Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mysti

T neon 55 watt 25000k?

Recommended Posts

Na mijn vorig kweekje me spaarlampen,heb ik besloten om

deze kweek te doen me t neon,

Nu heb ik van een vriend 3 lichtbakken gekregen maar zie net dat

de kleurcode 25000k is,bij mijn weten is dit toch een foute kleurcode?

of is da bij t neon anders mss?mijne vriend zegt da

goei lampen zijn,maar heb me hier toch al enkele keren rotgezocht en

bij mijn weten is het toch 2500 he voor de bloei toch he uiteraard

by the way het is autoflower,quick one,

dank u....

Share this post


Link to post
Share on other sites

tneon :

kleurcode 2700 is bloei

kleurcode 6500 is groei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een lamp die speciaal voor het kweken zou zijn. Deze geeft dan minder licht in het (ongebruikte) groene deel van het spectrum. Komt dus paars licht vanaf zoals bij een led kweeklamp. Op zich zou dat dus efficienter zijn.

 

Punt is wel dat het spectrum evenwichtig verdeeld zit tussen groei en bloei. Je zou daarmee dus de hele kweek kunnen draaien. Dat is dan dus ook wel een nadeel dat je de planten niet specifiek het blauwe danwel rode licht spectrum geeft wat ze voor de betreffende fases nodig hebben.

 

:edit: Plaatje van het spectrum erbij gezocht:

gallery_37858_15776_18053.jpg

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mijn vriend heeft hier ook zijn volledige kweek,mee gedraaid,maar heb nog

nergens op het forum over 25000 k horen praten,nu zij hij ook dat

met die lampen ik nog makkelijk 2 kweekjes kan doen dus is het mss

de moeite om is me die lampen te proberen?natuurlijk6500 en 2700 k lampen

zijn niet zo duur en snel besteld he...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe een testje 25000 in de ene in de andere die je 6500 en 2700 k :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op Amerikaanse forums heb ik er wel wat over gelezen. Daar gaven een paar mensen aan dat ze beter werken als je ze mengt met andere lampen (groei of bloei). Met T5 buizen is dat wat beter te doen dan met T-neon overigens.

 

Ik zie alleen maar wat discussies hierover die jaren geleden geweest zijn. 2008, 2009 enzo. Geeft me wel het idee dat je dus net zo goed gewoon helemaal kunt gaan voor groei en bloei lampen in plaats van deze dingen er tussen mengen.

 

Zat er een tijdje terug ook naar te kijken en heb toen maar besloten om ze niet te kopen, maar als ik ze je ze nu toch al hebt zou je het ook een keer kunnen proberen te vergelijken inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien de nogal grote verschillen in kleurcodes van PLL (TNeon) lampen tussen de diverse fabrikanten...

Philips 830 is coolwhite, 830 van Osram is warmwit.

 

Welke merk is dus tevens van belang.. kun je zo via produktsheet of firstlight site terugzoeken wat het nu werkelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil wel vergelijken maar in het tentje da ik nu staan heb past deze lichtbak niet

Ik ga deze ronde met deze lampen doen denk,dan bestel ik tegen volgende ronde lampen in de juiste kleur

Die lampenbak is idd ook al van een jaar of 5 terug,wel speciaal licht moet ik zeggen.

Ben aant zoeken geweest naar kweekverslagen met deze lichtspectrum maar voorlopig niks gevonden

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan nu ook even zo snel geen kweekverslagen meer vinden. Alleen deze eigenlijk:

http://www.rollitup.org/cfl-fluorescent-lighting/161043-uk-cheese-375w-enviro-grow.html (Purple is de 25000k buis en T-neon is een opgevouwen T5)

 

Wel nog wat discussies over de kleur:

http://www.marijuanagrowing.eu/indoor-growing/cfl-question-t40983.html

http://forum.grasscity.com/lighting/995171-25000k-vs-2700k-cfl.html

http://boards.cannabis.com/indoor-lighting/178617-automotive-hid-lights-vs-cfls.html

 

 

830 is bij Philips ook warm wit. 840 is cool white (ook zowel bij Osram als Philips). Maar goed, je moet ook naar de Kelvin waardes kijken. Die zit overigens ook in die code. De 8 staat voor de "kleurweergave" ofwel hoe goed kleuren eruit zien onder dat licht en de "30" staat dan voor 3000K.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt van die kleurcodes zie ik nu bij nakijken op firstlight, apart.

