Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Terug van weggeweest. Ik heb eerder hier een verslag gemaakt van mijn eerste kweek. De adviezen zijn mij destijds goed bevallen. Tijdje niet gekweekt en het ervaringsniveau ligt dus ook niet erg hoog. Maar de ambitie uiteraard wel. Dus alle kritiek en opmerkingen zijn ook deze keer weer welkom.

 

Wat gaat het worden? Een lowtech kweek. Met de(populaire?) Jackberry. Wat bedoel ik met lowtech. Ik loop nog wat achter qua materiaal. Dus geen Opticlimate, geen CO2. Wat is dan ruwweg de setup?

 

Setup

Gavita 1000DE

Tent 1.5m X3M

Smartpots

Voeding heb ik van Gout en van Puk op voorraard.

Bluelab combo meter

Adequate afzuiging met Preshfilter

Zwenk Ventilator,

Extra kachel

Ontvochtiger

2x Tensio

Iets vergeten?

 

Plan van aanpak.

Voorgoeien tot de ruimte vol genoeg is. Dit houd bij mi ook 1 en wellicht zelfs 2 keer toppen. Want ik heb niet veel planten per vierkante meter.

En dan van hier uit kijken wat de plant doet en hopenlijk bijsturen op de zaken die ik kan bijsturen. Met het liefst zoveel mogelijk advies!

 

Stand van zaken

Ik ben een aantal dagen onderweg op 18/6. En dat ziet er zo uit:

 

gallery_36760_16654_3970411.jpg

gallery_36760_16654_141348.jpg

gallery_36760_16654_997087.jpg

gallery_36760_16654_1436042.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes. Misschien nog een temp en lv meter? :P Heb je natuurlijk vast al wel maar stond niet tussen het lijstje.

Je hebt een lucht ontvochtiger. Problemen in het verleden met te hoge lv?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@NoNonSense

 

Temp en LV? Klopt. Die heb ik.

Voor wat het waard is want het is niet geijkt. Dus ik reken er op dat het afwijkt. Stabiliteit van het klimaat is (zover ik begrijp) ook belangrijk. En ook dat is lastig te peilen zonder datalogger. Dus lowtech. Maar wel spullen die er moeten komen in de toekomst!

 

Jep, ontvochtiger heb ik o.a. om die reden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ik me niks meer bedenken. Maar heb ook nog niet bakken vol ervaring. Denk dat je in ieder geval al een hele goede basis hebt. Ik zag op de foto dat de twee tensio meters in de smartpotten naast elkaar geprikt waren. Misschien juist in één steken die op een andere plek staat verder van elkaar zeg maar. Je kunt denk ik toch wel verschillende waardes krijgen omdat er in zo'n klein klimaat toch verschillen zijn in temp en lv op verschillende plekken. Ik zeg het natuurlijk niet om te zeuren ;)

 

Succes met je ronde!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit man ik kom hier zeker nog eens terug.

Wel jammer dat je die 1,5 x 3 niet helemaal optimaal kan belichten.

 

Welke jackberry's zijn dit is dit de polletje cut of heb je zelf een moeder geselecteerd of?

Edited by spacefrog2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Low tech zou ik dit toch niet noemen.... veel succes met je kweek, advies zo nu en dan is zeker handig....

 

Hij zal zeker 2 1000 watters hebben met zo een tent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet echt lowtech naar mijn indruk met 3xGavita 1000DE (tenminste dat had je in je vorige rondje zag ik), tensio's en Bluelab! Opticlimate kan het klimaat gemakkelijker stabiel houden maar met het werk dat je moet steken in een Opticlimate kun je je klimaat ook finetunen met (verschillende) afzuigers, tijdklokjes en thermostaten. Opti heeft wel voordelen mbt afzuiging EN co2 natuurlijk.

 

Wat NoNonSense ook aangeeft, zorg er voor dat je wel goede meetapparatuur hebt (ijken, calibreren)! Als je niet de juiste temperatuur en luchtvocitheid hebt is het allemaal giswerk! Of je moet zo veel verstand hebben van je plantjes dat je exact aan ze kunt zien wat ze nodig hebben...

 

 

Vind de plantjes er goed uitzien, die van mij gaan momenteel minder. Wellicht door mijn Uvonair en 4EC experiment :)

 

 

WAT ZIJN JE TEMPERATUUR, RH%, PH, EC?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis weer JB seizoen :P

Leuke opzet, succes met de ronde.

Ik zie btw ook hier niet helemaal ingegraven stekblokken, City had daar een verklaring voor, wat is bij jou de reden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is dat toch met die plugjes? Waarom is het zo belangrijk dat die ingegraven zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ spacefrog/Sex'n Combi

Het zijn inderdaad 3x 1000DE's die er hangen

 

Het is idd de pol variant.

 

@NoNonSense

Die waardes van de tensio's zijn voor mij ook een indicatie. Ik kijk naar de waarde op de tensio. Til de pot even op. En weet ongeveer welk gewicht welke tensio waarde is. Bij grote afwijkingen merk je dat. Kleine afwijkingen kan ik ook niet echt op sturen met de watergift. Ik denk overigens niet dat de LV en Temp verschillen de waarden van de tesios enorm gaan laten schommelen. Sowieso LV niet. Dat betekend niet dat die pot niet op een andere locatie komt. De plant bepaald uiteindelijk waar de pot komt te staan bij mij. Tof dat je meedenkt.

