Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Aarde-upgraden met wormenmest. Maar welke wormenmest? Even snel zoeken doet mij al snel op twee soorten wormen mest uitkomen. Plagron en Goldlabel.

 

Kom al heel snel met een korte rekensom op een groot prijsverschil. Plagron voor 25L 10,57EUR. Voor Goldlabel (grootverpakking) 5L voor 31,75EUR.

 

Welnu, ik heb even onderzoek gedaan (via wormenkwekerts), maar wormenmest is wat de naam doet vermoeden: poep van de worm. Dat is poep en blijft poep, geen kwaliteitsverschil. Enige verschil zou hem kunnen zitten in de concentratie van het product. Dus logisch is dan om te kijken naar de doseringen. Hogere concentratie doet lagere dosering vermoeden. En dat klopt ook, Plagron raadt minimaal 10% aan, GoldLabel minimaal 5%. Je moet dus 100% meer Plagron gebruiken dan Goldlabel. Plagron kost echter 42EURcent per L en Goldlabel kost 6,35EUR per L. Dat 1500% duurder (afgerond naar BENEDEN).

 

Mijn situatie:

Biologische kweek op 375L smartpotten met wormen. In mijn situatie zou 5% Goldlabel mij 119EUR kosten. Plagron zou mij met 10% 15,85EUR kosten.

 

 

 

 

Dit is een achterlijk groot verschil, nu vraag kijk eventjes naar de bio kwekerts met ervaring met een van beide producten, liefst met beide producten. Wordt het prijsverschil tussen die twee gerechtvaardigt door de kwaliteit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ligt eraan wat de worm te eten hebt gehad.Biobizz zou ook kunnen.

 

BioBizz-Worm-Humus-Sack--40-L.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was mijn vervolgvraag. Maar aangezien Plagron en GL bekender zijn ging ik daar eerst voor. Waarom kies jij voor Biobizz?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Waarom kies jij voor Biobizz?

 

Bio gecertificeerd & bevat meer mineralen.Tis trouwens goed ook voor de compostthee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook antwoord op mijn eerdere vraag? Zijn er ook nog andere alternatieven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de aanbevolen dosing vergeleken.

Plagron: Potgrond: 100 - 200 liter per 1.000 liter (1 m3) potgrond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de aanbevolen dosing vergeleken.

Plagron: Potgrond: 100 - 200 liter per 1.000 liter (1 m3) potgrond.

 

100L van 1000L is 10%. Als je mijn berekekning had gelezen ging ik daar vanuit ja....

 

 

 

@Elmanito.

Die van jou Is trouwens nog net iets voordeliger dan die andere twee ook nog.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmzzz, weer veel keus.. Is er nu uiteindelijk dan ook nog een heel groot verschil tussen het een of het ander behalve de prijs? Of maakt dat allemaal niet zo veel uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Die van Frusan worden gevoed met koe- & paardenmest, vandaar een EC van 4.3 :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn vel verschillende en wellicht goede soorten wormenmest, kwaliteit onderscheidt de een van de ander.

 

Zelf gebruik ik de GL wormenmest, mooie verse diepzwarte licht vochtige wormenmest.

Ik heb een keer een andere gebruikt deze was meer grijzig en droger van structuur.

 

Biobizz heeft ook een organisch certificaat, echter heb ik die nog nooit gebruikt.

GL is omri listed.

 

Greenlabel schijnt ook een mooie te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet gewoon een stel wormen in je aarde gooien? Houden ze meteen de boel luchtig en ze vreten je oude wortels op waardoor ze weer wat te schijten hebben :). Zeker in zo'n grote pot is dat ideaal.

 

1,75 € voor 25 - 30 wormen. dat zou precies moeten volstaan.

 

Oh volgens mij geef je al aan dat er wormen in je pot zitten, never mind dan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Waarom niet gewoon een stel wormen in je aarde gooien?

 

Nou omdat..

 

wormen neuken boven de grond en gaan als de lamp uit is op pad om een maatje te vinden.

 

Daarom gebruiken ze bij mest farms 24uur tl op de bakken.

Gehoord van een echte wormenman ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Is dat het welkomstlied voor de thuiskomst van de schaatsploeg :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedkope manier ....

Stap1

Pak een schep , schup ,steekschep

Stap2

Ga naar bos

Stap3

Begin te scheppen

 

Tip werkt om te vissen net zo simpel moet je alleen maar ff naar het strand ;)

 

:D :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet gewoon een stel wormen in je aarde gooien?

 

Nou omdat..

 

wormen neuken boven de grond en gaan als de lamp uit is op pad om een maatje te vinden.

 

Daarom gebruiken ze bij mest farms 24uur tl op de bakken.

Gehoord van een echte wormenman ;)

In de goede oude forum tijd had je zo af en toe een semester. Een daar van was met de wormen man van Vermaplex en Roy van Humbold hier een linkje met het spul waarmee we aan de gang gingen .....http://www.wietforum...0worme%20%20man Het verschil in de merken wormen shit is puur of gemengd. Hoe zwarter hoe beter........ Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wordt het prijsverschil tussen die twee gerechtvaardigt door de kwaliteit?

 

Heb beide gebruikt en heb geen noemenswaardig verschil kunnen constanteren. Voor mij alleen nog maar Plagron wormenkak, goedkoper en echt niet slechter dan gold label. Zoals jij al zelf omschreef, wormenkak is wormenkak... Je betaald in mijn opinie alleen voor de naam al zullen een hoop mensen het met mij oneens zijn :P .

Share this post


Link to post
Share on other sites

een noob vraagje erbij :

 

waarom wormen mest?

mineralen?

wat is de npk waarde van zo een zak?

ik lees wel is van veel meer dan 10% te gebruiken , iemand hier ervaring mee zo ja hoeveel %

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet zelf ook mijn vraagtekens bij de prijs van de goldlabel wormenmest.

 

Het is mooie wormenmest maar de prijs?

Ik weet niet of ik het een 2e keer koop, de wormenmest van plagron vond ik ook prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die post van Donner ook eerder gelezen dat die wormen boven de grond willen neuken. Mijn wormen komen zelf gevangen uit het bos. Vervolgens heb ik ze 4 maanden laten voortplanten in een speciekuip met inderdaad een lampje er boven zodat ze er niet uit kruipen. Dat wist ik uit de professionele wormenkweek. Kippenmeel vinden ze ook lekker, tezamen met compost.

 

Inmiddels zitten ze in de smartpotten en ik was inderdaad benieuwd naar hetgeen Donner zei over die ontsnappingen. Ik heb tot op heden nog niet een buiten de potten gevonden dus denk dat het meevalt. Als er al we een ontsnapt hier en daar is ook niet erg. Ze drogen dan op en als je ze vindt gooi je ze weer in de pot, dan is het weer wormenvoer :) Uit de professionele wormenkweek weet ik dat wormen als ze niet met te veel op een kluitje zitten en er genoeg eten is minimaal willen ontsnappen. Iedere ronde een stuk of wat nieuwe en je houdt de hoeveelheid wormen wel op peil.

 

Wat betreft het eten van gezonde wortels; dat doen ze niet. Je kunt aan het eind van de ronde ook wat knipmateriaal bewaren en zo nu en dan op de aarde leggen. De wormen eten dat en trekken het de aarde in in de nacht waardoor er weer natuurlijke voedingssstoffen in de aarde komt en zo voorkom je dus ook dat de wormen hongerig worden en uit de potten klimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...