Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Casto

Kruising: man - vrouw of vrouw - man? Hoe zit het...

Recommended Posts

Stel je hebt 4 plantjes, 2x White Widow en 2x northern light.

van beide plantjes heb je een man en een vrouw, en je gaat deze kruizen.

 

Dus man WW met vrouw NL en man NL met vrouw WW, krijg je dan een zelfde product of niet?

 

Geeft de man zijn genen meer door als een vrouw of niet?

 

Sorry voor deze mischien stomme vraag maar het knaagt al de hele dag dat ik het antwoord niet weet :(

Edited by Casto

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij benadering:

als jij een WW kruist met een NL

 

krijg je als je van 2 eigenschappen uit zou gaan

WW

-Blauw blad (B=dominant)

 

 

en NL

-groen blad (g=recessief)

 

 

en je kruist deze soorten krijg je of BB, of Bg, nog een Bg, of bb

je hebt dus bij nakomelingen 25% kans dat ze een groen blad hebben, en 75% blauw blad

dit omdat B(blauw blad) een dominant gen is, en als er een B en een g is zal de B ''overheersen'' waardoor de nakomeling alsnog blauw blad heeft

 

over de specifieke vraag of een man evenveel genen doorgeeft weet ik zo ff niks :P

 

GrtZ S37

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat me vooral om de volgorde die ik beschrijf, krijg je verschil als je een ww vrouw kruist met nl man en andersom, dus nl vrouw met ww man.

 

De gewone kruisingen kan ik redelijk volgen, maar niet het man vrouw - vrouw man stukje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er van uitgaande dat in elk zaadje toch net andere genetica aanwezig is. Zul je dus altijd verschillende eigenschappen aan het product meegeven. Zo is dus de mannelijke ww net iets anders dan zijn zus. De zus krijgt dan altijd genetisch andere zaden.

 

Correct me if im wrong :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals jij het zegt klinkt heel logisch :) maar toch niet helemaal bevredigind, vraag me niet waarom maar er knaagt iets maar ik kan er niet opkomen :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik ga het zo proberen kloppend uit te leggen :P zit nu op me mobiel ben zo thuis van werk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap je gevoel, vaak bij mij als ik iets fascinerend/leuk vind wil ik er alles over weten, als dat niet lukt ''knaagt'' er iets :P

denk dat jij cannabis heel mooi en fascinerend vind, en je bent niet de enige hier :rofl

weet zeker dat iemand ff post met de uitleg, wat NoNonsense zegt klinkt best logisch.

genetica van mensen snap ik nog wel, van planten geen idee :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja wat jij zegt!

 

Mischien denk ik wel veel te moeilijk, of te simpel natuurlijk maar wat ik ook lees, zoek en vind het is niet wat ik wil weten.

 

Passie zeker!, wil ik leren zeker! , daarom is het zo frustrerend ;(

 

@ nononsense

 

Thnks makker, hopelijk kan ik er wat mee!

Edited by Casto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dit is hoe ik het zie.

 

Hoofdvraag: Zit er verschil tussen het phenotype van zaden van WW (man) x NLS (vrouw) en WW (vrouw) x NLS (man). Er van uitgaande dat beide geslachten van beide strains afkomstig zijn van dezelfde mama en papa. Dus alle zaden van de WW zijn van dezelfde batch en alle zaden van de NLS van dezelfde batch.

 

Uitwerking: De zaden van WW en NLS komen uit. De mama en papa van WW hadden het genotype Aa en Aa. Stel je voor het genotype A geeft paarse bloemen aan. Dit gen is dominant vandaar de hoofdletter. de kleine letter a geeft groene bloemen aan. Dan zien de gen verhoudingen er als volgt uit:

-----A------a

A--- AA-----Aa

a----aA-----aa

 

Als er een dominant gen samen met een recessief gen een nakomeling vormen geeft dit aan er een paarse bloem waar te nemen is. De verhouding paarse bloemen op groene bloemen is dus 3/4. Want AA, Aa en aA geven paarse bloemen (je hoort aA ook eigenlijk als Aa te schrijven maarja zo is het overzichtelijker. Van 100 zaden zullen er dus 75 paarse bloemen geven. Als je dan een NLS mama en papa hebt en deze worden gekruist. Deze keer met de letter b. Nu staat De hoofdletter B voor rode bloemen en kleine letter b voor groene bloemen.

dus:

------B-----b

B----BB---Bb

b-----bB---bb

 

Nu hebben er dus 3/4 rode bloemen en 1/4 groene bloemen.

 

Nu de kruising tussen WW en NLS

 

Één ding is belangrijk 75% van het phenotype van de WW en de NLS is nu gelijk. Dit geldt echter niet voor het genotype. Bb heeft het dus rode bloemen. Maar BB heeft ook rode bloemen. Het genotype is andere het phenotype hetzelfde (dit gaat in de werkelijkheid niet zo aangezien het niet maar om één allel gaat).

 

WW mannen en vrouwen hebben dus nu alle genotypes AA, Aa en aa. Je zult zien dat de meeste WW paarse bloemen met het genotype Aa heeft en de NLS mannen en vrouwen BB, Bb en bb hetzelfde dus rode bloemen met het genotype Bb.