 

@Cityboxer

Lowtech is de benaming omdat velen hier Opti en CO2 geil zijn. En terrecht! Anderzijds de niet geijkte meters zijn ook een reden om het als lowtech te beschouwen, zoals je zelf immers al aangeeft. Het is tasten in het donker. Bovendien een poging een interesante titel mee te geven(ondergronds is al played out en een kweek in een boomhut zie ik ook niet zitten). Wat betreft het ijken, dat kan natuurlijk ook nu nog tijdens deze kweek.

 

Rh55% Qua EC en PH volg ik overigens jouw voorbeeld! Iets conservatiever. EC 3.0 Ph5.5 op het stekblokje 1x per dag. En ik zal het niet doorzetten omdat ik niet met co2 werk.

 

@Krasi

Ja uhm, ik wist niet dat dat moest(D'oh)? Wat maakt dit zo belangrijk? Kan er natuurlijk altijd een handje grond opgooien...?

 

@Allen. Bedankt voor de succeswensen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wortels en licht, wortels en warmte. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg dat ietsje ingraven beter is. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd voor een update.

 

Ik sta nu 13 dagen op 18/6. De planten zijn 1x getopt.

 

1x 1150w.

Temp is 28/21

LV 60/40%

 

Ik bewater de stekblokken dagelijks met een kleine hoeveelheid water 2.5 ec 5.5 ph.

Een vraag waar ik nu mee zit is. Hoe lang nog op 18/6 en zal ik nog een keer toppen?

 

Foto's

gallery_36760_16654_2345852.jpg

gallery_36760_16654_1689696.jpg

gallery_36760_16654_2847107.jpg

gallery_36760_16654_1203407.jpg

gallery_36760_16654_3647977.jpg

gallery_36760_16654_1515854.jpg

gallery_36760_16654_2483069.jpg

gallery_36760_16654_1656746.jpg

gallery_36760_16654_2048431.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

(ondergronds is al played out en een kweek in een boomhut zie ik ook niet zitten

 

:jump: :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had over die opmerking heen gelezen, maar ik zat inderdaad met hetzelfde issue. Maar geen nood, ik keek vanmiddag even naar de best bekeken kweekverslagen en eerlijk is eerlijk: het ontbreekt ook bij de populaire topics aan originaliteit.

 

Tot wanneer voorgroeien? Vuistregel is tot ze de rand van de pot raken van bovenaf gezien.

 

Heb net ook een leuke vuistregel gekregen mbt toppen. 16/m2 niet toppen, 8/m2 wel toppen, 4/m2 2 x toppen en 1/m2 8 keer toppen.

 

Mooie heldere kleur hebben ze en ze staan er gezond bij. Klimaat lijkt ook goed.

 

Misschien ipv lowtech was 'logitech' een pakkender naam geweest voor je topic?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er keurig uit toch.

 

ik zou naar 12-12 schakelen en niet nog een keer toppen.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze lijken goed aangeslagen en aan het begin van een groeispurt ik zou overmorgen schakelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie dat sommige wel de rand halen en anderen niet. Meer niet dan wel. Ik zou ook nog één dag wachten, morgen overschakelen dus. De langen vervolgens langs de randen zetten en de korte planten in het midden. Niet nogmaals toppen.

 

Je kunt ook nog twee dagen groeien en de grotere planten nu remmen door 4EC te geven zodat de rest een beetje bij kan komen. Dat heeft voor mij goed gewerkt vorig rondje. Wel vochtig houden de grond -> anders krijg je verbrande bladpuntjes.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Tot wanneer voorgroeien? Vuistregel is tot ze de rand van de pot raken van bovenaf gezien.

 

 

 

LAI (google)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@spacefrog/supernoob, thnx voor de complimenten. Jullie zijn beiden helder om niet nog maals te toppen,

 

@cityboxer, altijd handig een aantal vuistregels om je als beginner aan vast te houden. Echter moet je voor dit soort vuistregels ook wel wat ruimte nemen om er vrij mee om te gaan. Hoogte van de ruimte en de eigenschappen van de plant bijvoorbeeld.

 

@racker, fijn dat je meeleest. Interesante informatie die index. Het is voor mij te laat om er vanavond nog gebak van te kunnen maken binnen mijn situatie. Dus ik ga dit later nog eens bekijken.

 

Op dit moment houd ik klok sowieso nog op 18/6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ik ben lui.

 

Ik geef alleen aan hoe het eigenlijk moet. Als je steeds van soortje wisselt, werkt dit allemaal niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is natuurlijk ook niet zo heel gemakkelijk in onze situatie. Je moet dan exact weten wanneer je op de juiste LAI zit en vanaf dan gaan plukken. Daarvoor moet je dan inderdaad je genetica goed kennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet niet plukken maar op het juiste ogenblik de klok omgooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...