

Éen losse watergekoelde airco en onvochtiger neerzetten voor beide ruimtes. Dit i.c.m. één co2 setup in flesvorm. Met gas kan ook maar dan kan je niet gesloten werken. Vervolgens cross ventilatie op orde brengen en alle naden en kieren in de ruimtes afdichten. Alles lekker gesloten houden, heb in de praktijk nooit problemen hier mee gezien en met semi gesloten zit je toch weer met afblaas en alle bijbehorende nadelen.

 

Onderschat vooral de capaciteit van de ontvochtiger niet in een gesloten setup. Je wilt er niet in week 6 achter komen dat hij het niet trekt als de dames vol staan te verdampen. Kijk naar producten van Drie-Az bijv. deze gebruiken ze ook bij restoratieprojecten.

 

My 2 cents; ik heb zelf geen gesloten systeem maar wel het geluk gehad dat ik hier een 3 tal jaar geleden bij 2 collega's heb mogen mee lopen en dus alle valkuilen zowat heb gezien.

Edited by spacefrog2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eens hetzelfde systeem bedacht als jij Amnees maar dat werkt niet. Ik dacht toen ook heel slim te zijn. Maar als je de warme vochtige lucht van de ene ruimte waar het 29 graden(60_80%) is de andere ruimte in trekt waar het 20 graden is dan zit je onder het dauwpunt en slaat alle vocht op je planten in de nacht.

 

 

Denk dat je bespaart op de verkeerde dingen Amnees. Werk nog een maandje verder en koop van je salaris ipv 1x6000opticlimate 2x3500opticlimate. Dan heb je alles perfect geregeld ipv dit gehannes wat je niet goed krijgt en wat bovendien ook nog gewoon geld kost. Buizen, timers, afzuigers. Je bespaart op de verkeerde dingen. Jij zou beter moeten weten :o

 

Kijk hier eens om te weten wat 1+1=3 is. Had me zelfs vergist, je kunt 10 lampen hangen daarmee. Zou in jou geval 9 aanhouden, je hebt mooie verdeling daardoor en misschien kun je nog boosten.

 

http://www.wietforum...76-113-systeem/

 

Ben je dronken?

 

Kan niet anders...

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...