Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Growlow

Micro kas on a budget

Recommended Posts

Hoi, ik ben Growlow en na me netjes voorgesteld te hebben en wat achtergrond info in de stel je voor sectie wil ik graag mijn doe het zelf micro plannen en ideeën voor mijn aankomende kweek delen hier om te kijken wat jullie ervan vinden.

 

Ik hoop dat ik dit topic in het juiste gedeelte heb geplaatst gezien het ook in de outdoor sectie zou kunnen eventueel maar gezien de formaten en het aantal plantjes bezie ik het als een microkweek.

 

Wat ik wil doen is 2 kleine folie kassen bouwen op verrijdbare bakken van betonplex, ik durf niet binnen te kweken doordat ik huur en kan dit ook helemaal niet betalen qua stroomkostten en aanschaf dus buiten in de tuin leek mij een prima alternatief maar gezien schimmel problemen door regen vorig jaar en de toch wat mindere kwaliteit van gewone buitenwiet t.o.v binnen gekweekt leek een kas mij een geweldig alternatief als het op een manier kan waarop het een mooie tussenweg is tussen binnen en buiten kweek.

 

Waarom zo klein? Zodat ik ze snachts en als ik weg moet in de schuur kan zetten, snachts als extra verzekering voor de verduistering en natuurlijk tegen nieuwsgierige dieven die mijn dames willen kidnappen, overdags gaan ze met kas en al in de schuur onder 2x 55 wat t5 om de fotosynthese op gang te houden tot ik terug ben en ze weer in het zonnetje mogen.

 

Mijn tuin is niet zo heel groot en ligt niet heel erg geweldig om een vaste kas neer te zetten dus een betonplex bak op een bolderkar o.i.d. met daarop een foliekas uit 2 delen staat mij toe de zon te volgen door de tuin voor zolang als dat dat kan over de dag.

 

Het plan tot nu toe is dus 2 rolbakken te maken van 70x80x40cm van waterdicht betonplex met daarop de foliekas uit 2 delen, middendeel 50 cm, top/koepel 60cm, de totale hoogte zou dan uitkomen op1m60 uitgaan van 10cm wieltjes, bij kleine plantjes kan ik dan alleen de top gebruiken van 60 hoog en worden ze te groot daarvoor knal ik het middenstuk ertussen.

 

De frames van het middenstuk en de top wou ik maken door middel van 2 houten frames voor het middenstuk op de hoeken aan elkaar te verbinden met op maat gezaagde bezemstelen, pvcpijp of allu pijp afhangend wat ik bij elkaar kan sprokkelen, de top heeft 1 frame en bogen zeker weten van alu of pvc omdat dit rond moet worden bovenop en hout niet zo makkelijk te buigen is.

 

Als ik alles goed berekend heb komt het geheel zonder top deel op precies 1 meter en kan ik er van bovenaf wanneer ik aan de plantjes moet werken er precies bij zonder me rug te vergriepenen.

 

Om de frames wou ik krimpfolie spannen waar ze in bouwmaterialen winkels de pallets mee vast zetten, dit is helder redelijk sterk en mooi strak te krijgen door het te laten krimpen met hitte.

 

Maar, nu komen de problemen met dit idee, doordat ik veelal heb gelezen dat een kas erger meurt dan een plantje in de open lucht wil ik hier stank afzuiging en ventilatie voor de beweging van de bladeren in hebben. Dit zal dus op batterijen of een 12v accu uit een scooter moeten

 

Zoals ik al heb gezegd en misschien wel al duidelijk is ben ik groot diy fan dus 2 systeempjes uitgedacht met pvc buis op alle 4 de hoeken iin de bak recht omhoog tot bijna bovenin de koepel daarna 90 graden bochten erop net een kleine trechter erop zodat er op 4 hoge punten stank en warme lucht aangezogen wordt en door een zelfbouw koolstof filter de kas uit getrokken door 2 3v fan's , verse lucht van onderaf OF andersom en de verse lucht in laten blazen door de pvc pijpen en onderop af te laten zuigen. Ik hoop dat dit voldoende luchtcirculatie creëert om de bladeren te laten bewegen.

 

Hierover zou ik graag meningen horen, de eerste lijkt mij het meest logisch gezien warme lucht stijgt.

 

De 4 rechtopstaande pijpen voor de afzuiging/inblaas doen ook gelijk dienst als steun voor het scrognet.

 

Dit alles wil ik in 1 seizoen gebruiken om 2x te kweken dmv voorgroei en verduistering,

1x Herijuana 1x jackberry-mad scientist van half april tot half- eind juni en daarna Sannies jack en killing fields fit met het organic pakket van sannie icm 20 liter pot ten en plagron light mix, misschien dat ik nog den fled pk booster koop

 

Ik hoop dat ik een kasjes van 0,5m2 volkrijg met 1 heri en jbxms maar voor de zeker heid kloon ik over een week of 3-4 deze 2 als eventuele bijzet per kas met de indica's die nu staan te ontkiemen in de propogator. Ik wil de zaadplanten ongeveer 5 weken voorgroei geven en de stekken 2 tot 3.

 

De sativa's heb ik alle vertrouwen in dat ze de ruimte vullen gezien deze flink worden normaal gesproken

 

Dat was mijn plan voor de low budget kweek, wat denken jullie zal dit werken en een beetje rendabel zijn bij 1m2 per ronde? Op papier zou het als ik de m2 leidraad aanhoud van Sannie met de eerste 2 soorten 250 gram per kas opleveren en met de laatste 2 300 of meer… haal ik dat met deze setup denken jullie of vraag ik nu rare dingen?

 

De grootste kostenpost voor de kas zijn nu de ventilatoren a 36 euro per kas dus als iemand goedkopere alternatieven weet zijn suggesties zeer welkom.

 

Mijn matrialen en geschatte kostten

1 plaat betonplex 125x225x1.8cm 29 euro zou genoeg moten zijn voor 2 bakken

Bezemstelen/allu/pvc 0 euro op de malle pietje manier

ventilator Conrad 3v, 7,7 db, 0,85 liter per minuut, 4x 17,95

Pvc voor afzuiging en filters hopelijk 0 euro anders +- 10-15 euro

Folie gratis bij bouwmaterialen winkel

Actieve kool 10 euro voor korrels of 23 voor een 1m2 mat

 

Totaal geschat tot nu toe 124-134 euro buiten de zaden en organic kit.

 

Greets GrowLow

Edited by Growlow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...