Omdat ik gek werd van dat op kleurcode wisselen toen heb ik intussen wel alles gelijk (865 philips PLL en 827 BTT)

 

Ik heb daar echt met me bek open voor tentje gestaan:

allemaal '830' coolwhite buizen en dan zie je dit

gallery_22678_11973_853515.jpg

 

gloed buis links uit midden en die uiterst rechts, echt cw waar er 830 op de buis staat.

 

Je ziet zoiets echt pas als je alles een keer door elkaar gebruikt, kan er ook niks aan doen dat ik al heel veel uitgeprobeerd heb, gelukkig kon ik hiervan nog makkelijk een foto terugvinden anders geloof je me toch niet :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het spectrum van die lampen tussen fabrikanten onderling is niet identiek nee. Die fosfor coatings zijn uiteraard een geheim van de fabrikant.

 

Je ogen (+brein) hebben daar minder last van dan een fotocamera, maar de planten zijn gelukkig al helemaal niet zo fijngevoelig.

 

Op zich kun je inderdaad wel het beste de buis nemen met in het spectrum het minste groene licht, voor een bloeilamp het meeste rood en voor een groeilamp het meeste blauw. Al zijn de verschillen wel heel marginaal.

 

Sowieso kun je natuurlijk ook van de "regels" afwijken. Zie bijvoorbeeld wel vaker mensen naar een 4000K lamp grijpen, omdat je met een 6500K vaak veel te gedrongen planten krijgt. Een 2100K buis ipv 2700K zou ook beter aansluiten bij het spectrum wat een HPS produceert. Al zijn die wel moeilijker te vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien de nogal grote verschillen in kleurcodes van PLL (TNeon) lampen tussen de diverse fabrikanten...

Philips 830 is coolwhite, 830 van Osram is warmwit.

 

Welke merk is dus tevens van belang.. kun je zo via produktsheet of firstlight site terugzoeken wat het nu werkelijk is.

 

830 is bij Philips ook warm wit. 840 is cool white (ook zowel bij Osram als Philips). Maar goed, je moet ook naar de Kelvin waardes kijken. Die zit overigens ook in die code. De 8 staat voor de "kleurweergave" ofwel hoe goed kleuren eruit zien onder dat licht en de "30" staat dan voor 3000K.

 

en dan nav mijn foto

 

Het spectrum van die lampen tussen fabrikanten onderling is niet identiek nee. Die fosfor coatings zijn uiteraard een geheim van de fabrikant.

 

Ene post dit en dan ineens toch weer niet helemaal gelijk want spectrum en fosforlaag waar code en je uitleg volgende het dus wel gelijk moet zijn en ik laat zien dat die redenatie dus niet altijd opgaat met een foto van mijn eigen PLL's.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou nou toch een keer op met dat gezeik man. Jij beweerde dat er een verschil zat vergelijkbaar met 3000K en 4000K. Dat is gewoon onzin. Dat er een marginaal verschil in spectrale verdeling zichtbaar is (als je er een foto van maakt) is logisch, maar dat is bij lange na geen 1000K verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik beweerde dat er tussen de fabrikanten een verschil aanwezig is tussen de 830/840 lampen

en heb een duidelijke foto geplaatst waar jij schijnbaar niets mee kunt, heel mooi en meer jouw ding dan het mijne

 

.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat beweeerde je niet. Je zei dat Philips coolwhite hetzelfde is als Osram warmwit. Daar zit 1000K verschil tussen. Zit er dik in dat je op die foto ook Philips coolwhite en Osram warmwit naast elkaar hebt hangen ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik beweerde inderdaad verkeerd, heb je gelijk in

 

had beter neer kunnen zetten dat het mij was overkomen dat ik een hele rits buizen had met allemaal 830 en 840 codes (stuk of 6 denk ik waarbij maar 2 warm white) en dat deze van Philips en Osram (Dulux) waren en dat ik verschillen ontdekte met het inzetten van de buizen, alles coolwhite bleek niet hetzelfde licht te geven, goh leuk dat ik dat ontdek zo

 

Opmerking over mijn foto, zie maar hoe jij het wil zien hoor :wave:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, coolwhite zou hetzelfde zijn als warmwit :rolleyes2:

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga ze met deze kleurcode groeien en na een week of drie koop ik wel

bloeilampen van 2700 k das de kost nu ni he in de shop

rade ze mij da toch aan

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat is inderdaad het idee wat je krijgt als je zo wat rond leest.

