Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
weedyweedy

Hoveel verbuikt een 600Watt hps daadwerkelijk

Recommended Posts

Hallowtjs, het werd tijd om eens wat groter te werken dan Micro. Nu heb ik een Philips set 600Watt hps gekocht aangesloten etc. Nu had ik enkel de lamp angesloten en met een stroommeter keek ik wat ik verbuikte, dit was gewoon ruim 725Watt. Ik vind dit nog best wel een redelijk verschil met 600Watt. Dus hier volgt mijn vraag,.. Kan iemand toelichten of dit verschil normaal is en of jullie dat ook hebben? En zo ja kan iemand ook toelichen waar die extra wattjes vandaan komen? Grtz Thnx WW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een magneet vsa verbruikt eveneens vermogen (ongeveer 70 watt), vandaar dat die warm wordt. Dus ergens zal het wel kloppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

xtreme: Hier kan ik mij wel in vinden, maar is dat dan wel 125Watt? De set is nieuw dus je zou zeggen dat hij nu nog zo'n hoog mogelijk rendemen moet hebben? Hebben meer mensen dit? of verbuikt mijn trafo onnodig veel en is het wijs om terug te gaan naar de leverancier?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stroomverbruik van een evsa is en blijft +/- 10 % van het lampvermogen.

 

Bij een vsa start je met een 12 % wat gedurende het gebruiken oploopt tot wel 50 % !!!!

 

Een evsa verdient zn geld dubbel en dwars terug.

 

 

Btw, 125 watt overhead van de vsa direct in het begin?

Heb je geen 2e handse?

Edited by The-Predator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eens tussen de 680 en 715 gemeten bij een vsa tegenover 635 - 640 bij een evsa. Wel moet ik zeggen dat er een vergelijkbaar of zelfs iets meer rendement lijkt te komen uit een lamp die op een magnetische vsa is aangesloten, en dat het extra rendement wat bij een evsa wordt geclaimd zich vooral aan warmte in de bulb kwijt is in plaats van licht. Het wordt dus iets warmer in je tent, waarop je moet anticiperen. Desondanks heeft een evsa vele voordelen tegenover een vsa qua stabiliteit, veiligheid en opstartpieken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stroomverbruik van een evsa is en blijft +/- 10 % van het lampvermogen.

 

Bij een vsa start je met een 12 % wat gedurende het gebruiken oploopt tot wel 50 % !!!!

 

Een evsa verdient zn geld dubbel en dwars terug.

 

 

Btw, 125 watt overhead van de vsa direct in het begin?

Heb je geen 2e handse?

 

Wat zeg je nu....?

 

Bij een vsa kun je dus tot 50 % aan energie verbruiken wat je aan lampen hebt.

Dus als je 1200 watt lampen hebt hangen dan zou er dus zomaar (in een waarschijnlijk ongunstig geval) er een extra 600 watt aan stroom verbruikt kan worden....

 

Dat is nogal wat !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat alleen op voor hagelnieuwe VSA en bulb sok dat 'betere' rendement.

Meet je na een (k)week nog een keer kom je al snel tot je 2e conclusie.

VSA, na 1 kweek je geld al weggooien naast dat het je een boel extra kost, je lampen presteren ook lang niet zo optimaal als ze nog zouden kunnen gezien branduren op een VSA.

 

Daarom hier ook niets anders meer dan EVSA indien HPS en als ik mijn stroomrekening zo bekijk kom ik voor een 600W HPS voor een hele ronde op een euro of 80 incl. btw en energieheffing ed.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan ook nog bepaalde merken/type jouw voorkeur voor 600 watt lampen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

simpel gezegd: er wordt 600watt energie in de lamp gepompt, en om dat mogelijk te maken is er grofweg 10% extra energie voor nodig,,

de vsa wordt warm, en warmte is nog altijd energie.Dat was dus die extra electriciteit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand toevallig of een oude slak meer stroom gaat trekken als deze wat jaren oud is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou een traditionele magnetische VSA om bovenstaande reden naar 10+ rondes vervangen.

