Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest wiet61

Grond outdoor op waarderen

Recommended Posts

Guest wiet61
http://www.tuinaarde...e-40-liter.htmlOm niet teveel te hoeven sjouwen in het bos ,zou dit wat zijn om de grond makkelijk op te waarderen ,het zijn zakken van 40 liter ,dus makkelijk te vervoeren in een boodschappentas of rugzak ,en niet duur .Ik zit ook namelijk met grond op een plaats die schraal is er groeien veel bramen verder niks ,wel bomen ,de grond is humus rijk ,wel wil ik er wat grond naat toe brengen en cocobricks ,maar niet veel .Voor direct in te planten dat is niet goed dat snap ik ,maar een goede mix maken met dit alles zou goed zijn ,ik ben benieuwd hoe jullie er over denken . Edited by wiet61

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Je kan beter die van de Gamma nemen in combinatie met 20 g Luvos heilaarde per 10 liter grond voor de mineraaltjes.Lavameel kan je 1:10 gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

<p>

Je kan beter die van de Gamma nemen in combinatie met 20 g Luvos heilaarde per 10 liter grond voor de mineraaltjes.Lavameel kan je 1:10 gebruiken.

</p>Ik heb net gekeken op de side van gamma ,je hebt nog gelijk ook ,op de eerste plaats veel goedkoper ,en ik hoef er maar wat aan toe te voegen .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Hoeveel van dat lavameel moet er dan bij op een gat van 125 liter ,het lavameel geven ze aan in kilo,s ,

Het lijkt me sterk dat ik 12,5 kilo per gat toe moet voegen ,daar zit ik nu altijd mee te worstelen ,van liter naar kilo of gram .

Maar dat zullen jullie wel weten hier . :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je grond buiten wil opwaarderen, hoef je echt niet met vele zakken potgrond te gaan sjouwen. Met een zak rijkbemeste tuinaarde door de grond te mengen kom je al een heel eind. Wil je het 100 % biologisch doen dan hoef je nog minder te sjouwen: koop wat beendermeel, bloedmeel, melasse en kieseriet. Dan voeg je enkelvoudige meststoffen toe met langzame werking (N,P,K en Mg). De kans op overbemesting bij bio is te verwaarlozen. Ecostyle en DCM -verkrijgbaar bij elk redelijk tuincentrum- zijn producenten van deze enkelvoudige bio meststoffen.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, om aan te geven welke mest van DCM, de groentemest heeft mij voorheen goed geholpen.

Ook een kleine handje in de specikuipen, houd het zooitje in balans, i.c.m. lavameel en wormenmest.

 

Melasse in poeder of granulaat vorm Xtreme?

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vinassekali (melasse) van Ecostyle in poedervorm gebruikt. De kieseriet kocht ik van het merk DCM, omdat ik die niet in het schap van Ecostyle kon vinden. Dit jaar ga ik ook wat buiten proberen, niet in Nederland maar in de omgeving van Somme de Leuze, waar ik vaak ga mountainbiken. Wat ik meeneem als voeding? 1.6 kg beendermeel, 1,6 kg bloedmeel, 0,8 kg vinassekali, allen van het merk Ecostyle en 0.75 kg viviroot en 2 kg kieseriet, beiden van DCM. En daar zullen de planten het mee moeten doen. Terzijde: daar kun je zo ongeveer 100 m2 bodem mee verrijken, dus ik houd een heleboel over. En meer dan 50 euro kost die rommel niet: daar valt met zakken potgrond niet tegen op te werken. Bovendien is overbemesting bijna uitgesloten, omdat dit langzaam werkzame meststoffen zijn.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de voorkeur voor Ecostyle i.p.v. DCM?

 

Bij mij is dit namelijk andersom, waarom weet ik niet DCM trekt mij meer aan vanwege de mooiere plaatjes op de verpakkingen :P

 

Potgrond sleep je ook alleen maar mee omdat het deze elementen bevat, de rest is opvulling.

Dus logischerwijs zou je er beter aan doen om enkel de losse elementen toe te passen.

Het resultaat is nagenoeg hetzelfde lijkt mij.

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

En het valt minder op: het loopt behoorlijk in de gaten als je met een zak of twintig potgrond gaat sjouwen. Die paar doosjes voeding passen in een plastic boodschappen tasje. Sinds ik kan lezen, geef ik niet zo veel meer om plaatjes. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ik heb vinassekali (melasse) van Ecostyle in poedervorm gebruikt.

