Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sensi life

koude hokken en tenten energiezuinig verwarmen!

Recommended Posts

zoeken op tubular heating, deze zijn besteld op amazon.co.uk

 

@racker

klopt helemaal!

heb ook net een bak gemaakt waar de uitlaat terug verdeeld word over de inlaat, ook hier ben ik met aan het testen...

 

@ sniper

jou ideetje ga ik eens toepassen in de bak die ik gemaakt had, als ik de tijd nog eens vind :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

olieradiator is er ook in zeer laag wattage..en kant en klare verwarmingsmatten zijn wel handiger: geen zand of grindlaag nodig..

een klein vochtverdampertje is geen luxe als je koude lucht opwarmt

met een arduino kan je de hele mikmak wat regelen

 

heb een kennis met een hok in buitenschuurtje; het lukt hem met bovenstaande gadgets ideale temperaturen te krijgen

( hij heeft ook een speaker installatie met speciaal ingestelde gluidsfilters om klassieke muziek te draaien .

Bij sommige frquenties doen de planten erg goed= extra energiezuinige stimulatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een olie radiator van 500 watt staat maar 20 minutjes in het uur aan.

 

Dus kost je +/- 160 watt per uur,

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een olie radiator van 500W krijg ik 100% mijn hok niet met warm!

+ heb je daar ook ruimte voor nodig die sommige niet hebben.

 

wat jij aangeeft dat ie maar 20min aanslaat in het uur, wilt ook zeggen dat de temp op de moment ie aanstaat of uit staat verschillend is!

ik heb nu een gelijkmatige temp die continu is

 

de mat is ook maar 150W, blijft dus net hetzelfde, enkel heb ik de 2 tube's xtra voor donkerperiode

Share this post


Link to post
Share on other sites

De olie welke in de olieradiator zit blijft op een bijna gelijke temperatuur, schommelingen zijn er nauwelijks.

Er zit namelijk een thermostaat op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de olieradiator is op zich niet genoeg

men neme een vochtverdamper, een ventilator en je blaast de bevochtigde lucht op de oliradiator

zo verspreid je het vocht evenredig, en verplaats je de warmte van de radioator sneller.

heb het idee dat je de spullen al hebt , maar dat je het moet afstellen danwel finetunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een kennis met een hok in buitenschuurtje; het lukt hem met bovenstaande gadgets ideale temperaturen te krijgen

( hij heeft ook een speaker installatie met speciaal ingestelde gluidsfilters om klassieke muziek te draaien .

Bij sommige frquenties doen de planten erg goed= extra energiezuinige stimulatie.

 

:jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb voor deze investering zoveel geprobeerd, een olieradiator is eigenlijk een van de enigste ik niet heb gehad....

kan er dus ook niet zoveel over zeggen, maar weet bijna zeker dat zo eentje van 500W mijn hokje niet verwarmd!

in combinatie met iets anders mss wel....

 

heb idd alles al aangeschaft meneerjansens

 

die geluidsfrequenties had ik ook al is van gehoord, tegenwoordig draait bach in de tomattensere's....

of ik er ook echt in geloof is iets anders....

 

zo zijn er ook mensen die een soort van tandwiel tegen hun meterkast van de electricteit plakken om de stralingen tegen te gaan... jaaaaaaaaaaaah :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb nog wat infrarood foto's van en rond het hok gemaakt,

niet dat hier veel bijbrengt, maar deel ze hier ook maar ff....

 

kan je de vloerverwarming werkende zien en de medium temp.

 

 

 

 

gallery_16219_16533_5363.jpg

dit is de buitenlucht buiten het hok -4.1g

gallery_16219_16533_2673.jpg

mijn hokje(buiten) -1.9g

 

ik heb 2 warmte bronnen in de kamer gevonden!

gallery_16219_16533_7130.jpg

vsa 50g

gallery_16219_16533_6660.jpg

2 stekkers van men ph en ec meter

 

gallery_16219_16533_3735.jpg

de lamp :)

gallery_16219_16533_4291.jpg

medium temperatuur boven 17g

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was na je info over vloerverwarming en het lezen van een topic over worteltemperatuur overtuigd van het nut ervan en heb het aangeschaft.

Ik heb eerst plastic gelegd, daar op de vloerverwarming geplakt en de sensor, toen zand erover heen.

Dat heb ik een aantal dagen laten uitdrogen, daarna heb ik er vijverfolie overheen gelegd omdat het anders echt een zooi gaat worden bij mij. :whistle:

Ik heb plastic potten van 25L met gaten onderin en denk dat ik zo nu en dan van onder ook water moet gaan geven, omdat het daar sneller uitdroogt dan bovenin volgens mij.

