Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest wiet61

Grond outdoor op waarderen

Recommended Posts

Bentoniet is volgens mij een natrium houdende kleisoort. Zit dat ook in kattenbakkorrels verwerkt? Ik dacht dat kattenbakvulling uit absorberend materiaal bestond, zonder enige voedingswaarde.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Heb ze hier van de Jumbo liggen 100% bentoniet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
:innocent: Weer wat geleerd :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Je bent nooit uitgeleerd, trouwens de wegenbouw maakt er ook gebruik van bij het snijden in het wegdek.

 

Bij de drogist kan je ze ook krijgen.

 

luvos,%20heilaarde%20microfijn_1357239931.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De groei of bloei voeding maakt me niet zoveel uit, ik heb gewoon een meststof nodig waar ze de hele cyclus op kunnen knallen.

Want op een gegeven moment zullen mijn planten geen tegenwater meer opvangen (greenspan) en zullen ze het met het grondwater moete doen.

 

De kwaliteit van de componenten verschilt ook per merk, terwijl de samenstelling hetzelfde kan zijn.

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geultje graven recht onder de greenspan en de plantoppervlakte iets afgraven? Het regenwater stroomt dan richting het verdiepte plantbed. Alleen grondwater zou wel eens tot watertekort kunnen leiden. 't Is wel een heel werk natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Weer iets geleerd ,ik wist echt niks van betoniet ,nog nooit van gehoord ook .

Op naar de jumbo :dribble:

Ik denk ook dat ik het allemaal te omslachtig wil doen ,ik zal wel eens foto,s maken,van de grond ,

op de ene plaats is de grond hard om te graven ,het is ook zand kleigrond ,niet veel klei ,daar moet wel ander aarde naar toe met cocos en voeding ,op de ander plek is het bosgrond ,die heeft de eerste 20 a 30 cm humus grond en dan zanderige aarde ,daar wilde ik ook eigenlijk aarde naar toe brengen ,of is die grond al goed zat dat alleen cocobricks en voeding zat is .

Volgende week zal ik wil een een sample gaan halen van allebij ,en ga ermee naar de boerenbond ,kunnen ze mooi de ph en voedingswaarde voor me vast stellen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arme grond hoef je niet noodzakelijkerwijs op te waarderen met voeding rijke grond. Zuivere kokosvezel heeft ook geen voedingswaarde. De voeding wordt nadien toegevoegd. Dus van zanderige grond kun je met de juiste voeding best een goed kweekmedium maken. Wat wel belangrijk is bij zandgrond iets toe te voegen wat de vochthuishouding verbetert. Regenwater zakt snel weg in zand. Perliet houdt veel vocht vast. Wellicht kun je dat door de bovenlaag van de grond mengen.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Lijkt me toch beter iets van kleimineralen door de grond heen te doen, want houdt vocht veel beter vast & trouwens perliet blijft bovenin de grond zweven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cocos heeft een betere werking dan perliet, ik heb een hekel aan perliet.

 

Wat betreft mijn water(probleem) Een geultje was ik al van plan maar dan aflopend naar een ingegraven

zeil die ook regenwater opvangt, zodat ik gericht water kan geven indien nodig en wellicht nog een beetje

bloeibooster mee kan geven in het water. Ripen doet wonderen in week 4-7..

 

Waterpompje op 12v en een accu en je kan netjes water geven.

 

Een regengoot op paaltjes die afloopt naar de ingegraven wateropvang.

 

Greetz.

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

elmanito ,mineralen heb ik zat besteld ,40 kilo lavameel ,ik kan er even tegen ,ik heb wel door dat het allemaal niet zo omslachtig moet worden ,zo simpel mogelijk .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel eens een artikel op internet gezien, waarbij boeren in Ierland, met lavameel toevoeging op arme grond enorme oogsten kregen. De gemeten bodemtemperatuur bij zonsopgang was 5 graden hoger bij grond vermengd met lavameel dan bij ongemengde grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ik heb wel eens een artikel op internet gezien, waarbij boeren in Ierland, met lavameel toevoeging op arme grond enorme oogsten kregen. De gemeten bodemtemperatuur bij zonsopgang was 5 graden hoger bij grond vermengd met lavameel dan bij ongemengde grond.

 

Klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt, die link kende ik niet. Ik zal het eens in de moestuin uitproberen. Een Fixet-winkel in de nabije omgeving verkoopt lavameel: 20 liter voor € 9,95.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Let er wel op dat de betreffende lavameel net zo fijn is als tarwebloem (>200 mesh), anders gaat het niet werken.Voor de rest graag gedaan tiphat.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook ooit ergens gelezen dat verstoven lavameel, dat zich op de plant bevindt, plantenziekten helpt te voorkomen. Gewoon met een zwavelverstuiver bedauwde planten met meel bestuiven.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de lavameel van eifelgold, doet het ook goed in de outdoor specikuipen en indoortuintjes als toevoeging.

Het houd je planten tot aan de oogst lekker groen.

 

Ik hou het denk ik op minimaal kippemest, lavameel en bentoniet voor de waterhuishouding, alles goed inmengen en knallen maar

met de PP en S5!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zouden jullie doen met veengrond? Lijkt me nogal onzinnig om er potgrond (veen) heen te brengen. Mijn idee was om 60 ltr cocos in een gat toe te voegen samen met kippenmest korrels en kalk granulaat en misschien lavameel. Goed idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt aan de samenstelling van de veengrond. Veen kan worden onderverdeeld in Eurotroof, voedselrijk veen, met als vegetatie els, wilg, populier en soms ook riet; Mesotroof, matig voedselrijk veen , met als vegetatie voornamelijk zegge en Oligotroof, voedselarm veen, met als vegetatie voornamelijk mossoorten. Wat alle veensoorten gemeen hebben, is dat ze zuurstofarm zijn. Dus iets toevoegen, perliet misschien, om de zuurstofdoorlatendheid te bevorderen, zou ik echt in overweging nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Basaltmeel icm wormenmest, alfalfapellets met wat lavagrit voor veengrond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt heren. Het zal eurotrof veen zijn dan, er staan gewoon bomen en vorig jaar 1 grote zee brandnetels van 2 mtr hoog Het is ook geen echt veen gebied maar voormalig veen waar ze een bos hebben geplant. De grond is net potgrond uit de zak. In prencipe graf je met 1 hand een meter diep in 1 minuut. Zeer losse grond.

 

Perliet ga ik niet gebruiken in de natuur omdat dat niet vergaat. Cocos is ideaal en houd vocht ook goed vast.

Edited by Johnny_Sack

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

<p>

Bedankt heren. Het zal eurotrof veen zijn dan, er staan gewoon bomen en vorig jaar 1 grote zee brandnetels van 2 mtr hoog Het is ook geen echt veen gebied maar voormalig veen waar ze een  bos hebben geplant. De grond is net potgrond uit de zak. In prencipe graf je met 1 hand een meter diep in 1 minuut. Zeer losse grond.

 

Perliet ga ik niet gebruiken in de natuur omdat dat niet vergaat. Cocos is ideaal en houd vocht ook goed vast.

Dat is dan een zeer mooie spot johnny ,daar hoef je niet veel naar toe te brengen alleen veel planten .

</p>

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Ik ga voor waar het kan voor kippemest lavameel wormenmest en plagron bio supermix ,waar de ph waarde niet goed is ,moet ik dat eerst een beetje fixen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...