Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

P2P *** Pare 2 Principe :lol:

Daar ontgaat me nog steeds alle logica :D

 

 

Lichte kruinen is normaal, geeft vaak aan dat de spurt eraan komt/gaande is, dus flinke groei.

Ik zie wel wat knak mogelijkheid, desnoods de strekkende internodes alleen pletten.

 

Lichte kruinen is normaal, maar kan voorkomen worden door hoge EC op te voeren. Strek kan ook tegen gegaan worden met hoge EC. Dus door de EC iets op te voeren pak je 2in1. Maar goed, denk wel dat 0,4 opvoeren per dag veel is omdat je al zo laag zat. Persoonlijk zou ik EC opvoeren (gematigd) en verder aanvullen met pletten en knakken indien nodig. Probeer dat wel voordat de groei er uit is te doen (knakken) zodat ze nog een beetje bij kunnen komen en aan kunnen passen aan de nieuwe situatie. Na week 3 12/12 doen ze dat nagenoeg niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Logica?? kijk de man z`n gebruikersnaam. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom op, jij weet net als ieder ander wat lichte planten betekenen. Dan hebben ze meestal voedingstekort. En juist omdat planten zo jong zijn en voeding nodig hebben krijg je lichte kruintjes als je laag in je EC start. VOEDINGSTEKORT dus. Tuinbouw heeft allang beweze dat dat contra productief is.

 

Volgens mij hebben we het hier al vaak uitgebreid over gehad. Kijk voor de grap als je het niet meer weet mijn vorige kweekverslag. Daar is het uitgebreid aan de orde gekomen en volgens mij ben jij ook nog degene die daar een leidende rol heeft gespeeld in die discussie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

P2P *** Pare 2 Principe :lol:

 

Haha, ik ben blij dat ik meestal wat minder traag van begrip ben.

 

Wat betreft de voeding heb ik wel vertrouwen in dat 2.8 nog kan. Ik moet in deze tent ook wel wat doen om strek tegen te gaan.

 

Wat betreft de lampen zal ik eens kijken wat de tempratuur hier aan kan. Die boodschap is wel duidelijk. Toch een ander geluid dat ik hier hoor dan pakweg zo'n jaar geleden.

 

Heeft iemand hier ook bronnen voor, bijvoorbeeld voor het verhaal van @city. In het begin meer licht meer opbrengt. Of is dit een ' uit ervaring' principe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat volgens mij niet perse om meer licht in het begin maar meer om minder licht aan het eind. Er zijn mensen die geen rekening houden met de 1500umol/s/m2 grens maar ik geloof daar wel in. Ik zou daar persoonlijk niet boven gaan. Maar zoals ik hierboven al snel even schetste kom je daar niet aan. Jij hebt relatief veel wanden per lamp dus ook veel wandverlies. Je apparatuur is iets ouder dus verlies je ook iets door. Mensen die steeds op max vermogen draaien verliezen na een jaar aan bulbs en reflectoren zo veel dat het verstandig is dat te vervangen. Jij hebt daar geen last van, jij kunt gewoon je lampen nog een tandje hoger zetten.

 

Al met al ga je met 3x1000watt niet over die 1500umol grens. Al moet ik er wel bij zeggen dat, en dat is in je vorige topic ook wel naar boven gekomen, je minder winst hebt hoe dichter je tegen die 1500umol/s/m2 aan komt. Wet van verminderde meeropbrengst, law of vital few. Om hem even door te trekken naar je paretoprinipe; je haalt 80% opbrengst tot 1000umol en 20% tot 1500umol terwijl het 33% meer licht is. Dus ja als je de stroom betaalt valt er wat voor te zeggen net iets boven die 1000umol te gaan zitten.

 

Anyway, in het begin is het nuttiger om tegen die 1500umol/s/m2 te zitten dan aan het eind. Aan het eind levert het eerder schade op, ook door stralingswarmte, foxtails, uitdrogen toppen etc etc.