 

Toch jammer, want het is goed dat ze het groene deel eruit laten, maar een spectrum met evenveel blauw als rood licht schiet dan net weer niet op.

 

Succes met je kweek man B)

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dank je

Ben gisteren mijn nieuw materiaal gaan halen

en vanmorgen opgesteld,dit ziet er wel een pak beter uit

als de eerste keer!

Tent is ds 60

Ze staan in batmix plagron bio

Bio voeding van plagron voor na 6 weken(bloei)

Afzuiger voor 185m en koolstoffilter

Tneon 110 watt in totaal

Pc fannetje

 

Nu staat de ventilatie nog niet op alleen een pc fan die door de tent waait

Afwachten nu wat de temperatuur doet,als het te koud word gooi ik er nog een tl bak

bij in want heb der in totaal drie gekregen en er liggen er nu twee in de

kast,en voor 4 autoflower is het mss spijtig van het stroomverbruik als ik nu nog 2 lampen bij hang?

Of mss als ze bloeien nog 2 erbij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt er een beetje vanaf hoe groot je planten zijn. Als die onder 1 armatuur passen dan heeft het niet zoveel zin om meer lampen op te hangen.

 

Ik neem aan dat je 3 armaturen hebt met ieder 2 buizen erin? Daar passen er dan toch maximaal 2 van in die tent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd er passen er twee in,en elk setje is 2 lampen,die 4 plantjes passen er net onder ze,maar meer licht

is nog altijd beter dacht ik,maar me 4 autoflowers

is da mss te gek he,twee armaturen is ook dubbel verbruik,

Maar ten opzichte van men zelf gemaakt armatuurtje met

5 spaarlampen van vorig kweekje is dit wel een vooruitgang

Nu hopen de opbrengst ook,hoewel die spaarlampen echt wel meer opleverde

als ik verwachte,toch zeker voor de eerste keer

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij autoflowers heb je maar een vaste tijd voordat ze klaar zijn om te oogsten. Je kunt dan niet simpelweg wat langer voorgroeien om grotere planten te krijgen. Meteen meer licht erop kan dan inderdaad dus wel beter zijn.

 

Als ze heel klein zijn en gewoon onder een enkel armatuur passen dan heeft dat wellicht niet zo'n zin om er extra lampen bij te hangen, maar met een paar weken zijn ze toch wel te groot voor een enkel armatuur. Die paar euro extra aan stroom maakt dan niet zoveel uit en een grotere plant levert wel meer op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaja da weet ik na twee weken schieten die in bloei ongeveer maar in de bloei is meer

licht altijd beter denk he?nu hope dat het niet meer zo hard ruikt met die filter he

Die afzuiger van 185m zal wel voldoende zijn zeker voor mijn tentje?

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar ik bedoel dus eigenlijk wellicht ook in de groei al. Als je in de groei een grotere plant hebt dan leg je daarmee toch ook de basis voor een grotere oogst tijdens de bloei.

 

Als je bij een reguliere plant denkt dat ze nog wat aan de kleine kant is dan laat je de plant wat langer groeien. Met een autoflower moet je gewoon meteen zorgen dat het goed zit, want je kunt niet beslissen om langer voor te groeien. De plant bepaald zelf wanneer dat gebeurt.

 

Als het buiten je tent niet al te warm wordt dan moet die afzuiger wel voldoen ja. Al zou een iets zwaardere afzuiger wel veiliger geweest zijn. Heb je iets meer speelruimte. Zeker als je twee armaturen gaat draaien. Voordeel van een zwaardere afzuiger is ook dat je die wat kan dimmen en dat het dan wat minder herrie maakt dan voluit draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...