ELT vsa van 600w met Philips Greenpower meet hier 0,68 kWh op de stroommeter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een evsa verbruikt 30/35watt. Overhead heet dat. Ga je boosten of dimmen dan wordt er meer/minder stroom gebruikt door de lamp. De overhead blijft dan gelijk.

 

Een magnetische ballast gebruiken we niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken een professionele kweker die zowel de lampen als de magneet vsa's na drie ronden buiten gebruik stelt. En dat zijn Philips vsa's en Sun-t-plus lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

professioneel?

 

Magneet met straatlantaarnlampen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zitten er in straatlantaarns geen HPS Sun-t-plus lampen, maar Low Pressure Natrium (sodium) Lampen. HPS, zoals de naam al weergeeft, zijn High Pressure Natrium (sodium) Lampen.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stroomverbruik van een evsa is en blijft +/- 10 % van het lampvermogen.

 

Bij een vsa start je met een 12 % wat gedurende het gebruiken oploopt tot wel 50 % !!!!

 

Een evsa verdient zn geld dubbel en dwars terug.

 

 

Btw, 125 watt overhead van de vsa direct in het begin?

Heb je geen 2e handse?

 

Nee de set kwam nieuw uit de doos en heeft enkel een paar keer kort aan gestaan om de boel te testdraaien. Zodra de stekken wortels hebben gaan de eerste ronde van start en zal ik na een week nog is het wattage checken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat alleen op voor hagelnieuwe VSA en bulb sok dat 'betere' rendement.

Meet je na een (k)week nog een keer kom je al snel tot je 2e conclusie.

VSA, na 1 kweek je geld al weggooien naast dat het je een boel extra kost, je lampen presteren ook lang niet zo optimaal als ze nog zouden kunnen gezien branduren op een VSA.

 

Daarom hier ook niets anders meer dan EVSA indien HPS en als ik mijn stroomrekening zo bekijk kom ik voor een 600W HPS voor een hele ronde op een euro of 80 incl. btw en energieheffing ed.

 

Is 80 euro niet een beetje weinig.? Een simpele rekensom. Stel dat je stroom 0,25c/kwh kost en de lamp alleen op 12/12 draaid en je kweek 90 dagen duurd. 0,6kw X 12 uur = 7,2 X 0,25€ = 1,8 X 90 = 162€ per kweek...?.. als het niet klopt hoor ik het graag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zit met je prijs 0,05ct gemiddeld te hoog en je doet x90 wat neerkomt op euh week of 13 12/12...

 

Ken er weinigen die kweekies van 13wk doen en als ze het al doen levert het meer dan genoeg op (langbloeiende haze of sativa).

 

Ga eens uit van een dag of 65 kom je uit op 93 euries, ietsje meer als ik aangaf maar ik heb dan ook een andere stroomprijs (voordelig contract wat dit jaar afloopt) en ik draai ook lang niet altijd 65dgn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom hier ook niets anders meer dan EVSA indien HPS en als ik mijn stroomrekening zo bekijk kom ik voor een 600W HPS voor een hele ronde op een euro of 80 incl. btw en energieheffing ed.

 

even muggen ziften hoor, kijk jij eens naar je tneon evsa tochzeker ?

ook voor tl is de standaard tegenwoordig evsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen Tneon, 'gewoon PLL' en daarbij heb ik wat magnetische VSA's in gebruik die ik erbij kreeg toen ik de lampenbakken kreeg.

Gebruik de PLL's niet vaak meer maar is geruime tijd in gebruik geweest voor zowel groei als bloei, check mijn oudere topics in micro :whistle:

 

Daarnaast heb ik voordat ik de hobby weer oppakte al wat jaartjes met VSA voor HPS en TL gewerkt, er was toen nog niks anders namelijk en ik ben al jaren redelijk constant in stroomverbruik sinds ik hobby, met een tijdje idiote uitschieter door met 2x600W en nog wat losse shit te draaien wat me €650 terug opleverde eindafrekening toen dat de deur uit was (nu draai ik met iets meer dan de helft dan voorheen aan wattage en alles EVSA idd) :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...