Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sensi life

koude hokken en tenten energiezuinig verwarmen!

Recommended Posts

Grote potten is dan een stuk beter inderdaad. Ik had kleine smarpotten en die koelden makkelijk terug naar 17 graden bij een nachttemperatuur van 20 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool topic ! Net wat ik zocht, wat experience ! :)

Misschien kunnen jullie me even helpen de knoop door te hakken?

 

De temperatuur in de kamer is tijdens de nacht zo'n 21-23°c, en in die kamer een dr90 tentje.

Met de afzuiging aan zal het net te koud zijn voor de dames, dus zo'n heatertube lijkt wel zeer intersant. Ik mik op zo'n 25tal graden 's nachts

 

Vraagje over die tube heaters,

Kan je deze op een dimmer plaatsen en/of aparte thermostaat?

En ik zou deze vertical in mn dr90 tentje hangen, maar die zal wel tegen de planten zitten, Lukt dat ? Ook geen brandgevaar zo?

Of misschien beter horizontaal ophangen boven de lamp of in de inlaat leggen?

 

Alvast bedankt !

Djo

Share this post


Link to post
Share on other sites

een tube van 120W doe de temperatuur +- 2g stijgen met afzuiging op 40% ( bij mij )

 

ook de vloerverwarming doe de temp. zoiets stijgen.

 

een echte basisregel is hier niet voor, het is zelf een beetje uitzoeken wat in jou situatie het beste werkt...

 

ikzelf heb 2 tube's van 120W + vloerverwarming 150W, dit is genoeg om in het strengste van de winter mijn hokje op +- 20-25g te houden met een aanzuig rechtstreeks van buiten die wel eens onder 0g kan zitten.

 

de tube's kan je op een digitale thermostaat zetten, er zit wel een draai-thermostaat op de tube's maar dan blijft het nog gokken en/of goed afstellen.

ik zou ze dus op een aparte thermostaat zetten, kan je bestellen op conrad of amazon, en die kan je veel nauwkeuriger digitaal afstellen!

 

de tube's zou ik zowieso horizontaal hangen, ergens op pothoogte. of op de grond zetten tussen de potten

warmte stijgt, als je deze op lamphoogte gaat hangen ga je er niet veel aan hebben, word de warmte rechtreeks afgezogen....

 

hang je ze op pothoogte passeert de warmte je bladerdek, en blijft er ook wat hangen onder je bladerdek wat je temp omhoog gooit

 

de tube's mogen niet tegen de planten aanzitten!

 

echt brandgevaar is er niet, maar ze worden veel te warm om je planten er te laten tegen zitten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu nog een topic, " warme hokken en tenten energiezuinig koelen!" :lol:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

die zou ook niet misstaan denk ik :)

 

koude hokken en tenten energiezuinig verwarmen -> winter

warme hokken en tenten energiezuinig koelen -> zomer

 

misschien iets voor jou miami? :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die tube-heaters zijn te bestellen in diverse grootten bij tuinkassenwinkel.nl......bestellen, volgende dag in huis!

 

En ze moeten minimaal 5 cm rondom vrij staan, ze zijn prima af te stellen op een aparte thermostaat, de tube gewoon op vol vermogen zetten, werkt uitstekend, maar heb hem met deze dagen niet meer nodig.

 

Ze staan bij mij onder de inlaten, ze verwarmen de koude lucht die binnenkomt.

 

Werkt goed, en goedkoop in verbruik!

 

Grtzzzz,

El oro

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ze deze dagen ook niet meer nodig, ze liggen er al een dikke maand uit.

 

je kan ze trouwens ook in je inlaatslangen leggen :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top, dank voor het meedenken :)

Nog een laatste vraag en dan bestellen we het !

De thermostaat moet dat een ON / OFF thermostaat zijn of mag dat ook zo'n thermostaat zijn zoals bij de vloerverwarming?

 

Ik dacht dat die thermostaat voor vloer de output 'dimmed' , of heb ik dat nu zo mis op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een tussen stekker thermostaat is wat je nodig hebt...

 

klikklik

ook op conrad

 

ik heb mijn tube's hier besteld, dan komen ze een stukje goedkoper uit, moet je er wel zelf een europese stekker opzetten of een verloopstekker kopen ;)

 

voor een 120W tube

prijs nl= 55€

prijs uk=36€

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziezo, 2 maal 0.5 meter 55watt heattube besteld ! Ik ben eens benieuwd!

1'tje komt op de potten en de ander zoals El oro het doet, onder de inlaten :jump:

Nogmaals dank ! Bevindingen zal ik later weten te zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of bij Amazon.de bestellen met meteen de juiste stekker? Al is het daar wel weer wat duurder (€42), maar dan ben je wel meteen klaar.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

stekkertje heb je voor een eurotje

 

maar dat kan ook wietefras :)

 

je gaat het je niet beklagen djo :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is dat, maar die van een meter zijn geen 55 watt, maar 100 watt als ik het goed heb.

 

Prima uitvinding, zeker omdat ze goedkoop zijn in stroomverbruik, en heel belangrijk, ze verkloten je klimaat niet door droge, warme lucht je ruimte in te blazen, waardoor je weer verdampingsproblemen krijgt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

die van 120W zijn een meter,

die van 55W zijn een halve meter ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is dat, maar die van een meter zijn geen 55 watt, maar 100 watt als ik het goed heb.

Daar heb je een punt, ik had het 1 meter geschreven ipv een halve meter, heb het bewerkt :)

 

En zoals sensi zegt, die stekkertjes kosten niets en ik heb er nog een doosje vol liggen dus dat komt goed :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, inderdaad een stekkertje kunnen we er allemaal wel opzetten :)

 

Vreemd overigens ook dat je bij de Duitse vestiging van Amazon zoveel meer betaald voor hetzelfde product als bij de UK versie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even ter info !