Eigenlijk is de vraag volgens mij al wel beantwoord. Er is dus niet veel onderscheid tussen de mannen en vrouwen.

Dit zijn de uitkomsten die mogelijk zijn.

AA x BB = AABB dus AB heeft een nieuwe kleur bloemen.

AA x bb = AAbb dus Ab heeft paarse bloemen.

AA x Bb = AABb heeft volgens mij dan een paarse bloem of toch een nieuwe kleur ik twijfel.

BB x Aa = BBAa hetzelfde als één naar boven maar dan met de kleur rood.

BB x aa = BBaa heeft een rode bloem.

bb x aa = bbaa of aabb heeft dus een groene kleur.

 

Conclusie: Je zult dus altijd verschillende pheno en genotypes houden ongeacht of je nou man x vrouw of vrouw x man kruist.

 

Ik hoop ten eerste dat het klopt en dat het een beetje logisch is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

amen! :smoke

nu nog te weten te komen of man x vrouw vrouwx man kruisen uit maakt.

Bij mensen is het zo dat het y chromosoom (mannelijk) kleiner is dan het vrouwelijke, weet nou niet of dat voor planten ook geld :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow!!, dit moet ik nog eens lezen als ik nuchter ben want volgens mij zijn mijn hersens gerust gesteld!

Thnks thanks thanks.

 

Kan nu verder denken over hoe groot het heelal eigenlijk is :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

amen! :smoke

nu nog te weten te komen of man x vrouw vrouwx man kruisen uit maakt.

Bij mensen is het zo dat het y chromosoom (mannelijk) kleiner is dan het vrouwelijke, weet nou niet of dat voor planten ook geld :)

 

Bij mensen is het zo dat de mannelijk zaadcel bepaald of het kind een man of een vrouw wordt. Het X chromosoom is niet per definitie groter dan het Y chromosoom. Volgens mij :P

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het mannetje bepaald niks! Ik wil een zoon en ik krijg een dochter :P

 

Al is een dochter net zo welkom hoor ;)

Edited by Casto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil allebei. Al wil ik nog nog geen kinderen in mijn tienerjaren.

 

Doe mij maar over een jaar of 10, 10 kinderen. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@NoNonSense

of dat, of het y- chromosoom bevatte minder informatie. is zo gekomen door evolutie. vraag mij niet waarom :rofl:

 

@Casto,

jouw kinderen waren iniedergeval geplanned, ik niet :lol: :rofl

 

smookse & grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb helemaal geen kinderen haha, in april krijgen we een dochter, wel gepland dat zeker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Casto(ned)

zal je tegen die tijd wel feliciteren ;)

@NoNonSense

niet nagedacht, morgen weer :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb helemaal geen kinderen haha, in april krijgen we een dochter, wel gepland dat zeker!

 

Yaay, gefeliciteerd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een duidelijke topic-titel!

 

Het schijnt niets uit te maken bij een kruising, van welke soort je de man of vrouw gebruikt.

 

Als voorbeeld gebruik ik graag mijn favoriete hond, de Labradoodle.

(labrador x poedel)

Het maakt daarbij niet uit of de moeder of de vader de Poedel is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij komt dit omdat er ten eerste tussen ezels en paarden verschillen in aantal chromosomen wat ze in hun bezit hebben en omdat er waarschijnlijk bij de canabis plant geen onderscheid wordt gemaakt tussen de samenstelling van de chromosomen tussen man en vrouw. Zo kan een vrouw dus XX zijn maar ook XY.

"It is not surprising that male-associated markers are relatively abundant. In dioecious plants where sex chromosomes have not been identified, markers for maleness indicate either the presence of sex chromosomes which have not been distinguished by cytological methods or that the marker is tightly linked to a gene involved in sex determination.
"

Environmental sex determination is known to occur in a variety of species.[77] Many researchers have suggested that sex in Cannabis is determined or strongly influenced by environmental factors.[66] Ainsworth reviews that treatment with auxin and ethylene have feminizing effects, and that treatment with cytokinins and gibberellins have masculinizing effects.[60] It has been reported that sex can be reversed in Cannabis using chemical treatment.[78] A PCR-based method for the detection of female-associated DNA polymorphisms by genotyping has been developed.[79]

Het stukje komt van deze pagina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een duidelijke topic-titel!

 

Mijn welgemeende excuses! Heb het aangepast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed zo, Casto.

 

Hoe zit het dan met een muildier en muilezel? Daarbij maakt wel degelijk uit wie de vader is. Het paard of de ezel.

 

http://nl.m.wikipedi...ildier/muilezel

 

Ik voelde die aankomen,

Paarden en ezels zijn verschillende soorten dieren, en de nakomelingen zijn steriel.

Net als tijger x leeuw etc.

 

@ nononsense:

Door van twee paar vrouwelijke clonen, er eentje te "reversen", kun je het met identieke genen uitproberen.

 

Dus vergelijk het resultaat van een kruising van clone A x reversed clone B,

met zaden van clone B x reversed clone A.

 

Het lijkt me logisch dat de uitkomst dan hetzelfde is.

De mate van dominantie ( of co-dominanie ) van de erfelijke factoren bepalen het resultaat, zichtbaar in het phenotype.

Door wie die genen zijn ingebracht, maakt niets uit.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...