Nu heb ik de temperatuur eens gemeten onder de potten, dus sensor in de midden onder een pot gelegd, en bleek de temperatuur daar rond de 30 graden te liggen, terwijl mijn sensor in de vloer (van vloerverwarming) maar 26 graden meet, de warmte bouwt een beetje op onder zo'n pot denk ik en ik vroeg me af hoe slecht dat zou kunnen zijn voor de wortels. De rest van de pot voelt een stuk koeler dan de onderkant, dus de warmte verdeeld eigenlijk niet goed genoeg zo. Zou ik de pot een stukje van de grond af gaan zetten dan denk ik dat ik helemaal niet zo veel meer heb aan de vloerverwarming.

 

Wat is de temperatuur onder jou potten en hoeveel kwaad zou het kunnen dat het daar warmer is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand, potten op je kabelgoten laten staan, en je verwarming regelen met een stekkerdimmer (advies van Piet de Wiet). Bij mij was het van de week onderin 28 graden, heb nu met de stekkerdimmer de temp. op 24 onderin, en 21 bovenin.

 

Ideaal als je het mij vraagt!

 

Voor mijn inlaten heb ik nu 2 tube heaters staan van 55 watt, bij tuinkassenwinkel.nl besteld.

Die staan op halve kracht, en houden de temperatuur in de nacht makkelijk rond de 21 graden, overdag is het 26, prima voor mijn jonge dames.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had 2 warmtekabels(7m 50w), maar die gaven te weinig warmte af, nu heb ik vloerverwarming wat eigenlijk hetzelfde is als een warmtekabel maar dan met sensor en thermostaat erbij, en de kosten van het setje waren net geen 100 euro.

Alleen nu heb ik (veel) meer watt liggen (400w) op de vloer dus geraak ik nu wel aan betere temperaturen, maar nu dus misschien iets te hoog, dat was mijn vraag dan ook of het kwaad kon dat het daar rond de 30 graden zit, dan stel ik de vloertemperatuur wat lager in, maar als het niet zo'n probleem is dan laat ik het liever zo ivm temperaturen hoger in de pot.

Hoeveel watt kabels heb jij dan en wat is de luchttemperatuur van de omgeving waar je verse lucht vandaan haalt.

 

Nu ik vloerverwarming heb, had ik bedacht om van de verwarmingskabels tube heaters te maken. :rolleyes2:

Ik vermoed dat in een tube heater gewoon een warmtekabel of zo in de buis geplakt is, dus dacht ik laat ik dat eens proberen.

Ik heb een stuk pvc buis gepakt en in dit geval is dat 110mm geworden, daar had ik een stukje van liggen om eens te testen. Ik heb de 7 meter warmtekabel eromheen gewikkeld in de eerste instantie om te zien of en hoe dat werkt, de 110mm buis sluit ik aan op mijn ingaande slang van mijn hokje. ik heb het zonet aangesloten ga vanavond even kijken of dat een beetje werkt, daarna ga ik proberen de kabel om een buis van 50mm te wikkelen en die in een buis van 70mm te doen, die te sluiten en kijken hoe warm dat word en of het vergelijkbaar is met een tube heater.

Hoe warm word zo'n tube heater eigenlijk bij jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal!

 

Had ze hier al voorbij zien komen...dus de keuze was eigenlijk snel gemaakt.

 

Ik heb afgelopen week 2 tube-heaters aangeschaft 55 watt en 50 cm lang. 1 staat er onder de luchtinlaat en heb er schuin een stuk ondervloer met isolatie boven gezet, afgesteld op de juiste waarden met de thermostaat op het ding (staat op 50 % nu) dag temp 26 graden, nacht temp. 21 graden!.......Wat een uitvinding!

 

Ze moeten rondom wel ruimte hebben, ze worden echt warm die dingen!

 

Misschien die andere nog, maar het is eigenlijk niet nodig. Die is dan mooi voor de andere ruimte!

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand, 30 graden is veel te warm, dat gaan je dames niet lekker vinden! Ik zit op 25 onderin en 21 bovenin, als de wortels straks door heel de pot zitten, probeer ik zo rond de 22 graden uit te komen, met een stekkerdimmer kan je dat precies afstellen!

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké dankje, dan zal ik de temperatuur wat naar beneden bijstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat temperaturen gemeten, onder de potten was het nu 27 graden, gaat de goede kant op, de vloerverwarming staat nu op 24 graden, de temperatuur onder de potten zal over een paar uur wel weer wat gezakt zijn.