Ik heb ze binnen gekregen maar omdat de temperatuur deze dagen warm genoeg zit heb ik ze nog niet nodig gehad.

Heb ze wel al even op het net aangesloten om te testen, Had ze in de badkamer gelegd, klein kamertje van pakweg 3x4 meter.

Het viel me op dat ze niet zoveel warmte geven, niet genoeg om de badkamer op te warmen. (was 2x 55watt)

Badkamer is natuurlijk veel groter dan mijn tent, maar ik had gehoopt dat ze ook een kamer kunnen opwarmen.

en volgende viel me wel op: het maakt af en toe een knalletje van een geluid ... ?

Heb jij dit ook ondervonden Sensi ?

 

Verder heb ik toch 2 overgangen gekocht naar engelse stekkers,

reden is omdat hun fiches een fuse hebben intern. Dus die extra veiligheid lijkt me niet slecht. (Heb dat nog nooit gezien bij onze shuko aansluitingen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luister dan eens naar ome City. Zo'n laserkachel die ik een paar pagina's eerder noem verwarmt dat allemaal met gemak. Bovendien met de precizie van een thermostaat. Zet dat ding in de kamer waar je tentje in staat en je bent klaar. Ook nog zonder stroomkosten (omdat je stookt op petroleum).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laserkachel is een mooi apparaat, heb de video bekeken en was impressed mbt tot z`n kracht.

Alleen gebruiken ze wel wat petroleum, 20ltr voor 8 dagen ofzo, en ze stoten Co2 uit volgens mij, dat wil je toch niet in de nachtperiode. (er zit een beveiliging met Co2 sensor in vandaar deze opmerking)

Verder gebruikt ie stroom en petroleum geloof ik.

 

Edit:

 

Laag stroomverbruik, alleen voor elektronische brander.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@djo

 

een knalletje maakt het zeker niet hoor, klopt niet!

ik zou maar een mailtje sturen!

 

je hebt dan ook maar een 55W modelletje gekocht....

als ik mijn 2 120W tube's in je badkamer leg heb je na een uurtje een sauna...

 

@ al green

die matjes zijn 50 c 30 cm, dan heb je er een stuk 6 nodig, dan is de vloer verwarmingsmat wel een stukkie beter en goedkoper!

 

@ city & krasi

ook die tube's zet je uiteraard ook op een thermostaat.

de laser kachel is idd ook wel een mooi verwarmingstoestel, ik kende het eigenlijk niet....

maar 20l op 8 dagen is ook aan de hoge kant! heb je toch een 100-150l per ronde nodig en ik dacht dat petrolium ook redelijk duur was?

als het op petroleum werkt stoot het idd co2 uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik me afvraag is of de omgeving/luchttemperatuur wel zo heel erg belangrijk is. Ik ben in gebieden geweest waar wiet op grote schaal buiten werd geteeld. Overdag was het zo heet, dat je bij wijze van spreken reuzel in je broek kreeg en in de nacht de temperaturen dicht bij het vriespunt kwamen.

Door de enorme hitte overdag, was de grondtemperatuur ook in de nacht uiteraard hoog: dus de planten hadden warme "voetjes".

Spees Kees heeft daar ooit iets over geschreven.

Hij nam het standpunt in dat wiet in koude nachten extra hars aanmaakt om de bloesems te isoleren tegen de omgevingstemperatuur.

Vandaar dat buitenwiet -of hasj daarvan- uit streken met ultra koude nachten veel plakkeriger is dan wiet uit streken waar de nachten niet zo koud zijn.

Of dat verhaaltje ook nog volledig opgaat met de huidige genetica -die al generaties lang op de besloten binnenteelt is gericht- weet ik niet, maar er zal toch nog wel een kern van waarheid inzitten.

Het moet toch wel raar lopen als je ergens in huis iets in een tentje teelt, dat de nachttemperatuur beneden de 12 graden komt.

Bij een grondtemperatuur -opgedaan tijdens de lichtperiode- van zo'n graad of 25 zullen je planten echt wel een omgevingstemperatuur van een graad of 10 overleven.

Edited by Xtreme
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet wel kunnen idd extreme.

In de buiten kweek daalt de omgevingstemperatuur 'snachts zeker in het voor en najaar ook heel flink..

 

Maar of het ook gunstig is?? geen idee

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Krasi. Ik heb destijds een berekeningetje gemaakt en kwam toen voor 10m2 ongeveer 2-3 kannetjes nodig. Je kunt met de lichtste wel toe dan namelijk. Kijk het bereik van die dingen maar eens, de lichtste doet iets van 40m2 dus als hij 10m2 doet kun je van het minimale verbruik. 40m2 is een aardig hokje, als je dat hebt kun je ook wel een vaatje petroleum halen :P

 

Met petroleum slepen is misschien niet fijn maar wel compleet van de radar (voor de thuiskweker). Je hebt ze inderdaad met boost functie op stroom maar normaal gesproken alleen petroleum en de stroom is alleen voor de thermostaat en ontsteking inderdaad. Dat is verwaarloosbaar in vergelijking met je HPS.

 

En co2 in de nachtperiode maakt niet uit voor de planten. Bovendien zal hij niet constant aan staan door de overcapaciteit. Je afzuiger staat nog wel gewoon aan. Hij schakelt pas bij 1300ppm uit dacht ik. Daar zit je niet zomaar op omdat het ding inderdaad heel veel warmte af geeft hoeft hij maar heel kort aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...