Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sc0tt89

Wortels groeien door onderkant pot (9L)

Recommended Posts

Een goedemorgen medewerkers. Mijn naam is Scott en alhoewel ik al enige jaren kan genieten van het mooie groene spul is het daadwerkelijk zelf kweken tamelijk nieuw voor mij.

 

Ik heb 2 white widow autoflowers staan in mijn kweektent (60/60140) met T-neon 2x 75 watt groei&bloei en een temperatuur van 27/28gr met lamp aan en 20/22gr met lamp uit en een LV van 60%.

 

2,5 week geleden nadat ik de zaadjes ontkiemd had heb ik de zaden geplant in kleine potjes van 0,6 L met universele potgrond en direct in de tent onder de lamp. Na ongeveer een week kwamen de wortels al goed door de gaatjes onderin het potje en toen heb ik ze overgepot naar de eindpotten van 9L. Ik heb een beperkte kweekruimte dus heb liever niet dat de planten te groot worden vandaar de 9L potten.

 

Nu wil het dus zo zijn dat de wortels ook al door de gaten van de 9liter potten komen. Ik geef water van onderaf heb van die speciale bakjes onder de potten staan. Nu is mijn vraag kan dit veel kwaad? Ze staan nu bijna 3 weken en zullen dus snel beginnen met bloeien maar zou ik ze nu nog moeten overpotten? en maakt het niet zoveel uit dat de wortels 'bloot' liggen in het water als ik die bakjes onder de potten vul met water ivm wortelrot? Zou ik ze weer overpotten dan zou het toch niet lang duren voordat de wortels weer door de gaten heenkomen? Sorry als het een domme vraag is maar kon er niet echt iets over vinden behalve overpotten in het begin :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wortels groeien naar waar het water binnenkomt./aanwezig is, mooi natuur verschijnsel is het.

 

KLIK

 

Dat je ze al snel onderuit de pot ziet komen is dus niet meer dan normaal.

 

Zaak om de wortels niet uren in water te laten staan wat de planten niet opnemen, ligt er na een uur (max 2u) nog water in de schotel verwijder dit dan om problemen te voorkomen zoals verzuipen en wortelziektes maar ook ongedierte.

 

Overpotten kan je nog doen als je in de groei zit , in de bloei beter vermijden en niet meteen nadat je verpot hebt de klok om zetten maar ze de tijd geven om aan te slaan in de nieuwe pot.

Op zich zou het (gezien je setup) prima moeten gaan afbloeien op die 9ltrs.

Ik doe het op 6.5ltrs (4stuks) in een 60x60 tentje met 250W HPS erop.

 

Succes met je kweek, start is prima in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel voor je antwoord! Opzich zit dat wel goed heb ze een uur geleden allebei 250ml water gegeven en dat hadden ze vrij snel opgedronken. Ik vroeg het mijzelf gewoon af omdat ze nu nog zon 8 weken of meer bloei te gaan hebben maar het maakt dus niet uit dat de wortels onder de pot uit komen:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn autoflowers, in elk geval niet meer verpotten, die houden daar niet van. Zolang de wortels niet in het licht komen blijven ze gewoon hun ding doen, komt er licht aan sterven ze af, that's nature hee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de wortels er ondr uit komen is niet erg voorals je net voor het eerst begint. Water van onder af geven is de makkelijste manier omdat je de dames dan niet kan verzuipen en ook nooit een te kort aanwater krijgen. Dit deed ik ook de eerste paar rondes. Soms stonden ze 2, 3 dagen in water en lagen de wortels die er onderuit kwamen er gewoon in te drijven nooit problemen gehad. De dames nemen op wat ze nodig hebben en de rest blijvt liggen. Zelf ben ik wel nu overgestpat naar handmatig watern want het is niet het meest effiecnte maniet met water om gaan vind ik maar voor deel is dat je ze mider vaar hoeft te bewateren en je leert het proces ook kennen zonder dat je heel veel aandacht hoeft te geven. Laat ze 2 keer wel hun grond helemaal droog trekken en dat kan dan wel meer dan en week duren

 

Grt Eddy

Share this post


Link to post
Share on other sites

wortels.. ze leveren per KG niet veel op maar je kunt er maar het beste veel van hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apart redenatie eddy_o :search:

 

Wortels die in stilstaand water staan verzuipen niet wanneer dit dagen is en ze nemen ook alleen maar op wat ze nodig hebben, was dit maar waar zeg, vers water bevat zuurstof en dat hebben wortels nodig, stilstaand water bevat.. amper zuurstof dus je wortels zijn zachtjes aan het verstikken, canna kan heel slecht tegen natte voetjes :whistle:

 

Als je niet weet waar je op moet letten als je dit soort dingen doet is er idd nooit wat aan de hand als je tussendoor denkt dat met compleet droogtrekken van je potten je het wortelstelsel (en dus de plant) een grote dienst doet, weet jij veel wat de bladpunten je allemaal vertellen en waarom de plant zo struggelt met de huidige fase :innocent:

 

Water van onder is 1vd meest effieciente manieren indien op juiste wijze gedaan, eb & vloed met minimale inspanning en maximaal resultaat, kind kan de was doen maar laat je water in eb&vloed dagen staan dan is je resultaat stukken minder.

 

Weet je niet wat je aan het doen bent dan kan een tensio meter je een boel inzicht verschaffen hoe dat nu precies zit met water in de pot.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahah @ lostchild ik denk dat je me vekeerrd hebt bergrepen want wat ik probeer te zegen is dat je je dames niet kan verzuipen maar de wortels die gaan wel kapot onder ik bedoel als je zo de eerst paar keer doet is makkelijk en je kan niet veel verkeerds doen het is heel simpel kweken.

 

Grt Eddy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahah @ lostchild ik denk dat je me vekeerrd hebt bergrepen want wat ik probeer te zegen is dat je je dames niet kan verzuipen maar de wortels die gaan wel kapot onder ik bedoel als je zo de eerst paar keer doet is makkelijk en je kan niet veel verkeerds doen het is heel simpel kweken.

 

Grt Eddy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...