Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Willy Wortel

Dimmen van Evsa

Recommended Posts

Weet iemand of de gavita pro line 1000w DE zijn hoog licht rendement per watt blijft behouden als je hem dimt. of kan je beter een 600 nemen

Voor mij zou 750 ideaal zijn

 

dimmen is nodig vanwege een beperkte hoogte en stroomtoevoer.

 

Verder als je gaat dimmen en dit niet doet omwille de temp op welk moment van de cyclus geett dit het minste effect op de plant en boosten wanneer heeft dit het meeste nut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen boost met 1150watt op vol vermogen bij de start. Het is bewezen dat planten die in het begin veel licht kregen meer brachten dan planten die op het laatst meer licht kregen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan koop je best een 750watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen boost met 1150watt op vol vermogen bij de start. Het is bewezen dat planten die in het begin veel licht kregen meer brachten dan planten die op het laatst meer licht kregen.

 

fantastisch gezegd! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had dit verhaal ook gehoord maar nu blijkt het een 400V netspanning te zijn.

 

Ben ik helaas niks mee och misschien komt er wel een 220V versie uit.

 

Maar nu weet niemand wt het dimmen met het rendement/watt doet.

 

PH alvast bedankt voor de tip verder dacht ik ook dat de bloemzetting bv tot week 4 ook een moment was dat veel licht helpt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een lamp kan niks met 3 fase.

 

Je pakt hier 400volt TUSSEN 2 230volt fasen. 2 draadjes dus en geen 3 of 4. (en aarde)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik -als niet techneut zijnde- het goed begrijp heeft de vsa 2 keer 230 volt van aparte fases nodig om tot 400 volt te komen (230 volt keer wortel 3 = 400 volt). Dit in tegenstelling tot vsa's die zelf 230 volt transformeren in 400 volt. Geef mijn portie maar aan Fikkie: het gaat boven mijn petje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duh?

Zo moeilijk is het toch niet?

Tussen een fase en nul staat 230v.

Tussen twee fase staat 400v.

Simpel toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoiets ja. De nul gebruik je hier dus niet.

 

Je meet tussen

 

fase 1 en 2 400volt

fase 2 en 3 400volt

fase 3 en 1 400volt

fase 1,2,3 en nul 230volt

fase 1,2,3 en aarde 230volt

Nul en aarde 0 volt (soms iets meer)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om even antwoord te geven op je vraag Willy Wortel. Op 750watt verliest hij wel iets aan efficiëntie. Toch is hij dan nog steeds efficiënter dan andere 600watt lampen uitgedrukt in umol/s per watt. Daarbij kun je hem zoals Donner ook zegt eerst ook nog op 1150watt zetten en daarna terug zetten naar 750watt. Ik heb een tabel waarin de efficiëntie staat maar ik dacht uit mijn hoofd dat hij bij 750watt op 1.87 umol/s per watt uitkomt.

 

Dimlux 600watt 400volt kun je overigens ook boosten tot 690 volt en is ook zeer efficiënt. Volgens mij zit die rond dezelfde efficiëntie maar ik weet zo de exacte cijfers niet dus ik kan er een paar tienden naast zitten.

 

Al met al ontlopen de Gavita 1000DE op 750watt en de Dimlux 600watt 400volt (sorry Racker ik weet dat het Philips bulbs zijn) elkaar niet veel en kun je het beste kijken wat het beste werkt in jouw situatie.

 

Dus kijk wat je het beste uitkomt, 690watt of 750watt.

 

Zoiets ja. De nul gebruik je hier dus niet.

 

Ik heb me er niet in verdiept dus eigenlijk moet ik het niet vragen. Toch doe ik het. Begrijp ik het nou goed dat je 2 fasen op die evsa aan moet sluiten en GEEN 0 en randaarde? Waar gaat je 0 dan heen? En krijg je dan geen kortsluiting?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas heb ik hier maar 1 fase + nul ter beschikking en dan nog beperkt tot 20A

 

Maar Cityboxer zijn antwoord heb ik wel wat aan ook maar eens een keer inlezen bij dimlux

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is geen nul, dus die gaat ook nergens heen, nee geen kortsluiting. Je kookplaat werkt soms ook zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cityboxer zolang je een verbruiker=weerstand tussen 2 fase of de 0 zet heb je gewoon een gesloten kring zoals het hoort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Past de 750 w lamp in de 1000w DE armatuur?

 

Ik weet niet over de 750w lamp DE is?

 

DE = Double Ended

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...