Ruimtetemperatuur met lamp aan is nog te laag, zonder inlaatverwarming 17 graden en met inlaat verwarming 20 graden, om maar niet te spreken over de temperatuur met licht uit, die is nog dramatisch laag, maar dat veranderd wel als ik het hokje ernaast ook ga gebruiken.

De binnenkomende lucht is rond de 15 graden en met inlaatverwarming 19 graden, en ook dat is met de lamp aan.

Dit is het geworden mijn inlaatverwarming, een buis van 70mm met 7meter verwarmingskabel eromheen in een buis van 110mm welke weer aansluit op de inlaat:

gallery_32929_16674_961093.jpg

gallery_32929_16674_612716.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey bosrand, je bent lekker aan het knutselen geweest, waarom op deze manier? Denk je niet dat er alsnog teveel koude lucht door de binnenste pijp gaat, en let op dat de kabel vrij blijft dus niet elkaar raakt, dat schijnt niet zo best te zijn!

 

Ik hoop dat het lukt op deze manier.

 

Succes!....

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker bezig allemaal!

 

@bosrand

je zou eventueel smartpotten kunnen kopen? dan staan ze er recht op....

 

ik heb er igg geen last van, heb ook de temp nagemeten, en die klopte volledig met de sensor.

30g is idd te warm, 20 in heel de pot zou perfect zijn, al zal dit nooit overal hetzelfde zijn met zo'n vloervarming.

 

 

leuk die zelfgemaakte tube heater man :tu

 

@ elo verde

op wat voor een thermostaat heb jij je tube's staan?

linkje? :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sensi life. Ik heb er 1 staan nu, dat is voldoende vooralsnog, die zit op een stekkerdimmer en die staat nu op 50%.

De thermometer geeft nu onderin de pot 24 graden aan, vandaag gemeten.

 

Thermometer is zo'n ding van Conrad.nl met een aparte sensor, 1 van de velen die verkrijgbaar zijn op internet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@El oro verde: Ik heb het zo gedaan omdat ik deze materialen voor handen heb, en de binnenkomende lucht in mijn hok is daardoor 4 graden verhoogd op dit moment.

Helaas is dat nog niet genoeg om op een mooie temperatuur uit te komen, maar ik heb nog zo'n kabel liggen, dus eens zien wat er gebeurd als ik die erbij gebruik.

 

 

@ Sensi life: Ja ik zat toen ik mijn verslag aan het typen was al aan het nadenken erover en bedacht dat ik maar eens moest proberen een plaat hout onder mijn zeil te leggen om een vlakke vloer te krijgen waar de potten niet in kunnen zakken, ik denk dat zoiets al een heel eind zal helpen, mocht dat niet genoeg zijn kan ik smartpotten gaan proberen of een aardebak.

Thnx man, ja had het materiaal liggen en wilde het proberen, is 50watt, ongeveer hetzelfde als een kleine tube heater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je ni probeert kan je ni winnen!

 

komt wel goed daar, beetje zoeken en knutselen en alles komt goed ;)

Edited by sensi life

Share this post


Link to post
Share on other sites

ondertussen hebben we de vloerverwarming in chape gelegd.

 

met het zand was toch niet alles....

het water dat uit de potten druppelde bij een waterbeurt loopt terug het zand in waardoor het zand weer vochtig is, terug moest verdampen, dus een hogere lv en lagere vloertemp.

 

ik had ook het gevoel dat er een lichte spanning op de potten stond :)

niets om je aan te shocken, maar ze zullen er wel stress van hebben gehad...

je kent wel dat je met je tong aan een 9v batterij lekt(moesten we heel vroeger eens op school doen) diezelfde prikkeling voelde ik op de planten, dit is nu uiteraard weg!

 

gallery_16219_16632_1804084.jpg

gallery_16219_16632_2474217.jpg

gallery_16219_16632_1563583.jpg

gallery_16219_16632_907299.jpg

de sensor nu rechtstreeks in het midden van het pot voor een nauwkeurigere temp. in de pot, daar is het uiteindelijk belangrijk...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit met t zelfde probleem. Na veel testen werkten 2 tentjes contra nog t best omdat daar gewoon geen onnodige energie bij verloren ging.

 

Nu draai ik op de resten van mn oude aquarium dwz verwarmingselement en stromingspompje. Deze in een geisoleerd vat als warmtebuffer aan de tuinslang en dat pompt dan rond als bodemverwarming.

 

Heb daar ook ooit nog ns een autoradiateur tussengehangen om mn inkomende lucht te verwarmen maar dat vroeg wel heel veel meer wattage dus is niet rendabel gebleken.

 

Belangrijkste temp bljjft bodemtemp dus zou me daar op focussen.

 

Smookse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...