Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dirkieto

Bio of chemi?

Recommended Posts

Ik kweek eigenlijk altijd al met bio voeding. maar wat is het verschil behalve de smaak met de chemische voedingen? Meer opbrengst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn mensen die zeggen dat ze het verschil proeven, en BIO/ aarde beter vinden dan mineraal.

 

Bij bio, is het de bedoeling dat je in 3-voud werkt. Jij voed de grond, de grond met zn cultuur voed je plant.

Er komen heel veel stoffen voor in dit procces die niet/nauwlijks voorkomen in de mineraal voeding. Maar ook dit is afhankelijk van de kweker.

 

Bij mineraal voeding werk je over het algemeen met een selectivere cocktail. Deze zijn in hapklare brokken voor je plant. Er is geen of nauwlijks bodemleven. Je stuurt hier directer op de voeding die je plant krijgt.

 

Wat betreft opbrengst:

 

Mineraal kun je vrij snel verkloten (mede afhankelijk van het medium) want het is minder vergevend dan aarde.

Mineraal (afhankelijk van medium) kun je nauwkeuriger sturen.

 

Kortom; Het komt neer op de kennis en kunde van de kweker.

 

PS.

De reden van bio-kwekers is met name het medicinale aspect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien moet je het mineraal noemen i.p.v. chemisch. Je laat het meteen vies klinken en dat is (mits je goed hebt gespoeld natuurlijk) niet het geval. Al kan ik me er wel in vinden dat biologisch zachter smaakt.

 

Al met al kan je op mineraal wel veel beter en vooral sneller (bij)sturen.

Qua opbrengst weet ik niet of het scheelt, al vind ik mineraal ideal voor control freaks zoals ik zelf.

 

Vroeger was je op hydro beperkt tot mineraal maar dat is gelukkig tegenwoordig niet meer het geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm vraag me af hoe mensen die spaties tussen de zinnen in doet tegenwoordig, want sinds forum update kan ik dat niet meer lastig met kweekverslag want dat moet ik in kladblok maken want enter werkt niet meer:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

welke browser gebruik je?

Edited by Pirus

Share this post


Link to post
Share on other sites

pak een andere zoals fire fox og google chrome en al je wf problemen zijn weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat bio kweken ook duurzamer is. Daar bedoel ik mee dat de stoffen die in een fles bio voeding zitten makkelijker te maken / verkrijgen zijn dan mineraal. Bij mineralen voeding is het een smerig proces dat meer energie kost om te maken. Er blijven meer onbruikbare toxische stoffen over.

Mineralen voeding wordt onder andere gemaakt van aardgas en aardolie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe zelf een test en kijk wat jouw (en de plantjes in jouw setup) het beste bevalt.

 

Ik doe beide maar neig naar helemaal mineraal puur omdat ik totaal geen verschil bemerk in eindprodukt maar wel veel minder problemen heb met mineraal kweken ipv bio met alles wat daarbij komt kijken, vooral dat gesjouw met medium en potten ben ik helemaal beu en bio op kleine potten is niet wat kan ik je zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voordeel van bio is juist dat je niet meer hoeft te slepen met medium. en wat bedoel je met alles wat daar bij komt kijken ?

het is juist makkelijker als mineraal, geen ph ec meten niks.

 

gewoon wat poedertjes en pilletjes in je aarde en gaan met die banaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel medium heb je nodig voor goede bio.. dat komt echt niet uit de lucht vallen en verdwijnt bij, indien niet meer nodig (kweek niet zo goed verlopen) of vervuild door hergebruik met zware metalen(zie editorial organisch kweken last pages), ook niet zomaar in de bodem van de tuin ofzo.

 

Snap waar je naartoe wilt maar of dit nu voordelen zijn, mijn ervaring is dat het ook erg tegen je kan werken en dan zit je met een kliko of 3 vol met aarde.

 

Meten met mineraal op aarde?

gewoon ml's en verder niks, des te meer je gaat meten des te lastiger je het je maakt.

 

Ieder zijn ding, verschil tussen mineraal en bio/organisch is door toenemende kennis en kunde mbt voeding een stuk minder als vroeger, helemaal als de kweker beschikt over groene vingers.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...