 

Op 1000watt geeft de lamp 2078umol/s:

 

gallery_31853_15235_49947.jpg

 

2078x3=6234umol/s in totaal (hotspots daar gelaten). Reflector en wandverliezen zijn in een GUNSTIGE situatie (orca folie, nieuwe reflectoren etc) 10%. In jouw sitatie ga je denk ik al snel naar 15% ok omdat je bij 2 lampen 3 wanden hebt. Jij hebt 3x1,5m aan grondoppervlak= 4,5m2. Dus dan heb je 6234/4,5x0.85=1177umol/s/m2 GEMIDDELD. Je zit dan dus volledig veilig. Vandaar dat ik zeg dat je ook best nog naar die boost functie toe kunt. Al geldt daar wel weer de wet van verminderde meeropbrengst. In ieder geval niet onder die 1000watt gaan draaien is mijn devies en liever nu nog zelfs naar 1150watt gaan met de twee buitenste lampen. MITS je je temp goed houdt (30max in dit statium).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@city

Duidelijk verhaal. Punt is nu dat de tempratuur de max watt niet toe laat. En de stroom wordt betaald. Dus de zoektoch is idd ook naar en bepaalde mate van efficientie.

 

Je geeft bij 1500 umol trek jij de grens . Wanneer trek je die grens dan? ' Meer licht in het begin, minder aan het eind.' Om de verdamping van THC te voorkomen gaat het aan het eind voornamelijk om (stralings)warmte toch? Of heeft de hoeveelheid umol door ook nog effect op de opbrengst/kwaliteit? Zou je dan niet met twee grenzen moeten werken. Een voor de eerste 4 weken en een voor daarna?

 

Huidige stand van zaken.

Dag 19 op 12/12. Ik heb nu drie lampen 3x 825w. Als er wat koudere dagen komen ga ik hoger zitten als het mogelijk is.

De afgelopen week watergift rond de liter per dag. Ec stapsgewijs opgebouwd naar 2.8. Daar twee dagen op gezet en het idee dat de strek wat tot zijn eind is gekomen weer terug naar Ec2.4. Ph waarde 5.9.

 

Dag

27/28c

50% Lv

Nacht

21c

85% lv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijkt en huiver medegrowers. De kleur, ook de kruintjes, is nu een stuk donkerder geworden is het niet? Oorzaak: hoge EC. Wel zorgen dat je op tijd stopt met voeden nu want je wilt wel dat de plant de aarde leegtrekt. Week 6 moet je alweer stoppen en het is neit erg dat je dan al op 1.4-1.6 zit. Dus vanaf nu moet je afbouwen in de mate dat je in week 6 op 1.4 uitkomt. Dat is een richtlijn! Als ze donkergroen blijven dan kun je eerder stoppen met voeden, maar dat zien we dan wel.

 

 

1500umol is een grens welke getest is. Dat zal ook aan het eind van de kweek nog zo zijn. Probeer het anders te zien: Het klimaat is altijd belangrijker dan al het andere. Toch kunnen planten zich tot week 4 nog aanpassen aan hun klimaat dus kun je ze laten wennen aan moeilijke omstandigheden. Maar daarna niet. De kans dat je met 1500umol/m2 moeilijkheden creeert is groot, helemaal in een tent met 1000DE lampen. Dus dan liever voor safe.

 

Waarschijnlijk (maar daarvoor moet ik naar de jongens met een grotere setup kijken) geldt dat als jij je lampen 1.20 meter boven je gewas hebt hangen en je klimaat perfect op orde is jij ook in week 7 nog prima op 1400-1500umol/s/m2 kunt draaien. Onthoud alleen wel dat 1500umol/s/m2 een MAXIMAAL GEMIDDELDE is. De lamp geeft nooit gaal licht en er zullen dus hotspots zijn van boven de 1500umol. Dat is onzinnig, om die reden wordt dus een gemiddelde van umol/s/m2 niet aangeraden. Want dan krijg je hotspots. Er zal nog een veel wetenschappelijker verklaring/aanpak zijn maar zolang wij nog in een tentjes en slaapkamers kweken is dat denk ik niet noodzakelijk.

