Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
RollingStoned

UK-minister: “Legalisering cannabis?”

Recommended Posts

Groot-Brittannië is nu nog een van de strengste landen in Europa als het gaat om de positie van cannabis in het strafrecht. Voor bezit van wiet kan je tot 5 jaar cel krijgen, voor de productie of verkoop tot 14 jaar! Maar er gloort hoop aan de horizon.

 

85yrs.jpg

 

Ze zeggen wel eens dat er op eilanden rare mensen wonen. En dat gaat zeker op voor de manier waarop de Britten cannabis behandelen. Op dit moment is wiet of hasj nog een zogenaamde ‘Class B substance’, waarvoor je dus stevige celstraffen kunt krijgen. Het gekke is dat het van 2004 tot 2009 een ‘Class C substance’ was voor de wet, dus een drug waarvoor je aanmerkelijk lagere straffen kon krijgen… Maar de conservatieve wind die er eind jaren nul over het eiland waaide draaide dit verstandige besluit terug.

 

Internationaal drugsonderzoek

 

Maar sinds oktober is er een nieuwe drugsminister in de UK: Norman Baker. En die is in tegenstelling tot zijn repressieve voorganger Jeremy Brown (die tot aan zijn vertrek waarschuwde dat ‘wiet veel sterker en dus veel gevaarlijker is geworden’) wat meer van deze wereld. In zijn eerste optreden voor de Home Affairs Select Committee, liet hij weten open te staan voor een andere aanpak van cannabis, wellicht zelfs legalisering.

Baker: “Dat moet overwogen worden, naast alle andere opties. Legalisering is niet mijn eerste doel en ik ben er geen voorstander van op dit moment. Wat ik zeg is dat er nu een studie plaatsvindt; een internationaal vergelijkend onderzoek dat erop gericht is alle aspecten van drugsbehandelingen en drugspolitiek in diverse landen te bestuderen. Wij zullen de bewezen conclusies daarvan volgen.”

 

Cannabis uit het verdomhoekje

 

Het ministerie van Binnenlandse Zaken bestudeert zelf ook al de drugspolitiek in andere landen, waaronder die in meer liberale staten. De nieuwe minister Baker heeft eerder al gezegd dat “cannabis niet schadelijker is dan alcohol of tabak”. Waar hij nog aan toevoegde dat politie en justitie wat hem betreft beter steviger moesten gaan optreden tegen harddrugs. Hij belooft eventueel wetenschappelijk bewijs na de research als leidraad te nemen om cannabis uit het strafrechtelijke verdomhoekje te halen. Of niet, maar wij weten wel zeker dat er geen bewijs uit het onderzoek rolt waaruit blijkt dat je er 5 tot 14 jaar gevangenisstraf voor verdient!

 

© RollingStoned.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

pff 5 jaar voor bezit, dat is gewoon schieten, zit niks anders op.

 

Levensgevaarlijk dat die juten daar zonder vuurwapen lopen, zeer goed voor de jongens die fit zijn want de meeste hebben een pens

van hier tot tokyo.

 

Maar die straffen worden nooit gehanteerd, ik zit wel eens te kijken naar die engelse wegmisbruikers of wat dat is en daar pakke ze ook om de haverklap van die gasten met wiet en die krijgen gewoon een waarschuwing dus zo streng is het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals ik altijd maar zeg ….

 

hoop doet leven !

Share this post


Link to post
Share on other sites

De discussie is in ieder geval overal volop aan de gang!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...