 

Is vergelijkbaar met melasse, maar tis het niet.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook omdat DCM niet in een tuincentra te koop is maar enkel bij de boerenbond zoals een welkoop.

Daar heb ik een beter gevoel bij, Intratuin heeft niet zoveel toepasbaar op een moestuin en de welkoop wel.

 

Welkoop en Action, een sterke combinatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zowel Ecostyle als DCM meststoffen zijn via internet te bestellen. Bij Bolcom bijvoorbeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af waarom de dingen in een welkoop bijvoorbeeld niet bij de intratuin te koop zijn, zal wel te maken hebben met concurrentie in de schappen.

Intratuin heeft bijna alleen maar Ecostyle. Welkoop heeft beide.

Ik ben fan van de Welkoop, iets minder van het personeel in het filliaal waar ik meestal kom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zal ik ook maar eens naar Welkoop gaan. Ik heb namelijk nieuwe klompen nodig en die zullen ze er wel verkopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simpe, sampe, sompe, Xtreme, die loopt op klompen.

Ik zit te twijfelen: zal ik geel geschilderde of onbeschilderde klompen kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Wat ik meeneem als voeding? 1.6 kg beendermeel, 1,6 kg bloedmeel, 0,8 kg vinassekali, allen van het merk Ecostyle en 0.75 kg viviroot en 2 kg kieseriet, beiden van DCM.

 

Erg omslachtig, kan net zo goed de druivenmest nemen icm de moestuinkruidenmest van DCM & klaar ben je voor bemesten.

Edited by elmanito

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet te doen, specificaties over de DCM meststoffen zijn nagenoeg onvindbaar voor mij, zelfs de website van DCM geeft geen inhoudelijke informatie over de meststoffen alleen de NPK+Mg.

 

Het voordeel van de losse componenten is dat het veel mooier te verdelen is en naar toepasbaarheid doseerbaar.

Het is direct opneembaar omdat het niet vrij hoeft te komen met bijvoorbeeld in korrelvorm.

 

Toch zou ik voor een korrelmest gaan, zeker als de bodem van zichzelf niet zo slecht is.

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Druivenmest 7-4-7 + 2 MgO

Moestuinmest 5-5-5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groentemest, NPK 6-3-12 + 2 MgO.

 

Ze hebben nu ook voor Serregroente, NPK 5-5-5.

 

Aardbeien, NPK 6-5-10

Fruit & kleinfruit, NPK 4-7-12 + 2 MgO

Tomaten, NPK 6-3-12 + 2 MgO (zelfde verhouding als de groentemest, dus kijk uit voor prijsverschillen!)

Aardappelen, NPK 5-4-15

 

 

Ik zeg nog steeds groentemest, jammer dat de aardbeienmest geen MgO geheeft :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft aan dat moestuinmest (van DCM?) een NPK verhouding heeft van 5-5-5. Sweet Jane 1, (groei) van No Mercy heeft een NPK verhouding van 7-7-7. In feite zijn dat de zelfde verhoudingen alleen de concentratie is anders. Sweet Jane 2, (bloei) heeft een NPK verhouding van 2-4-9. Dus je kunt zoeken naar een bloeimeststof van een ander merk met ongeveer de zelfde verhoudingen. Overigens wijken de NPK verhoudingen van specifieke canabismeststof van diverse merken significant van elkaar af. Dus enige tolerantie zal er ongetwijfeld zijn. Er zijn dus goedkopere alternatieven voor specifieke cannabisvoeding. Overigens kun je , als MgO in de samengestelde meststof ontbreekt, altijd nog de enkelvoudige meststof kieseriet toevoegen voor wat extra MgO.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

jongens wat zeggen jullie ervan ,bij elk gegraven gat ,een zak rijk bemeste aarde van gamma ,dit mengen met de aan wezige grond en cocobricks ,4 kopjes kippemest erbij ,anderhalve liter wormenmest 1kilo lavameeel aangevuld met plagron supermix .

Zou dit een goede samenstelling zijn ,of is het teveel van het goede,wel wil ik het gebruiken op schrale grond .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met schrale grond zandgrond bedoelt, dan kun je die grond opwaarderen met bentonniet van Ecostyle. Een zak van 20 kg is voldoende om 100 m2 schrale grond op te waarderen. Dat scheelt heel wat gesjouw in vergelijking met zakken tuinaarde en ook heel wat graafwerk. En het is nog goedkoper ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Je kan ook ongeparfumeerde kattengrit halen bij de super eigen merk ofzo op basis van bentoniet, ben je nog goedkoper uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...