 

Ps. Ze hebben nu de kleur waarvan ik graag had gewild dat die van mij dat ook hebben. Helaas kan ik daar weinig meer aan bij sturen in mijn kweekwijze :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is de spurt er gewoon uit vandaar geen kruinen meer, donkere blad komt idd door hoge ec en vooral aandeel N.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zelfs zeggen dat de voedingshoeveelheid inmiddels op het randje zit, gezien de iets krullende bladeren hier en daar.

 

Maar mooi veldje hoor, dat gaat wel slagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@allen, bedankt voor de complimenten. Ik ga er alles aan doen om dit zo door te laten zetten.

 

@Cityboxer(nog bedankt voor de verdere toelichting m.b.t. licht), @Sok, het plan voor de komende week had ik er inderdaad nog niet bij vermeld. Maar het is ook volgens mij zaak om langzaam te minderen met Ec. Ik zit nu op 2.4, dit gaat langzaam naar beneden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EC moet sowieso weer naar beneden straks. Je hebt ook nog een buffertab in je pot he? @ sok. Dat kan ook dat enkele krullende blad verklaren. Om de buffertab heb je hoge grond EC en kan het blad wat correspondeert met de wortel doen verbranden. Maar de algehele trend was gewoon dat de EC te laag was.

 

Je moet nu wel zorgen dat je afbouwt want wat Krasi aangeeft is dat de groei er uit is dus nu moet die EC ook weer rap naar beneden.

 

Paretoprincipe: Je hebt ook een mailbox (rechtsboven).

Share this post


Link to post
Share on other sites

EC moet sowieso weer naar beneden straks. Je hebt ook nog een buffertab in je pot he?

 

Paretoprincipe: Je hebt ook een mailbox (rechtsboven).

 

Klopt, buffertab omdat het deels eerder gebruikte aarde betreft. Helaas niet na te gaan of dat corespondeert met jou verhaal wat betreft locatie/wortel/gekruldblad.

 

Ik heb ook een pracht van een penis, maar ook daar kom ik helaas niet elke dag aan toe. :td

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gellukig heb ik wel tijd voor een kleine update...

 

Huidige stand van zaken.

Dag 26 op 12/12.

De afgelopen week watergift boven de liter per dag. Ec stapsgewijs afgebouwd van 2.4 naar 2.0 ph 5.9. Komende week voeding verder afbouwen naar ec 1.8.

 

Dag

27/28c

rv60%

Nacht

21c

rv 80%

 

PICS

gallery_36760_16654_172185.jpg

gallery_36760_16654_1306951.jpg

gallery_36760_16654_763402.jpg

gallery_36760_16654_3162953.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie groene kleur. Wat vind je er zelf van? Wellicht een rare vraag. Ben gewoon benieuwd :P

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@NononSense, jij werkt toch niet toevallig in de hulpverlening of het onderwijs toch? Wat vindt je er nou eigenlijk zelf van. :jump:

 

Maar nu je het toch vraagt. Het gaat wel aardig heb ik zo het idee. Voorheen nog niet 'een kweek gedaan waarbij ik nog geen 'probleempjes' ben tegengekomen. Beetjes, meeldauw, toprot. Wat niet is kan nog komen, maar ik ben tevreden met het uitblijven hiervan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha nee daar werk ik niet. Misschien wel een idee voor de toekomst :P.

 

Mooi, ik hoop niet dat het nog gaat komen.

 

En uh, hoe voel je je erbij?

 

:P

 

Nee

 

Grapje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan er goed bij! Mooie kleur, straalt gezondheid af. Lijkt alsof je het onder controle hebt. Bij mij gaat er iets verkeerd waar ik mijn vinger niet op kan leggen. Bij jou lijkt dat niet het geval, kijk toch voor de zekerheid eens naar het tabaksmozaiekvirus en de symptomen. Heb bij jou niet het idee dat het het geval is maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Helemaal gezien je 'bron'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet nog wel een kanttekening plaatsen, vraag me namelijk bij jou nu ook wel af hoe hoog ze zijn. Je gebruikt natuurlijk geen co2 maar als ik de foto's geplaatst van andere mensen in mijn topic zie dan loopt ook jouw topontwikkeling erg achter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...